Taskiga komentarer när jag tävlat.

Tingelingen

Trådstartare
Usch! Jag bli så besviken och ledsen på min sk "vänner".
Var nu i helgen och tävlade 2 dagar kände mig toppen nöjd och var riktigt stolt över mitt gamla halvblod som nu är 19år gammal,sund och frisk och i sina bästa dagar.
Vi hoppade en klass i fredags 100cm och en klass i lördags 100cm hon går aldrig högre än 115cm!

Problemet som mina vänner har är att jag "feg rider" i Avd B som dom kallar det!! Men vaddå fegrider??
Jag är ute och tävlar för att jag tycker det är skoj,jag har ingen tävlingsinstinkt för att jaga placeringa och skena runt i en omhoppning med min häst.
Jag hoppar henne för att hon tycker det är kul och att vi har egna mål för varje tävling..och det är att vi ska komma runt felfritt! Gör vi det är jag super nöjd!
Men helatiden får jag höra taskiga kommentarer från mina vänner som reagerar starkt på att jag rider Avd B vilket jag tycker är toppen att man man får göra nu.jag har mål för varje tävling och jag trivs med det sättet..vad är felet?

Snälla hur skall jag bete mig mot mina vänner??
Och finns det fler än jag som rider på detta sättet som inte har unghäst??

Självklart kan vi ibland starta i Avd A men mest i B för att både jag och hästen känner oss mkt trygga där,och sen e det ju inte helt fel med en rosett hem ;)
 
Sv: Taskiga komentarer när jag tävlat.

Ja jag känner flera stycken som rider avd b på sina äldre hästar. Det är billigare och det kan ju finnas en massa olika anledningar till att man inte vill rida för att vinna! Det är dyrt att tävla som det är och alla tävlar faktiskt inte för att vinna utan kanske för att få en bra nollrunda. Folk rider som dårar i omhoppningen och känner man att man inte vill göra det kan man ju lika gärna rida avd b.
 
Sv: Taskiga komentarer när jag tävlat.

Ja hon är ju trots allt en gammal dam och jag vill inte riskera något utan tar det säkra före det osäkra..en olycka o vrickning kan hända så lätt i "stridens" hetta :P
 
Sv: Taskiga komentarer när jag tävlat.

Har du förklarat för dina vänner varför du väljer att rida avd B? Det är ju ett resonemang som inte är särskilt svårt att förstå?
 
Sv: Taskiga komentarer när jag tävlat.

Fast ska man verkligen behöva förklara sig? Kan folk inte bara acceptera att man gör på olika sätt med sina hästar? Sålänge det inte skadar hästen på något vis förståss.

Till TS

Låt folk snacka och om något så ta det som en komplimang att de är så insatta och engagerade i din ridning ;)
 
Sv: Taskiga komentarer när jag tävlat.

Nä, det ska man väl egentligen inte behöva, men jag tänkte mer att kompisarna kanske tror att TS har samma ambitioner som dem och försöker på något vis hjälpa till och pusha för att våga mer. Folk gör sånt för mig hela tiden, jag tror alltid att det ska gå mycket sämre än vad det gör när jag "hoppar upp ett snäpp".
 
Sv: Taskiga komentarer när jag tävlat.

Förklara detta för dina vänner och passar det inte så är det bara att byta vänner. Människor som sänker dig ska man inte umgås med. Det är ju meningen att vänner ska hjälpa och stötta varandra oavsett hur man väljer att rida. Styrke kram till dig. Kör ditt egna race
 
Sv: Taskiga komentarer när jag tävlat.

Så sant så :) förklarat för dom varför men på nått sätt verkar det inte gå in,flyttade till ett annat stall för några veckor sedan o helt plötsligt så verkar dom flesta i det stallet acceptera att jag gör som jag gör ingen frågar varför utan bara tycker det e kul att jag kan tävla och träna henne som "vanligt" fast hon är en gammal dam.
Väldigt skönt att inte hela tiden behöva förklara sig ;)
 
Sv: Taskiga komentarer när jag tävlat.

på tal om elaka/ nedlåtande kommentarer! tävlde för ett antal år sen mycket i hoppning med min c-ponny och vaaaarje gång var det en mamma som påpekade min sits min häst och min runda allmänt:/ men så är det folk är abundsjuka :P:grin:
 
Sv: Taskiga komentarer när jag tävlat.

Jag startade avdelning B med min häst också, trots att han var "medelålders". Vi hade problem med att han stannade, så jag var nöjd med att komma runt grundomgången; jag hade ingen lust att belasta hjärnan med en till bana, eller fokusera på något annat än just att komma runt.
 
Sv: Taskiga komentarer när jag tävlat.

Är väl på ett ungefär vad som hände mig då jag startade med min första foderhäst i Reg dressyr på dåvarande hemmaklubben(första och sista). Som glad "amatör" anmälde jag till LB:1 och LA:4 och fick höra av nästan hela dressyrkomitén: varför ska han tävla som inte ens kan rida ordentligt (hör ju till saken att dessa komité folk har tävlat bla allsvenskan div 2 i flera år),
medans de jag kände från andra klubbar tyckte det var jätteroligt att jag äntligen var med och tävlade, istället för att bara vara funktionär.

Placeringarna? 3a i LB och 5a LA, medans de "Etablerade" från kommitén hamnade från mitten och nedåt. Kan ju inte säga att de blev särskild mer positiva efter det. Kan ju gotta mig med att deras tränare (som själv tävlar internationellt) tyckte det var riktigt roligt att jag äntligen kom ut på banan och satte skrävlarna på plats, även om det bara var för en tävling:devil:
 
Sv: Taskiga komentarer när jag tävlat.

Någon månad gammal tråd,men...
Jag hoppar för det mesta avd. B med min 11-åriga häst då han är orutinerad och jag ständigt åker på bakslag i utbildningen (tidigare "problemhäst") och framförallt är jag inte ett dugg intresserad av placeringar i 90-120 klasser. Kommer vi upp på msv nivå ska han få gå mot klockan.

Det år reglerna ändrades blev en speakerdomare (stor nationell tävling) mycket konfunderad över att min häst var "för gammal" och sa högt i högtalarna att det måste stå fel i papprena. Jag fick iaf starta :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 286
Senast: Cambrie
·
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 403
Senast: Kristall10
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 876
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 068
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp