Bukefalos 28 år!

TBE kan smitta via opastöriserad mat

Just avseende TBE lite skrämselartikel men visst finns det orsaker till att vi har pastöriserade livsmedel.
 
Jag har tankar på att ta reda på fårmjölken (hade tänkt gjort det i år men gick ej pga karens), men att hetta upp den känns som ett ganska naturligt steg (och ett "krav" vid ost eller liknande).
Det känns väl inte direkt som något som är förekommande? Att dricka opastöriserad mjölk?
Bönder med mjölkdjur har ju koll på sina grejer tänker jag och vet risker om de dricker "färsk". Har svårt att tänka mig någon annan som kommer i kontakt med opastöriserad mejerier.

Googlade och kitostar och liknande är tydligen ofta gjord på både opastöriserad och pastöriserad ost (någonstans ringde det en klocka som sa att gravida inte ska äta någon typ av ost). Men jag tror knappast man behöver slå på stora trumman för det?

Jag reagerar också för att jag läste artikeln och undrade VEM de riktade sig mot?
 
Finns ju ganska många ostar gjorda på opastöriserad mjölk så ja, jag äter sånt. Risken verkar ju dock vara rätt minimal så jag är inte orolig😊
Det finns risker med opastöriserad livsmedel. Läs t ex på livsmedelsverkets hemsida.
 
Ja men riskerna är ju inte särskilt stora. Inget jag oroar mig över.
Inte för TBE men annat....det finns ju en anledning till att endast pastöriserad mjölk finns i livsmedelsbutiker. Som sagt läs gärna på och särskilt om du tänker äta utanför Sverige.

Opastöriserad mjölk är inte alltid lämpligt......
 
Jag drack alltid opastöriserad mjölk som liten morfar hämtade direkt från tanken i ladugården
Inte åkte man till affären och köpte mjölk när man hade mjölkkor på gården
 
Håller med om att det utifrån risken att få tbe från opastörsierad mjölk så är det en artikel som är lite åt det sensationslystna hållet. Däremot är det väl smart att vaccinera sig mot tbe om man bor i riskområde eller besöker ett sånt frekvent.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
944
Senast: Roheryn
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 253
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 209
Senast: Gunnar
·
Samhälle Citat från https://www.svd.se/a/76mlxW/jan-jonsson-stoppa-forslaget-om-massovervakning-ieu Denna lag motiveras med att man vill skydda...
2
Svar
35
· Visningar
3 998
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp