Te, the, thé osv

Sv: Te, the, thé osv

Men om du håller med om att språket ändras över tid, varför håller du då fast vid en stavning som har ett par hundra år på nacken?

Jag tror dessutom inte att det är felstavningar som förändrar språket och blir befästa, det är grammatik som förändras, förskjutningar av betydelse osv. Men t ex succesivt, överrens och diskution har fortfarande inte blivit godkända stavningar, hur vanliga de än är.

Vad gäller te handlar det ju dessutom om en försvenskning - det någon skrev i tråden, att ordet är ett franskt låneord, låter troligt. Och vi skriver ju varken parapluie, fauteuil eller a propos - orden har försvenskats.

Senast ändrad:

Min kompis säger terrans och ups istället för terass och ubs. Han tycker det känns rätt.

Säkert men poängen är nog inte densamma. Min poäng med att stava laiv är nog borta också nu. Men när jag laivade mycket, kände stora arrangörer, och uttrycket lajv långsamt började komma in istället för live (av förklarliga skäl livet). Så försökte jag få in laiv istället. Men nu är jag inte med där längre och lajv är nästan fryst -kanske kommer in i ojoj SAOL till slut ;) och blir oföränderligt.

Men om du håller med om att språket ändras över tid, varför håller du då fast vid en stavning som har ett par hundra år på nacken?

För att jag tycker den är finare? Lita på att jag kommer att sträva emot när mej, dej osv är det korrekta sättet att skriva :D, dom istället för dem kommer in i text och jag försöker hävda ordet honom hos min son trots att det är på väg ut, inte ens barnprogramledarna använder det längre i stor utsträckning, jag gillar honom men snart är det kanske kört ;). Även om min stavning the kanske tydligen är lite väl bakåtsträvande, mer än jag trodde, ingen har reagerat tidigare ens i uppsatser.

Vad du inte har förstått trots att jag antytt det är att om vi hade spelat Alfapet eller Scrabbles tillsammans skulle jag bara ha sagt -jaha, intressant, fanns det inte med i SAOL, ok jag stavar om.

Men nu råkade du hamna i en situation där du hävdar att jag ska titta i en viss bok varje ny upplaga och anpassa mig efter den. En bok som egentligen anpassar sig efter oss. Om den satte gränser för vad jag kunde säga så skulle den inte ta in nya ord varje år -alla som sa dem hade fel.

Då skulle hela sidan som försöker återuppliva gamla trevliga ord genom användning, ett kul projekt, vara kört. De har ju bara fel, orden finns ju inte i SAOL (sanningen är ju att de försöker få in dem igen). http://glomdaord.se/

Men jag är ledsen, vi är intresserade av språk båda två, men på olika sätt. Jag tror inte vi kan förstå varandra.

Nöj dig med att i ett spel skulle jag inte ens reagerat. I en språkdiskussion som börjar med -varför säger min väninna XX är det svengelska, hur säger ni? så inte.

Men nu råkade du hamna i en situation där du hävdar att jag ska titta i en viss bok varje ny upplaga och anpassa mig efter den. En bok som egentligen anpassar sig efter oss. Om den satte gränser för vad jag kunde säga så skulle den inte ta in nya ord varje år -alla som sa dem hade fel.

Nej, det har jag inte hävdat. Det jag hävdat är att det är SAOL som talar om för oss vad som är korrekt stavning, i de fall vi vill ha vägledning om det.

Och visst, du kan använda en stavning som du tycker är finare. Men det du inte kan påstå är att den är korrekt.

Glömda ord är jätterolig - men den handlar ju inte om stavning. Bara om just gamla ord (varav t ex dörja och panegyrisk på glömda ords lista finns i SAOL). Ett par av mina favoriter bland gamla ord är luguber och oomkullrunkelig. Fina gamla ord.

Senast ändrad:

Qvinna tex säger man väl högst är lite ålderdomligt, skulle jag lugnt kunnat använda i en uppsats om jag ville göra en poäng. Tror inte någon universitetslärare skulle klagat. Speciellt inte om jag skrev på en feministrelaterad institution där det är lite vanligare.

Vad är det för poäng du menar att du får fram genom att stava kvinna som qvinna? Tror inte jag har sett det göras i någon feministisk (akademisk) litteratur. Jag associerar mest den stavningen med kontaktannonser. :D Så det skulle väl vara en text där man skriver om just användningen av stavningen "qvinna" (självrepresentationer hos kontaktannonserande kvinnor i övre medelåldern, skulle ämnet kanske kunna vara).

Aha, är det det som är problemet? Nej jag hävdar inte att en viss stavning är korrekt.

Vad du inte har förstått trots att jag antytt det är att om vi hade spelat Alfapet eller Scrabbles tillsammans skulle jag bara ha sagt -jaha, intressant, fanns det inte med i SAOL, ok jag stavar om.

Jag hävdar bara att det finns folk som använder den, det kanske försvinner-det kanske kommer in i SAOL (måste in och kika i om stavningen finns med som alternativ/parentes i mammas gamla 30-tals lexikon, det är ju inte alls säkert, blir intressant :D). Försvinner är kanske mer sannolikt, för ett par år sedan stod det te (the) i wikipedias rubrik. Nu är the bara med som alternativ stavning i första stycket.

Senast ändrad:

Aha, är det det som är problemet? Nej jag hävdar inte att en viss stavning är korrekt.

Bra, då har du nyanserat det du skrev i början: Flera personer i tråden har skrivit att det ÄR gammalsvenska, därmed är det inte mer fel att skriva the än att använda ordet hemul (som i ohemul)

Hemul finns f ö i SAOL, om man törs tala om det;)

Säkert men poängen är nog inte densamma. Min poäng med att stava laiv är nog borta också nu. Men när jag laivade mycket, kände stora arrangörer, och uttrycket lajv långsamt började komma in istället för live (av förklarliga skäl livet). Så försökte jag få in laiv istället. Men nu är jag inte med där längre och lajv är nästan fryst -kanske kommer in i ojoj SAOL till slut ;) och blir oföränderligt.
Jag frågade faktiskt ett gäng vänner som lajvar och är väldigt engagerade inom det, och dom skrattade lite åt uttrycket laiv ;)

Sorry, hade du frågat på annat sätt kanske jag skulle hittat på något. Men nu var det faktiskt som sagt hypotetiskt. Har aldrig använt eller stavat qvinna (men kanske läst i ngn av mammas gamla feministskrifter från 80-talet som typ extra feminint eller ngt. Vad vet jag.).

Senast ändrad:

Jag frågade faktiskt ett gäng vänner som lajvar och är väldigt engagerade inom det, och dom skrattade lite åt uttrycket laiv ;)

Mmm om du läste vad jag skrev så skrev jag att jag inte var engagerad... har inte varit det på hmm 14 år.

Senast ändrad:

Inte som om du ville skicka upp en lerduva för skytte?

Du menade säkert inte så.

Men som sagt inga idéer, inget jag använder, andra får gärna göra det.

:confused:

Jag vet ärligt talat inte hur jag skulle kunnat fråga på ett snällare/mindre provocerande(?) vis.

Ärligt talat skulle jag inte kunnat hitta på ett mer elakt och provocerande vis utan att direkt gå till personangrepp eller strunta i inlägget alls och bara gå in för att attakera och såra.

Menar du på allavar att du inte kan hitta på något snällare/mindre provocerande än:

"Vad är det för poäng du menar att du får fram genom att stava kvinna som qvinna? Tror inte jag har sett det göras i någon feministisk (akademisk) litteratur. Jag associerar mest den stavningen med kontaktannonser. Så det skulle väl vara en text där man skriver om just användningen av stavningen "qvinna" (självrepresentationer hos kontaktannonserande kvinnor i övre medelåldern, skulle ämnet kanske kunna vara). "

Vad säg om "Hur tänker du när du kan tänka dig att använda stavningen qvinna i ett feministist perspektiv i universitetsvärlden?"

Jag ser faktiskt inte att det är elakt eller provocerande alls. Det var heller inte på något vis menat så. Den skitglada smileyn som du klippte bort tycker jag bidrog till att förmedla att jag inte var illvillig. Men den kanske kan tolkas som hånfull..? O_o

I mina ögon kan man i så fall lika gärna läsa din alternativa formulering som lika provocerande.

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
25 133
Senast: cirkus
·
D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 403
Senast: Cizma
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken... 2
Svar
20
· Visningar
2 636
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Vad kan man äta till frukost?
  • Kriget i Ukraina, 2023 -

Hund, Katt, Andra Djur