Teenessee Walking Horse - Eran åsikt?

Sv: Teenessee Walking Horse - Eran åsikt?

**knapplån**

Sen TROR jag att jag sett något annat klipp någon gång tidigare, där man öven skar hästarna lite lätt ovanför kotleden på frambenen, för att det, tillsammans med vinklingen på "platåskorna", skulle framkalla extremare gångarter (mao. smärta). Men det var ganska länge sen jag såg klippet så det kan vara möjligt att jag missminner mig. Vi får väl hoppas på att jag gör det, även om jag inte tror att jag gör det.

Jag har också sett ngt sånt på youtube för länge sen nu. Får hoppas att det är en extrem liten klick som bedriver sådant djurplågeri. Är rätt säker på att det inte är en laglig metod i USA...
 
Sv: Teenessee Walking Horse - Eran åsikt?

Så tycker jag många manliga islandsryttare också rider? Jag har trott det har att göra med att de är så stora män på så små hästar.
 
Sv: Teenessee Walking Horse - Eran åsikt?

Tänkte bara säga att det är väl ändå inte vikter på framhovarna? Det är väl en form av platåer man sätter under hovarna med en viss lutning för att på ngt sätt framkalla mer extrema gångarter. Eller klart att de säkert väger en massa, men det är ju inte enbart tyngden som gör att de går så kostigt. Jag menar, det är ju som en stor fet klack/platå-sko. Eller är det bara jag som lagt märke till det?

Skrev jag vikter? jag kan inte hitta det i inlägget men skrev jag det någonstans så beror det nog på att de pratade om vikter i youtube avsnittet. Jag trodde jag skrev "prylar" och någonting är det ju onekligen, prylar är kanske lite indistinkt men jag är lite språkslarvig ibland. Det är klart de höjer upp, det ser hemskt ut.
 
Sv: Teenessee Walking Horse - Eran åsikt?

Knapplånade bara av dig. :) De andra pratade bland annat om just att det var vikter fram, å då menade jag på att det där är ju mer än bara vikter liksom.

Bara för att reda ut det hela lite! :laugh:
 
Sv: Teenessee Walking Horse - Eran åsikt?

De är fyrgångare och har en extra konstig gångart som kallas "running walk" - jag tror deras "kusin" Missouri Fox Trotter har samma gångart. De är inte särskilt vanliga där jag bor men då och då dyker det upp en till salu, och det är alltid en ful krake med hemska ärr på benen, så "soring" är förmodligen fortfarande vanligt. Typiskt saddleseat-folket, om man får säga så. :devil: De bryr sig bara om sina löjliga kostymer och hur fin man hästen har.
 
Sv: Teenessee Walking Horse - Eran åsikt?

Jag har bott narmare 9 manader i Tennessee och har sett ett fatal hastar tranas pa hall (har aldrig suttit pa en tyvarr). Ekipagen ser EXAKT ut som i din sista lank, ryttare med gamnacke, hogt burna hander, blinkers, plataskor, nickande huvud och en gangart som skulle kunna knaa ut framtanderna pa hasten sjalv. Hastarna ar vackra att titta pa, men hasthallnings-synvinkeln inom Tennessee-walkinghorse-industrin ar en ren cirkus.

For femtio ar sedan ungefar forandrades stilen fran det mer naturliga gras-svepande steget hos hastarna till de hoga benlyft som man ser idag. For att fa fram denna onaturliga rorelse har tranare och hastagare experimenterat med hastarna sen de hoga benlyften blev modernt.

De faster tyngder pa hovarna vid traning, som ni redan sett i tidigare inlagg, for att trana upp styrkan och explosiviteten i frambenen. Ovriga metoder som "soring" forekommer ocksa. Soring innebar att man stryker pa senapsolja, fotogen, salicylsyra eller vatska av motsvarande styrka pa hovsulan, karleder, kronrander och ballar, bandagerar med plastfolie och later detta sitta ett par dagar (blistring). Ett annan metod ar att man verkar hastarnas hovar djupt, till den raa sulan. Man rider sedan hasten pa hart underlag i ett par dagar och gor den extremt om-fotad. Ibland placerar aven tranarna sommar, muttrar och skruvar under sko-sulan. Kedjor runt kronlederna anvander sig manga tranare av ocksa.

De flesta Walkinghorse-stall bestar endast av stall, rundbana, ridhus och ett fatal hagar for eventuella avelsston och fol. Eftersom solen ar sa stark har nere i sodra usa ar de radda for att hastarnas palsar kommer bli blekta (ja, du laste ratt...:grin: ).

Det ar tragiskt att veta att sadant har pagar varje dag i de flesta stallen av den har typen, och aven om myndigheterna och djurrattsorganisationer forsoker sitt basta att forandra regler och stadgar for veterinarkontroller, arr-kontroller (de vill forbjuda hastar i tavling som har arr fran nagon av dessa metoder), etc ect. Bade showerna och hastarna ar dock klassat som Tennessees stats-kannetecken, och metoderna som anvands ar en "naturlig del av det". Jag har hort liknande, dock mer brutala historier om Saddlebred-hastarna och de metoder som anvands dar, och skrackexempel som dessa far en att vara tacksam for att i Sverige ar sadana har metoder forbjudna och straffbara.
 
Sv: Teenessee Walking Horse - Eran åsikt?

Kl

Helt OT, men dom där betten dom använder. Vad är de för något? Påminner ju om kandar, men på någon film var skänkeln mer som en vajer:confused:
Ser ju ut att bli en himla hävstång, och ryttarna verkar ju inte vara överdrivet mjuka med handen.
Är det ngn som vet vad det är för bett dom har? Finns dom betten inom andra grenar också? Western?
 
Sv: Teenessee Walking Horse - Eran åsikt?

Visste faktiskt inte att det var så här illa, antog ju att man till någon slags "hjälp" för att få dem extrema lyften, men trodde det var en stor portion målinriktad avel också...

Det här är ju sjukt!
 
Sv: Teenessee Walking Horse - Eran åsikt?

Tycker också den ser ut att halta:(. När jag klickar mig vidare på dessa videos med TWH och försöker bortse från dessa hemska vikter och dyl så ser de ofta ut att halta, ofta på bakbenen.

Är det bara jag eller:confused:
 
Sv: Teenessee Walking Horse - Eran åsikt?

*KL*
De där extrema metoderna de använder för att få fram det rörelsemönstret är verkligen inte kul. :(
Däremot drömmer jag i hemlighet om en TWH för hästarna är otroligt vackra, och rör sig väldigt härligt utan all den där manipulationen.

http://www.youtube.com/watch?v=M14STLMV1q8&feature=related Den här är kanonvacker. :love::love:

Jag tycker galoppen såg hemskt ful ut där, ser ut som att den har ont i munnen eller iaf är störd av något så som den konstrar med huvudet.
Tycker den nickar ovanligt mycket med huvudet i traven också, jag skulle aldrig vilja rida på en sådan häst som ser ut att vara såpass irriterad även om det kanske inte beror på just irritation/smärta så tycker inte jag det ser trevligt ut.

Den här tyckte jag om:
http://www.youtube.com/watch?v=q2nj...6C10B9D9&playnext=1&playnext_from=PL&index=32
 
Sv: Teenessee Walking Horse - Eran åsikt?

+ lunatorp;

Nej, de ar inte halta, deras gangart ser ut sa, och de ar en av de speciella hastraserna som ar s.k. "gaited" (valdigt likt islandshastar och paso finos, men de har lite mer intensivt steg). Aven om jag inte har suttit pa en har jag fatt i princip det mesta inom TWH-industrin forklarat for mig under min tid har i Tennessee :)
 
Sv: Teenessee Walking Horse - Eran åsikt?

har en TWH själv, och det är en väldigt härlig häst att rida på. men är starkt imot allt hokus pokus som dom har på sina hästar i usa, med tunga boots, kedjor mm.
rider min häst som vilken annan häst som helst.
 
Sv: Teenessee Walking Horse - Eran åsikt?

Usch, vilken jävla skit, man blir ju lite mörkrädd. VarfÖr hittar folk pà sànna saker? Det har ju ingenting med ridning att göra, det är onaturligt och ser fullt ut, varfÖr ta ett sàdant vackert och nobelt djur och göra dessa saker?

Djurplàgeri - fy fan.

Dessutom deras sà kallade gàngarter ser i mina ögon bara ut som grisepass vilket man försÖker undvika pà alla andra hästar.

Typiskt Americaner, de vill inte göra nàgot ordentligt sà de tar deffekter, avlar pà dem och försöker vissa vilken häst som har bást deffekter. :confused:
 

Liknande trådar

G
Hästvård Jag undrar om någon har någon erfarenhet av och kring mina funderingar, och som kanske kan ge lite tips och råd. :) En häst som...
Svar
3
· Visningar
1 775
Senast: GreenSourz
·
F
  • Låst
Dressyr Eftersom, tråden låstes startar jag en ny ang ämnet och då får vi väl snällt försöka hålla oss till det då. För visst är det intressant...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
20 935
Senast: break_a_leg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp