Teflon, gjutjärn, keramiskt eller vad?

Pannor är svårt... Särskilt om man har en sambo som är van vid teflonpannan och tycker att gjutjärnet är ”hopplöst”. Tog ett tag innan jag förstod varför. (Och jag tror inte att han är ensam - många idag har bara lagat mat i teflon).
Allt han lagar i gjutjärnet fastnar (och sen måste pannan brännas in på nytt...) Till slut fattade jag att det är tillagningsmetoden som är kruxet! Han är ”lärd” att i princip all mat får näringsämnena förstörda om värmen är för hög - skriker högt om något får det minsta lilla hårdstekt yta...

Gjutjärnet mår alltid bäst av att bli rejält upphettat först och sedan värmen sänkt och då får man inga problem med att något fastnar. Och sen ska det göras rent när det fortfarande är ”hett” - med hett vatten. Jobbar fortfarande med att ”lära om” sambon, men det går trögt...

Jag rekommenderar gjutjärn alla dagar i veckan!

Jag älskar våra ”riktiga” pannor, arvegods och säkert snart 100 år. IKEAS gjutjärn är jag däremot inte lika impad av. Det verkar vara nån sorts beläggning ovanpå gjutjärnet? Nån som vet?
Ah, så min variant med plattan i mattan tills jag börjar få yta kan vara det som gör att jag inte bränner fast saker. Det säger ju också en del om hur dålig den där kockenkillens råd skulle bli i längden med kommentarer som att man aldrig ska ha högsta värmen på gjutjärn.
 
Alltså nu läste jag på den här bloggen http://www.javligtgott.se/gjutjarnsskola-samt-en-liten-titt-pa-mina-pannor-och-grytor/ att man inte ska koka i gjutjärnsgrytor och att emaljerade inte går att bryna i, så nu är jag på ruta 1 igen. :meh: Jag är ute efter nåt som man kan både bryna och koka i, som när man gör grytor och färssås t ex. Och den ska ha lock.

Kokar i min gjutgärns gryta. Inga problem. Men låter man långkok ex gryta som kokat länge stå kvar i gjutgärnsgrytan så kan det smaka lite järn. Men när det är fördigt brukar jag lägga upp i ex nån form eller vad det heter de i keramik som tål värme,
Men gjutjärn funkar utmärkt till det mesta.
Diskar ut snabbt med lite diskmedel. Torkar torrt smörjer in med matolja säter i bland till baks på eftervärmen på spisen så torkar det.
 
Gjutjärnsgrytor är toppen och gärna ihop med tomat, äpple eller annat syrligt som gör att järnet löser ut och är något som många kvinnor behöver mer av. Aldrig märkt att grytor och pannor blir sämre av det. En gjutjärnspanna håller ju ett par livstider så om man förlorar en så gör det väl inte så mycket kanske tänker jag.
 
Och jag som just lagade Beef Bourguignon (dar grytbitar kokar i en flaska vin i flera timmar) i en gammal jutjarns gryta jag fick av mormor. Det var mormors "huvudgryta" som hon anvande oftast. Ibland pa elektrisk spis och ibland pa vedspis. Jag fick den nar mormor gick bort i mitten pa 80-talet och den ar en av mina favoriter ocksa. Jag anvander den ofta, ibland far jag diska den med diskmedel och i sa fall "fixar" jag den genast genom att torka den over varme och smorja in i olja som far "branna in" over varme.

Jag har ocksa en stekpanna efter mormor och en efter mamma. Jag vet att Mamma fick sin nar hon och pappa gifte sig, 1948. Jag tror aldrig mamma haft nagon annan stekpanna. Dessutom har jag Mormors gamla platt lagg ... den kommer fran hennes mamma och aven om jag bara anvant den ett par ganger sa anvande mormor den ofta.

Jag har en gammal crepespanna i gjutjärn efter en äldre släkting den är nog från 30-talet skulle jag gissa. Den är lika fin idag som jag gissar den var då! Jag tror det finns en anledning till att gjutjärn som började framställas i Kina och nådde Europa på 1300-talet är populärt och tåligt än idag.
 
Jag undrar om kolstal ar Carbon?



Personligen tror jag inte IKEAS gjutjarn pa nagot satt ar samre an det jag fick efter min mormor, vissa ar tillverkade pa 1800 talet och fungerar aldeles utmarkt fortfarande.

Lite av det upptackte jag nar jag flyttade fran Sverige for 35 ar sedan. Jag larde mig nya recept och lagade inte samma mat langre och plotsligt upptackte jag nar jag kom till Sverige att mat sag sa gra och trakig ut. Nagot jag aldrig tankt pa innan.

Jag ALSKAR mina gjutjarns pannor och en carbon som jag har. Jag "raddade" en rostig och elandig gjutjarns gryta som skulle slangas. Den var super rostig, men det var bara att diska den med stalull och "season", sedan blev det en bra present till sonen som just hittat nojet i att laga mat.:p

Jag skulle inte lamna mat i en carbon panna, daremot har jag gjort det mer an en gang i gjutjarn, men det ar enkelt att "fixa" problemet om jag maste diska den ordentligt, eventuellt med stalull, och bara "season" fran borjan igen. Det blir fort bra.
Jo, tyvärr är även min upplevelse att IKEAS gjutjärn faktiskt är rätt kasst. Vi har både en riktigt gammal, ärvd gjutjärnsstekpanna, en nyare från Skeppshult, en från något bruk som jag inte kommer på just nu och en från IKEA. Den senare är helt värdelös och dessutom tyngst av dem alla! Sen har vi en loppisfyndad, räddad gjutjärnsgryta, som med lite kärlek nu funkar till allt från grytor till brödbak.
 
Jo, tyvärr är även min upplevelse att IKEAS gjutjärn faktiskt är rätt kasst. Vi har både en riktigt gammal, ärvd gjutjärnsstekpanna, en nyare från Skeppshult, en från något bruk som jag inte kommer på just nu och en från IKEA. Den senare är helt värdelös och dessutom tyngst av dem alla! Sen har vi en loppisfyndad, räddad gjutjärnsgryta, som med lite kärlek nu funkar till allt från grytor till brödbak.
Jajjamänsan.
Precis som det sagts tidigare i tråden så funkar gjutjärn i många generationer.

Det går att rädda en ful trädgårdsprydnad och göra den till kokkärl igen om den inte har för djup gravrost. :)
Har den bara stått på en loge i en massa år är det inga bekymmer. Nätet är fullt av instruktionsvideos. :up:

Tyvärr flyttade jag ifrån min mors stekpanna och plättlagg. (de står antagligen i exets uthus och rostar :cry:) Men den gryta jag köpte när jag flyttade hemifrån 1979 används till i stort sett allt.
 
Jag har keramiska pannor och rostfria grytor/kastruller. Långkok görs i lergryta i vedspis.

Mina händer fixar inte att hantera tunga gjutjärnspannor. :(
 
Ah, så min variant med plattan i mattan tills jag börjar få yta kan vara det som gör att jag inte bränner fast saker. Det säger ju också en del om hur dålig den där kockenkillens råd skulle bli i längden med kommentarer som att man aldrig ska ha högsta värmen på gjutjärn.

Jag orkade inte hanga med hans daliga rad lange nog for att se att man inte skulle ha hogsta varme pa gjutjarn.:eek: Jag har gasspis och startar ALLTID min gjurjarns gryta pa hogsta varme, mest for att jag tillhor sorten med kort talamod.:angel: Fort ska det ga.:grin: Mormor hade grytan jag har efter henne pa vedspisen och lyfte ibland ringarna sa att det skulle bli riktigt varmt.

Jag har ocksa en emaljerad gjutjarns gryta som just nu star pa spisen med "mulled wine" ... men sa nara glogg jag kan komma. Jag laddar upp den med en halv gallon vin, (billigaste tankbara for $3 for dubbelt sa stor flaska) och en flaska portvin tillsammans med kryddor. Den star dar tills efter jul och jag fyller pa en flaska da och da. (Det larde jag mig av en kompis fran Osterike och nar en annan tjej, fran Schweitz, var hemma hos mig och sag det blev hon aldeles lyrisk:p) Den emaljerade anvander jag mindre da det ar lattare att branna fast i den och mina gjutjarns grytor och pannor ar sa himla bra.
 
Enda nackdelen tycker jag är vikten och att maten blir så äckligt grå om man lagar med vin, någon risk för järnbrist har jag inte då jag sist hade hb 156 när jag lämnade blod.
 
Ikea har säkert sparat in på järnet i pannornas botten. Jag hade en pannkakslagg av okänt märke som var helt hopplös vad man än gjorde eftersom den var för tunn. Köp stekpannor på loppis istället, så får man bra kvalitet för rimligt pris.
Bästa tipset jag sett för att ta hand om gjutjärnspannor är att steka pannkakor i dem med jämna mellanrum. Antar att det funkar för att man använder mycket fett och hög värme under ganska lång tid.
 
Jag orkade inte hanga med hans daliga rad lange nog for att se att man inte skulle ha hogsta varme pa gjutjarn.:eek: Jag har gasspis och startar ALLTID min gjurjarns gryta pa hogsta varme, mest for att jag tillhor sorten med kort talamod.:angel: Fort ska det ga.:grin: Mormor hade grytan jag har efter henne pa vedspisen och lyfte ibland ringarna sa att det skulle bli riktigt varmt.

Jag har ocksa en emaljerad gjutjarns gryta som just nu star pa spisen med "mulled wine" ... men sa nara glogg jag kan komma. Jag laddar upp den med en halv gallon vin, (billigaste tankbara for $3 for dubbelt sa stor flaska) och en flaska portvin tillsammans med kryddor. Den star dar tills efter jul och jag fyller pa en flaska da och da. (Det larde jag mig av en kompis fran Osterike och nar en annan tjej, fran Schweitz, var hemma hos mig och sag det blev hon aldeles lyrisk:p) Den emaljerade anvander jag mindre da det ar lattare att branna fast i den och mina gjutjarns grytor och pannor ar sa himla bra.
Åh det låter jättegott. Kan du inte komplettera receptet lite ;)

Jo faktiskt, om gjutjärn inte tålde full värme, hur skulle dessutom då gammelmormor och vedspisen på landet klarat sig undrar man. När jag tänker efter förklarar förresten vedspisen varför stekpannorna är så totalt gigantiska på landet. De tar två plattor var på moderna spisen, misstänker att hela järnhärket är hyggligt varmt på en gång. Nu hoppas jag på en kall sommar så jag kan testa den nya järnspisen.

(kn jag glömde fota igen i går natt när jag kom hem, nytt försök ikväll)
 
Åh det låter jättegott. Kan du inte komplettera receptet lite ;)

Jo faktiskt, om gjutjärn inte tålde full värme, hur skulle dessutom då gammelmormor och vedspisen på landet klarat sig undrar man. När jag tänker efter förklarar förresten vedspisen varför stekpannorna är så totalt gigantiska på landet. De tar två plattor var på moderna spisen, misstänker att hela järnhärket är hyggligt varmt på en gång. Nu hoppas jag på en kall sommar så jag kan testa den nya järnspisen.

(kn jag glömde fota igen i går natt när jag kom hem, nytt försök ikväll)
"Järnhärket" är betydligt mer komplicerat än så :)

Beroencde på hur du vrider plattan så fördelas värme över ugnen eller bara till plattan över elden. Med ett par tre vedträn kan du få så varmt att vatten kokar. Det kräver en del finess för att kunna använda spisen optimalt (Plus att de är egna individer allihop :D )

Behöver jag säga att jag älskar min Norrahammar? :love:

Långkok under vintern gör jag alltid på vedspisen. Veden har jag redan och elkostnaden drar iväg om plattor och ugn ska stå på hela dagar.
 
"Järnhärket" är betydligt mer komplicerat än så :)

Beroencde på hur du vrider plattan så fördelas värme över ugnen eller bara till plattan över elden. Med ett par tre vedträn kan du få så varmt att vatten kokar. Det kräver en del finess för att kunna använda spisen optimalt (Plus att de är egna individer allihop :D )

Behöver jag säga att jag älskar min Norrahammar? :love:

Långkok under vintern gör jag alltid på vedspisen. Veden har jag redan och elkostnaden drar iväg om plattor och ugn ska stå på hela dagar.
Ok, jag har ju fegat ur på att använda vår och instruktionerna man fått är att det är ju bara att... vilket ger mig en känsla av att personen antingen sugit upp information osmotiskt från gammelmormor utan att det passerade hjärnan och hon kan beskriva det. Eller att hon faktiskt inte har den blekaste aning och inte vet om att hon inte har det utan bara kör på (mer i teorin än i praktiken dessutom).

Lite oavsett är det lika bra att jag låtit bli eftersom den gamla hade rostat sönder enligt sotaren förrförra året..
(Jag tror det vore bra för huset om den användes)

Du kanske har en liten youtubefilm att tipsa om ;)
 
Ok, jag har ju fegat ur på att använda vår och instruktionerna man fått är att det är ju bara att... vilket ger mig en känsla av att personen antingen sugit upp information osmotiskt från gammelmormor utan att det passerade hjärnan och hon kan beskriva det. Eller att hon faktiskt inte har den blekaste aning och inte vet om att hon inte har det utan bara kör på (mer i teorin än i praktiken dessutom).

Lite oavsett är det lika bra att jag låtit bli eftersom den gamla hade rostat sönder enligt sotaren förrförra året..
(Jag tror det vore bra för huset om den användes)

Du kanske har en liten youtubefilm att tipsa om ;)
Antagligen finns det massor av filmer. De flesta verkar dock visa en vedspis som brinner - det är eldarens vanligaste porrbild :D

FB har ett jättebra forum "Vi som använder vedspis"

Och ja, det är nödvändigt för gamla hus att spisen och murstocken hålls varm för att mota fukt och se till att grunden ventileras.

Lägg ut bilder på din gamla spis och be om kommentarer på forumet. Reservdelar brukar finnas till de flesta! En vedspis är som en byggsats så det gör att byta nästan allt. :) Sprängskisser finns till många.

...som nörd undrar jag vad det är för spis - vad heter den?
 
Antagligen finns det massor av filmer. De flesta verkar dock visa en vedspis som brinner - det är eldarens vanligaste porrbild :D

FB har ett jättebra forum "Vi som använder vedspis"

Och ja, det är nödvändigt för gamla hus att spisen och murstocken hålls varm för att mota fukt och se till att grunden ventileras.

Lägg ut bilder på din gamla spis och be om kommentarer på forumet. Reservdelar brukar finnas till de flesta! En vedspis är som en byggsats så det gör att byta nästan allt. :) Sprängskisser finns till många.

...som nörd undrar jag vad det är för spis - vad heter den?
Alltså den är helt splitt ny, men jag har inte den blekaste aning om vad den heter.
Den gamla hade ju rostat sönder och var farlig. (För att precisera, den sitter fast i sommarhuset :D, som delas med hela tjocka släkten)

Tack för forum!

Instruktionerna antog liksom att man hade grundkunskaper i hur den användes. Det var mer av -första gången blabla för att blabbla.
 
Alltså den är helt splitt ny, men jag har inte den blekaste aning om vad den heter.
Den gamla hade ju rostat sönder och var farlig. (För att precisera, den sitter fast i sommarhuset :D, som delas med hela tjocka släkten)

Tack för forum!

Instruktionerna antog liksom att man hade grundkunskaper i hur den användes. Det var mer av -första gången blabla för att blabbla.
Okej.

GEnerellt så är tändningen den klurigaste delen om man ine är van eldare. Att få fyr helt enkelt.
Olika spisar har olika krav på vilka luckor som ska vara öppna, var man tänder på etc.

När det väl brinner reglerar man värme genom lufttillförsel. Öppen underlucka ger mer drag och högre värme. Ska du koka upp något så öppnar du så det brinner häftigt. När det väl kokar så sänker du värmen genom att stänga till. Helt enkelt samma princip som en vanlig elspis.

(förresten har jag svårt att fatta hur en vedspis kan bli farlig? Och inte gå att reparera)

Typ en sån här har jag.
1545044241639.png
 
Okej.

GEnerellt så är tändningen den klurigaste delen om man ine är van eldare. Att få fyr helt enkelt.
Olika spisar har olika krav på vilka luckor som ska vara öppna, var man tänder på etc.

När det väl brinner reglerar man värme genom lufttillförsel. Öppen underlucka ger mer drag och högre värme. Ska du koka upp något så öppnar du så det brinner häftigt. När det väl kokar så sänker du värmen genom att stänga till. Helt enkelt samma princip som en vanlig elspis.

(förresten har jag svårt att fatta hur en vedspis kan bli farlig? Och inte gå att reparera)

Typ en sån här har jag.
Visa bifogad fil 22709
Fin! Vår är nog en estetiskt och formatmässigt nära släkting till denna.

Murbruket var sprucket såklart runtom men det skulle ju gå att ändra på, men antar att själva spisen kanske rostat igenom? i botten? plattor brutna och buckliga såklart ovanpå. Antar att man får lita på sotaren (som jag inte pratat med) eftersom han ändå inte sålde vedspisar själv heller.

Vedspisar som används regelbundet verkar inte dö på det här sättet, men denna var helt klart underanvänd och det är väl därför jag inser att jag måste lära mig använda den nya så den inte går samma öde till mötes. Att min faster entusiastiskt föreställer sig att hon använder den i teorin räcker ju uppenbarligen inte.

Jag har inte vågat och tagit mig ro riktigt, dvs först visste jag inte hur den skulle användas och fick inte ordentliga instruktioner. Sedan var det murbruket som var taskigt och den skulle inte användas (om än vissa använde ändå) så var det murat och ok, men jag missade igen, sedan direkt förrförra året när jag tänkte sätta på den så meddelades lite senkommet att den var utrostad och farlig enligt sotaren (segt dessutom eftersom någon annan hade kört den i april det året dessutom). Denna sommar var det ju 30+ grader och det bar mig bara emot att sätta igång den. Eftersom jag dessutom som sagt inte vet hur.
 
Senast ändrad:
Fin! Vår är nog en estetiskt och formatmässigt nära släkting till denna.

Murbruket var sprucket såklart runtom men det skulle ju gå att ändra på, men antar att själva spisen kanske rostat igenom? i botten? plattor brutna och buckliga såklart ovanpå. Antar att man får lita på sotaren (som jag inte pratat med) eftersom han ändå inte sålde vedspisar själv heller.

Vedspisar som används regelbundet verkar inte dö på det här sättet, men denna var helt klart underanvänd och det är väl därför jag inser att jag måste lära mig använda den nya så den inte går samma öde till mötes. Att min faster entusiastiskt föreställer sig att hon använder den i teorin räcker ju uppenbarligen inte.

Jag har inte vågat och tagit mig ro riktigt, dvs först visste jag inte hur den skulle användas och fick inte ordentliga instruktioner. Sedan var det murbruket som var taskigt och den skulle inte användas (om än vissa använde ändå) så var det murat och ok, men jag missade igen, sedan direkt förrförra året när jag tänkte sätta på den så meddelades lite senkommet att den var utrostad och farlig enligt sotaren (segt dessutom eftersom någon annan hade kört den i april det året dessutom). Denna sommar var det ju 30+ grader och det bar mig bara emot att sätta igång den. Eftersom jag dessutom som sagt inte vet hur.
Influerqad av vedspisentusiasterna på fb så vill jag nog hävda att det ska mycket till innan en spis är farlig.

Plattor finns nya! Brännjärn och roster etc också. De flesta delar finns.
Men sotare som inte är kunniga kan göra en okulärbesiktning och säga att den är obrukbar fastän det bara är reservdelar för några hundra som fattas...…

Vedspisar dör inte av att inte användas. De dör av att stå ute i regnet i åratal. ;)

Så tänd en brasa och mys. :)

PMa om det är några särskilda frågor.
 

Liknande trådar

Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 836
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp