Teflon, gjutjärn, keramiskt eller vad?

Influerqad av vedspisentusiasterna på fb så vill jag nog hävda att det ska mycket till innan en spis är farlig.

Plattor finns nya! Brännjärn och roster etc också. De flesta delar finns.
Men sotare som inte är kunniga kan göra en okulärbesiktning och säga att den är obrukbar fastän det bara är reservdelar för några hundra som fattas...…

Vedspisar dör inte av att inte användas. De dör av att stå ute i regnet i åratal. ;)

Så tänd en brasa och mys. :)

PMa om det är några särskilda frågor.
Ok!
 
Åh det låter jättegott. Kan du inte komplettera receptet lite ;)

Jo faktiskt, om gjutjärn inte tålde full värme, hur skulle dessutom då gammelmormor och vedspisen på landet klarat sig undrar man. När jag tänker efter förklarar förresten vedspisen varför stekpannorna är så totalt gigantiska på landet. De tar två plattor var på moderna spisen, misstänker att hela järnhärket är hyggligt varmt på en gång. Nu hoppas jag på en kall sommar så jag kan testa den nya järnspisen.

(kn jag glömde fota igen i går natt när jag kom hem, nytt försök ikväll)

Du menar Mulled Wine? :p
Jag haller det allra billigaste Merlot eller liknande "kraftigt" rott vin och den billigaste flaska Portvin jag kan hitta i grytan, gor i ordning ett "knyte" med 4-5 kanel stanger, en liten hog (10-20) nejlikor, lika manga kardemumma karnor, en liten bit (4-5 cm) farsk, skalad ginger (ingefara?) skalar en appelsin med potatis skalare sa det inte ar sa mycket vitt, och 3-5 dl? (jag smakar mig fram) socker.
Jag binder in kryddorna i en knyte "ost duk" i flera lager (cheese cloth ar helt enkelt gasbinda i flera lager) lagger ner det i grytan och varmer den forsiktigt tills den blir "lagom" varm sa jag kan stoppa i fingret utan att branna mig men det ar varmt. Sa later jag det sta pa den temperaturen (Jag har en platta pa spisen som haller den perfect nar grytan ar full :D annars fungerar varmhallning i en slow cooker) Sedan dricks det som "Mulled Wine" i rejala glas, inga sma fjuttiga glogg koppar har inte.:angel:
Det star en gryta pa spisen fran tidig December till nagon gang i January February, eller tills jag lessnar. Det ar himla gott nar det ar riktigt kallt ute att ta ett glas nar man kommer in for dagen, eller helt enkelt medan man lagar middag.:d
 
Du menar Mulled Wine? :p
Jag haller det allra billigaste Merlot eller liknande "kraftigt" rott vin och den billigaste flaska Portvin jag kan hitta i grytan, gor i ordning ett "knyte" med 4-5 kanel stanger, en liten hog (10-20) nejlikor, lika manga kardemumma karnor, en liten bit (4-5 cm) farsk, skalad ginger (ingefara?) skalar en appelsin med potatis skalare sa det inte ar sa mycket vitt, och 3-5 dl? (jag smakar mig fram) socker.
Jag binder in kryddorna i en knyte "ost duk" i flera lager (cheese cloth ar helt enkelt gasbinda i flera lager) lagger ner det i grytan och varmer den forsiktigt tills den blir "lagom" varm sa jag kan stoppa i fingret utan att branna mig men det ar varmt. Sa later jag det sta pa den temperaturen (Jag har en platta pa spisen som haller den perfect nar grytan ar full :D annars fungerar varmhallning i en slow cooker) Sedan dricks det som "Mulled Wine" i rejala glas, inga sma fjuttiga glogg koppar har inte.:angel:
Det star en gryta pa spisen fran tidig December till nagon gang i January February, eller tills jag lessnar. Det ar himla gott nar det ar riktigt kallt ute att ta ett glas nar man kommer in for dagen, eller helt enkelt medan man lagar middag.:d
Har du den på värme till januari eller värmer du på den när du blir sugen?
 
Nar jag startar det har jag stora "dubbla" flaskor, sedan fyller jag pa med en flaska av varje. Jag fyller pa en flaska av varje da och da och har i mer socker men kryddpasen gor jag nog varannan gang. Jag fyller alltsa pa en gang med vin och port med lite socker, men kryddorna ligger ju i hela tiden sa de "drar ur" allt eftersom och behover bara fyllas pa varannan gang eller sa.
 
Influerqad av vedspisentusiasterna på fb så vill jag nog hävda att det ska mycket till innan en spis är farlig.
Exakt, jag har ju en gammal vitemaljerad Husqvarna som jag köpte på en loppis för 100 spänn. Hällen var sprucken i bakkant och hällens emalj helkass så jag skruvade ner den i bitar, blästrade bort emaljen helt, skruvade ihop hällen med ett plattjärn på undersidan och med försänkta M10 insexskruv, fogade ihop spisen med eldfast bruk och skruvade ihop den igen. Den fick nya brännjärn för den hade eldats utan, därav den spruckna hällen pga. överhettning och så fick ugnen ett lager eldfast speciallera ovanpå (som jag tog i slänten mot grannens åker). :D
Den har nu funkat i många år och ska flyttas med till nybygget och få en reservoar för varmvatten eftersom den gamla var sönderbränd och såg ut som ett russin.


Visa bifogad fil 22717
 
29B7F9C2-6660-4D03-853B-D8E9AD79E447.jpeg
29B7F9C2-6660-4D03-853B-D8E9AD79E447.jpeg
 
Du menar Mulled Wine? :p
Jag haller det allra billigaste Merlot eller liknande "kraftigt" rott vin och den billigaste flaska Portvin jag kan hitta i grytan, gor i ordning ett "knyte" med 4-5 kanel stanger, en liten hog (10-20) nejlikor, lika manga kardemumma karnor, en liten bit (4-5 cm) farsk, skalad ginger (ingefara?) skalar en appelsin med potatis skalare sa det inte ar sa mycket vitt, och 3-5 dl? (jag smakar mig fram) socker.
Jag binder in kryddorna i en knyte "ost duk" i flera lager (cheese cloth ar helt enkelt gasbinda i flera lager) lagger ner det i grytan och varmer den forsiktigt tills den blir "lagom" varm sa jag kan stoppa i fingret utan att branna mig men det ar varmt. Sa later jag det sta pa den temperaturen (Jag har en platta pa spisen som haller den perfect nar grytan ar full :D annars fungerar varmhallning i en slow cooker) Sedan dricks det som "Mulled Wine" i rejala glas, inga sma fjuttiga glogg koppar har inte.:angel:
Det star en gryta pa spisen fran tidig December till nagon gang i January February, eller tills jag lessnar. Det ar himla gott nar det ar riktigt kallt ute att ta ett glas nar man kommer in for dagen, eller helt enkelt medan man lagar middag.:d
Vad gott! Måste prova (minus platta på hela december pga vanlig tråkig spis)
 
Vad gott! Måste prova (minus platta på hela december pga vanlig tråkig spis)


Jag har inte plattan pa hela tiden. Jag har gas spis sa det vore ingen hit:crazy:. Jag satter pa den sa den varmer fort upp till "varmt nog", sedan satter jag ner den sa langt det gar sa den haller varmen, tills jag vet att det inte ska serveras nagon mer glogg den dagen.:p
 
@Badger ... jag tror att jag skulle ta med den grytan till nagon metall shop som kan gjutjarn och fraga "What the ..." Det dar ser helmysko ut. Eventuellt skulle det nog ga att sandblastra ur den ... eller bara kopa en ny pa en loppis.
Pa bilden dar du har petat hal pa en blasa ser det faktiskt ut som om det ar en belaggning som lossnat. Jag skulle (har gjort med grytan jag gav till sonen) ta en metall skrapa och skrapa sa hart jag kan ... och tvatta med stalull. Kanske sandblastring, som sagt.
 
Det där är gjuthud, grytan blev inte blästrad ordentligt, kanske inte alls, efter att formen revs. Gjuthud är en blandning av slagg, kol och smälta partiklar från sanden i formen så det är inget farligt. Kom hit så ska jag blästra den med stålsand så blir den ren och fin. :down:
Tack! ;) misstänker dock att du bor en bit bort :D Men du tror inte det är farligt att äta mat som lagats i den?
 
Av bilderna ser det ut som det ligger en beläggning/yta där som lossnar. Tror inte att det är något som man bör äta.......

Jag säger som flera - ta bort beläggningen. Under ser det ut att vara vanligt järn.
Smed, blästerfirma eller verkstad borde klara jobbet.
Vet liksom inte ens hur en sådan firma/verkstad ser ut i uhm telefonkatalogen :D

Men det förklarar ju fenomenet, får kanske hålla tassarna borta från den ett tag. Som tur är är det min minsta 1,5 l gryta eller ngt så den går inte varm direkt. Och botten är ju inte så attraktiv,, fast jag har använt den en del så lite sand och kol lär vi ha slukat.
 
Vet liksom inte ens hur en sådan firma/verkstad ser ut i uhm telefonkatalogen :D

Men det förklarar ju fenomenet, får kanske hålla tassarna borta från den ett tag. Som tur är är det min minsta 1,5 l gryta eller ngt så den går inte varm direkt. Och botten är ju inte så attraktiv, fast jag har använt den en del så lite sand och kol lär vi ha slukat.
Fast beroende på vad det är där så kan det vara fastbränd mat som bildat ytan (fanns definitivt på utsidan av min mors stekpanna!) eller någon sorts plast/keramik/whatever beläggning.

Sand eller kol känns mindre troligt i min ögon. Fast jag vet ju självklart inte. :)

Googla bläster på Eniro?
 
Har alltid sura grytor i min gjutjärnsgryta, det sliter inte mer än något annat som @tanten skriver. Bra med lite extra järn :D

Har också haft en wokpanna i kolstål men vi kom inte alls överrens trots en mycket noggrann inbränning :down: Har kastruller i rostfritt stål, stekpanna och gryta i gjutjärn, en traktörpanna i koppar och rostfritt och sedan en ny wokpanna från GreenPan. Som teflon fast ingen läskig beläggning! Man får använda metallredskap i den, inget läskigt lossnar, behövs knappt något stekfett och den går att köra i diskmaskinen. Rekommenderar varmt! Finns på Cervera och liknande butiker samt näthandeln.
 

Liknande trådar

Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 836
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp