Teflon, gjutjärn, keramiskt eller vad?

Har alltid sura grytor i min gjutjärnsgryta, det sliter inte mer än något annat som @tanten skriver. Bra med lite extra järn :D

Har också haft en wokpanna i kolstål men vi kom inte alls överrens trots en mycket noggrann inbränning :down: Har kastruller i rostfritt stål, stekpanna och gryta i gjutjärn, en traktörpanna i koppar och rostfritt och sedan en ny wokpanna från GreenPan. Som teflon fast ingen läskig beläggning! Man får använda metallredskap i den, inget läskigt lossnar, behövs knappt något stekfett och den går att köra i diskmaskinen. Rekommenderar varmt! Finns på Cervera och liknande butiker samt näthandeln.
Utslagsfrågan lyder 😉 som stekpanna, föredrar du gjutjärn eller greenpan med diamantbeläggningen i? Vill nog lämna teflonets värld, men vill hitta något annat jag trivs med då :)
 
Utslagsfrågan lyder 😉 som stekpanna, föredrar du gjutjärn eller greenpan med diamantbeläggningen i? Vill nog lämna teflonets värld, men vill hitta något annat jag trivs med då :)

Jag väljer GreenPan före gjutjärnsstekpannan nästan jämt numer :) Steker saker och gör grytor i den även om det är en wokpanna! Riktiga långkok kör jag i gjutjärnsgrytan fortfarande.
 
Utslagsfrågan lyder 😉 som stekpanna, föredrar du gjutjärn eller greenpan med diamantbeläggningen i? Vill nog lämna teflonets värld, men vill hitta något annat jag trivs med då :)
Allt som krävr någon form av brynt yta, stekning eller lång tid i ugn under lock - där är gjutjärnet överlägset tycker jag. Oömt, robust och med goda värmeegenskaper. Enda nackdelen är tyngden

- i övrigt använder jag rostfritt....
 
Nu har jag hittat en gedigen gjutjärnsgryta för 100 kr av något norskt fabrikat på second hand :banana: och tänkte göra den startklar. Ska göra den ren den och bränna in den :bump: Hoppas den blir bra, den var på 3,5 liter och riktigt tung.
Och nu har jag rengjort den i enbart hett vatten, men jag använde svinto på undersidan för det var fett och smutsigt där. Sen har den stått insmord med olja några dagar och idag hade jag tänkt bränna in den. Men den såg så fin ut så jag testade att steka ett ägg i den och det blev jättebra! :banana:Ingenting fastnade. Sen sköljde jag den med hett vatten (onödigt kanske), torkade ur, gned in med olja och lät den stå på eftervärmen. Den här ska jag pyssla om så den håller sig fin. Tack för alla bra tips i tråden :bow::bow::bow:
 
Jag funderar en del på vilken sorts kastrull/gryta som inte har teflonbelägging, som fungerar bra till mjöl + mjölk anrättningar, som finns att köpa nu för tiden?

Alltså när man ska koka risgrynsgröt, mannagrynsgröt, risotto eller göra en del sorters såser med bottenredning, t.ex. bechamelsås.

Gammaldags aluminiumkastruller finns inte att köpa längre, och fungerar inte på induktionsspisar.
Aluminium fungerade rätt bra till mjöl/mjölk mat, de är liksom lite "mjukare" i värmen än vad rostfritt är, men så vitt jag vet finns aluminiumkastruller inte längre, allra minst med något slags magnetiskt material i botten, så de fungerar på induktionsspis.

Gjutjärn går bort till de där sorternas mat, risgrynsgröten skulle bli grådaskig och så tar den för lång tid på sig för att svalna (snabb värmereglering är en stor fördel), rostfritt har för "vass" värme, det blir lätt vidbränt...

Förslag?
 
Jag funderar en del på vilken sorts kastrull/gryta som inte har teflonbelägging, som fungerar bra till mjöl + mjölk anrättningar, som finns att köpa nu för tiden?

Alltså när man ska koka risgrynsgröt, mannagrynsgröt, risotto eller göra en del sorters såser med bottenredning, t.ex. bechamelsås.

Gammaldags aluminiumkastruller finns inte att köpa längre, och fungerar inte på induktionsspisar.
Aluminium fungerade rätt bra till mjöl/mjölk mat, de är liksom lite "mjukare" i värmen än vad rostfritt är, men så vitt jag vet finns aluminiumkastruller inte längre, allra minst med något slags magnetiskt material i botten, så de fungerar på induktionsspis.

Gjutjärn går bort till de där sorternas mat, risgrynsgröten skulle bli grådaskig och så tar den för lång tid på sig för att svalna (snabb värmereglering är en stor fördel), rostfritt har för "vass" värme, det blir lätt vidbränt...

Förslag?
Om du vill ha aluminium skulle jag titta hos Myrorna och liknande ställen som tar in dödsbon, jag har sett att det kan finnas där. Däremot vet jag inte om det fortfarande finns att köpa plattor man lägger på spisen så det fungerar med induktionshällar längre, det fanns att köpa tidigare där de säljer vitvaror.
 
Jag funderar en del på vilken sorts kastrull/gryta som inte har teflonbelägging, som fungerar bra till mjöl + mjölk anrättningar, som finns att köpa nu för tiden?

Alltså när man ska koka risgrynsgröt, mannagrynsgröt, risotto eller göra en del sorters såser med bottenredning, t.ex. bechamelsås.

Gammaldags aluminiumkastruller finns inte att köpa längre, och fungerar inte på induktionsspisar.
Aluminium fungerade rätt bra till mjöl/mjölk mat, de är liksom lite "mjukare" i värmen än vad rostfritt är, men så vitt jag vet finns aluminiumkastruller inte längre, allra minst med något slags magnetiskt material i botten, så de fungerar på induktionsspis.

Gjutjärn går bort till de där sorternas mat, risgrynsgröten skulle bli grådaskig och så tar den för lång tid på sig för att svalna (snabb värmereglering är en stor fördel), rostfritt har för "vass" värme, det blir lätt vidbränt...

Förslag?
Jag skulle nog sätta en slant på rostfritt i alla fall.

Kruxet med rostfritt är att det måste vara tillräckligt tjock botten. Lite dyrare och högre kvalitet har det. Man får leta helt enkelt.

Sedan får man vara snabb med att reglera värmen.
 
Jag funderar en del på vilken sorts kastrull/gryta som inte har teflonbelägging, som fungerar bra till mjöl + mjölk anrättningar, som finns att köpa nu för tiden?

Alltså när man ska koka risgrynsgröt, mannagrynsgröt, risotto eller göra en del sorters såser med bottenredning, t.ex. bechamelsås.

Gammaldags aluminiumkastruller finns inte att köpa längre, och fungerar inte på induktionsspisar.
Aluminium fungerade rätt bra till mjöl/mjölk mat, de är liksom lite "mjukare" i värmen än vad rostfritt är, men så vitt jag vet finns aluminiumkastruller inte längre, allra minst med något slags magnetiskt material i botten, så de fungerar på induktionsspis.

Gjutjärn går bort till de där sorternas mat, risgrynsgröten skulle bli grådaskig och så tar den för lång tid på sig för att svalna (snabb värmereglering är en stor fördel), rostfritt har för "vass" värme, det blir lätt vidbränt...

Förslag?
Jag har en gammal emaljerad gryta (köpt på loppis) som är vår gröt- och riskastrull, funkar toppen till just det tycker jag. Har använt den på gasspis, "vanlig" spis och induktionshäll och funkat bra på alla.
 

Liknande trådar

Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 815
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp