Teflon, gjutjärn, keramiskt eller vad?

Jag kollar just nu på en le Creuset på nätet, menar du de där som är vita inuti? Det är alltså det som är emaljeringen? Jag är inte så bra på det här :o Men jisses vad dyra de är :crazy:
Jo de är vita inuti :) och det är emaljeringen, det är järn emellan utsidan och insidan så att säga :). Vi har önskat i julklapp.
 
@Badger kan man bryna i en emaljerad?
Jag steker absolut på lite i den emaljerade och det blir ju lätt stekt och det är inga problem att få lök gyllene i smör i grytan. Men vet ju inte om du har högre krav på bryning.

Oftast så arbetar ju jag med en stekpanna samtidigt oavsett så jag är ju osäker. Dvs smör i grytan och så lök och så göra den gyllene och samtidigt köra köttet i stekpannan bredvid och hälla över och så på med X och Y. Eftersom löken ska ju liksom vara först och man orkar inte häva ur den efteråt, samtidigt som den ju blir förstörd om man bryner köttet med den. Och har man köttet först så blir ju löken fel :D (Ännu oftare lagar rätt och slätt min man maten och då tycker jag mig se att han också kör med stekpanna bredvid men även har tex kört kyckling i grytan med smör och fått den gyllene.)

Så kort sagt ja bryna lätt, men jag skulle då aldrig få för mig att steka oxfilé i den eller något. Då vill jag ha en gjutjärnspanna eller kolstålspanna på högsta värme.

Självklart måste man också om man kokar gryta länge se till att det faktiskt är vätska i grytan som man kokar, annars sitter det ju fast sedan... och jag har ingen lust att testa svinto i min. Så långt efter några år är den lika fin och vit i botten som när vi fick den och då har jag väl bränt vid/fast någon gång också såklart. Det har jag inga problem att göra i teflon heller för den delen (bortsett från att jag aldrig tycker det blir riktigt bra brynt i teflon och pannkakor blir mer som kartong än krispiga, med förbehåll för att jag slutade med teflon för 20 år sedan.).
 
Senast ändrad:
Alltså nu läste jag på den här bloggen http://www.javligtgott.se/gjutjarnsskola-samt-en-liten-titt-pa-mina-pannor-och-grytor/ att man inte ska koka i gjutjärnsgrytor och att emaljerade inte går att bryna i, så nu är jag på ruta 1 igen. :meh: Jag är ute efter nåt som man kan både bryna och koka i, som när man gör grytor och färssås t ex. Och den ska ha lock.
Ok jag håller nog inte med om någonting han säger :D
Jag har nog faktiskt exakt samma pannor som han har, ned till gjutjärnspannans exakta tillverkare och begagnad plättlagg ;) men min gryta är nog större och så har jag en gjutjärnsgryta också.

Hopplöst att bryna i le Creuset -man kan få kyckling lätt gyllene, lök också, skulle nog kunna steka köttfärs i också på inte för hög värme. När man häller på vätskan lossnar ju det som ev brynt fast. Men nej jag skulle nog inte typ sveda nötkött till en gryta i den. Samtidigt ligger det öppet om man behöver bryna på kött så hårt.

Det går visst att ha en droppe diskmedel i väl instekta pannor. Men en droppe dvs så att det värsta fettet försvinner men inte allt. Om man tex stekt bacon. Om man stekt fisk och före omelett och pannkakor tycker jag man slipar ur med salt. (Däremot så ser min lilla järngryta lite ledsen ut efter en tur i diskmaskinen :D nu senast, den är så gammal och läbbig att jag tyckte den kunde få åka ett varv.)

Inte steka på för hög värme? pft, jag steker alltid på 12:an i början om jag steker tex entrecote, hur ska nötkött annars bli perfekt? Äh jag steker typ alltid på högsta i början oavsett. Däremot, ställ den inte på het platta utan någonting i för då slår den sig, om det är en kolstålspanna ta den inte från värmen och direkt under kranen! då slår den sig. Den får först kallna, diskas, torkas (torkas på spisen).

Koka saker i le Buyerpannan? gör vi jämt, speciellt den där med höga runda kanter. Tex kompott av frukt och socker och så till efterrätt. Blir ytan förstörd? japp! och löser det sig nästa gång du lagar mat? japp! Men om du lämnar syrliga frukten/syrliga grytan i grytan att svalna, då blir den missfärgad och smakar järn, bläh! Lyft ur när klar!

Men han är ju vegetarian. Så om man steker bara grönsaker och sådant kan man ju köra på att aldrig ha varmt på plattan osv. Fast gud vet hur det blir med halloumin om du kör den på låg värme i stekpannan, då får du ju kokt halloumi inte stekt.
 
Ja, jag hade ju för mig att min mamma brukade göra det.
Ja jag tror inte det var gjutjärnet han menade att man inte ska koka i, jag tror det var kolstålet. Att koka tomatsås i vår gjutjärnsgryta påverkar färgen på rätten åt det mörkare hållet och kanske smaken lite + att man får i sig järn (nyttigt för mig). Men det påverkar inte grytan (eller ok, vår gamla lilla har lite håligheter i botten men den är nog från 60-talet). Men om du kokar tomat i le Buyer kolstål så åker hela ytan av och det tar markant smak om rätten ligger kvar och svalnar i kärlet. Jag är ganska så övertygad om att det är precis det han pratar om. Speciellt eftersom han inte verkar äga någon gjutjärnspanna, men däremot en liten rund le Buyer kolstålspanna som verkligen inbjuder till att koka tomat i (vilket vi som sagt gör.. men då får man ju ha fett i igen efteråt och som sagt hälla upp det på tallriken kvickt, och inte koka länge.)
 
Senast ändrad:
Jag tror att det mest handlar om att man riskerar slita ut det i förtid. Att det smakar järn är väl för att syran gör att det släpper mer järn, helt enkelt. Men jag har inte heller upplevt det någon gång.
Hur i hela friden sliter man ut en gjutjärnsgryta?

Materialet är ju jättetjockt och även om man skulle koka tomat i det dagligen skulle man inte kunna minsta tjockleken mer än mikroskopiskt mycket.

Om man tar fram en gjutjärnsgryta som stått oanvänd i många år så är den ofta rätt rostig. Att ta bort rost och skrubba fram en yta tar ju bort material. Långt mer än en tomaträtt skulle göra.
 
Hur i hela friden sliter man ut en gjutjärnsgryta?

Materialet är ju jättetjockt och även om man skulle koka tomat i det dagligen skulle man inte kunna minsta tjockleken mer än mikroskopiskt mycket.

Om man tar fram en gjutjärnsgryta som stått oanvänd i många år så är den ofta rätt rostig. Att ta bort rost och skrubba fram en yta tar ju bort material. Långt mer än en tomaträtt skulle göra.
Min gamla lilla har ju gropar som sagt i botten. Jag kör ju på ändå men järnet har lossnat i flagor. Det var kanske tveksam kvalitet.
 
Hur i hela friden sliter man ut en gjutjärnsgryta?

Materialet är ju jättetjockt och även om man skulle koka tomat i det dagligen skulle man inte kunna minsta tjockleken mer än mikroskopiskt mycket.

Om man tar fram en gjutjärnsgryta som stått oanvänd i många år så är den ofta rätt rostig. Att ta bort rost och skrubba fram en yta tar ju bort material. Långt mer än en tomaträtt skulle göra.

Jag förstår inte riktigt varför jag ska stå till svars för det fysiska fenomen som sker när järn möter syra? :confused: Känns ganska orimligt, om du frågar mig.
 
Min gamla lilla har ju gropar som sagt i botten. Jag kör ju på ändå men järnet har lossnat i flagor. Det var kanske tveksam kvalitet.
Låter konstigt?

Porigt gjutjärn har man väl sett. Men järn som lossar flagor verkar märkligt. Inte något jag nånsin sett faktiskt. Flagor har jag bara sett på nonstick-beläggningar.

Vad är det för gryta? Väldigt gammal eller av nyare sort? Finns det något spår av tillverkaren?
 
Låter konstigt?

Porigt gjutjärn har man väl sett. Men järn som lossar flagor verkar märkligt. Inte något jag nånsin sett faktiskt. Flagor har jag bara sett på nonstick-beläggningar.

Vad är det för gryta? Väldigt gammal eller av nyare sort? Finns det något spår av tillverkaren?
Jag får fota den :D och publicera, äntligen kanske jag kan få reda på vad den lider av.
Ursprunget är -stulet ur mammas skåp (när jag var student och åt små grytor), gissar att den då har slingrat sig ur mormors eller gammelmormors skåp i sin tur en gång. Att hon skulle köpt den betraktar jag som extremt osannolikt (om det inte var på loppis för att den var söt).

Undersidan är såvitt jag vet anonym. Men jag ska vända på den. Den kanske kommer från IKEA :rofl:

(Hennes gamla emaljgryta som nog har dött led av ngt liknande, emalj borta i fläckar och fläckarna var liksom gropar. Iofs har hon varit kemist också :cautious:)
 
Jag får fota den :D och publicera, äntligen kanske jag kan få reda på vad den lider av.
Ursprunget är -stulet ur mammas skåp (när jag var student och åt små grytor), gissar att den då har slingrat sig ur mormors eller gammelmormors skåp i sin tur en gång. Att hon skulle köpt den betraktar jag som extremt osannolikt (om det inte var på loppis för att den var söt).

Undersidan är såvitt jag vet anonym. Men jag ska vända på den. Den kanske kommer från IKEA :rofl:
Ja va bra! Jag är jättenyfiken!
 
Jag får fota den :D och publicera, äntligen kanske jag kan få reda på vad den lider av.
Ursprunget är -stulet ur mammas skåp (när jag var student och åt små grytor), gissar att den då har slingrat sig ur mormors eller gammelmormors skåp i sin tur en gång. Att hon skulle köpt den betraktar jag som extremt osannolikt (om det inte var på loppis för att den var söt).

Undersidan är såvitt jag vet anonym. Men jag ska vända på den. Den kanske kommer från IKEA :rofl:

(Hennes gamla emaljgryta som nog har dött led av ngt liknande, emalj borta i fläckar och fläckarna var liksom gropar. Iofs har hon varit kemist också :cautious:)
En liten tanke kom.

Kan det vara så att det som lossnar inte är järn, utan väl instekt beläggning från tidigare matlagning? Om du rispar i den med kniv eller annat vasst - hur ser det ut? Går det att få loss flagor? För i så fall är det inte järn utan just inbränd mat. Blir stekytan rostig om den får stå fuktigt?

Hittade en bloggsida
https://blogg.land.se/skog-till-bord/storstada-din-gjutjarnspanna/
 
En liten tanke kom.

Kan det vara så att det som lossnar inte är järn, utan väl instekt beläggning från tidigare matlagning? Om du rispar i den med kniv eller annat vasst - hur ser det ut? Går det att få loss flagor? För i så fall är det inte järn utan just inbränd mat. Blir stekytan rostig om den får stå fuktigt?

Hittade en bloggsida
https://blogg.land.se/skog-till-bord/storstada-din-gjutjarnspanna/
Ugh, det vore ju otäckt. Men som sagt den fick åka diskmaskin nu senast och jag är ändå hyggligt övertygad om att det ändå är järn. (håller tummarna):eek: det borde inte närarostat om det var någonting annat.

Däremot ska jag göra en sådan där uppochnedkaka..
 
Pannor är svårt... Särskilt om man har en sambo som är van vid teflonpannan och tycker att gjutjärnet är ”hopplöst”. Tog ett tag innan jag förstod varför. (Och jag tror inte att han är ensam - många idag har bara lagat mat i teflon).
Allt han lagar i gjutjärnet fastnar (och sen måste pannan brännas in på nytt...) Till slut fattade jag att det är tillagningsmetoden som är kruxet! Han är ”lärd” att i princip all mat får näringsämnena förstörda om värmen är för hög - skriker högt om något får det minsta lilla hårdstekt yta...

Gjutjärnet mår alltid bäst av att bli rejält upphettat först och sedan värmen sänkt och då får man inga problem med att något fastnar. Och sen ska det göras rent när det fortfarande är ”hett” - med hett vatten. Jobbar fortfarande med att ”lära om” sambon, men det går trögt...

Jag rekommenderar gjutjärn alla dagar i veckan!

Jag älskar våra ”riktiga” pannor, arvegods och säkert snart 100 år. IKEAS gjutjärn är jag däremot inte lika impad av. Det verkar vara nån sorts beläggning ovanpå gjutjärnet? Nån som vet?
 
Jag undrar om kolstal ar Carbon?

Pannor är svårt... Särskilt om man har en sambo som är van vid teflonpannan och tycker att gjutjärnet är ”hopplöst”. Tog ett tag innan jag förstod varför. (Och jag tror inte att han är ensam - många idag har bara lagat mat i teflon).
Allt han lagar i gjutjärnet fastnar (och sen måste pannan brännas in på nytt...) Till slut fattade jag att det är tillagningsmetoden som är kruxet! Han är ”lärd” att i princip all mat får näringsämnena förstörda om värmen är för hög - skriker högt om något får det minsta lilla hårdstekt yta...

Gjutjärnet mår alltid bäst av att bli rejält upphettat först och sedan värmen sänkt och då får man inga problem med att något fastnar. Och sen ska det göras rent när det fortfarande är ”hett” - med hett vatten. Jobbar fortfarande med att ”lära om” sambon, men det går trögt...

Jag rekommenderar gjutjärn alla dagar i veckan!

Jag älskar våra ”riktiga” pannor, arvegods och säkert snart 100 år. IKEAS gjutjärn är jag däremot inte lika impad av. Det verkar vara nån sorts beläggning ovanpå gjutjärnet? Nån som vet?

Personligen tror jag inte IKEAS gjutjarn pa nagot satt ar samre an det jag fick efter min mormor, vissa ar tillverkade pa 1800 talet och fungerar aldeles utmarkt fortfarande.

Lite av det upptackte jag nar jag flyttade fran Sverige for 35 ar sedan. Jag larde mig nya recept och lagade inte samma mat langre och plotsligt upptackte jag nar jag kom till Sverige att mat sag sa gra och trakig ut. Nagot jag aldrig tankt pa innan.

Jag ALSKAR mina gjutjarns pannor och en carbon som jag har. Jag "raddade" en rostig och elandig gjutjarns gryta som skulle slangas. Den var super rostig, men det var bara att diska den med stalull och "season", sedan blev det en bra present till sonen som just hittat nojet i att laga mat.:p

Jag skulle inte lamna mat i en carbon panna, daremot har jag gjort det mer an en gang i gjutjarn, men det ar enkelt att "fixa" problemet om jag maste diska den ordentligt, eventuellt med stalull, och bara "season" fran borjan igen. Det blir fort bra.
 
Vi står i begrepp att byta ut den gamla teflonkastrullen (eller vad det nu är, sån där svart non stick-beläggning) där beläggningen har släppt i botten. Behöver en som är minst 3 liter. Men vad ska man köpa istället? Är det verkligen så giftigt som det sägs med teflon, tefal eller vad det nu kallas? Gjutjärn verkar vara meckigt med att det ska brännas in (hur man nu gör det?) och så ska man inte använda diskmedel med den påföljden att lukt och smak sitter kvar. Det finns keramiska grytor men de har också någon slags non stick-beläggning vad jag förstår. Jag har googlat grytor och kastruller men blir bara mer förvirrad än jag var innan. Vad är bäst? Vad använder ni? Ska man lägga så stor vikt vid teflonfaran eller är det överdrivet?

Gjutjärn behöver inte brännas in längre den processen sköts vid tillverkningen numer. Själv tycker jag att gjutjärn är överlägset allt annat.
 
Jag älskar min emaljerade gryta. Den används till det mesta. Tycker om att den är lättdiskad, mångsidig och lättanvänd.
I övrigt används rostfria kastruller utan beläggning samt keramisk stekpanna.
 

Liknande trådar

Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 725
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp