Tejpa öron (utbruten från Valp 2021 - del 2)

20211121_141123.jpg

Ammo har ett öra som genetisk ligger bättre än det andra plus blev tejpat bättre. Ångrar idag att jag inte var mer envis. För min del har det noll med utställning att göra, jag tycker bara det är snyggare med en hund som inte ser ut som en vingmutter. Det gör gigantisk skillnad i uttryck och det finns en anledning till varför alla finbilder är tagna från ena sidan 🤷‍♀️
 
1. 22 nov.jpg


Här har vi två andra exempel. Till vänster öron helt au naturel, ingen tejp eller något annat. Till höger, öron som jag har masserat och smörjt med glycerol, men inte tejpat, som ändå står för det mesta. Och då har ändå hunden till höger faktiskt rätt bra öron med bra struktur, som säkert kunde sett korrekta ut om jag tejpat när han var ung.
 
Visa bifogad fil 81198

Här har vi två andra exempel. Till vänster öron helt au naturel, ingen tejp eller något annat. Till höger, öron som jag har masserat och smörjt med glycerol, men inte tejpat, som ändå står för det mesta. Och då har ändå hunden till höger faktiskt rätt bra öron med bra struktur, som säkert kunde sett korrekta ut om jag tejpat när han var ung.
Snygga öron till vänster, men vad ska man säga om benställningen? :D
 
Jag har anklagat uppfödaren för att ha korsat in räv… :D
Jag är fascinerad över vilken skillnad det är på öronen mellan Healey och Bentley. Bara var de sitter på huvudet är en sådan skillnad att t.o.m jag kan se det.
Rover verkar vara ett mellanting mellan de andra två?
 
Jag är fascinerad över vilken skillnad det är på öronen mellan Healey och Bentley. Bara var de sitter på huvudet är en sådan skillnad att t.o.m jag kan se det.
Rover verkar vara ett mellanting mellan de andra två?

Det beror nog lite på situationen också. Healey spetsar öronen medan killarna har en mer avslappnad öronställning på sina bilder. Men visst är det skillnad!

De har alla haft väldigt olika kroppsbyggnad också. Rover var en stor och välbyggd hane, Bentley lika hög men mycket slankare byggd och Healey är väldigt liten men rätt krallig.
 
Det beror nog lite på situationen också. Healey spetsar öronen medan killarna har en mer avslappnad öronställning på sina bilder. Men visst är det skillnad!

De har alla haft väldigt olika kroppsbyggnad också. Rover var en stor och välbyggd hane, Bentley lika hög men mycket slankare byggd och Healey är väldigt liten men rätt krallig.
Tänkte inte på att öronen flyttar sig lite när de spetsar dem :idea: det kan nog förklara en hel del!

Skillnad mellan könen också kanske.
 
Hunden bör väl dock gå igenom en exteriösbeskrivning även om öronen inte är korrekta, men resten av hunden är det?
Jag fick intrycket av att man tittade mer på helheten i den slutgiltiga bedömningen. Dvs om de flesta kryssen ligger inom normalt för rasen men något enstaka avviker så gör det inget. (Till skillnad från en utställning där en hund kan åka ut direkt för ett enda litet ”fel”).
Rätta mig gärna om jag har fel, har bara varit med om en exteriörbeskrivning en gång. Den hunden har definitivt några mindre önskvärda detaljer men fick ändå godkänt och blev korad :)

Nej, i en ras där öronen ska stå upp godkänns inte individer med hängade öron oavsett om resten av hunden är helt perfekt exteriört. Extremt fånigt tycker jag. Andra defekter som några missade tänder släpps däremot igenom. Iaf när det gäller korning.
 
Ammo har ett öra som genetisk ligger bättre än det andra plus blev tejpat bättre. Ångrar idag att jag inte var mer envis. För min del har det noll med utställning att göra, jag tycker bara det är snyggare med en hund som inte ser ut som en vingmutter. Det gör gigantisk skillnad i uttryck och det finns en anledning till varför alla finbilder är tagna från ena sidan 🤷‍♀️

Håller med till 100%. Det gör sån oerhörd skillnad för uttrycket. Breeze hade underbara öron, Winter har för mjuka. Jag har väldigt få huvudbilder på Winter som jag gillar. 🙈 De har rätt storlek och position, men har inte styvnat tillräckligt.

Jag kan inte tänka mig att fula öron brukar diskvalificera hundar för avel inom boxer om det inte är extrema rosenöron.
 
Nej, i en ras där öronen ska stå upp godkänns inte individer med hängade öron oavsett om resten av hunden är helt perfekt exteriört. Extremt fånigt tycker jag. Andra defekter som några missade tänder släpps däremot igenom. Iaf när det gäller korning.
Nja. Mjuka öron är genetiskt på ett annat sätt. Så nog förstår jag att man hos tex schäfer inte avlar på hängande öron i första taget.

Det går ju inte att dölja med tejp heller.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
697
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 576
Senast: tanten
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 174
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp