Temafärger och sadlar på hästar

Petraan

Trådstartare
Hej!
Nu är det bestämt att vi ska få hem ett skimmelsto på lördag eftermiddag! Dottern fick en otrolig ridkänsla och var så himla glad, så vi bestämde oss för att köpa henne.

Vad för färgteman brukar ni ha på era hästar? Och vad tror ni skulle passa henne?

Tycker det är lite kul att få reda på hur ni lägger ihop olika färger på era ponnyer och hästar och vad som passar skimmlar? :o

Vi får all utrustning med FÖRUTOM sadel vilket jag tycker är en av de viktigaste sakerna.. :banghead: Hon har en rätt normal rygg med lite bred manke, tror inte det kommer bli för svårt att hitta en passande sadel. Men skulle ni rekommendera någon dressyrsadel som inte kostar för mycket?
Mvh Petra :heart

PS: Visste inte vart jag skulle lägga denna tråden men det blev såhär, flytta gärna den om den inte passar :rofl:
 
"Utrustning" kanske vore rätta forumet för dessa frågor? :)

Grattis till nya hästen! Skönt att ni hittat en som blev en bra match. Ska ni ha vetcheck på den i dag? Håller tummarna isf!

Skimmlar är fina i absolut ALLA färger - förutom vitt och vissa ljusgul/beige som kan få dom att se skitiga ut. Till ett skimmelt ponnysto tycker jag rosa är urgulligt! :love: Men tycker om att variera med like olika färger från dag till dag.
 
Min skimmel hade svart basutrustning (sadel och träns), men kan tänka mig att en skimmel även skulle kunna passa i brunt. På allt annat var majoriteten marinblått, mest för att det är "min" färg. Har fortfarande mest marinblå grejer till nuvarande häst, som är brun, både sånt som är kvar efter skimmeln och sånt som köpts senare.

Skimlar är rätt tacksamma av sig, de passar i det mesta. Som föregående talare sa är det väl riktiga ljusa färger som inte kommer till sin rätt på en skimmel.
 
Jag använder i huvudsak marinblått, brunt, grått och rosa på mina två skimmlar.

Angående sadel så kontakta en duktigt utprovare med många modeller.
 
Tack för svaren!

// Jag har kontaktat veterinären som besiktigade henne i måndags, och fått kolla på papperet och han berättade att det var en jättefräsch häst, skos var 8 vecka, mycket fina tänder o blir "aldrig" halt. //

Men det är aldrig säkert :D:o
 
Hej!
Nu är det bestämt att vi ska få hem ett skimmelsto på lördag eftermiddag! Dottern fick en otrolig ridkänsla och var så himla glad, så vi bestämde oss för att köpa henne.

Vad för färgteman brukar ni ha på era hästar? Och vad tror ni skulle passa henne?

Tycker det är lite kul att få reda på hur ni lägger ihop olika färger på era ponnyer och hästar och vad som passar skimmlar? :o

Vi får all utrustning med FÖRUTOM sadel vilket jag tycker är en av de viktigaste sakerna.. :banghead: Hon har en rätt normal rygg med lite bred manke, tror inte det kommer bli för svårt att hitta en passande sadel. Men skulle ni rekommendera någon dressyrsadel som inte kostar för mycket?
Mvh Petra :heart

PS: Visste inte vart jag skulle lägga denna tråden men det blev såhär, flytta gärna den om den inte passar :rofl:
Ta hjälp av en sadelutprovare och betala för en riktig sadel. Nu är ju inte "kostar för mycket" otroligt stor skillnad för olika personer men en sadelutprovare har säkert flera varianter när inte sadelläget är alltför stort problem.
 
Hej!
Nu är det bestämt att vi ska få hem ett skimmelsto på lördag eftermiddag! Dottern fick en otrolig ridkänsla och var så himla glad, så vi bestämde oss för att köpa henne.

Vad för färgteman brukar ni ha på era hästar? Och vad tror ni skulle passa henne?

Tycker det är lite kul att få reda på hur ni lägger ihop olika färger på era ponnyer och hästar och vad som passar skimmlar? :o

Vi får all utrustning med FÖRUTOM sadel vilket jag tycker är en av de viktigaste sakerna.. :banghead: Hon har en rätt normal rygg med lite bred manke, tror inte det kommer bli för svårt att hitta en passande sadel. Men skulle ni rekommendera någon dressyrsadel som inte kostar för mycket?
Mvh Petra :heart

PS: Visste inte vart jag skulle lägga denna tråden men det blev såhär, flytta gärna den om den inte passar :rofl:

Jag har både ljusa och mörka hästar, använder både svart och brun utrustning (inte tillsammans utan beroende på hästarna). I och med de är vita och mörkbruna i princip så passar de flesta färgerna. Jag använder dock inte rosa till min utrustning men gärna till svart. Har er skimmel tex bruna fläckar eller ngt som tyder åt det bruna hållet tycker jag det är snyggast med brun utrustning (mörkbrun) och har den mörka/svart/mörkgrå så tycker jag svart utrustning är snyggast. På schabrak så är allt utom vitt och ljusbeige snyggt på en skimmel. Schockemöhles kaffe latte tycker jag kan passa dock. :) Lycka till med er ponny.
 
Vita passar i allt så är typ bara att slänga på det man själv tycker är fint :). Jag har brunt till min vita och resten är bara sånt hon lånade av fuxen, mest naturfärgat då jag tycker det är fint :).
Men ja allt går, även vitt så länge hästen är någorlunda ren ;).
 
Hade grått på skimmel men alla färger utom vitt och ljust beige passar finfint. Tävlade i ljust grått.

Läder så svart är enklare matcha men personligen anser jag brunt läder är finast på alla hästar utom svarta.
 
Jag har främst blått i en mängd kallare nyanser och vitt till min flugskimmel med svart man. Han ser superfint ut i de färgerna, om än något smutsigt (det hjälper knappt att han alltid har några fläckar och en ton damm i pälsen). All läderutrustning vi har är i varma mellanbruna nyanser (främst chestnut&oak), framförallt eftersom jag älskar brunt läder på allt, allihopa och alla hästar! :love: Det känns så levande till skillnad från svart läder som alltid ser så tråkigt ut (nejdå, det är också superfint, FÖR fint för mig! Jag älskar fläckar, missfärgningar och åldertecken på välanvänd och välvårdad läderutrustning, det är nästan så att man kan läsa av hela utrustningens historia av dem små skavankerna.). :p
 
Grattis till nya hästen!
Som sagt - lämna sadelfrågan till proffs (utprovare).
Vad det gäller färger har jag brunt läder och blått/turkost på min skimmel :)
 
Jag har både svart och brun utrustning och använder det även tillsammans på hästar av alla färger.
Men jag föredrar brunt läder då det är snyggare när det är gammalt, gillar även att det är olika nyanser på det bruna.
Snyggast basfärg är en dovare färg som smälter in och inte stör ögat. Absolut inte rosa, röd, limegrön mm.
Får alltid höra att det är ordning på mina grejer och att det alltid är prydligt.
Rider man bra så syns det inte!!!
 
Jag har både svart och brun utrustning och använder det även tillsammans på hästar av alla färger.
Men jag föredrar brunt läder då det är snyggare när det är gammalt, gillar även att det är olika nyanser på det bruna.
Snyggast basfärg är en dovare färg som smälter in och inte stör ögat. Absolut inte rosa, röd, limegrön mm.
Får alltid höra att det är ordning på mina grejer och att det alltid är prydligt.
Rider man bra så syns det inte!!!

Jag hade knallröd som färg på en av mina tidigare. Och är matchningsfanatiker. Så mycket rött blev det (schabrak, boots, benskydd, blindhet på tränset, mina ridbyxor osv). Jag fick också alltid höra att det aldrig var prydligt etc. Så sånt sitter knappast i färgen.
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 723
Senast: Mogge
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 375
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 256
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp