Testikelcancer hos handhund?

Alexandra_W

Trådstartare
Bork hade ju tid hos vet idag för att få en hormonspruta. Men så blev det ju inte direkt.. Istället har han tid för kastrering nästa onsdag, med diagnos misstänkt testikelcancer.

Någon med erfarenhet? (jag blev ganska chockad och kom mig inte för att fråga så mycket).

Och när han är sövd ska de fixa hans mun med (sa ju att de inte skulle kunna låta bli att dra ut halva garnityret om de bara får en chans..*s*).

Det som oroar mig är att det är sövningskänslig ras och han är inte purung direkt. Veterinären påpekade att det är en högre risk än normalt att söva honom, men dte känns inte som alternativet 'vänta och se' var så himla bra heller...

Så, erfarenheter någon?
 
Vad är det för ras?
Har varit med på operationer på hundar med testikelcancer. Det är som en kastrering, ingen direkt komplicerad operation även om området kan vara benäget att blöda en del.
Förhoppningsvis har väl din vet. bra koll på hunden när han sover (eller ja, det brukar väl vara assistentens jobb).
Stygnen brukar få sitta 10-14 dagar och under den tiden får hunden ha tratt.
Hoppas det går bra med din hund. Jag tycker inte heller alternativet "vänta och se" låter nåt bra om det är testikelcancer.
 
Vad jobbigt med misstänkt testikelcancer... Jag har själv en tik som opererats flera gånger för juvertumörer och oron finns ju alltid att tumörerna har hunnit metastasera. Vet inte hur det är med testikelcancer, men juvertumörer metastaserar oftast i lungorna - så en lungröntgen brukar veterinärerna rekommendera innan operation sker (finns det metastaser opererar man inte).

Jättebra att du inte beslutat "att vänta och se"! Enligt Gunilla Kastengren Fröberg, som ju är den i Sverige som är bäst på tumörer hos hundar och katter, behöver inte det faktum att en tumör är oföränderlig till sitt utseende betyda att den är godartad. Utan medan man väntar kan mycket väl tumören börjat metastasera.

Varför menar din veterinär att det är högre risk att söva din hund än andra? Om det är för att han är vinthund (jag antar att det är en sådan) så ska du inte behöva oroa dig (om inte din veterinär har utrustning som är forntida :crazy:). Med den utrustning och de preparat som den veterinära anestesin arbetar med idag ska det inte innebär en större risk att söva en vinthund än att söva en "vanlig" hund. Värre var det dock förr! Sedan är det klart att åldern spelar in - men är han i övrigt frisk (bra hjärta osv.) så ska det inte vara några problem.

Lycka till - jag håller tummarna för att det ska gå bra! Obs! Glöm inte be dem att skicka tumören på analys - det är inte alltid det sker automatiskt.
 
Jo precis, det är för att det är vinthund, i kombination med att han är nio år. Nu går ju de flesta fall bra ändå, det VET jag. Men samtidigt bedömmer vet (som har vana av att söva greyisar med) det som större risk. Det är ju dock fortfarande så att det oftast går bra.

Men vi har ju avstått (pga den ökade risken som ffa är åldern) med att söva för att 'bata' fixa tänderna.

De ska skicka testikeln/arna (fattade inte riktigt vilket) på analys för att få veta dels OM det är cancer och isf vad för cancer.

Enligt vet är den oftast ganska godartad i testiklarna och det är ovanligare än vid juvertumör etc att den skapar metastatser. Nu är de dock INTE säkra på att det är cancer, men tydligen är enda sättet att säkert veta just att analysera testikeln sen, dvs man kan inte kolla säkert 'innan'.

Naturligtvis kan inte försäkringsbolaget ge ett klart svar på om de ersätter eller ej *sucka* De har en luddig formulering som går ut på att de täcker kastraktionen om det är testikeltumör eller testikelinflammation. Men ingen VET ju än vad det är, det vet man ju inte förrän testikeln analyseras. Så nu vill ingen svara på om det ersätts eller ej. (Diagnos just nu är 'Symptom på sjukdom utan fastställd orsak, könsorgan handjur' men det vet är 'orolig' för är såklart tumörer.

Vet ska ringa f-bolagets veterinär och se om någon kan ge ett svar, om de INTE ersätter vet jag faktiskt inte vad jag ska göra. Jag får avboka unghästens inbokade OP 10:e maj hur som (valacken har också ett vetbesök 10 maj, det står dock kvar). Men får jag betala 5000 kr för kastraktionen (plus 1500 för tänderna) ur egen ficka och så en saltad räkning för valacken vetefan hur jag ska lösa det. Så det vore VÄLDIGT trevligt att få ett svar från f-bolaget *sucka*
 
jag är ganska säker på att försäkringen täcker en kastration av sjukdomsskäl. de gör ju det på tik.
 
Jag har dåååliga erfarenheter av de där jävla lugnande medlena... min whippethane blev ruskigt dålig efter en spruta LUGNANDE fastän han fick uppvaknande och att jag egentligen inte ville att de skulle ge honom nåt alls. Pyttelite sa jag - tänk på att det är en vinthund!

:( I flera timmar efter hemkomst kissade han ned sig i mitt knä, hade inte ögonen helt öppna och huvudet bara vek sig när han slappnade av alltså han somnade nästan direkt det blev lugnt. Jag åkte tillbaka och skrek och bråkade och till sist, efter mkt tjat, gav de honom vätska under huden. Då blev han pigg som en mört.

En annan veterinär sa att han ALLTID vätskar upp hunden innan han skickar hem dem en varm sommardag om de fått lugnande.

Blir så förbannad på puckade veterinärer...

Ishtar
 
jag är ganska säker på att försäkringen täcker en kastration av sjukdomsskäl. de gör ju det på tik.

De täcker kastraktion om det är testikeltumörer eller testikelinflammation (jag har bara tagit med det som gäller testiklar). So far so good, det 'jävliga' är att det går INTE att veta om det ÄR cancer eller ej förrän efter operationen, när man skickat testiklarna på analys. Just nu är diagnosen som sagt 'symptom på sjukdom utan fastställd orsak, könsorgan handjur', men då med vets misstanke om cancer. Och försäkringsbolaget vägrar ge ett vettigt svar på om de ersätter även om analysen visar att det INTE var tumörer. Men min vet ska ringa f-bolagets chefsvet, får väl se om det går att få några vettigare svar där.

Jag tycker ju att om vet anser att det här är risk att det är cancer och rek kastrering borde det vara solklart, men formuleringen i försäkringen lämnar ett gigantiskt kryphål. Och jag vill veta om bolaget tänker utnyttja det eller om de bara var obetänksamma när de skrev villkoren.. Men det verkar ju vara som att krama vatten ur en sten!
 
Svarar även till Alexandra:

Hoppla! Det verkar som om jag haft otroligt tur med min hunds veterinärupplevelser. Jag har också en vinthund och var mycket tveksam att söva henne första gången tills min veterinär överbevisade mig (med forskningsrapporter, statistik osv.)om att den morderna utrustning och de preparat som de använder idag inte medför någon större risk för en vinthund än någon annan slags hund. Nu är detta djursjukhus ett av Sverigens modernaste (viss utrustning är tydligen modernare och mer avancerad än de som ortens sjukhus har :eek:).

Min tik (10 år) har blivit sövd sju gånger och har mått så bra som man kan göra efter tandvård (3 ggr)/operation (4 ggr).

Men det är klart - om veterinären ifråga säger att det är risk att söva hunden då måste man ju lyssna. Men fråga också varför, dvs. för att de har kass utrustning eller för att det beror på hundens fysiska status.

Jag ska nog vara lycklig över att jag har hittat en så bra veterinär. Hon är så bra att jag tom efter att jag flyttat 20 mil bort ganska nyligen fortfarande väljer att åka dit om det är något med hunden :)!
 
Vad har du för försäkringsbolag egentligen? (Du behöver inte svara - utan frågan är mer av retorisk art.) Blir lite chockad över att försäkringen endast verkar täcka operation om det ÄR cancer eller inflammation! Tror de att du försöker, i konspiration med veterinären, lura till dig en prisreducerad kastration på bolagets bekostnad :confused:? Särskilt som hunden är 9 år redan?

Tydligen har jag inte bara tur med min veterinär utan även med mitt försäkringsbolag. Min hund har avlägsnat benigna juvertumörer - och det har banne mig varit någon fråga om att försäkringsbolaget inte skulle betala för det.
 
Men det är klart - om veterinären ifråga säger att det är risk att söva hunden då måste man ju lyssna. Men fråga också varför, dvs. för att de har kass utrustning eller för att det beror på hundens fysiska status

Det är inte så att riskenär överhängande att han ska dö, utan det där att det är större risk att söva vinthundar. Ingen aning vad de har för utrustning men jag vet att de har mycket kappgreyhounds. (Vilket fö är anledningen att jag åker alla milen dit istället för att ta en närmare veterinär. Jag vill inte att 'vem som helst' ska pyssla med greyhoundarna). Utan det är den ökade risken som finns pga rasen, plus då den ökade risken som är (för alla raser) iom åldern. (han är nio år). I övrigt är han såvitt alla vet frisk och kry och hjärta och lungor låter bra etc.

De var jU MER oroliga när de sövde 13 åriga blandrasen med blåsljud på hjärtat. Hon hade sjukt svårt att hämta sig efter narkosen men lever och mår finfint. JAG var inte så oroad när de sövde henne som jag är för greyhounden så mycket är nog att matte är sjåpig.

men just att de (INTE den här vet utan annan på samma klinik) inte velat riskera en sövning bara för att fixa tänderna (vets ord) är nog största orsaken att jag nojar. Den här vet tyckte dock det var självklart att bara tänderna var sövningsindikation nog. Men jag är inte 'van' med den här veterinären. Hon har opererat lillvovvan fyra gånger, men då har det remitterats av annan vet. (Jag tror dne här sköter alla operationer nästan, hon som kastrerade katten med).

Så det är inte jätteriskfyllt så att söva honom, men de måste ju informera om att det föreligger en ökad risk iom rasen och åldern. Men fortfarande är ju inte risken STOR.

Mina kära amerikanska vänner med greyhounds har dock lugnat mig rejält med att berätta att deras hundar sövts miljarder gånger, allt från tandfix och sy ihop sår till operationer. Så jag är nååågot lugnad... Kanske ;)

och jag VET ju att de allra flesta operationer går bra, och att de måste informera om den ökade risken men det inte innbär att det är farligt egentligen så. Men just det där att man (på samma klinik men annan vet) valt att INTE söva för att fixa tänderna sitter rätt hårt.
 
Vad har du för försäkringsbolag egentligen? (Du behöver inte svara - utan frågan är mer av retorisk art.) Blir lite chockad över att försäkringen endast verkar täcka operation om det ÄR cancer eller inflammation! Tror de att du försöker, i konspiration med veterinären, lura till dig en prisreducerad kastration på bolagets bekostnad ? Särskilt som hunden är 9 år redan?

Tydligen har jag inte bara tur med min veterinär utan även med mitt försäkringsbolag. Min hund har avlägsnat benigna juvertumörer - och det har banne mig varit någon fråga om att försäkringsbolaget inte skulle betala för det.

Jag kan svara vad det är för bolag, lika bra andra får veta och så eftersom de är de största. Agria är det.

Och som sagt, än har jag inte hört något svar, så jag vet inte om de har skapat sig ett kryphål med villkoren, eller om de bara formulerat sig dumt och självklart tänker ersätta. Men jag måste ju ha svar om det INNAN och det verkar som att krama vatten ur en sten liksom.

I villkoren står: "Kastration ersätts vid följande sjukdomar
diabetes, livmoderinfl ammation,förlossningsskador,vaginalprolaps, prostatasjukdomar,perinealbråck,analadenom,testikel
inflammation samt tumörsjukdomar i livmoder,testiklar,vagina eller äggstockar. "

Är det en tik så är det ju lätt/are att upptäcka tumörer innan OP. DÅ handlar det sedan bara om de var elakartade eller godartade. Men tydligen (enligt vad min vet säger iaf) så går det inte förrän efter OP att säga om Bork hade en tumör eller inte... Och det är där det där jädra kryphålet kommer.

Men som sagt, jag vet inte än om de utnyttjar kryphålet eller om de bara uttryckt sig dumt i villkoren, men jag blir lite skeptisk när de inte kan ge ett rakt svar. Men förhoppningsvis får min veterinär fram ett svar av deras chefsvet. Annars blir jag ILSK kan jag ju meddela..

(Och för protokollet så har jag inte haft minsta lilla problem med Agria och hästarna - tvärtom har de varit suveränt tillmötesgående och suveränt bra och faktiskt överträffat det som står i villkoren. Så jag blev ganska chockad över att inte få några klara svar ang det här)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Upptäckte 10/1 en gråaktig fläck i ögat, ringde veterinär och fick tid direkt. Hornhinneskada och inflammation/infektion i ögat, alltså...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 640
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 331
Senast: Petruska
·
A
Övr. Hund Jag undrar vad ni har för erfarenhet av veterinärerna i era områden. En sak som hände för två och en halv vecka sen fick mig att börja...
Svar
10
· Visningar
4 930
Senast: Stoppard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp