Bukefalos 28 år!

Testning av ledarskap, olika frågor. hjälp.

Evergreen

Trådstartare
Vet inte om den ska ligga här eller på NH? Jaja. :p

Iallafall så verkar det som om min pålla har börjat testa mej lite igen. Köpte henne i Juni, och då var det mest testning när jag red, men det slutade hon med ganska så snabbt. :)

Nu har hon börjat göra så att hon går iväg när jag kommer och ska hämta henne och kompisen i hagen, i början struntade jag i att gå efter henne. Fångade bara in hennes kompis, och sen brukade hon komma efter.

Nu, den senaste veckan, så går hon först iväg, sen travar hon iväg och drar med kompisen, så jag inte kan få tag i han heller.
Idag när jag till sist lyckades få tag i honom, tog jag in han och lät henne vara kvar ute, men hon brydde sig inte det minsta om att han försvann, utan stod kvar i ett hörn av hagen och tjurade.
Då satte jag mej vid öppningen, och tänkte vänta ut henne tills hon kom.
Det gick inte så bra, och jag var tvungen att gå och hämta henne så jag hann rida innan det blev mörkt. :p Då gick hon inte iväg när jag kom, men kom ju inte heller fram.

Hur ska jag göra åt det? :crazy:

Brukar köra lite ledarskap från marken också, t.ex när jag är ute och går med henne. Försöker få henne att gå bakom mej och vara uppmärksam, stanna när jag stannar och sådär. Brukar gå ganska bra.

Inne i stallet när jag borstar henne räcker det oftast med att jag "höjer" på axeln och smackar åt henne för att hon ska flytta sig.

I ridningen är det inga som helst problem.
 
Prova att leka lite för dig själv i hagen. Jag rekommenderar dig att se filmen Dansar med hästar. I den visas ett liknande exempel, där ägaren blir tillsagd att leka med en boll. Det som händer är att man flyttar hela sin koncentrtion från hästen, och går in i en helt egen värld. Till slut blev ju hästen så nyfiken att den blev tvungen att kolla vad som var så himla kul! Det som är viktigt då är att du aldrig bryr dig om hästen, till och med när den kommer fram till dig ska du ignorera den tills du bestämt dig för att DU lessnat, och hellre vill vara med hästen. Det kanske tar lång tid, men jag tror verkligen på den metoden! Du får helt enkelt vara väldigt tålmodig och konsekvent, och vara inställd på att har du väl påbörjat detta så får du inte lägga ner idén. Lycka till!
 
Hej!
Ställ henne i el så pass liten hage att du har full kontroll på henne, dvs. hon kan inte komma undan någonstans. Skulle hon inte komma till dig, se då till att hålla henne i rörelse hela tiden. Ge henne inte en chans att stanna och vila. Vilan är ju det som man använder som eftergift när hon har gjort rätt. När hon sedan stannar eller kommer fram till dig, vilket hon förr eller senare gör, -massor med beröm.

Grunden till dina problem är nog tyvärr ledarskapet.. Alltså, mer ledarskapsträning.
Jag har själv haft dessa problem med en av mina killar, och det kostade massor av tid och kondition för att komma tillrätta med det. Men skam den som ger sig. //Ulv
 
"Ställ henne i el så pass..."

...EN så pass liten hage... skall det naturligtvis vara..
EL har ingenting att göra med ledarskapsträning! Ursäkta stavfelet!

//Ulv
 
Det där har hänt mig några gånger också... Jag brukar ignorera det hela och låtsas som om jag inte alls kom in i hagen för att hämta hästen utan börja pilla på något som ligger på backen... Det är få hästar som kan motstå att komma fram och se vad man pysslar med....

Mvh anna :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 453
Senast: MiniLi
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 583
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 163
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 518
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp