That sugar film

Tyvärr är det tämligen normalt - troligen åt det nyttigare hållet. Det är bara att kolla hyllorna i affärerna.

:confused:
Det var då inte vad som åts av ungarna när de var i den åldern, heller inte vad som åts hemma hos deras kompisar. Det finns säkert, men att det skulle vara normalt har jag inte upplevt. Sötad yoghurt, sötade flingor, sötat bröd och kakor till mellanmål? Nej.
 
:confused:
Det var då inte vad som åts av ungarna när de var i den åldern, heller inte vad som åts hemma hos deras kompisar. Det finns säkert, men att det skulle vara normalt har jag inte upplevt. Sötad yoghurt, sötade flingor, sötat bröd och kakor till mellanmål? Nej.

Känner inte heller igen det, varken från min egen eller vänners kost under min uppväxt eller från vänners barn nu.
 
:confused:
Det var då inte vad som åts av ungarna när de var i den åldern, heller inte vad som åts hemma hos deras kompisar. Det finns säkert, men att det skulle vara normalt har jag inte upplevt. Sötad yoghurt, sötade flingor, sötat bröd och kakor till mellanmål? Nej.
Ta bara en titt i affärena och vad folk har i sina varukorgar.

Vem tror ni äter alla söta frukostflingor, allt sött bröd, alla kakor, läsk, godis, glass, smaksatt fil och yoghurt ( mycket i färgglada barninriktade förpackningar) osv som finns i hyllorna?

Tror ni att det slängs eller bara är där till prydnad? Ursäkta jag är ironisk men jag är övertygad om att någon äter maten. Det är möjligt att det bara är vuxna men jag är mycket tveksam.
 
Ta bara en titt i affärena och vad folk har i sina varukorgar.

Vem tror ni äter alla söta frukostflingor, allt sött bröd, alla kakor, läsk, godis, glass, smaksatt fil och yoghurt ( mycket i färgglada barninriktade förpackningar) osv som finns i hyllorna?

Tror ni att det slängs eller bara är där till prydnad? Ursäkta jag är ironisk men jag är övertygad om att någon äter maten. Det är möjligt att det bara är vuxna men jag är mycket tveksam.

Ja någon äter det förmodligen, annars skulle det inte säljas. Men det är inte det enda som säljs och jo, bröd, flingor, yoghurt och kex äts av vuxna med. Som sagt, jag tror säkert det förekommer att barn äter liknande kost som i exemplet men det är verkligen inte något jag någonsin sett i verkligheten. Att framställa det som inte bara helt normalt utan faktiskt en nyttigare variant till och med ställer jag mig frågande till.

De sötade yoghurtarna i småförpackningar med olika smaker, tecknade djur och glada färger har jag sett användas som efterrätt, något de fått ibland vid specialtillfällen. (Jag har själv köpt något liknande fast soja eller havre eller vad det nu var vid enstaka tillfällen genom åren.) Jag har inte känt något barn som fått dem som baskost.
 
Ja någon äter det förmodligen, annars skulle det inte säljas. Men det är inte det enda som säljs och jo, bröd, flingor, yoghurt och kex äts av vuxna med. Som sagt, jag tror säkert det förekommer att barn äter liknande kost som i exemplet men det är verkligen inte något jag någonsin sett i verkligheten. Att framställa det som inte bara helt normalt utan faktiskt en nyttigare variant till och med ställer jag mig frågande till.

De sötade yoghurtarna i småförpackningar med olika smaker, tecknade djur och glada färger har jag sett användas som efterrätt, något de fått ibland vid specialtillfällen. (Jag har själv köpt något liknande fast soja eller havre eller vad det nu var vid enstaka tillfällen genom åren.) Jag har inte känt något barn som fått dem som baskost.
Jag är ganska övertygad om att barnen äter ungefär som föräldrarna men att barnen kanske dricker juice eller möjligen oboy medan föräldrarna dricker te eller kaffe. Och många barntillvända flingor som choco pops förmodligen till mycket stor del äts av yngre. Det är uppenbart målgruppen.

Det framställdes som en normal frukost, inte som någon nyttig variant och med tanke på vad jag ser i folks kundvagnar och i affärshyllorna så är det en högst påtaglig del av mångas vardag.

Yoghurtförpackningar kan barn säkert få både till frukost men klart är att de äts och i ganska stor mängd, jag har sett massor i barnfamiljer kundvagnar.
 
Jag gillar inte hysteri åt något håll. Jag har bekanta i båda läger. Den ena familjen har godisförbud och kakförbud och måste äta en assiett full med grönsaker innan de får äta till exempel proteinet. 10-åringen har ätit en glass i hela sitt liv och på kalas är hen den enda som inte får äta av fikat.
En annan bekant har gett choklad som första smakupplevelse och barnen har fått läsk och saft i nappflaska, deras idé om riktig hemlagad mat är färdiga köttbullar och pulvermos, gurka till om de ska vara riktigt nyttiga.

Vår familj är väl någonstans i mitten. Vi kan absolut servera söt yoghurt ibland, köpebröd med skinka, lite fika ibland och barnet får några deciliter mjölk om dagen. Men vi lagar alltid mat från grunden, barnet får varken saft eller läsk eller godis.

Vi får väl se om några år ifall barnet rullar fram. Vi gör så gott vi kan och orkar, det är en svår balansgång kan jag tycka. Vi vill inte skapa någon ångest kring mat, vilket jag personligen tycker vore värre än lätt övervikt.
 
Med det i åtanke konstaterar jag att man kan äta väldigt sött och torftigt utan att hamna över Livsmedelsverkets rekommendationer. Dessutom hamnar ungen i exemplet antagligen under rekommendationerna de andra dagarna i veckan när hen inte äter lördagsgodis, även om denne käkar mariekex varje dag, så medelvärdet är nog inget att förfasa sig över. :up:
Dessutom var det ingen större fetmaepidemi under 70- och 80- talet. Folk fikade och åt godis och drack Oboy med sirapslimpa. Tror att den stora haken idag är -fest varje dag och storfest fredag till söndag.

Måste dessutom kommentera Ann Fernholm, hennes böcker var en stor besvikelse, kändes som att hon hade kunnat skriva två riktigt bra böcker men det blev enkla sensationssökare.
Hon ger några enkla tips för att dra ned på sockret: Vårt bröd i Sverige är ohyggligt sött – undvik det och ät fullkornsbröd istället, det har också bättre näringsämnen som barn behöver. Ta bort läsk och godis helt. Låt vatten och mjölk vara vardagsdryckerna. Spara juicen till festliga tillfällen.

Har hon helt missat att tillverkarna ibland (tänkte skriva alltid men det kanske ändrat sig) drar upp sockermängden på fullkornsbröd för att göra det aptitligare? -undvik socker och ät fullkornsbröd istället låter som helt goddag yxskaft. Fullkorn raderar inte sockret ur bröd. Hon kunde sagt, -läs innehållsförteckningen, istället.
 
+ mer och mer stillasittande. DET är en läskig utveckling! (om än något OT just här)
Ja absolut! (mycket trafik, folk vågar nog inte släppa barn att gå till skolan själva heller, och får inte skolor som ligger så nära att de kan göra det heller.)
 
Låt vatten och mjölk vara vardagsdryckerna. Spara juicen till festliga tillfällen.

Hm, sockret i mjölk är ok som vardagsdryck men juicen ska sparas till festliga tillfällen? Visst, juice innehåller lite mer socker men folk som dricker mjölk till flera måltider kommer upp i ganska mycket.

Tillägg: Och det är ju konstigt att inte nämna växtmjölk (om det inte gjordes?) om man nu är rädd för socker. T.ex. mandeldryck innehåller mindre socker än mjölk, och den osötade ännu mindre.
 
Hm, sockret i mjölk är ok som vardagsdryck men juicen ska sparas till festliga tillfällen? Visst, juice innehåller lite mer socker men folk som dricker mjölk till flera måltider kommer upp i ganska mycket.

Tillägg: Och det är ju konstigt att inte nämna växtmjölk (om det inte gjordes?) om man nu är rädd för socker. T.ex. mandeldryck innehåller mindre socker än mjölk, och den osötade ännu mindre.
Tror att mjölk, speciellt helmjölk, orsakar mättnad så man kan inte få i sig lika mycket av det, eller äter mindre om man druckit det. Växtmjölk vet jag inget om. Barn som dricker helmjölk väger tydligen ofta lite mindre.

Sedan verkar vissa säga såhär
När vi äter mat som innehåller kolhydrater stiger sockerhalten i blodet. Det i sin tur gör att kroppen börjar producera insulin. Normalt sett brukar socker- och insulinhöjningen följas åt, men rön visar att mjölk ger en annan reaktion på kroppen. Genom att dricka mjölk blir insulinsvaret högt, trots låg blodsockerhöjning.
http://www.doktorn.com/artikel/sänk-blodsockersvaret-drick-mjölk

Men jag tycker nog också det är onödigt att dricka mjölk vid varje måltid när man bara behöver ca 3,5 dl per dag eller så. (och jag dricker oftast inte mjölk själv, har aldrig tyckt så mycket om det.). Att jämföra det med juice däremot verkar helt konstigt.

Jag skulle undvika mandelmjölk dagligen om jag inte var laktoskänslig eller allergisk, speciellt om mandlarna kommer från Kalifornien. Det verkar helt poänglöst att förvärra en akut lokal miljökatastrof bara för att man vill dricka någonting som är vitt och smakar mjölkigt men är rädd för mjölk.
 
Jag skulle undvika mandelmjölk dagligen om jag inte var laktoskänslig eller allergisk, speciellt om mandlarna kommer från Kalifornien. Det verkar helt poänglöst att förvärra en akut lokal miljökatastrof bara för att man vill dricka någonting som är vitt och smakar mjölkigt men är rädd för mjölk.

Alltså mandelmjölk var ett exempel, kan ta havremjölk gjord på svensk havre som exempel om det känns bättre.

Jag skulle undvika komjölk eftersom kor måste slava i mjölkindustrin för denna.
 
Att säga att barn inte borde äta socker alls och dra paralleller med läkemedelsförsök på djur tycker jag är ren skrämselpropaganda. Det brukar sällan ha någon effekt. Bättre då om målsättningen är att visa att man även med liten mängd lördagsgodis och läsk lätt kommer över rekommenderat intag av socker så att det gäller att undvika att låta barnen få i sig massa tillsatt socker på vardagarna också.
Ann Fernholms budskap i programmet var ju just detta - och hon ville INTE ha ett förbud mot godis. (Däremot ville hon sprida en insikt om att godis bara bör ätas i liten mängd. Den genomsnittliga årliga godiskonsumtionen i Sverige är ju SKRÄMMANDE hög... )
 
Ann Fernholms budskap i programmet var ju just detta - och hon ville INTE ha ett förbud mot godis. (Däremot ville hon sprida en insikt om att godis bara bör ätas i liten mängd. Den genomsnittliga årliga godiskonsumtionen i Sverige är ju SKRÄMMANDE hög... )

Då förstår jag inte varför hon svarar som hon gör i artikeln jag länkade till, där hon anser att barn egentligen inte bör äta godis alls.
 
Nu har jag snabbkollat på programmet och där är det, enligt mig, rätt tydligt att Fernholm inte tycker att man ska äta godis alls. När hon frågas om ett scenario där man drar ner på allt annat tillsatt socker i kosten kan hon gå med på att man kanske äter fem bitar godis.
 
Nu har jag snabbkollat på programmet och där är det, enligt mig, rätt tydligt att Fernholm inte tycker att man ska äta godis alls. När hon frågas om ett scenario där man drar ner på allt annat tillsatt socker i kosten kan hon gå med på att man kanske äter fem bitar godis.
Hon säger att man utifrån hälsoaspekterna egentligen inte borde äta godis alls. MEN att hon inte är för ett godisförbud eftersom det skulle bli allt för stigmatiserande i dagens samhälle.
 
Hon säger att man utifrån hälsoaspekterna egentligen inte borde äta godis alls. MEN att hon inte är för ett godisförbud eftersom det skulle bli allt för stigmatiserande i dagens samhälle.

Jag upplevde snarare att hon var kritisk till att godis var så självklart att det är stigmatiserande att inte äta det. Vi tolkade henne uppenbarligen olika.
 
Jag upplevde snarare att hon var kritisk till att godis var så självklart att det är stigmatiserande att inte äta det. Vi tolkade henne uppenbarligen olika.
Oavsett vad som är nyttigt eller onyttigt här i världen, så är det för mig en så underlig tanke att man alltid skulle äta (så som man tror) är nyttigt.

Jag tänker inte alls så själv. Nyttighet är en aspekt bland många, när jag äter och dricker, men den trumfar inte allt annat.

Att drilla barn i att enbart äta (så som föräldrarna tror är) nyttigt, känns helt underligt för mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp