That sugar film

Så mycket avokado som jag äter så måste jag ju vara helt förgiftad :nailbiting:
... Och lök också... :nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Tänk er den vanliga tacomiddagen med lite gott för att avrunda veckan. Lök... Avokado... Choklad... Socker.... Det går nog att hitta mer gifter i det där också. Jeez, halva Sverige är ju förgiftade vid det här laget! Bara på fredagen, då har vi inte gått igenom resten av veckan O_o
 
Jag har inte sett avsnittet, men läste om det. Och vad jag förstod så snurrade de väl till det en del eftersom de blandat äpplen och päron?
Dvs de har haft de rekommenderade mängderna som jämförelse (som handlar om tillsatt socker), men då räknat in allt socker och inte bara tillsatt socker.
Och deras "sakkunnig" kan väl inte direkt ses som opartisk i den här frågan? Hon driver ju sockerfobin ganska hårt..

Nej, där har du fel - det var tillsatt socker de tittade på. Så sockret som finns naturligt i juicen var t ex inte medräknat.
 
Tyckte också det verkar dumt att se på en dags konsumtion och dra slutsatser av det. Socker kan ju inte överdoseras så att förgiftning uppstår, därför kan man se till medelvärden när det gäller riktlinjer.

Fast hur många svenska barn dricker bara 2,5 dl läsk och äter 50 g godis på en vecka? När läsken säljs i 2-litersflaskor... och 50 g godis täcker väl knappt botten på de ENORMA godispåsarna som folk plockar lösgodis i...

Socker är helt tomma kalorier - det innehåller inte någonting nyttigt alls. Så om barnen som äter stora mängder socker, inte dessutom får i sig en massa extra energi utöver sitt egentliga behov så får de inte i sig alla näringsämnen de behöver. Inte bra för någon men allra minst för växande barn...
 
Varför utförs inte djurtester på all mat förresten!? :nailbiting:

Får nog börja servera hundmaten till alla här hemma hädanefter... :cautious:

Nu såg jag framför mig hur man låter hunden eller katten äta av ens mat först så man ser om det är ätbart. Sådär som man gör med livvakter i filmens värld när maten misstänks vara förgiftad.
 
Fast hur många svenska barn dricker bara 2,5 dl läsk och äter 50 g godis på en vecka? När läsken säljs i 2-litersflaskor... och 50 g godis täcker väl knappt botten på de ENORMA godispåsarna som folk plockar lösgodis i...

Socker är helt tomma kalorier - det innehåller inte någonting nyttigt alls. Så om barnen som äter stora mängder socker, inte dessutom får i sig en massa extra energi utöver sitt egentliga behov så får de inte i sig alla näringsämnen de behöver. Inte bra för någon men allra minst för växande barn...
Men det är ju ingen som säger att läsk och godis är nyttigt.

Det faktum att läsk och godis inte är nyttigt, gör dock inte en dålig film bättre.
 
Fast hur många svenska barn dricker bara 2,5 dl läsk och äter 50 g godis på en vecka? När läsken säljs i 2-litersflaskor... och 50 g godis täcker väl knappt botten på de ENORMA godispåsarna som folk plockar lösgodis i...

Men varför inte titta på det då istället? "Titta här, sockerfrossa! Fast egentligen är det ännu värre, men vi tänker inte precisera hur... :eek:". Jag tycker det är sensationalism och jag förlorar intresset för att ge någon som helst ytterligare tid/uppmärksamhet.

Det betyder inte att jag tycker socker är alldeles strålande och vi borde äta mer, det betyder bara att jag uppskattar fakta istället för skrämselpropaganda.
 
Men det är ju ingen som säger att läsk och godis är nyttigt.

Det faktum att läsk och godis inte är nyttigt, gör dock inte en dålig film bättre.

Jag svarade på Tranis påstående att ett hög sockerkonsumtion hos barn inte är något problem i o m att en hög sockerkonsumtion inte ger förgiftning. Men i o m att det kan orsaka näringsbrister (förutom övervikt) så ser jag det som ett stort problem.

På vilket sätt menar du att PLUS-inslaget var dåligt?
 
Men varför inte titta på det då istället? "Titta här, sockerfrossa! Fast egentligen är det ännu värre, men vi tänker inte precisera hur... :eek:". Jag tycker det är sensationalism och jag förlorar intresset för att ge någon som helst ytterligare tid/uppmärksamhet.

Det betyder inte att jag tycker socker är alldeles strålande och vi borde äta mer, det betyder bara att jag uppskattar fakta istället för skrämselpropaganda.

Fast hur blir det skrämselpropaganda när man gör en så oerhört försiktig uppskattning av sockermängden? Skrämselpropaganda handlar väl om stora överdrifter?! Och fakta fick du ju: att redan vid så här små mängder godis i kombination med vad som väl kan kallas "vanlig mat" så blev sockerkonsumtionen hög. Som förälder kan man ju då jämföra med sina egna barn - är detta en vanlig lördag för dem eller äter de mer/mindre socker? Och hur är deras konsumtion övriga dagar i veckan?
 
Senast ändrad:
Fast hur blir det skrämselpropaganda när man gör en så oerhört försiktig uppskattning av sockermängden? Skrämselpropaganda handlar väl om stora överdrifter?! Och fakta fick du ju: att redan vid så här små mängder godis i kombination med vad som väl kan kallas "vanlig mat" så blev sockerkonsumtionen hög. Som förälder kan man ju då jämföra med sina egna barn - är detta en vanlig lördag för dem eller äter de mer/mindre socker? Och hur är deras konsumtion övriga dagar i veckan?

Att säga att barn inte borde äta socker alls och dra paralleller med läkemedelsförsök på djur tycker jag är ren skrämselpropaganda. Det brukar sällan ha någon effekt. Bättre då om målsättningen är att visa att man även med liten mängd lördagsgodis och läsk lätt kommer över rekommenderat intag av socker så att det gäller att undvika att låta barnen få i sig massa tillsatt socker på vardagarna också.
 
Jag svarade på Tranis påstående att ett hög sockerkonsumtion hos barn inte är något problem i o m att en hög sockerkonsumtion inte ger förgiftning. Men i o m att det kan orsaka näringsbrister (förutom övervikt) så ser jag det som ett stort problem.
Det var inte det jag skrev, jag invände mot att dra slutsatser av en dags konsumtion och inte se till medelvärde över tid. Hög sockerkonsumtion (dvs att överskrida rekommenderat dagsintag) vid enstaka tillfällen behöver inte vara problematiskt. Man får inte näringsbrist på en dag heller.
 
Såg ni PLUS nyligen, när de tittade på mängden socker ett genomsnittligt svenskt barn äter en vanlig lördag? Trots att barnet bara fick 2,5 dl läsk och 50 g godis (vilket väl måste anses lite med svenska mått mätt?!) blev sockermängden dubbelt så hög som vad ett barn bör äta per dag! :-O Och den nyckelhålsmärkta frukosten var ju ingen höjdare i det här fallet - trots att mängden socker i juicen inte räknats med...
Den här artikeln chockade mig trots att jag visste att sötade drycker såklart inte är så väldigt bra.
Jag skulle aldrig trott att en Mer om dagen definitivt gör att ett barn går upp i vikt på ett år, obevekligen, de ser så oskyldiga ut. På sommaren -semestern, så kan ju barn lätt råka dricka ett glas saft om dagen tror jag.

http://traningslara.se/lask-sagas-i-senaste-numret-av-new-england-journal-of-medicine/
När det gäller viktökning däremot så är 0,8 kg på 18 månader betydelsefullt. För viktökning hos befolkningen överlag varje år ligger just däromkring. Och nu snackar vi ju trots allt också bara om en faktor av många som kan bidra till övervikt. Detta gör att jag tycker att 0,8 kg på 18 månader bara på grund av 0,25 cl dryck varje dag är praktiskt viktigt.

(Förresten tror jag också att lördagsgodisförbud inte är så lyckat. Ibland är det fest, så länge det inte alltid är fest.)
 
Jag har inte sett avsnittet, men läste om det. Och vad jag förstod så snurrade de väl till det en del eftersom de blandat äpplen och päron?
Dvs de har haft de rekommenderade mängderna som jämförelse (som handlar om tillsatt socker), men då räknat in allt socker och inte bara tillsatt socker.
Och deras "sakkunnig" kan väl inte direkt ses som opartisk i den här frågan? Hon driver ju sockerfobin ganska hårt..
Nej man räknade endast det tillsatta sockret.
 
Vore det inte mer intressant att kolla hur veckokonsumtionen för ett barn ser ut än att bara titta på lördagen, då barn(förhoppningsvis) äter som mest socker? Om sockerintaget övriga dagar är lågt borde det knappast vara något problem att det ligger över det rekommenderade en dag i veckan.
Nu låg pojken strax över det rekommenderade även utan godis/läsk och det var helt normal kost, inga konstigheter och fredagsmyset var mycket måttligt tilltaget.
 
Att säga att barn inte borde äta socker alls och dra paralleller med läkemedelsförsök på djur tycker jag är ren skrämselpropaganda. Det brukar sällan ha någon effekt. Bättre då om målsättningen är att visa att man även med liten mängd lördagsgodis och läsk lätt kommer över rekommenderat intag av socker så att det gäller att undvika att låta barnen få i sig massa tillsatt socker på vardagarna också.
Det var just det de visade....
 
Nu låg pojken strax över det rekommenderade även utan godis/läsk och det var helt normal kost, inga konstigheter och fredagsmyset var mycket måttligt tilltaget.
Har inte sett programmet så jag var tvungen att kolla vad för mat de tittade på egentligen. Hittade en lista här. Jag vet inte riktigt vad folk äter, vad barn äter eller vad som kan räknas som "normal kost" och jag äter väl en rejält onormal kost (veganskt) men undrar ändå om sötad yoghurt, mariekex och färdigköttbullar är genomsnittlig vardagskost? Det är ju inte förvånande att sockermängden drar iväg om man äter sådär lite grönsaker, fruktintaget består av banan och mellanmålet av kakor.
 
Har inte sett programmet så jag var tvungen att kolla vad för mat de tittade på egentligen. Hittade en lista här. Jag vet inte riktigt vad folk äter, vad barn äter eller vad som kan räknas som "normal kost" och jag äter väl en rejält onormal kost (veganskt) men undrar ändå om sötad yoghurt, mariekex och färdigköttbullar är genomsnittlig vardagskost? Det är ju inte förvånande att sockermängden drar iväg om man äter sådär lite grönsaker, fruktintaget består av banan och mellanmålet av kakor.
Tyvärr är det tämligen normalt - troligen åt det nyttigare hållet. Det är bara att kolla hyllorna i affärerna.
 
Nu låg pojken strax över det rekommenderade även utan godis/läsk och det var helt normal kost, inga konstigheter och fredagsmyset var mycket måttligt tilltaget.

"Hade man bara plockat bort läsken och godiset ur måltidslistan, så hade vår tioåring dessutom klarat sig under maxgränsen."

Citat från http://www.svt.se/plus/28-sockerbitar-i-barnets-maltider
Jag har inte sett programmet utan går bara efter vad som står i artikeln och vad som i övrigt skrivits här.
 
"Hade man bara plockat bort läsken och godiset ur måltidslistan, så hade vår tioåring dessutom klarat sig under maxgränsen."
Med det i åtanke konstaterar jag att man kan äta väldigt sött och torftigt utan att hamna över Livsmedelsverkets rekommendationer. Dessutom hamnar ungen i exemplet antagligen under rekommendationerna de andra dagarna i veckan när hen inte äter lördagsgodis, även om denne käkar mariekex varje dag, så medelvärdet är nog inget att förfasa sig över. :up:
 
Har inte sett programmet så jag var tvungen att kolla vad för mat de tittade på egentligen. Hittade en lista här. Jag vet inte riktigt vad folk äter, vad barn äter eller vad som kan räknas som "normal kost" och jag äter väl en rejält onormal kost (veganskt) men undrar ändå om sötad yoghurt, mariekex och färdigköttbullar är genomsnittlig vardagskost? Det är ju inte förvånande att sockermängden drar iväg om man äter sådär lite grönsaker, fruktintaget består av banan och mellanmålet av kakor.

Haha! Det där stämde typ exakt med mina fördomar om vad blandkostare äter :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp