The hobbit [Ulvlek]

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: The hobbit [Ulvlek]

Tänkte för övrigt prova en ny grej som kanske kan hjälpa er att komma igång med teorier nu i början. En obligatorisk fråga att svara på!

Hur tror du att äventyret kommer sluta och vad kommer att avgöra sista striden?

Nu vet jag att några flaggat för att de är lite inaktiva under dagen idag, men försök gärna svara på frågan någon gång innan första DL! :)

(Kan hända att det inte är en bra grej alls men då har vi testat åtminstone :))
 
Sv: The hobbit [Ulvlek]

Jag fattar det som att Bilbo är spion? Att han kan smyga omkring osedd och få info han annars inte skulle ha, tolkar jag som spioninfo i alla fall. :)
 
Sv: The hobbit [Ulvlek]

Hur tror du att äventyret kommer sluta och vad kommer att avgöra sista striden?

Kul! Tja, som nörd på hero's journey fantasy i allmänhet och lite Tolkien i synnerhet så är svaret uppenbart: De goda kommer att gå segrande ur striden, men med stora och tragiska förluster... De viktiga rollerna kommer att dö hjältedöden, och sannolikt även nobelt offra sig själva - speciellt som avgörande i sista striden. Fast en av tvillingarna lär vara kvar, det är mer tragiskt om det finns någon i livet som sörjer ju! Sista striden borde väl egentligen vara mot Smaug, men det funkar väl inte riktigt så i ulvspelet så det får väl vara Smaug + en vätte då? Avgörande blir en god som offrar sig själv för att ta de onda med sig. Och skatten och landet kommer att vara vunnen, men priset för högt för de överlevande. Typ. :p
 
Sv: The hobbit [Ulvlek]

Hur tror du att äventyret kommer sluta och vad kommer att avgöra sista striden?

Roligt sätt att få igång leken. :) Jag hoppas och tror att den goda sidan segrar! Sista striden kommer att avgöras när vi goda äntligen förstått vilka som är goda och lynchat sista ulven (eh, vätten?). :D
 
Sv: The hobbit [Ulvlek]

Hur tror du att äventyret kommer sluta och vad kommer att avgöra sista striden?

Jag tror att det kommer gå åt ganska många offer under en så farlig resa, med största sannolikhet även flera specialroller. Men jag tror att med hjälp av fantastiskt uteslutningsförmåga, snabba beslut och krishantering, samt med hjälp av ledtrådar från de fallna krigarna så kommer de goda till slut vinna, i en ytterst spännande slutstrid.
 
Sv: The hobbit [Ulvlek]

Hur tror du att äventyret kommer sluta och vad kommer att avgöra sista striden?

Jag tror att de goda kommer att segra.
Slutstriden kommer vara jämn och svår. Under resans gång kommer goda sidan att lida många svåra förluster, de som kan och har information kommer att lämna ett avtryck och på så vis hjälpa kamraterna att besegra de onda.
 
Sv: The hobbit [Ulvlek]

Hur tror du att äventyret kommer sluta och vad kommer att avgöra sista striden?

Hmm, som med de flesta sagor tror jag de goda går segrande ur striden, antingen utan större förluster utöver någon dvärg eller två och någon specialroll, eller i scenariot där ett par dvärgar är det enda som är kvar.
Smaug kommer nog sitta i sitt berg och gnugga tassarna ett bra tag, och kan såklart vara svår att hitta tag på.
Jag hoppas Gandalf finns kvar i slutet, eller i alla fall länge, och kan vara med och hjälpa till i den avgörande striden mot Smaug och vättarna!
 
Sv: The hobbit [Ulvlek]

KL

Oj, bara en massa "kul" och "hittat hit"... Jag var orolig att jag skulle vara sist på plan (med tanke på att det ju ändå är deadline ikväll) eftersom min morgon kört ihop sig (trafiken är inte nådig idag, hörni!), men nu vet jag inte om jag ska vara lättad eller besviken... O_o :D

Hm, hur ska man börja nu då...? I princip är jag av inställningen att i ulvlekar gäller omvänd bevisbörda, jag misstänker alla tills jag har goda skäl att tro någon är god - det gör det kanske lite mindre ångestfyllt att rösta på någon eftersom "alla" är onda (fast, nä), men kom igen nu och hjälp mig se skillnad på er!

Om jag kikar lite på rollistan så är vi 13 spelare, två typer av onda roller och sex typer av goda? Jag antar att det är tre eller fyra vättar + Smaug, då är vi nere på 8-9 goda, kan det stämma? Och av dem är sex specialroller (eftersom Fíli och Kíli är två), så det finns bara två eller tre dvärgar? Det innebär att risken för att förlora en viktig spelare vid ätandet (och för all del vid lynchen, men det känns jobbigare att tänka på! :p ) är rätt hög...? Det känns lite som uppförsbacke, men det kanske är ulvspelsververna som börjar sätta in bara?

Ptja, det finns ju liksom inget att teoria om första dagen, normalt sett, nu hjälpte ju LL lite med en obligatorisk fråga men även där "måste" ju alla säga att de goda vinner (för annars blir man väl lynchad omedelbart, eller? ;) ), så det kanske gäller att kolla på nyanserna...

Samtidigt tror jag få VILL vara för aktiva i början, eftersom man inför första DL letar efter någonting, vad som helst, även om det är ett OT-inlägg, som man skulle kunna se som ulvigt och därefter röstar på det.

I övrigt gör jag som du, alla är onda tills motsatsen är bevisad. :D

/Caisa, som blev lynchad i första DL pga ett OT-inlägg förra leken hon var med i... :p
 
Sv: The hobbit [Ulvlek]

Knapplån, ju

Kul! Nu börjar det hända saker! Eftersom jag är lite rostig börjar jag gå igenom lite smått redan nu, framförallt för att själv komma igång - men för all del också för att faktiskt få resultat. Jag lånar deltagarlistan för att "titta" på er, ok?

1: Niyama
Har hittat hit, inget mer.

2: Habina
Gör något jag själv fått lära mig (den hårda vägen:cautious:) är farligt/misstänkt: godförklarar sig själv. "Vi goda" säger hon... Gäller inte den "regeln" längre, eller är det en vätte? Eller kanske en Smaug som försöker outa sig själv till vättarna?

3: CaisaLundblad
Pingar min radar rejält när hon speciellt nämner två avgörande roller som hon tror/vill ska finnas kvar på slutet: Smaug och Gandalf. Är det ett sätt att försöka signalera sin roll till någon? Smaug vill såklart inte bli uppäten av vättarna, så han vill väl bli igenkänd. Gandalf... kanske vill bli skyddad av Gwaihir? Känns mer riskabelt kanske, men offensivt spel är ju inte fel. Jättesvårt att veta om man ska bli misstänksam eller inte när två så "stora" roller från varsin sida plockas fram på det här viset - vilket kanske är meningen också?

4: Dramatik
Vill inte säga mycket verkar det som? Svarar på lekledarens (Saurons? :p ) fråga om framtiden, men med bara två korta meningar som är så slätstrukna som möjligt... Gillar inte att fantisera? Vill inte synas? Liiiiiitet ping...

5: Mumorsan
Verkar inte ha hittat hit?

6: Hedinn
Intressant användning av framtidsbeskrivningen för att påpeka att ledtrådar från de döda kan användas av de levande för att vinna, det kan vara viktigt att komma ihåg och är därför potentiellt en värdefull påminnelse för de goda... Här kryper nålen åt andra hållet motför Dramatik.

7: Myrten
Har varnat för inaktivitet.

8: cirkus
Gör samma som Hedinn ser jag (jag läser igenom allas inlägg allteftersom jag skriver listan). Ska man då tolka det lika välvilligt som jag tolkade Hedinn, eller är det en ond som gömmer sig bakom någon annans idé? (Det var ju redan nämnt, så det gjorde ingen skada att upprepa det.) Vet inte.

9: Vira
Verkar inte vara här?

10: SoffiProppi
Hittat hit, that's all.

11: TeamLundVer
Säger sig inte förstå Bilbos roll. Gudarna ska veta att jag tragglat igenom olika roller i många inlägg förr - och det kan nog dyka upp några frågor från mig också när det visar sig att det är något jag inte fattat igen. Har inte dykt upp nåt mer efter hon fick en förklaring...

12:Monstermom
Tja, jag är ju här, och jag är... :)

13: Matmissbrukaren
Är på kalas tills vidare.

Inte så mycket än kanske, men lite grann börjar allt misstankarna röra sig åt olika håll. :D

(Jag kommer att anta att alla är "hon", helt enkelt för att det brukar vara så. Vill någon invända, hojta till. :) )
 
Senast ändrad:
Sv: The hobbit [Ulvlek]

Ptja, det finns ju liksom inget att teoria om första dagen, normalt sett, nu hjälpte ju LL lite med en obligatorisk fråga men även där "måste" ju alla säga att de goda vinner (för annars blir man väl lynchad omedelbart, eller? ;) ), så det kanske gäller att kolla på nyanserna...

Samtidigt tror jag få VILL vara för aktiva i början, eftersom man inför första DL letar efter någonting, vad som helst, även om det är ett OT-inlägg, som man skulle kunna se som ulvigt och därefter röstar på det.

I övrigt gör jag som du, alla är onda tills motsatsen är bevisad. :D

/Caisa, som blev lynchad i första DL pga ett OT-inlägg förra leken hon var med i... :p

Fast anledningen att det inte finns något att teoria om är ju i alla fall delvis för att ingen säger nåt! :cautious:

Jag håller med om att det är riskabelt att vara aktiv, men själv föredrar jag att spela för fullt redan från början (jag blev lynchad, eller var nära att bli lynchad - minns inte riktigt längre - första DL i mitt första spel för att jag började prata "i tema" (alltså leva mig in i ulvspelsvärlden), det var tydligen väääääldigt ulvigt O_o. Det finns så många saker att bli misstänkt för!). Hellre ha kul och gå ut hårt (och kanske bli misstänkt bara för att man syns/finns), än att behöva vara försiktig och smyga hela tiden. :D
 
Sv: The hobbit [Ulvlek]

Jag vet, visst är det härligt? :D ;)

Och jo, jag brukar också spela fullt ut från början (och tydligen är jag också väldigt misstänkt hela tiden för inte en själ förstår mina teorier eller tankar) men åka ut första DL är ganska tråkigt... :p

Men jag somnade faktiskt innan leken kom upp igår, och idag har jag varit i skolan och kom nyss hem, sjuk, så därav att jag inte kommit igång än. ;)


Och ang. din teori om mig, varför i hela friden skulle jag förvirra allt och alla med flit om jag försökte "outa" mig själv genom att lyfta fram både en god och en ond roll? Skulle inte påstå att Smaug är en så avgörande roll heller, eller? Mer att det är en ond som är svår att hitta tag på. I övrigt inga speciella förmågor, rätta mig om jag har fel? :p
 
Sv: The hobbit [Ulvlek]

Jag tror det beror på hur man är aktiv. Första dagen blir det ju alltid, mer eller mindre, förklädda BOP-röster, just för att man har så lite att gå på. Och jag tycker att folk lika gärna brukar haffa ett konstigt formulerat inlägg från en som skrivit två som en som skrivit tio...

Personligen vill jag undvika att rösta ut aktiva spelare i början när man har noll grepp om roller, och det oavsett min egen roll, just för att det blir inget roligt spel om det är för många inaktiva. Och som de senaste lekarna sett ut, där flera hoppat av eller kickats pga inaktivitet och tvingats ersättas av andra, så är det betydligt större risk/chans att min röst hamnar på en inaktiv spelare (med visst undantag för såna som brukar vara väldigt aktiva men varnat för låg aktivitet just idag av någon orsak), helt enkelt för att jag värderar en rolig lek ganska högt.

Sen som sagt, har ju en aktiv persons innehåll betydelse. Är det enbart OT-flum är det antagligen lättare att dra på sig röster än om det faktiskt är försök till teorier, trots lite att gå på.

I övrigt reagerade jag, precis som du på cirkus framtidsvision, just för att den kändes lite väl kopierande av min. Även om det känns farligt att lägga för mycket vikt vid sånt nu, det kan ju helt enkelt bero på brist på fantasi också.
 
Sv: The hobbit [Ulvlek]

Och ang. din teori om mig, varför i hela friden skulle jag förvirra allt och alla med flit om jag försökte "outa" mig själv genom att lyfta fram både en god och en ond roll? Skulle inte påstå att Smaug är en så avgörande roll heller, eller? Mer att det är en ond som är svår att hitta tag på. I övrigt inga speciella förmågor, rätta mig om jag har fel? :p

Njaa, det kan väl kanske, eventuellt, möjligen, finnas små halmstrå-liknande saker i mina tidiga teorier. Eller, "teorier"... :o

Men en anledning att förvirra till det är väl för att om man är för tydlig med sin roll lär ju andra sidan lyncha/äta en? Man vill att rätt sida ska fatta, men inte den andra. Helst. :D Och om du ger en antydan till att börja med, men döljer och virrar till genom en motsatt också, så har du något att bygga på med senare inlägg. Skickat upp en liten raket, så uppmärksamheten finns där för vidare utveckling?

Däremot har du nog helt rätt om Smaug. Han är stor och viktig i min hjärna för att han är Smaug, typ. Boknörd, som sagt. :p
(Fast om du med vilje gjorde precis det jag funderade på så är ju just Smaug den enda rollen att ställa emot Gandalf, eller hur? Och omvänt, den enda från onda sidan som skulle behöva skicka upp en sån där raket är ju just Smaug. Hm...)

Jag tror det beror på hur man är aktiv. Första dagen blir det ju alltid, mer eller mindre, förklädda BOP-röster, just för att man har så lite att gå på. Och jag tycker att folk lika gärna brukar haffa ett konstigt formulerat inlägg från en som skrivit två som en som skrivit tio...

Personligen vill jag undvika att rösta ut aktiva spelare i början när man har noll grepp om roller, och det oavsett min egen roll, just för att det blir inget roligt spel om det är för många inaktiva. Och som de senaste lekarna sett ut, där flera hoppat av eller kickats pga inaktivitet och tvingats ersättas av andra, så är det betydligt större risk/chans att min röst hamnar på en inaktiv spelare (med visst undantag för såna som brukar vara väldigt aktiva men varnat för låg aktivitet just idag av någon orsak), helt enkelt för att jag värderar en rolig lek ganska högt.

Sen som sagt, har ju en aktiv persons innehåll betydelse. Är det enbart OT-flum är det antagligen lättare att dra på sig röster än om det faktiskt är försök till teorier, trots lite att gå på.

I övrigt reagerade jag, precis som du på cirkus framtidsvision, just för att den kändes lite väl kopierande av min. Även om det känns farligt att lägga för mycket vikt vid sånt nu, det kan ju helt enkelt bero på brist på fantasi också.

Ja, du har helt rätt att det kan vara ett förfluget ord eller två från en annars väldigt osynlig spelare som får lynchdrev igång också. Det är väl helt enkelt så att man står sig själv närmast, och de gånger jag själv upplevt "Men hörni, allvarligt nu, tänker ni misstänka mig för att jag stavade fel!?!"-situationer (BOP med andra ord) så är det när jag varit väldigt synlig - eftersom jag gillar att spela aktivt helt enkelt - och då har gjort feltänket att man blir förföljd för att man syns. Det var ett bra och nyttigt påpekande, tack, det ska jag komma ihåg! :D

Intressant att du också reagerade på Cirkus! Nu kan jag ju för all del inte veta om du verkligen reagerade eller om du helt enkelt kopierar min misstanke (jaha, där var ulvspelsparanoian igång, ja :cautious: ) på samma sätt som Cirkus eventuellt kopierade dig, men om jag köper att du oberoende fick samma reaktion som jag så stärker det ju min känsla av att det var något mysko med det... Som du säger kan det ju också handla om att man inte gillar att fabulera sagor (hemska tanke! :D ), och det måste ju också vara tillåtet, men ändå... Det är ju en enkel sak för en ond att göra, att gömma sig i skuggan och flyta med.
 
Sv: The hobbit [Ulvlek]

Hur tror du att äventyret kommer sluta och vad kommer att avgöra sista striden?

Jag tror att det kommer vara en jämn strid till slutet där några viktiga roller (både goda och onda) kommer att stå kvar ända till slutkampen. De är dessa roller som kommer vara avgörande i de sista brinnande timmarna men tillslut så vinner de goda!
 
Sv: The hobbit [Ulvlek]

2: Habina
Gör något jag själv fått lära mig (den hårda vägen:cautious:) är farligt/misstänkt: godförklarar sig själv. "Vi goda" säger hon...

Oups, får man inte det? :o Jag är ny, men jag har för mig att jag skrev så i förra leken utan att någon sade att det var fel. Sorry i sådana fall. :crazy:
 
Sv: The hobbit [Ulvlek]

Hemma från födelsedagslunchen på stan men måste till stallet innan tårtkalaset som börjar runt fem. Men hinner in innan DL. Kan sitta en stund på kalaset med, dom brukar inte bry sig :)

Min första lek var förra leken och jag gick hårt ut på en gång och tänker göra även denna gång. Ingen mening med att hålla tillbaka bara för att vara rädd att bli utröstad för att man är aktiv. Då känns det mer som att jag hellre röstar ut någon oaktiv så spelet hålls igång, men inte bara BOPa utan hitta en vettig teori att gå efter. Men jag ser ju gärna att alla är med. I förra leken fick vi byta ut några spelare och det var mindre kul. Lagom förvirrande för jag kände att jag blandade ihop rollen spelaren hade haft när denne åkte ut, om den kom tillbaka senare och då hade en ny roll. Men det kanske bara är en nybörjarsak.
 
Sv: The hobbit [Ulvlek]

Hur tror du att äventyret kommer sluta och vad kommer att avgöra sista striden?

Ärligt talat så förväntas det väl att man säger att dom goda ska vinna, det gör ju garanterat ulvarna för att inte avslöja sig själva. Men förra leken slutade hur oväntat som helst så jag vet faktiskt inte vad jag kan vänta mig. Självklart hoppas jag på att dom goda vinner, men det lär nog inte bli en lätt match. Det gäller ju att hitta tecken på vilka som är goda och onda och jag är nybörjare och ser nog inte allt som dom vana spelarna gör. Jag var ulv i förra leken och satt då med facit i hand och som god, hur ska man se skillnaden... Gäller att granska alla inlägg noga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 930
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 280
Senast: Hedinn
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 543
Senast: LenaH
·
Tjatter Efter att SVT hade den dåliga smaken (sic!) att lägga ner det bästa TV-programmet ever har ni tagit saken i egna händer. Ni är nu...
67 68 69
Svar
1 366
· Visningar
38 269
Senast: Artline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp