Bukefalos 28 år!

This or that i hästhantering

hier

Trådstartare
Vi hästfolk diskuterar ju i all oändlighet varför man gör si eller så, ofta ganska hetsiga diskussioner :angel:

Så - hur gör ni i olika scenarion? Fyll gärna på med egna ni kommer på :)

Leda häst - bakom eller bredvid? Jag har lärt mig och tycker att det låter mest logiskt med bakom. Framförallt för att om hästen blir rädd och kastar sig åt sidan är man inte i skottlinjen. Jag tycker också personligen att det är trevligare med en häst som följer mig på slakt snöre och inte trippar bredvid, är närgångna och knuffas med bogen. Fast det ska de ju å andra sidan inte göra oavsett vilket. Många säger också att man hela tiden ska veta var man har hästen och därför ska gå bredvid. I synnerhet med hingstar - "vänd aldrig ryggen åt en hingst".

Driva/flytta häst med spö eller rep/grimskaft: jag får mer respons med att snurra på ett grimskaft och tycker att det är lättare att reglera intensiteten i trycket med det, och smidigare. Men många säger att det är helt fel, att en häst inte ska förknippa grimskaft, som ska vara ledande, med att det driver framåt, utan att häst alltid ska se spö som drivande och inte ska bli "rädd" för grimskaft/ledrep.

Kedja - över eller under? Jag föredrar under mestadels för att jag tycker att kedjan över mulen lätt glider ner och krånglar.

Ljust eller mörkt tonläge vid beröm/korrigering? Jag är själv inte helt konsekvent med detta. Jag får ofta höra att hästar har ljust och högt tonläge (piper, skriker till) när de diskuterar med varandra, och att man därför ska korrigera en häst med ljus ton och berömma med mörk. Vissa säger att det inte spelar roll, utan att det är energin man sänder ut. Jag själv ryter/hummar kvickt och skarpt när jag säger åt en häst, och berömmer med glad och ljus röst. Vill jag prata lugnande med nervös häst använder jag mörkt och långsamt tonläge.

Lugna eller ignorera nervös häst? Vissa säger att man ska klia i manen som en hästmamma, vissa att man inte ska "bekräfta faran" när häst blir rädd för något.

Kommer inte på mer just nu.
 
Jag vill ha en röd tråd-allt hänger ihop.
Då ska saker funka även uppsuttet. Den får då heller inte visa att den törs eller bli en tryggare individ. Ser en del hästar som Alltid släpas på o problemen kommer med Posten uppsuttet.
Leder du alltid hästen bakom dig blir det problem.. På båda sidor ger lättare för att longera även i hö. Varv.
Snurra med repet uppsuttet? Nej!

AG använder rösten ihop med vad den ska göra o det tar man med sig upp.

Om man bara uppträder normalt så spelar det ingen roll om du låter högt eller dovt.
Hästen lär sig vad det betyder för dig o därmed för denne.
 
Leda häst - bakom eller bredvid? Jag vill ha dom bredvid, men lite längre bak. Inte bakom för jag går så himla långsamt så jag blir sparkad på hälarna ibland och det gör ont *s*

Driva/flytta häst med spö eller rep/grimskaft: Jag tar det jag har i handen vid behovet. Ska jag ut och träna tar jag med pisk och använder, i hagen osv använder jag grimskaft.

Kedja - över eller under? Jag föredrar under för det är smidigare, men behöver ha över på medryttarhästen. När han blir uppvarvad ställer han huvudet utåt och drar iväg, har jag kedjan över blir det lättare för mig att hålla mulen hos mig och då drar han inte iväg.

Ljust eller mörkt tonläge vid beröm/korrigering? Det beror på läget. Ska jag berömma för att en häst har bra energi och går framåt blir tonläget ljusare, mer peppande. Ska jag berömma att han jobbar bra och koncentrerat, eller varit modig och gjort nåt läskigt, då är rösten mörkare.
Vid korrigering är uttalet kort och skarpt. Gärna ljud istället för ord.

Lugna eller ignorera nervös häst? Gör lite båda delarna. Är han nervös för att vi ska förbi något läskigt så rider jag på bestämt och berömmer/klappar efteråt. Jag gör ingen affär av det under tiden. Är vi på ett ställe där han är helt uppstressad och dansar runt så försöker jag få hans uppmärksamhet.

Fler då:

Ge godis ur hand eller från marken/hink? Jag ger från handen så länge som det inte är en häst som blir nafsig och otrevlig. Då ger jag från marken.

Transportskydd, ja eller nej? Min häst hatar dom så jag åker mest med bara boots på. Har låga transportskydd om vi ska åka längre.

Blandflock i hage, ja eller nej? Jag har bara bra erfarenheter av det. Det har då mestadels varit större flockar i stora hagar och det har funkat fint utan betäckande valacker eller valacker med äganderätt på stona.
 
Leda häst - bakom eller bredvid? Min är uppfostrad med att bli ledd bakom, och det gör jag mestadels. Men det finns situationer så jag vill ha honom brevid mig, tex. om vi är ute o går längs en väg...

Driva/flytta häst med spö eller rep/grimskaft: Min är lärd att flytta sig för mitt kroppsspråk, när jag står på marken. Vid ridning är det skänklen och vikten som flyttar! Använder spö för att eventuellt förstärka skänklen lite lätt vid ridning.

Kedja - över eller under? Jag använder kedjan olika beroende på vad som ska göras. Är hästen pigg och busig påväg till hagen, så kedja under hakan. Ska jag lasta eller leda på annan plats än hemma vid stallet, kedja över nosryggen. Kedjan över nosryggen är starkare och jag använder det då min häst inte alltid är inne på samma spår som jag...

Ljust eller mörkt tonläge vid beröm/korrigering? Inget jag har täknt på... men lugna rörelse och röstläge vid beröm. Skarpare vid korrigering, utan att skrämma hästen. Den ska korrigeras, inte skrämmas!

Lugna eller ignorera nervös häst? Igonrera! Börjar man "hatta o tatta" så blir det värre. Är ledaren lugn och trygg, så blir hästen det oxå :)
 
Jag är ledare så jag går först, om vi inte arbetar med nåt särskilt där det funkar bättre om hästen går först.

Använder både spö och grimskaft beroende på situationen.

Har inte använt kedja på år och dag, men då i första hand under.

Har inte tänkt på det förut, men jag har dov röst med utragna vokaler, braaa och duuuktig när jag berömmer. Blir jag irriterad så har jag ett högre tonläge och korta vokaler. Nej! Stå still! Skärp dig!

Jag har väldigt fega ston som behöver massa beröm och uppmuntran för att våga göra läskiga saker. Men egentligen tycker jag det är bäst att ignorera hattigt beteende.

Ger aldrig godis från handen, räcker så bra med grannarna som stoppar i hästarna gräs och knäckebröd över staketet i tid och otid. Jag har sagt till, men vill samtidigt inte bli en häxa som springer ut och skriker så fort någon stannar och tittar på hästarna.
 
Ge godis ur hand eller från marken/hink? Jag ger från handen så länge som det inte är en häst som blir nafsig och otrevlig. Då ger jag från marken.

Transportskydd, ja eller nej? Min häst hatar dom så jag åker mest med bara boots på. Har låga transportskydd om vi ska åka längre.

Blandflock i hage, ja eller nej? Jag har bara bra erfarenheter av det. Det har då mestadels varit större flockar i stora hagar och det har funkat fint utan betäckande valacker eller valacker med äganderätt på stona.

Godis hand/backe/krubba: Jag ger godis ur hand vid omedelbart beröm, t ex vid uppsittning på häst som har svårt att stå still/häst som drar vid ledning osv, men t ex efter ridning alltid i krubba/på backen.

Transportskydd: Har inte tillräckligt med erfarenhet för att kunna säga tvärsäkert vad som är bäst. Förra medisen behövde inte transportskydd på benen, däremot svanskydd då hon gärna lutade sig bakåt och skavde upp.

Blandflock: samma här, inte tillräckligt med erfarenhet för att kunna ge ett "snitt". Det har varit så olika beroende på stall. Medryttarhästar jag har haft har gått i blandflock, men det har varit små flockar på max 5 - 7 hästar. På min arbetsplats är det uppdelat ston/valacker, då stora flockar och i vissa valackflockar nykastrerade.
 
Leda häst - bakom eller bredvid? Jag har lärt mig (från ridskoletiden) att man ska gå vid bogen på hästen för att kunna inverka mest, men jag föredrar att hästen har sitt huvud bredvid mig. Min egen får gå där han vill så länge han inte drar iväg eller stegar före.

Driva/flytta häst med spö eller rep/grimskaft: Beror på situationen. Är hästen lös i ridhuset använder jag stamp med foten eller vift på grimskaft/arm. Ska jag stoppa/byta varv tar jag upp armen. I hagen använder jag grimskaft till hästar jag inte känner, till min egen kan jag vifta lite med armen om han är i vägen. I stallgången räcker det med att jag pekar på den kroppsdel han ska flytta. Kanske ska tillägga att han har väldigt stor respekt för spön, på gränsen till rädd så jag använder aldrig spö.

Kedja - över eller under? Alltid över.

Ljust eller mörkt tonläge vid beröm/korrigering? Nästan löjligt ljust vid beröm :D Och min egen blir så himla fjompig och tycker han är så duktig och spänner sig lite extra eller dröjer lite extra i steget i trav tex. Det är inte ofta jag korrigerar, men jag har alltid lite dovare röst och drar lite på "nejet" eller "fyet" beroende på vad han gjort.

Lugna eller ignorera nervös häst? Bero på vad han reagerat på. Är det "levande" varelser han reagerar på (hundar, får, bilar etc) så lugnar jag honom genom att klia lite på manken och i mankammen. Är det stenar, brunnar osv så ignorerar jag det. Med andra gör jag ungefär likadant.

Godis hand/backe/krubba: Ger godis ur hand i samband med något annat, typ stretchning, inkallning etc. Aldrig bara för att. Allt annat hamnar i krubban eller på golvet :)

Transportskydd: Har alltid transportskydd, undantag var när min häst skulle hämtas då vi inte fick ta honom på benen öht... Varför vet vi inte för han har aldrig gjort så igen.

Blandflock: I nuvarande stall har vi haft både och, i förra stallet stod min valack med syrrans sto och det var inga problem. Däremot stallägarens ena valack var jämt på deras sto :( Jag tycker väl att så länge det funkar så varför inte?
 
Senast ändrad:
Leda häst - bakom eller bredvid?
Jag vill ha hästens huvud bredvid min axel, i ett slakt grimskaft. Vill varken behöva dra hästen framåt eller konstant bromsa den. Den ska ska även gå att leda, med mig vid dess bog eller vid buken/ rumpan.

Driva/flytta häst med spö eller rep/grimskaft:
Jag har så sällan spö med mig, så det får bli grimskaft (även om jag använder spö ibland, så är det sällan i framåt drivande syfte).
Jag lägger däremot mycket träning på att tryck i grimman ska följas, så vill jag "skicka" hästen framåt så ser jag till att det blir ett litet tryck i grimman och hästen svarar framåt. Gör likadant när hästen linas och ska t.ex. gå upp i trav.

Kedja - över eller under?
Oj, använder aldrig kedja. Men under är väl kutym, över endast om hästen har lätt för att resa sig.

Ljust eller mörkt tonläge vid beröm/korrigering?
Jag kör på det som känns naturligt för mig. Har däremot ett kommande som betyder att nu kommer 'gotta' och ett som betyder 'var snäll och gör inte så'. :)

Lugna eller ignorera nervös häst?
Det är olika om jag står på marken eller sitter på hur jag löser situationen och hur hästen reagerar. Vill hjälpa till att lösa situationen och guida hästen till att lära sig själv hur man 'håller huvudet kall', i.a.f. med mig i närheten.
Viktigt kan jag tycka att hästen inte upplever att den är där ensam och ska ta allt ansvar själv.
Det är ofta då den "sticker" eller sliter sig.

Godis hand/backe/krubba:
Ger oftast godis direkt från handen, men ibland så är det bättre att placera belöning på marken eller i krubban (t.ex. vid övning av lastning, ett ord för 'det där var bra, nu kommer godis' där godiset läggs i krubban lär hästen att tänka framåt och in, på ett positivt sätt). M.a.o. så ges godis ihop med utfört beteende och inte på måfå. :)

Transportskydd:
Har aldrig skydd på, tycker mest de sitter illa och är i vägen. Undantagsvis om de skulle vara broddade.

Blandflock:
Är helt ok, förutsatt att det är tillräckligt stora ytor, hästar som inte klarar det får flytta, annars uppdelat.
 
Hej!

Jag leder både framför och brevid, beroende på humör på fröken häst. Visas hon för veterinär- alltid brevid och då behöver det sitta så det behöver övas på ibland. Framför när vi bara går ut och slapp-promenerar i skogen.

Spö/grimskaft- det jag har med mig. Brukar sällan behöva flytta/driva med annat än mig själv faktiskt. Vid lastning har jag spö som pekpinne, att vifta med grimskaft blir fröken bara stressad av i den situationen.

Kedja- beror på häst. Vissa hästar avskyr att ha under, andra avskyr över så jag anpassar mig efter hästen.

Tonläge är jag inte konsekvent med, beröm brukar vara uppmuntrande, jag fösöker låta bli korrigering, måste jag korrigera blir det mer som ett morrande.

Nervösa hästar beror på situation. Min är en synnerligen onervös häst men blir hon nervös brukar det funka bäst att ignorera eller prata uppmuntrande. Min förra behövde alltid titta och nosa på det läskiga, nuvarande ska man bara rida förbi och ignorera det läskiga.

Generellt pratar jag mycket med de hästar jag rider/hanterar och det brukar funka bra.

Godis ges ut hand som belöning oftast i kombination med klicker. Hon blir inte tiggigare (är det ett ord?) av det. Ger ibland på marken så hon får leta, men då är det inte i belöningssyfte. Godis i krubba för att hon är söt- det är ju svårt att få henne att förstå varför hon får godis i det läget.

Transportskydd: Alltid, höga, runt om. Jag har en av jordens klumpigaste hästar och kan inte riskera att hon trampar skor av sig i transporten.

Blandflock: Generellt sett nej. Har med egna ögon sett skadorna som en valack som aldrig betäckt tidigare gjort på sto som inte ville bli betäckt. Han blev också skadad. Tyvärr har jag varit med om flera valacker som aldrig betäckt plötsligt kära ner sig och börja betäcka, jag har även varit med om valacker som väntat till stoet fångats och då kommit fram och börjat hoppa- fullständigt livsfarligt för mig som håller i stoet! Sen gör jag undantag för shettisen min pålla går med ibland, men han lär inte våga gå på min tjej- hon håller honom mycket kort!

/Lavinia
 
Allt beror på individ och situation.

Min egen häst kan jag leda lite som jag vill, oftast går han bakom mig, han är lugn och trygg.
En hingst (eller stimmig häst) skulle jag aldrig ha någonstans än bredvid mig. Har sett en välväxt karl bli fälld av ett par framhovar i ryggen och det var ingen trevlig syn!

Grimskaft viftar jag med enbart om jag inte har något val. Vet jag om att jag behöver korrigera så tar jag med en pisk.

Kedja under, driver fram och upp.
Kedja över drar ner och bak så det väljer man efter hästens beteende.

Jag pratar alltid mycket med hästarna så jag använder både lugn. dov röst och beröring som lugnande.

Godis ger jag nästan aldrig ur han mer än i undantagsfall och då inte bara för att ge godis utan att dom faktiskt förtjänat det på ett eller annat sätt.

Inga transportskydd, däremot lindor och boots men det får man också ta efter individ.
En del blir ju lätt hysteriska av transportskydd och en del hade slagit sönder sig utan.

Blandflock, ja om det fungerar men visst är det säkrare att hålla könen var för sig.
 
Är stor skillnad på om jag hanterar andras hästar eller mina... Med mina egna är jag väldigt slapp och vi har utvecklat kommunikation om vad som är okej eller inte. Med andras hästar så gör jag mer vad grundboken säger att "man ska göra"/hur jag vet att hästägaren brukar göra.

Leda häst - bakom eller bredvid?
Med nuvarnade madam så leder jag ifrån alla möjliga håll. Vi går även promenader där matte går bakom hästbak ;)

Driva/flytta häst med spö eller rep/grimskaft:
Jag rep/linviftar överlag inte, är typ bara i nödfall som bestraffning. Jag har svårt att inte se det som att det blir emot ansikte och att det inte skulle vara bestraffning. Driver/flyttar helst med kroppspråk eller signaler. Andra hand förlängning så som spö eller med hjälp av ledande tag i grimma/träns.

Kedja - över eller under?
Har tidigare när jag behövt/haft på för säkerhets skull överlag haft det över nosrygg när det ska vara bromsande och under för häst som drar ner huvudet för att äta/busa lågt.

Ljust eller mörkt tonläge vid beröm/korrigering?
Beror på häst och situation. Mitt sto är inte så super mottaglig för muntligt beröm, så där måste jag jollra lite extra så att det verkligen går fram. Hon behöver däremot inte hetsas och bli piggare, så blir jag allt för gäll/hög i tonen/uppmuntrande så går det åt fanders för att hon kommer bli allt för exhalterad och vara typ 5km före mig.

Lugna eller ignorera nervös häst?
Igen, beror kanske på häst och situation? Tänker på ett par tillfällen där jag ignorerar nervöst beteénde, men överlag så är jag för att lugna.

Ge godis ur hand eller från marken/hink?
Jag ger dagligen massvis med godis ur handen :D

Transportskydd, ja eller nej?
Jag vill överlag ha på skydd då det just är enkelt sett att skydda för skador. Och är överlag för lat och tycker det är smidigare att få av och på transportskydd än att linda och ha boots vilket annars är bästa alternativet. Lugn häst kortare sträcka, absolut när de är oskodda får ofta åka utan.

Blandflock i hage, ja eller nej?
Säger som tidigare som svarat, generellt sett nej. Fungerar allt för sällan. Men beror på individer, där jag står nu är enda flocken jag låtit någon av mina hästar gå i blandflock.
 
Leda häst - bakom eller bredvid?
Sak samma. Det som är smidigast där vi är.

Driva/flytta häst med spö eller rep/grimskaft:
Håller på inte och flyttar omkring dem utan orsak. Vill jag gå förbi säger jag "sida", ska vi går ur transporten ber jag den "backa".

Kedja - över eller under?
Använder det i princip aldrig, men över då, generellt.

Ljust eller mörkt tonläge vid beröm/korrigering?
Hästen hör ju om du låter arg, även en pipig lilltjej på 10 år kan låta arg. Beröm är alltid glatt och vänligt.

Lugna eller ignorera nervös häst?
Var lugn själv bara. Prata lite med den. Ingen ojande.

Ge godis ur hand eller från marken/hink?
Ger ur handen, har alltid givit ur handen. Aldrig några problem med ohyfsade hästar.

Transportskydd, ja eller nej?
Ja.

Blandflock i hage, ja eller nej?
Nej.
 
Leda häst - bakom eller bredvid? Jag har ingen allmän regel för det. Min 25-åring får gärna göra lite som han vill. Han får till och med gå före mig om han vill. Min femåring får gå bredvid eller bakom så länge det är på slak lina.

Driva/flytta häst med spö eller rep/grimskaft: I vilka situationer behöver man driva häst med grimskaft? Mina hästar flyttar för röstkommandon (vänd, fram, stanna osv). I situationer där jag kan behöva driva använder jag spö i kombination med röst.

Kedja - över eller under? Jag har ingen erfarenhet av kedja.

Ljust eller mörkt tonläge vid beröm/korrigering?

Som du använder jag mörk liksom brummande tonläge vid lugnande. Vid beröm använder jag ljus röst. Korrigering mörk och liksom snabb.

Lugna eller ignorera nervös häst?
Det beror på. Vid somliga tillfällen passar det att låtsas som ingenting. Vid andra berömmer jag.
 
Glömde hälften

Ge godis ur hand eller från marken/hink?
Från handen.

Transportskydd, ja eller nej? Nej.

Blandflock i hage, ja eller nej
Det kan funka och det kan gå illa. På samma sätt som samkönad flock kan funka och gå illa. Min grundinställning är att jag helst har bara valackar.
 
Så - hur gör ni i olika scenarion? Fyll gärna på med egna ni kommer på :)

Leda häst - bakom eller bredvid?
Bredvid eller snett bakom, en av hästarna i stallet hade jag aldrig velat ha bakom mig. Då hade jag nog inte suttit här hel idag.
Beror helt på hästen, hur den är och beter sig vart jag föredrar och ha den.


Driva/flytta häst med spö eller rep/grimskaft:
Jag använder spöet till både drivning och förflyttning, lär hästarna att olika ställen på kroppen betyder olika saker. (Jag som kusk - sidorna = flytta, ovanpå rumpan/högt upp på sidorna = ökad fart)
Grimskaft för framåt och bakåt, oftast räcker de med att vifta med grimskaftet framför nosen för att de ska tänka på vad de gör.

Kedja - över eller under?
Oftast under, tycker det är lättast att den sitter där jag vill ha den, använder det dock sällan nuförtiden. Bara på ena hästen används det vid utsläppet.

Ljust eller mörkt tonläge vid beröm/korrigering?
Använder något mellanting vid beröm. Ibland glad röst, beror på hästen vad den trivs med. Gillar den inte "pipiga" röster blir det mer bas i rösten vid beröm.
Låter lite "arg" vid korrigering, de känner av en väldigt lätt vid korrigeringar tycker jag. Ofta behövs det väldigt lite förändring i rösten.

Lugna eller ignorera nervös häst?
Ofta lugna, men vissa ignorera. Men mest lugna.

:)
 
Vi hästfolk diskuterar ju i all oändlighet varför man gör si eller så, ofta ganska hetsiga diskussioner :angel:

Så - hur gör ni i olika scenarion? Fyll gärna på med egna ni kommer på :)

Leda häst - bakom eller bredvid? Jag har lärt mig och tycker att det låter mest logiskt med bakom. Framförallt för att om hästen blir rädd och kastar sig åt sidan är man inte i skottlinjen. Jag tycker också personligen att det är trevligare med en häst som följer mig på slakt snöre och inte trippar bredvid, är närgångna och knuffas med bogen. Fast det ska de ju å andra sidan inte göra oavsett vilket. Många säger också att man hela tiden ska veta var man har hästen och därför ska gå bredvid. I synnerhet med hingstar - "vänd aldrig ryggen åt en hingst".

Bredvid med mina egna. Dom är alla väluppfostrade och går fint.

Driva/flytta häst med spö eller rep/grimskaft: jag får mer respons med att snurra på ett grimskaft och tycker att det är lättare att reglera intensiteten i trycket med det, och smidigare. Men många säger att det är helt fel, att en häst inte ska förknippa grimskaft, som ska vara ledande, med att det driver framåt, utan att häst alltid ska se spö som drivande och inte ska bli "rädd" för grimskaft/ledrep.

Spö, som en förlängd arm.

Kedja - över eller under? Jag föredrar under mestadels för att jag tycker att kedjan över mulen lätt glider ner och krånglar.

Alltid under.

Ljust eller mörkt tonläge vid beröm/korrigering? Jag är själv inte helt konsekvent med detta. Jag får ofta höra att hästar har ljust och högt tonläge (piper, skriker till) när de diskuterar med varandra, och att man därför ska korrigera en häst med ljus ton och berömma med mörk. Vissa säger att det inte spelar roll, utan att det är energin man sänder ut. Jag själv ryter/hummar kvickt och skarpt när jag säger åt en häst, och berömmer med glad och ljus röst. Vill jag prata lugnande med nervös häst använder jag mörkt och långsamt tonläge.

Använder min vanliga röst oftast. Tycker det är löjligt med pipande. :angel:

Lugna eller ignorera nervös häst? Vissa säger att man ska klia i manen som en hästmamma, vissa att man inte ska "bekräfta faran" när häst blir rädd för något.

Lugnar stoet som blir totalt till sig annars och darrar och är väldigt skärrad. Hon blir dock inte lätt rädd eller nervös som tur är. Valacken får en klapp och lugnar alltid sig av det.

Kommer inte på mer just nu.

Ge godis ur hand eller från marken/hink? Jag ger från handen så länge som det inte är en häst som blir nafsig och otrevlig. Då ger jag från marken.

Både och.

Transportskydd, ja eller nej? Min häst hatar dom så jag åker mest med bara boots på. Har låga transportskydd om vi ska åka längre.

Transportskydd helst men ibland lindor.

Blandflock i hage, ja eller nej? Jag har bara bra erfarenheter av det. Det har då mestadels varit större flockar i stora hagar och det har funkat fint utan betäckande valacker eller valacker med äganderätt på stona.

Beror på vilka hästar det är.
 
Leda häst - bakom eller bredvid? Bredvid, då kan jag hålla koll på vart jag har hästen och slipper få den i ryggen innan jag hunnit reagera på vaddetnuär som hästen har blivit rädd för.

Driva/flytta häst med spö eller rep/grimskaft: Viftar helst med ett spö.

Kedja - över eller under? Över, för att hålla tillbaks en pigg häst. Det ger även bättre eftergift än om man har kedjan under hakan, då den har lättare att fastna och eftergiften blir därmed inte omedelbar som den bör bli när hästen går snällt. (Glider inte ner om man sätter den över nosen och fast i "käkringen" på grimman.)

Ljust eller mörkt tonläge vid beröm/korrigering? Harklar mig högt vid korrigering, pratar mjukt och lugnt när jag berömmer.

Lugna eller ignorera nervös häst? Håller mig lugn själv, pratar mjukt eller nynnar lite, riktar min uppmärksamhet mot något annat (om möjligt) men rör inte hästen.
 
Leda häst - bakom eller bredvid?
kvittar, så länge man har koll på hästen. När jag tar in hästarna så går ena snäppet framför och den andra strax bakom mig ;).
Driva/flytta häst med spö eller rep/grimskaft: röst-hand- spö i den ordningen. Alltid. Ser ingen anledning att hota med en repstump..

Kedja - över eller under? över. Ger mer kontroll och ger mycket lättare eftergift.
Ljust eller mörkt tonläge vid beröm/korrigering? så länge man är lugn, bestämd och får ett korrekt gensvar så är tonen inte viktig.

Lugna eller ignorera nervös häst? är du lugn och stabil så blir hästen lugn och stabil. Är du nervös och hispig så blir hästen det också.

Ge godis ur hand eller från marken/hink? Det som är smidigast, ger i krubba då de är inne, i handen då jag är bredvid hästen och slänger till dem då de är en bit bort i hagen och inte vill/vågar komma.

Transportskydd, ja eller nej? Beror på hästen men föredrar naket så långt det går.

Blandflock i hage, ja eller nej. Nej, men går det så är det bara bra ju.
 
Senast ändrad:
Leda häst - bakom eller bredvid?
Jag går snett framför.
Är den ena väldigt uppspelt blir han taggad och ska leka, leder då brevid.
För honom är det provocerande och ger lekinviter att befinna sej framför honom, leda brevid håller honom på mattan.


Driva/flytta häst med spö eller rep/grimskaft:
Endast kroppspråk. Ibland ihop med röst.

Behövs det i utsatta lägen kan spö eller repänden vara en bra förstärkning/förlängning av kroppsspråket.


Kedja - över eller under? Använder sällan eller aldrig. Gillar inte kedja, men används det enstaka gång så under hakan.


Ljust eller mörkt tonläge vid beröm/korrigering?
Oftast ljust vid beröm och mörkt vid korrigering. Vet inte varför :D insåg det nu!


Lugna eller ignorera nervös häst? Vara lugn och tydlig, uppträda precis som vanligt men gärna extra tydligt för att förstärka lugnet.
Inte göra någon grej av det,
men be om fokus(inte nödvändigt med total fokus) om det tenderar sväva iväg, särskilt om hästen är nervös ihop med ängslig.


Ge godis ur hand eller från marken/hink? Min ena är tiggig och är klickertränad att titta bort innan får godis ur hand då han blir väldigt för på annars. Funkar riktigt bra och får därför godis ur handen då och då.
Annars ger jag helst från krubba/marken


Transportskydd, ja eller nej? Ja. men är flexibel. Åkovana barfotahästen åker utan.

Blandflock i hage, ja eller nej. Ja, har aldrig haft annat. Men är flexibel, funkar inte hästarna ihop så gör de ju inte.
 
Leda häst - bakom eller bredvid?
Föredrar att ha huvudet i höjd med min arm men inte för nära mej.

Driva/flytta häst med spö eller rep/grimskaft.

Röst, kropp, spö är den ordningen jag föredrar om jag är på marken.


Kedja - över eller under?
Över, tycker under ger långsam eftergift.

Ljust eller mörkt tonläge vid beröm/korrigering?

Beror på situation.

Lugna eller ignorera nervös häst?
Beror på situation här med.

Ge godis ur hand eller från marken/hink?
Massa godis ur handen, varför inte?

Transportskydd, ja eller nej?
Förr lindor och boots men nu mera snabb lindor och boots.

Blandflock i hage, ja eller nej.
Föredrar delad flock men har 2 ston och 1 val och får gå så då han inte klättrat.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 589
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 186
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 341
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp