Bukefalos 28 år!

This or that i hästhantering

Vi hästfolk diskuterar ju i all oändlighet varför man gör si eller så, ofta ganska hetsiga diskussioner :angel:

Så - hur gör ni i olika scenarion? Fyll gärna på med egna ni kommer på :)

Leda häst - bakom eller bredvid?
Jag vill gå ungefär vid öronen på mina. Rakt bakom - risk att en slarver sparkar mig på hälarna, inte bekvämt. Hästen längre fram - hästen kan börja älga iväg.

Driva/flytta häst med spö eller rep/grimskaft:
Använder gärna spö att peta med. Men om häst är trög när jag hämtar i beteshagen, ser jag till att hamna i en drivande position dvs strax bakom bogarna, och kan vispa till med grimskaftsänden.

Kedja - över eller under?
Har aldrig använt.

Ljust eller mörkt tonläge vid beröm/korrigering?
Det blir som det blir. Fast sällan extremt ljust eller extremt mörkt tonläge. Det är nog mer tonfallet som varierar.

Lugna eller ignorera nervös häst?
Jag tycker att mina hästar blir lugna när jag inte gör någon affär av deras idéer.
Fast hästarna är inte värst nervösa av sig.
Jag har en arab som kan bli lite flygig och tittig, tycker det brukar funka att tala om för honom att han bara fjantar sig och att det inte är något att bry sig om.

Japp, jag är extremt uttråkad idag.
 
Leda häst - bakom eller bredvid?
Var som, bakom, framför, vid sidan, vill att de ska sköta sig oavstt var de går. Med okända hästar vill jag ha dem vid sidan.

Driva/flytta häst med spö eller rep/grimskaft:
Det som finns till hands. Oftast pekar jag med handen och smackar lite.

Kedja - över eller under?
Under men använder sällan kedja.

Ljust eller mörkt tonläge vid beröm/korrigering?
jag pratar nog med rätt mörk röst :p lugnare betoning vid beröm och lite kvickare röst vid korrigering, brukar typ "appapp" till min när jag ser att ham funderar på att börja plocka bland hinkarna osv :D

Lugna eller ignorera nervös häst?
Beror helt på häst. Att vara trygg själv och kanske klia lite bruar fungera på mina. Mest fortsätta som om inget hänt, hästar är ju väldigt snabba på att snappa upp hur man själv beter sig.

Ge godis ur hand eller från marken/hink?
ur handen, kastar ibland på marken om det är äpplen eller morötter

Transportskydd, ja eller nej?
min lilla åker utan eller med boots och min stora har lindor och boots :)

Blandflock i hage, ja eller nej?
Går bra att blanda så länge det inte blir stökigt. Jag har ju bara valacker hemma och skulle nog inte kunna släppa in ett sto till dem för då hade gamlingen blivit jättevaktig :D
 
Leda häst - bakom eller bredvid? Där jag bestämmer att hästen skall gå! Okänd häst vill jag kunna se när jag leder den.

Driva/flytta häst med spö eller rep/grimskaft:
Både och eller vilket som - dvs det jag har i närheten och som passar för stunden.

Kedja - över eller under?
Använder aldrig kedja.

Ljust eller mörkt tonläge vid beröm/korrigering?
Har aldrig tänkt på vilket, men pratar nog i ett skarpare, snabbare tonläge vid korrigering och ett mjukare, lugnare vid beröm.

Lugna eller ignorera nervös häst?
Beror lite på situationen och hästen - brukar klappa eller prata eller någonting för att få kontakt och ha hästen "med mig". Sedan fortsätta med det vi höll på med, och försöka bibehålla hästens fokus på MIG.

Ge godis ur hand eller från marken/hink?
Både och - har tränat och ridit in min häst utan "beröm" i form av godis, men kan ge både ur hand och i krubba/hink.

Transportskydd, ja eller nej?
Ja

Blandflock i hage, ja eller nej?
Det som funkar. Så länge valackerna inte slåss om stona eller betäcker så gärna blandflock.
 
Driva/flytta häst med spö eller rep/grimskaft:
Det som passar och fungerar bäst med just den hästen jag tränar

Kedja - över eller under?
Använder sällan kedja men då har jag över.

Lugna eller ignorera nervös häst?
Jag är bara "neutral" och avspänd. Ignorerar inte helt utan försöker vänja hästen succesivt vid det som den blir nervös för. Men håller heller inte på och "lugnar"/gör massa saker för att få den lugn. Jag är helt enkelt bara avspänd och lugn :) brukar oftast smitta av sig om man inte gör någon "affär" av det.

Ge godis ur hand eller från marken/hink?
Att ge efteråt i hink kommer hästen inte förknippa som beröm och finns ingen mening att ge "godis" i hink; om det inte är något som hästen behöver. Kan ge ur hand om hästen inte blir tiggig av det.

Transportskydd, ja eller nej?
Nej. Åker utan något alls. Padd med lindor om vi åker långt :)

Blandflock i hage, ja eller nej?
Stort nej för mig. Många valacker betäcker (även om man inte ser det) och större risk för bråk. Kan möjligtvis ha en valack (som vi inte ser betäcker) med fler ston, men aldrig flera valacker tillsammans med ston.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 749
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 223
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 588
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 785
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp