Tidelag nu förbjudet

Sv: Tidelag nu förbjudet

Fast det är trots allt omöjligt att veta hur djur uppfattar sexuella övergrepp. Och om man ska gå på att det är okej att ge sig på djur bara och enbart för att dom inte kan säga emot eller inte vet bättre om vad som är rätt och fel, vad är det då som säger att dessa puckon inte ger sig på människor som inte vet eller förstår vad som händer? Det är också en anledning att jag tycker förbjudet är bra, ett bra sätt att visa tydligt att det inte är okej att utsätta något slags djurslag som inte kan tala för sig för övergrepp. Bara för att djuret inte säger något betyder inte att det är okej. Jag tror faktiskt inte steget är så långt från att även kunna utsätta människor som inte kan tala för sig eller visa eller vet vad som är okej och inte om man kan ge sig på djur.

Du den motiveringen fungerar lika bra vad vi än gör med djuren, lite ironiskt blir det när det faktiskt är okej att döda ett djur eller för den delen rida trots att hästen arbetar hårt för att bli av med människan, men inte låta det slicka leverpastej från vissa delar av kroppen eller sticka in penis där bak. Hela armen är okej att köra in på större djur om man har bara har rätt papper och rätt syfte. Vet man säkert att djuren inte far illa av att ens vara i människans tjänst?

Varför utesluter det ena det andra? Varför är det helt plötsligt okej att djur behandlas illa i slaktsammanhang bara för att en ny lag om övergrepp kommer? Varför kan man inte jobba med båda samtidigt? Självklart ska det jobbas på alla områden där djur far illa samtidigt.
Var har du fått det ifrån? Vem har påstått det är okej alls att behandla djur illa föruom om man har rätt syfte och papper på det som vid inseminering eller diverse ndersöknngar.

Vart har jag skrivit att djur inte är individer när det gäller slakt? Som sagt, bara för att man är emot ett område när det gäller plågeri så betyder inte det att man är för något annat helt plötsligt. Det fungerar ju inte riktigt så att man bara kan tycka illa om en sak i taget eller kämpa för en sak i taget. Det går faktiskt tro det eller ej att vara emot missförhållanden av slaktdjur och vara emot sexuella övergrepp.
Nu är allt djurplågeri förbjudet redan innan den nya lagen, missade du det?

PS ingen har ens sagt att lagen är fel utan mest att den förmodligen inte kommer att fylla någon annan funktion än att tillfredsställa opinionen.

Du den motiveringen fungerar lika bra vad vi än gör med djuren, lite ironiskt blir det när det faktiskt är okej att döda ett djur eller för den delen rida trots att hästen arbetar hårt för att bli av med människan, men inte låta det slicka leverpastej från vissa delar av kroppen eller sticka in penis där bak. Hela armen är okej att köra in på större djur om man har bara har rätt papper och rätt syfte. Vet man säkert att djuren inte far illa av att ens vara i människans tjänst?
Ska diskussionen gå så långt menar du att vi ska diskutera allt vi gör med våra djur? Är det okej med koppel på hundar? Är det ens okej med hagar? Är någonting okej? Är det okej att borsta en häst? Ska vi låta allting vara och låta djuren leva totalt fritt från all kontakt med människor? Är det okej att utnyttja någonting oavsett, människor eller djur, för sina egna syften oavsett vilket syfte det är?

Och ja, jag tror många hästmänniskor har funderat kring det här med ridning om vad som är rätt och inte i dom sammanhangen. Jag har funderat över det mer än en gång iallafall. Och jag tror alla vet om att det finns en hel del hästar som far illa i människans tjänst, annat vore naivt.
Var har du fått det ifrån? Vem har påstått det är okej alls att behandla djur illa föruom om man har rätt syfte och papper på det som vid inseminering eller diverse ndersöknngar.
Har ingen påstått vad jag vet? Jag skrev att det ena inte utesluter det andra, jag bryr mig inte mindre om slaktdjuren bara för att det har blivit förbjudet att sexuellt utnyttja djur.
Nu är allt djurplågeri förbjudet redan innan den nya lagen, missade du det?
Som jag skrivit så många gånger, det är inte en männska som vet om hur djur upplever övergrepp, folk tror mycket men vet lite. Det finns säkerligen (uppenbart) dom som tycker det är okej att utnyttja varelser både människa och djur som inte kan säga emot eventuellt inte vet bättre och därför blir utnyttjade.

Den sexuella driften är trots allt stark och jag tror att dom som utnyttjar djur i dom sammanhangen lätt går över till att utnyttja människor som inte vet bättre. Jag tror inte att det behöver vara djuren i sig som sådana personer alltid tänder på utan att det är mera komplext än så.

Det är även skillnaden på ridning och annan hantering av djur, vi har inga fysiska behov eller någon sån dragning att vi inte skulla kunna låta bli att rida en häst som mår dåligt, där är det mera sunda förnuftet som bör tala.

Senast ändrad:

Fast där fanns redan en lag sedan tidigare, den som inte tillät att djur skadades, for illa eller blev förorsakad smärta.

Och den lagen fungerade inte bra på detta område!
Det gick inte att påvisa djurplågeri. För dig och mig är det självklart att ett djur skulle lida, särskilt ett såpass litet som en höna. Tyvärr så är det inte självklart för alla andra människor. Det finns inga skalor på hur en sådan höna har lidit, och den kan inte föra sin talan.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är lagar kring djurplågeri grundade i hur mycket lidande det orsakar oss människor att ett djur lider; hur obehagligt vi tycker att det är.
Därför tas ofta väldigt stor hänsyn till människan bakom djurplågeriet, och inte så stor hänsyn till djuret. Hade man sett till djurens bästa och haft en lagstiftning som verkligen kunde skydda djur så hade ju inte en dömd djurplågare fått behålla en del av sina djur, så som är vanligt idag. Synsättet är att det är mer synd om den personen om den inte får ha åtminstone några djur kvar, än om de djur som blir utvalda till att stanna i sitt helvete.

Problemet man har sett är ju att det inte går att åtala personerna bakom sexuella övergrepp mot djur, det blir inget av det. Hur bevisar man en sådan skada om man tex inte får ta hänsyn till bilder, sperma osv, eftersom själva sexet var ok, men kanske inte lidandet, om det nu fanns ett lidande. Man hamnar i antaganden om lidanden, och där finns inget facit ännu. Då måste man i princip ta personen på bar gärning, samt kunna bevisa att ev skador verkligen uppstod precis då.
Det är denna problematik som lett fram till att man önskade förändra lagen. Och som jag också skrivit innan, så är det väl bra att man fokuserar på handlingen som sådan än på att försöka bevisa skadan det orsakade?

Man får inte köra rattfull. Punkt. Idiotiskt beteende som inte gynnar någon i vårt samhälle tycker majoriteten av Sveriges befolkning, dock inte alla. Vi har gjort rattfylleri olagligt. Det är inte så att man kan köra omkring rattfull och skryta om det, och sen när olyckan sker så ska offret bevisa att denne har lidit.
I en del andra länder har man det ungefär så. Man har olika sätt att se på saker i olika länder. Och när vi Svenskar hör att tex Spanjorer kör berusade så tänker vi ett och annat, och säkert en växande del av den Spanska befolkningen också, och de kommer att driva igenom ett förändrat synsätt i sinom tid.
Bara ett exempel.

Ska diskussionen gå så långt menar du att vi ska diskutera allt vi gör med våra djur? Är det okej med koppel på hundar? Är det ens okej med hagar? Är någonting okej? Är det okej att borsta en häst? Ska vi låta allting vara och låta djuren leva totalt fritt från all kontakt med människor? Är det okej att utnyttja någonting oavsett, människor eller djur, för sina egna syften oavsett vilket syfte det är?

Och ja, jag tror många hästmänniskor har funderat kring det här med ridning om vad som är rätt och inte i dom sammanhangen. Jag har funderat över det mer än en gång iallafall. Och jag tror alla vet om att det finns en hel del hästar som far illa i människans tjänst, annat vore naivt.

Djur har inget begrepp om att sexuellt våld och andra sexuella handlingar skulle vara annorlunda än annan dålig behandling med annan grund, så ja om du drar upp att man kanske inte kan se om djuret far illa så gäller det rimligen överallt. Det behövs i så fal övergripande lagar som behandlar all typ av osynligt dåligt mående och inte bara en typ.

Som jag skrivit så många gånger, det är inte en männska som vet om hur djur upplever övergrepp, folk tror mycket men vet lite. Det finns säkerligen (uppenbart) dom som tycker det är okej att utnyttja varelser både människa och djur som inte kan säga emot eventuellt inte vet bättre och därför blir utnyttjade.

Som tidigare sagt, det är inte unikt för sexuella handlingar utan gäller rimligen för allt utnyttjande. Vi har djur för att utnyttja dem, alla slags djur, för att tillfredställa våra behov inte djurens.

Den sexuella driften är trots allt stark och jag tror att dom som utnyttjar djur i dom sammanhangen lätt går över till att utnyttja människor som inte vet bättre. Jag tror inte att det behöver vara djuren i sig som sådana personer alltid tänder på utan att det är mera komplext än så.
Det är tur att det bara är ditt troende, jag tvivlar på att det finns något vetenskapligt stöd i att tidelag leder till mer sexualbrott på människor. Det troliga är snarere tvärt om, att om det inte finns tillgång till djur så kan personerna ta ut sin sexuella frustratin på annat håll.

Det är även skillnaden på ridning och annan hantering av djur, vi har inga fysiska behov eller någon sån dragning att vi inte skulla kunna låta bli att rida en häst som mår dåligt, där är det mera sunda förnuftet som bör tala.
Vad har du för källa till att den sexuella driften leder till att man utnyttjar djur som mår dåligt men det inte finns andra lika starka drifter som får folk att rida en häst som mår dåligt? Du har aldrig hört talas om vinnar instinkt? Begär efter pengar eller ren skär okunskap?
Borsett från detta så vad har det med saken att göra? Ett djur far väl ändå lika illa (eller inte ) oavsett om det är maktbegär, pengabegär, vinnarinstinkt, överlevnadsinstinkt (mat vet du) eller sexdrift som utlöser misshandel eller hur?

Mitt sunda förnuft säger mig förresten att ett djur far mindre illa av att slicka leverpastej än att bli instängd, slaktad, fråntagen sina kalvar eller riden mot sin vilja.

.

Och det är ju bevisat att så är fallet, man har ju kommit fram till att mördare plågar djur till att börja med innan de går över till människor

Och det är ju bevisat att så är fallet, man har ju kommit fram till att mördare plågar djur till att börja med innan de går över till människor

Källa till både att djurplågeri leder till mord och att man kan dra parallellen att tidelag leder till våldtäckt för att djurplågeri leder till mord?

Man ska också skilja på orsak och verkan, en del vill plåga någon av någon anledning och kan tänkas ge sig på både djur och människor och att folk börjar långt ner på skalan och arbetar sig uppåt så att säga. Det jag söker är alltså bevis på att mord/misshandel/våldäckt etc skulle minska om förövarna hínte haft djur att öva sig på och att de inte istället givit sig på andra hjälplösa varelser såsom handikappade och barn.

Jag är högst tveksam till att antalet skitstövlar i största allmänhet minskar utifrån att djursex förbjuds såsom jag uppfattade att Grazing verkade peka på och än mer tveksam till är jag att det skulle finnas något slags bevis.

Senast ändrad:

Källa till både att djurplågeri leder till mord och att man kan dra parallellen att tidelag leder till våldtäckt för att djurplågeri leder till mord?

Man ska också skilja på orsak och verkan, en del vill plåga någon av någon anledning och kan tänkas ge sig på både djur och människor och att folk börjar långt ner på skalan och arbetar sig uppåt så att säga. Det jag söker är alltså bevis på att mord/misshandel/våldäckt etc skulle minska om förövarna hínte haft djur att öva sig på och att de inte istället givit sig på andra hjälplösa varelser såsom handikappade och barn.

Jag är högst tveksam till att antalet skitstövlar i största allmänhet minskar utifrån att djursex förbjuds såsom jag uppfattade att Grazing verkade peka på och än mer tveksam till är jag att det skulle finnas något slags bevis.

Att alla seriemördare plågat djur sedan barnsben är allmänt känt

Grymhet mot djur (relaterad till "zoosadism"). Många barn må vara grymma mot djur, som att dra av benen på spindlar och dylikt. Men blivande seriemördare dödar ofta större djur, som katter och hundar, och enbart för egen njutning snarare än för att imponera på jämnåriga.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Seriemördare

Det lär aldrig minska men högre straff ger oftast mer försiktighet och dessutom så åker de fast så fångar man upp dem tidigare och förhindrar kanske grövre brott.

Här kan du läsa också http://www.slu.se/Documents/externw...brott mot djur/Djurplågeri Jakob Holmberg.pdf

Senast ändrad:

Att alla seriemördare plågat djur sedan barnsben är allmänt känt

http://sv.wikipedia.org/wiki/Seriemördare

Det lär aldrig minska men högre straff ger oftast mer försiktighet och dessutom så åker de fast så fångar man upp dem tidigare och förhindrar kanske grövre brott.

Här kan du läsa också http://www.slu.se/Documents/externw...brott mot djur/Djurplågeri Jakob Holmberg.pdf

Att folk som beter sig illa mot människor även beter sig illa mot djur är ingen nyhet, det är samam mekanism. Det jag ställer mig tveksam till är att sexuellt umgänge med djur skulle leda till fler våldtäkter och andra sexualbrott bland mänskligheten. Grazing pekade på att den nya lagen skulle kunna avskräcka folk från tidelag och i förlängningen då att förgripa sig mot människor.

Inget av de du länkar till är något stöd för att djursex skulle leda till andra brott men mycket stöd för att mekanismen är den samma. Utifrån det skulle man i såfall möjligen få ett annat samband dvs ju mer tidelag dess mindre andra sexbrott. Folk får sina lustar tillfredställda utan att begå våldtäkt. OBS, jag säger inte att det är så men fullt möjligt, men hävdar du fortfarande att djursex leder till sexualbrott så har du inget stöd i länkarna. Länk två säger överhuvutaget inget alls om någon form av samband den första säger att perversa personer kan hålla på med både och.

Senast ändrad:

Det som är bevisat är att psykopater ofta har misshandlat o dödat djur på sadistiska sätt som barn. Dessa kan i sin tur utvecklas till sadistiska seriemördare.

Eftersom sadistiska seriemördare som tillika är psykopater är så vanliga i Sverige så är behovet av denna lag enorm för att kunna gripa dem innan de mördar människor.
;)

Upplysningsvis är det väldigt vanligt att barn dissekerar o avlemmar insekter o andra små djur, det förekommer att barn kör katten i micron eller centrifugen oxå, det betyder inte att de som plågar djur blir mördare.

Vi kanske ska låsa in alla barn så beter sig illa mot djur på livstid så de inte har möjligheter att utvecklas till seriemördare? Och det gör vi med stöd av tidelags lagen?

Att folk som beter sig illa mot människor även beter sig illa mot djur är ingen nyhet, det är samam mekanism. Det jag ställer mig tveksam till är att sexuellt umgänge med djur skulle leda till fler våldtäkter och andra sexualbrott bland mänskligheten. Grazing pekade på att den nya lagen skulle kunna avskräcka folk från tidelag och i förlängningen då att förgripa sig mot människor.

Inget av de du länkar till är något stöd för att djursex skulle leda till andra brott men mycket stöd för att mekanismen är den samma. Utifrån det skulle man i såfall möjligen få ett annat samband dvs ju mer tidelag dess mindre andra sexbrott. Folk får sina lustar tillfredställda utan att begå våldtäkt. OBS, jag säger inte att det är så men fullt möjligt, men hävdar du fortfarande att djursex leder till sexualbrott så har du inget stöd i länkarna. Länk två säger överhuvutaget inget alls om någon form av samband den första säger att perversa personer kan hålla på med både och.

Nu svarade jag på mitt påstående att grova brottslingar, mördare är grymma mot djur. Och polisen är tacksamma för att dessa personer fångas upp tidigt

Stor skillnad på "vanlig" barngrymhet mot djur och det som de som blir grovt kriminella gör.

Och det är inte bara seriemördare utan grovt kriminell? De vi pratar om är de som från barn går till tonåren och unga män som inte slutar med att plåga djur när de eg borde göra det när man får ett medvetande om att de kan lida

Vi kanske ska låsa in alla barn så beter sig illa mot djur på livstid så de inte har möjligheter att utvecklas till seriemördare? Och det gör vi med stöd av tidelags lagen?

Nu är det dock inte bara seriemördare som är grymma mot djur utan i princip alla som begår grova brott.

Strängare straff gör att man blir försiktigare. Och det var väl inte direkt vanlig barn okunskap utan mer riktat plågeri och där har man gått förbi barnaåldern

Nu svarade jag på mitt påstående att grova brottslingar, mördare är grymma mot djur. Och polisen är tacksamma för att dessa personer fångas upp tidigt

Och jag som trodde att du svarade på mitt inlägg, med citat och allt. Så fel man kan ha. Nästa gång kan du väl citera dig själv och inte mig om du kommenterar ett eget inlägg?

Självklart vill polisen fånga upp potentiella seriemördare så fort som möjligt, men jag är tveksam till att det hjälper att sätta dit folk för djursex utan våldsinslag, och ingår det våld -ja då är den gamla djurskyddslagen tillämplig.

Och jag som trodde att du svarade på mitt inlägg, med citat och allt. Så fel man kan ha. Nästa gång kan du väl citera dig själv och inte mig om du kommenterar ett eget inlägg?

Självklart vill polisen fånga upp potentiella seriemördare så fort som möjligt, men jag är tveksam till att det hjälper att sätta dit folk för djursex utan våldsinslag, och ingår det våld -ja då är den gamla djurskyddslagen tillämplig.

Nej jag svarade på Grazing inlägg så jag har inte citerat dig alls, du svarade på mitt inlägg där jag påstod att djurplåger ofta leder till grov kriminalitet ;)

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=16338125&postcount=146

Älskar GW, men förstår inte riktigt din poäng här?
Ser inte ett ord om djurporr, djurbordeller eller annan exploatering här?

Kanske några fler av de brott man faktiskt har, hade kunnat leda till en dom om man kunnat använda teknisk bevisning i form av sperma, foton osv. Hade inte det varit bra?

Hur vet du att sexuellt utnyttjande av djur har minskat?
Personal på veterinärkliniker runt om i Sverige har ju påtalat att de ser ökat antal djur som utnyttjats sexuellt och kommer in med skador av detta.
Jag skrev att möjligen har det minskat. Jag har inte läst om någon ordentlig undersökning som visar att det har ökat, den historieforskning jag har läst visar att folk pysslade med det även när det var ett brott som straffades med döden (och att det tycks ha minskat i och med urbaniseringen under industrialiseringen).

Att veterinärer menar på att det ökar behöver inte säga något alls om den faktiska förekomsten. Det kan istället t ex bero på att veterinärer under de senaste 10-15 åren (sedan ett par veterinärpatologer publicerade forskning om misshandel och övergrepp på husdjur: Thrusfield och Munro, Battered Pets) blivit kunnigare om fenomenet och mer uppmärksamma.

Nej jag svarade på Grazing inlägg så jag har inte citerat dig alls, du svarade på mitt inlägg där jag påstod att djurplåger ofta leder till grov kriminalitet ;)

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=16338125&postcount=146

Ja långt tillbaks i kedjan - du på Grazing, sedan svarade jag dig, du mig, jag dig (och kanske någon mer gång mellan oss) och sedan påstår du att när du citerar mig så svarar du på ditt eget påstående. Något förvirrat onekligen, varför inte citera det du kommenterar så underlättar det en del?

Min åsikt kvarstå oavsett vem du citerade, det är långsökt att tro att man kan stoppa seriemördare genom en lag som täcker de moraliska aspekterna av tidelag (de fysiska är täckta sedan tidigare men lider givetvis av samma problem som övriga polis och rättsväsendet -resurser och bevis svårigheter) och jag undrar fortfarande vilken vetenskap du grundar just det på.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga... 2
Svar
22
· Visningar
2 556
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 565
Senast: Sassy
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet... 6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 687
Senast: Raderad medlem 147980
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
1 029
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka