Tidelag nu förbjudet

Sv: Tidelag nu förbjudet

Men ursäkta mitt ordval så himla mycket. Jag skriver ju att det är svårt att bevisa övergrepp på stora djur, det är det. Dom tar inte lika mycket fysisk skada som smådjur gör. Räcker detta eller vill du fortfarande inte förstå vad jag menar?
Och får djuret en fysisk skada så var det otillåtet redan innan lagen tillkom. Det den nya lagen täcker är mest bara äckelfaktorn.

Du får ursäkta, jag är ingen tankeläsare utan får gå på det du skriver, jag kan inte veta att du menar något helt annat.

Jag har inte skrivit att det inte är en naturlig del av livet.
Ja, så uppfattade jag det att du menade att somliga anser.

Enligt din norm kanske, för där håller jag verkligen inte med. Har läst om många som aldrig skulle göra så mot sina barn. Det är verkligen ingen självklarhet. En enkel sökning om det på google och man hittar en hel del som tycker det är fel.

Jaha. Jag har då inte stött på någon, men som sagt det finns folk till allt.

Och får djuret en fysisk skada så var det otillåtet redan innan lagen tillkom. Det den nya lagen täcker är mest bara äckelfaktorn.

Du får ursäkta, jag är ingen tankeläsare utan får gå på det du skriver, jag kan inte veta att du menar något helt annat.

Nja det var ju inte helt lätt att fälla någon för det även om djuret for illa. Var det inte på TV3 det var en dokumentär om det för några år sedan? Eller var det någon annan kanal?

Så förhoppningsvis blir det lättare att fälla någon nu när djuret far illa.

Och när människan inte ser djuren som individer som är värda lika mycket som människan så bör man bli orolig, brist på empati där.

Övergrepp är alltid fel oavsett om det är djur eller människor, ingenting rättfärdigare ett sexuellt övergrepp oavsett vad individen förstår eller inte.

Ja, här ser man tydligt att lagen är till för att vissa personer, som du och en bunt andra här i tråden, ska kunna slå sig för bröstet och mena på att djur är individer och minsann ska skyddas, då mot alla sexuella handlingar, även om det i vissa fall inte finns någon möjlighet att det vare sig smärtar eller orsakar obehag.

Samtidigt pågår slaktindustrin och dess uppfödning där det är oundvikligt att djur utsätts för både övergrepp och trauman- men vad spelar det för roll???huvudsaken är ju självklart att inget djur blir sexuellt utnyttjat-det är ju äckligt- och sen har det säkert med det att göra att ni, precis som jag, är beroende av och använder er av slaktindustrins produkter på något vis.

Men det vore ju hemskt om den stackars kossan innan den blev en sadel och köttfärs blev sexuellt utnyttjad, eller hur?

Tur då att det inte är så hemskt i era ögon att den på väg till slakt blev stångad i sidan så lungan punkterades, eller slog sönder ögat i rampen, eller bröt benet i urlastningen, eller fick en elpåfösare i rumpan-för det kan väl inget göra eller?, ingen av er i tråden nämner någonsin eller diskuterar detta problem- men det är väl för det inte är äckligt? Varför brinner ni inte för det problemet-långt större?

För inte kan det vara så att ni själva, i tanken, "byter ut" er mot den där kossan och därför tycker det verkar så hemskt om det står en främmande man bakom och juckar??

Så nu frågar jag dig: Varför är inte djur individer och ska skyddas när det gäller slaktindustrin?

Senast ändrad:

Enligt din norm kanske, för där håller jag verkligen inte med.

En norm är inte privata åsikter.
Det är själva definitionen av norm.

Norm är vad samhället och omgivande kultur tycker är lämpligt.
Vårt samhälle tycker att det är lämpligt att byta blöjor på barn och att ta tempen på barn för att kontrollera deras hälsa.
Vårt samhälle tycker däremot inte att det är lämpligt att "Farbror Orvar" tillfredsställer sina sexuella behov på barn.

Det den nya lagen täcker är mest bara äckelfaktorn.

Den hör ju egentligen inte hemma i "Djurskyddslagen" utan borde hamna på ordningslagen.
Tillsammans med att man inte får blotta sig och så.

Sådant som väcker anstöt hos andra människor.

Ja att sedan gå och köpa Dansk fläskfilé blir så oerhört snett.
För de Danska grisarna de lider på alldeles riktigt.

Jo jag tog upp frågan tidigare(helt utan reaktion), att det vore bättre med ett förstärkt djurskydd inom alla områden, men att det är svårt med tanke på att det knappast blir bättre då vi i Sverige inte lever isolerade från omvärlden. Bra djurskydd kostar och grisar och kossor i andra länder lider de också. Istället får vi en antiäckel-lag, vi kan hoppas på att det räddar några djur från sina plågoandar men någon noterbarskilnad lär den inte få.

Senast ändrad:

Jag tror att de starka reaktionerna kommer av att man är rädd för att någon ger sig på det egna djuret.
Övergreppen som har skett på ston i hagar t.ex.
Men det är ju redan förbjudet.
"Olagligt Brukande", man får inte använda någon annans djur alls.
Inte till något över huvud taget.

Senast ändrad:

Vi kan hoppas att vi kan få alla äcklade som varit engagerade i denna lag så nöjda med den att de kan gå vidare och kämpa mot djurs lidande där det verkligen finns.

Den här inställningen är jättemärklig.
Varför förutsätter du att bara för att man tycker att det är bra lagen har förstärkts på ett område där djur far illa, så bryr man sig inte om att djur far illa på andra områden? Det är väl självklart att man gör, särskilt personer på det här forumet.

Ginnies:
Det finns nog ingen härinne som tycker det är ok med skador vid slakt eller annan grym hantering av djur, men att som du säga att bara för att det händer så kan man lika gärna sluta bry sig om sexuella övergrepp på djur också?
Om man skulle ställa alla jordens grymheter mot varandra på det viset så är det ju ingen idé att förbättra någonting någonstans?
Ett steg i taget. På många fronter.

Och självklart kommer inte övergrepp att sluta ske, sjuka människor kommer alltid att finnas.
Men det kan finnas medel att lagföra dem, vilket man nu försöker anpassa eftersom det förra lagrummet inte klarade av att täcka in detta.

Till den som tror att det kunde klassas som djurplågeri tidigare så var det endast ett fåtal fall. Alla dessa filmer och diverse nätverk, där folk visar och berättar och lånar ut sina djur. Det har inte gått att stoppa det eftersom man då hamnar i diskussioner om djuret lider eller ej och så blir det inget av det. Det är ingen som åker och letar rätt på just det djuret och tar det till veterinären för en gynundersökning tex. Hur många av dessa djur träffar en veterinär eller annan person som kan anmäla djurplågeri öht? Hur många av dessa djur obduceras?

Om man nu kan fokusera på handlingen istället för lidandet, så tror jag verkligen att det blir lättare att lagföra personer som utför dessa övergrepp oavsett om djuret går helt sönder i underliv, anal och tarmar, får inre blödningar, får ångest... eller ej.

Att ha det som vi har haft i Sverige, att tidelag ej är olagligt, vad ger det för signaler i ett samhälle? Lite sex kan man ta sig?
Varför ska någon tillåtas att göra så och vi andra ska inte kunna ingripa?

Varför förutsätter du att bara för att man tycker att det är bra lagen har förstärkts på ett område där djur far illa, så bryr man sig inte om att djur far illa på andra områden?

Jag är ganska så övertygad om att massor av de människor som upprörs över att djursex inte tidigare har varit förbjudet utan vidare köper billig Dansk fläskfilé utan att inse konsekvenserna av det.

Att ha det som vi har haft i Sverige, att tidelag ej är olagligt, vad ger det för signaler i ett samhälle? Lite sex kan man ta sig?
Varför ska någon tillåtas att göra så och vi andra ska inte kunna ingripa?

Men det är ju en moralfråga och inte en djurskyddsfråga.
Därför så är förbudet på fel ställe.

Ett övergrepp är något annat än att bara ha sex med djuret.
En hund som slickar leverpastej från sin ägares könsorgan blir inte utsatt för något övergrepp.

Jag har tyvärr sett en del tvång och språnglinor som just används för att tvinga. Jag har ingen aning om hur vanligt det är men det förekommer och vilket sto gillar att bli inseminerat? Inte många åtminstone.

Nej det är inte tvingande utan det har med säkerhet att göra. Betäcker du ett ej redo sto så har du skador som ett brev på posten.

De ston vi har inseminerat vilket är många har ingen av dem protesterat eftersom det inte är speciellt brutalt eller tvingande

Jag kan hålla med om att lagen nog är bra för fall som är på gränsen till djurplågeri. En hund exempelvis är väldigt mycket mindre än en människa. Men en ko exempelvis, som insemineras med en arm är det lite annorlunda med. I fallet med en ko så känner jag att det enbart handlar om äcklet, och inte om plågeriet, för jag tror inte att en ko skadas av en människopenis.

Jag känner på något sätt att denna lag är som en pyttedroppe i havet, då djurplågeri tidigare varit olagligt = penetrerande sex med mindre djur är olagligt. Jag känner också att folk verkar bry sig mer om "äcklet" med att en kossa blir påsatt, än att den kossan aldrig får gå ut, blir fråntagen sin kalv, blir slaktad. Jag tror att det senare bidrar till mer trauma för en ko än om den blir sexuellt utnyttjad.

Men ändå hoppas jag att laget kan bidra till något och inte bara bli en dammig paragraf som får oss att känna oss duktiga i Sverige som minsann inte tillåter sånt där snusk.

Fast du missar att även vid sex med mindre djur var det inte säkert att det var djurplågeri, eftersom det inte kunde bevisas att djuret plågades. Det är ju det som är problemet med att hamna i avgörandet om det är djurplågeri eller ej. Skriker lammet på filmen eller låter den bara? Det har inte fungerat i rätten eftersom det inte finns ett sätt att fastställa detta.
Om man helt enkelt släpper det och bara fastställer att handlingen är olaglig, så spelar det ingen roll om det gjorde lite eller mycket ont på djuret ifråga. Förbättring enligt mig.

Men det är ju en moralfråga och inte en djurskyddsfråga.
Därför så är förbudet på fel ställe.

Ett övergrepp är något annat än att bara ha sex med djuret.
En hund som slickar leverpastej från sin ägares könsorgan blir inte utsatt för något övergrepp.

Vilka lagar innehåller inte moraliska värderingar menar du?

Nej det är inte tvingande utan det har med säkerhet att göra. Betäcker du ett ej redo sto så har du skador som ett brev på posten.

De ston vi har inseminerat vilket är många har ingen av dem protesterat eftersom det inte är speciellt brutalt eller tvingande

Du protesterar alltså mot mitt utalande om att jag sett oegentligheter med betäckning, tvångsåtgärder och ston som protesterar. Och jag har dessutom skrivit att de förekommer och inte att det på något sätt är vanligt. Vi talar båda om nutid, inte för tio eller 50 år sedan.

Tolkar jag dig rätt nu, menar du på allvar att du både kan avfärda att jag sett oegentligheter och tvång, samt att det inte förekommit vid något tillfälle i Sverige, låt säga de senast 3 åren? Min upplevelse är att de det är sällan förekommande men dock inte sällsynt. Troligen på jämförbar nivå med att folk sätter på hästarna, det kan för övrigt vara samma människor som håller på med det delvis.

Ja, här ser man tydligt att lagen är till för att vissa personer, som du och en bunt andra här i tråden, ska kunna slå sig för bröstet och mena på att djur är individer och minsann ska skyddas, då mot alla sexuella handlingar, även om det i vissa fall inte finns någon möjlighet att det vare sig smärtar eller orsakar obehag.

Samtidigt pågår slaktindustrin och dess uppfödning där det är oundvikligt att djur utsätts för både övergrepp och trauman- men vad spelar det för roll???huvudsaken är ju självklart att inget djur blir sexuellt utnyttjat-det är ju äckligt- och sen har det säkert med det att göra att ni, precis som jag, är beroende av och använder er av slaktindustrins produkter på något vis.

Men det vore ju hemskt om den stackars kossan innan den blev en sadel och köttfärs blev sexuellt utnyttjad, eller hur?

Tur då att det inte är så hemskt i era ögon att den på väg till slakt blev stångad i sidan så lungan punkterades, eller slog sönder ögat i rampen, eller bröt benet i urlastningen, eller fick en elpåfösare i rumpan-för det kan väl inget göra eller?, ingen av er i tråden nämner någonsin eller diskuterar detta problem- men det är väl för det inte är äckligt? Varför brinner ni inte för det problemet-långt större?

För inte kan det vara så att ni själva, i tanken, "byter ut" er mot den där kossan och därför tycker det verkar så hemskt om det står en främmande man bakom och juckar??

Så nu frågar jag dig: Varför är inte djur individer och ska skyddas när det gäller slaktindustrin?

Vem menar du att den tycker det är ok att något övergrepp sker på djur?

Starta du en tråd om slakt så lovar jag dig att många här även svarar i den. Själv försöker jag endast köpa kött från närproducerat och helt då från det lokala slakteriet där jag vet hur slakten går till, hur gör du?

Du har ingen aning om vad andra gör eller skriver om slakt och andra hemskheter när det gäller utanför denna tråd. Det hör inte hit!

Man kan diskutera päron utan att behöva ta upp äpplen, den diskussionen kan man ta i en annan tråd!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga... 2
Svar
22
· Visningar
2 541
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 564
Senast: Sassy
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet... 6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 686
Senast: Raderad medlem 147980
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
1 029
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka