Tidsåtgång för olika uppstallning

Balahé

Trådstartare
Jag har nyligen blivit mamma och har fått konstatera att min tid nu inte alls är min längre. Jag hinner inte alls med min häst så som jag skulle vilja och hästen behöva. Jag har annonserat efter medryttare flera gånger men har en häst som inte är helt lätt samt står uppstallad utan kollektivtrafik. Dvs det har gett noll och intet.

Jag funderar därför på att byta uppstallningsform till lösdrift (hästen får röra sig även om jag inte hinner rida) eller helinackodering (betalar mig fri från den dagliga skötseln). På så sätt hoppas jag frigöra tid för ridning och inte som nu, stressa som en idiot för att hinna rida 30 min inkl fram- och avskrittning.

Idag står vi i ett stall med viss service. Det ingår utsläpp på vardagar, insläpp alla dagar och fodringar. Inga täckesbyten, benskydd av/på eller liknande ingår. Det vi själva sköter är mockning/strö, iordningställande av foder, skötsel av hagvatten till resp häst, utsläpp en helgdag per månad/hästägare. Vi förväntas även hjälpa till med insläpp/kvällsfodra och att nattfodra om vi är där vid den aktuella tiden. Givetvis sköter vi själva om hästen och motionerar den.

Ni som haft er häst installad på flera av ovanstående sätt (delservice, helinackodering, lösdrift)- vilket har sparat er mest tid? Ungefär hur mycket tid har ni sparat in? Jag förstår ju att det är olika från ställe till ställe och häst till häst hur mycket tid man kan spara men vill få ett hum. Kollektiv är helt uteslutet då jag behöver minska kringtiden, inte öka den.
 
Lösdrift där allt sköts, dvs vatten och fodringar mån-fre em. En helgfodring/ mån och häst. Sparar säkert 2 tim per dag. Minst.
Inga täcken och sånt men det behövs inte.
 
Mina går på lösdrift, lillan ska ridas in till hösten och mammahästen är pensionerad. Finns väl olika upplägg för lösdrift med, mina har fri tillgång till ensilage, det enda jag behöver göra är att mocka en kärra i veckan. Det är bra med tillsyn med, så jag åker ut någon gång i veckan och grejar lite. Vi ska ha barn i juni så jag planerar att lillan ska få vara kvar på lösdrifen även sen när hon ridits in, för att spara tid. Tar ju bara den tiden det tar att greja med hästen + städa det man skitat ner i stallet. Att mocka en kärra tar ju typ ingen tid heller.
 
Håller med om lösdrift!
Om jag har bråttom en dag kan jag vara klar i stallet på några minuter, och gör följande:
Visitera pålle
Kolla så att de har (och rent) vatten. Eventuellt fylla några liter om så inte är fallet.

Är själv gravid nu och har turen att ha härliga stallkompisar som ställer upp och tar hand om min pärla de flesta dagar. Är själv oftast där 2 ggr/v just nu. Hoppas på att orka mer när bebis är ute.
 
Har min häst uppstallad på lösdrift där allt (skötsel av ligghall, utkörning av grovfoder, vatten) ingår, det enda jag behöver ordna med själv är ev. kraftfoder och byta/se över täcke. Har tillgång till egen box som jag givetvis får sköta själv när den används. Hade innan full service på box i samma stall, det enda jag behövde göra var att motionera min egen häst.

Jag får ju lägga lite mer tid på täcke/kraftfoder än vid uppstallning men min häst trivs bättre på lösdrift därför har jag valt det.

Tillägg: Jag är sjukskriven och har dagar där jag inte tar mig till stallet och känner att jag då med gott samvete kan stanna hemma. Hade lite mer ångest över motionen när hon stod på box.
 
Nu har jag bara haft mina hästar hemma men hade innan på box och nu lösdrift och jag lägger mycket mindre tid på allt runt hästarna som nu kan läggas på dom.

Kommer aldrig byta till box igen.
 
Lösdrift med fri tillgång på hösilage och en typ av isolerad vattenkopp är det som varit mest effektivt för min del. Tyvärr funkar det inte med någon av mina hästar då den ena är en lekfull hingst som helst vill leka 22 timmar per dygn och den andra är ett ranghögt sto som då äter 22 timmar per dygn och inte tillåter de andra hästarna att äta :cautious:
 
Även jag säger lösdrift. Fast jag är stallägaren och har några måsten att göra. Just nu tar själva tillsynen ungefär 10min per dag. Jag fyller vatten och ser så att alla står på alla ben. Ibland tillkommer mockning, plogning, utkörning av ny rundbal och sådant.
 
De senaste åren har jag haft min häst helinackorderad och jag har nog sparat ett par timmar om dagen på detta. Det enda jag har behövt göra är att borsta och rida, 365 dagar om året, underbart! :)
 
Jag hade min sista häst helinackorderad, och det var oerhört praktiskt när jag ofta jobbade 09.15-20.15. Hade de inte haft så bra hagar och mycket utevistelse som de hade, så hade jag nog valt lösdrift i stället.
Jag tror båda uppstallningarna sparar ungefär lika mycket tid, men det är troligtvis betydligt högre kostnad att ha en helinackorderad häst än en på lösdrift.
 
Jag hade min häst på lösdrift och det sparade definitivt en hel del tid! Men jag trivdes inte och hästen frös så vi flyttade igen. ;)

Så länge lösdriften fungerar bra med bra hagar, uppvärmt vatten och fri tillgång så är det verkligen guld värt. Vi hjälpte stallägaren när vi var där med att köra in en bal hö någon gång i veckan om vi kunde och på vintern hade vi ett vattenschema med 3 pass per månad. Hur smidigt som helst att bara dyka upp för att rida.
 
Låter på er som att jag borde kolla upp lösdriften som finns utannonserad. Det blir ytterligare 20 min i bil per dag, men å andra sidan behöver jag ju inte åka ut om jag inte ska rida.
 
Mina går på lösdrift, lillan ska ridas in till hösten och mammahästen är pensionerad. Finns väl olika upplägg för lösdrift med, mina har fri tillgång till ensilage, det enda jag behöver göra är att mocka en kärra i veckan. Det är bra med tillsyn med, så jag åker ut någon gång i veckan och grejar lite. Vi ska ha barn i juni så jag planerar att lillan ska få vara kvar på lösdrifen även sen när hon ridits in, för att spara tid. Tar ju bara den tiden det tar att greja med hästen + städa det man skitat ner i stallet. Att mocka en kärra tar ju typ ingen tid heller.

Jag har alltid undrat hur i hela friden det går till när man bara mockar ut en kärra i veckan. Det är ju många som har så lite mockning i hagarna.
Det är vad en av mina hästar gör på EN dag. Då är det ponnysar med begränsad tillgång på grovfoder.

Rent bajsmässigt borde det tas ut ca 1 kärra per dag/häst för att vara bajsfritt.

Jag mockar inte själv i hagarna förrän det börjar bli riktigt illa men å andra sidan har jag inte lösdrift.

Jag säger alltså inte att det är fel utan undrar om det inte blir en jäkla massa bajs i hagen.
 
Jag har alltid undrat hur i hela friden det går till när man bara mockar ut en kärra i veckan. Det är ju många som har så lite mockning i hagarna.
Det är vad en av mina hästar gör på EN dag. Då är det ponnysar med begränsad tillgång på grovfoder.

Rent bajsmässigt borde det tas ut ca 1 kärra per dag/häst för att vara bajsfritt.

Jag mockar inte själv i hagarna förrän det börjar bli riktigt illa men å andra sidan har jag inte lösdrift.

Jag säger alltså inte att det är fel utan undrar om det inte blir en jäkla massa bajs i hagen.
Jag har två teorier. Antingen är man flera som delar på mockningen och därför bara behöver ta en kärra var eller så mockar man bara runt matplatsen. Om sen någon av dessa teorier stämmer eller ej är en annan fråga.
 
Jag har alltid undrat hur i hela friden det går till när man bara mockar ut en kärra i veckan. Det är ju många som har så lite mockning i hagarna.
Det är vad en av mina hästar gör på EN dag. Då är det ponnysar med begränsad tillgång på grovfoder.

Rent bajsmässigt borde det tas ut ca 1 kärra per dag/häst för att vara bajsfritt.

Jag mockar inte själv i hagarna förrän det börjar bli riktigt illa men å andra sidan har jag inte lösdrift.

Jag säger alltså inte att det är fel utan undrar om det inte blir en jäkla massa bajs i hagen.

Dubbla vinterhagar är hemligheten och så en traktor. Jag mockar bara inne i ligghallen (olika mycket beroende på hur mkt de varit där) och runt utfodringsplatserna. Resten mockar jag inte utan snyggar till med traktor på vårkanten och till nästa vintersäsong är det den andra hagen som används.
 
Jag har alltid undrat hur i hela friden det går till när man bara mockar ut en kärra i veckan. Det är ju många som har så lite mockning i hagarna.
Det är vad en av mina hästar gör på EN dag. Då är det ponnysar med begränsad tillgång på grovfoder.

Rent bajsmässigt borde det tas ut ca 1 kärra per dag/häst för att vara bajsfritt.

Jag mockar inte själv i hagarna förrän det börjar bli riktigt illa men å andra sidan har jag inte lösdrift.

Jag säger alltså inte att det är fel utan undrar om det inte blir en jäkla massa bajs i hagen.

Eller så har de en gigantisk kärra! :D

Jag har mina två storhästar på min egna lösdrift och nu när det är massa snö ute och de inte rör sig långt från ligghallen och matstället mockar jag ca en kärra (80L-kärra) per dag, och då mockar jag ligghallen och den grusade ytan vid maten. Men det hamnar ju såklart en och annan bajs ute i hagen också.

I övrigt röstar jag också för lösdrift! Är man flera hästägare kan man ju hjälpas åt med mockningen och tillsynen, och man måste inte åka till hästen varje dag om man inte kan. De rör på sig mer helt klart, det är ett stort plus för mig.
 
Jag har alltid undrat hur i hela friden det går till när man bara mockar ut en kärra i veckan. Det är ju många som har så lite mockning i hagarna.
Det är vad en av mina hästar gör på EN dag. Då är det ponnysar med begränsad tillgång på grovfoder.

Rent bajsmässigt borde det tas ut ca 1 kärra per dag/häst för att vara bajsfritt.

Jag mockar inte själv i hagarna förrän det börjar bli riktigt illa men å andra sidan har jag inte lösdrift.

Jag säger alltså inte att det är fel utan undrar om det inte blir en jäkla massa bajs i hagen.

Tja, vi är ju fler än mig, så det blir väl hyfsat putsat. Sen tar stallägaren med traktor på våren :)
 
Röstar absolut för lösdrift! Inte för att det ger mer tidsbesparing jämfört med fullservice-stall, men för att hästen rör på sig även om du inte rider (förutsatt att det är stora hagar och en bra flock förstås). Min har precis haft vintervila i 10 veckor och det märks inte alls på honom! Han tappar varken kondition eller muskler och blir heller inte stel i kroppen, faktum är att han är mycket finare att rida nu än vad han var när jag ställde av honom.
 
Tidsåtgång för lösdrift kan ju också skilja sig åt. Hos oss tex turas vi om att göra stallet, så jag har tre dagar i veckan då jag mockar ligghallen och hårdgjorda ytan utanför, ger hästarna kraftfoder, kollar över hästarna och fyller på hö så det räcker i ett dygn, det tar ca en timme. Men de andra fyra dagarna behöver jag ju inte åka ut överhuvud taget om jag inte vill, eller så åker jag ut, borstar hästen och rider och åker hem igen.
 
Jag har alltid undrat hur i hela friden det går till när man bara mockar ut en kärra i veckan. Det är ju många som har så lite mockning i hagarna.
Det är vad en av mina hästar gör på EN dag. Då är det ponnysar med begränsad tillgång på grovfoder.

Rent bajsmässigt borde det tas ut ca 1 kärra per dag/häst för att vara bajsfritt.

Jag mockar inte själv i hagarna förrän det börjar bli riktigt illa men å andra sidan har jag inte lösdrift.

Jag säger alltså inte att det är fel utan undrar om det inte blir en jäkla massa bajs i hagen.
Undrar också. I alla lösdriften jag har stått på så har de mockats dagligen.
 

Liknande trådar

Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 842
Senast: Lona
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 625
Hästmänniskan Till er som hyr in/har inhyrningar. Vad betalar ni i hyra nu under betestiden? Vad ingår då? Anledningen till att jag frågar är att...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 957
Senast: KrullTroll
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp