Bukefalos 28 år!

Tik eller hane?

Jag har inget krav på att kunna ta valpar på min tik (om jag nu bestämmer mig för en tik) men tänker OM de visar sig va en brav tik som samlar på sig fina meriter för rasen hade de varit ”kul”.
Men återigen....vet ju hur det har gått med de tikar jag haft....tråkiga vid löp osv. De blev alla kastrerade....
visserligen även kastrerat mina hanar, men de har varit sååå mkt mer jämna i humöret tänker jag.

Just nu har jag kommit så långt i tanken att jag inte tänker så mkt på kön längre, utan det ska bli rätt individ, sen efter det får jag fundera på vilket kön det är och hur det känns då.
Fram tills dess, tänker jag för-/ nackdelar med respektive kön.
 
Enda anledningen till att vi valt hane nu - och kommer göra framöver - är att jag inte vill ha tik med löp, hormoner, risk för juvertumör och livmoderinflammation. Sambon är emot kastrering i förebyggande, vilket jag skulle göra med tik, och då blir det hane.
 
Har hane och kommer alltid välja hane. Trivs bättre med deras mentalitet plus att man slipper löp, skendräktighet, juvertumörer, livmoderinflammationer, livmodercancer och en massa annat som tikar tenderar att dras med. Hanar har sina egna problem också såklart men det känns inte lika motigt på något sätt.
 
Hur stressande är det med löp, så här jämt över? Vi har haft hane, o jag funderar inför nästa hund. Vår hane var väldigt på att slicka på doftfläckar - ute, gå efter katterna o slicka dem bak, sen stanna upp för att tugga/drägla. Riktigt äckligt, tycker jag. Är tikar like mycket på doft som hanar, eller bryr dom sig inte?
 
Hur stressande är det med löp, så här jämt över? Vi har haft hane, o jag funderar inför nästa hund. Vår hane var väldigt på att slicka på doftfläckar - ute, gå efter katterna o slicka dem bak, sen stanna upp för att tugga/drägla. Riktigt äckligt, tycker jag. Är tikar like mycket på doft som hanar, eller bryr dom sig inte?
Fast alla hanar är ju inte som du beskriver heller. Jag har två stycken som absolut tycker det är spännande att lukta tikar i rumpan men inte mer än så. Inget dreglande eller hysteriskt luktande på fläckar utomhus. Så om du väljer hane nästa gång igen är det ju inte alls säkert att den gör samma saker som din förra :)

Jag har som sagt hanar. Har aldrig haft tik och har ingen önskan om att skaffa en heller. Kommer att välja hane igen om det blir en ny hund någon gång i framtiden. Tycker det är skönt att slippa löp, skendräktighet samt riskerna för diverse livmodersjukdomar och liknande. Kan tänka mig att det är jobbigt med en hanhund som blir knäpp pga löptikar däremot. Har som sagt själv alltid haft turen att slippa det. Min ena hane vet nog knappt om att han är kille :D
 
Hur stressande är det med löp, så här jämt över? Vi har haft hane, o jag funderar inför nästa hund. Vår hane var väldigt på att slicka på doftfläckar - ute, gå efter katterna o slicka dem bak, sen stanna upp för att tugga/drägla. Riktigt äckligt, tycker jag. Är tikar like mycket på doft som hanar, eller bryr dom sig inte?

Vår tik är okomplicerad. Blöder lite, det enda som märks är att hon blir Pilsk på småhundar och att hon inte vill gosa med oss. Det är typ en vecka det handlar om.
Jag gillar både tikar och hanar, är individ mer än kön som är viktigt.
 
Men.. Hur ofta får tikar faktiskt så stora problem som vissa tar upp?

Undrar jag med. Med uppfödningar och egna tikar så har vi här nog erfarenhet av ca 25 tikar av dem har EN (min blandrastik) haft problem med täta löp och skendräktighet samt en med rikliga blödningar (som hon var oberörd av).
Samtliga har presterat som vanligt, även tävlat och i stort sett varit sig själva.
 
Undrar jag med. Med uppfödningar och egna tikar så har vi här nog erfarenhet av ca 25 tikar av dem har EN (min blandrastik) haft problem med täta löp och skendräktighet samt en med rikliga blödningar (som hon var oberörd av).
Samtliga har presterat som vanligt, även tävlat och i stort sett varit sig själva.

Precis. Enligt min erfarenhet är det hyfsat ovanligt med krångel kring löp och tikar.. Men beror väl på olika raser antar jag.

Låter ju på vissa som att var och varannan tik blir knäpp och sjuk samt kommer behöva kastrering eller annan behandling..
 
Har hane och kommer alltid välja hane. Trivs bättre med deras mentalitet plus att man slipper löp, skendräktighet, juvertumörer, livmoderinflammationer, livmodercancer och en massa annat som tikar tenderar att dras med. Hanar har sina egna problem också såklart men det känns inte lika motigt på något sätt.
Det där är intressant,jag är uppfödd med tikar då mamma hade uppfödning och sen började jag själv i slutet på 80-talet och är still going strong,har haft en med livmoderinflamation och inget av övrigt uppräknat.
 
Det finns ju raser som är mer drabbade av livmoderinflammation än andra. Och juvertumörer drabbar ju extremt många tikar, oavsett raser. Alla mina tre tikar har haft juvertumörer. Boxern blödde mycket under löp och blev småseg, shih-tzutikarna var bättre på så sett men de var ju också mindre. Någon blev skendräktig då och då. Gammeltanten vi har kvar blir så förbannat pilsk att hon går under namnet "Kåt-Ester" bland våra vänner.

Så ja, det är klart att det händer. Men jag tror att förekomsten av vissa bekymmer varierar från ras till ras. Sällskapshundarna är nog betydligt mer drabbade än t ex bruksraser.
 
Det finns ju raser som är mer drabbade av livmoderinflammation än andra. Och juvertumörer drabbar ju extremt många tikar, oavsett raser. Alla mina tre tikar har haft juvertumörer. Boxern blödde mycket under löp och blev småseg, shih-tzutikarna var bättre på så sett men de var ju också mindre. Någon blev skendräktig då och då. Gammeltanten vi har kvar blir så förbannat pilsk att hon går under namnet "Kåt-Ester" bland våra vänner.

Så ja, det är klart att det händer. Men jag tror att förekomsten av vissa bekymmer varierar från ras till ras. Sällskapshundarna är nog betydligt mer drabbade än t ex bruksraser.

Låter mer som ett ras/ avelsproblem mao än specifikt tikproblem. I vissa raser är det ist hanarna som kan bli bökigare som jag nämnde i mitt första inlägg :)

Ser man på svaren TS fått så har alla svarat utifrån vad de själva tycker bäst om medan TS frågade vad hen borde välja.
 
Låter mer som ett ras/ avelsproblem mao än specifikt tikproblem. I vissa raser är det ist hanarna som kan bli bökigare som jag nämnde i mitt första inlägg :)

Ser man på svaren TS fått så har alla svarat utifrån vad de själva tycker bäst om medan TS frågade vad hen borde välja.

Nja, alltså att vissa raser är mer drabbade än andra är förstås riktigt. Men livmoderinflammation drabbar typ var fjärde tik och är den vanligaste anledningen till buköppning hos tikar, tror att jag sett en siffra på att ca 8000 tikar drabbas varje år. Juvertumörer är ju också extremt vanligt, bara hälften är ofarliga.

Däremot jobbiga löp, skendräktighet, seghet etc handlar kanske mer om ras än individ. Jag gissar som sagt att sällskapsraser är mer drabbade, men jag upplever ändå att det finns en radda tikar i min närhet av varierande raser som är drabbade i varierande grad.

Vad TS borde välja är ju dock upp till TS själv, jag antar att hen var ute efter andras erfarenheter som kan underlätta i hens val.
 
Har aldrig haft problem med ”mina” tikars löp. På vår Eurasier märktes det knappt. Hon blev lite segare generellt, men annars var hon som vanligt.
 
Jag har haft 2 hanar och 3 tikar, väljer tik alla dagar i veckan. Just pga den där lite ifrågasättande och "kan själv" personligheten. Jag personligen har aldrig träffat en hanhund och känt WOW utan klickar helt enkelt inte med deras sätt.
Förra tiken va rätt slö under löp och blev skendräktig, det gick segt att träna då men jag planerade alltid in så vi hade vila från träningen när hon löpte och jag hade lite tid för annat helt enkelt. Nuvarande tik är kastrerad och va när jag köpte henne, är ärligt talat extremt skönt att inte behöva tänka på löp osv
 
Jag har tikar, först för att alla runt omkring hade tikar när vi skaffade första och det då blev enklare med hundvakt. Nu har jag tikar för uppfödning.
Jag gillar både tikar och hanar, generell i min ras är hanarna lite gosigare och mer... mjuka? Tikarna funderar mycket själva och löser problemen med lite stöd eller själva.
Iom tikarna jag har kan jag inte tänka mig att köpa en hane innan jag har ett fungerande hundgårdssystem, ser hur det är hos uppfödarvänner som har båda könen, så krångligt vill jag inte ha det inomhus.
 
Nja, alltså att vissa raser är mer drabbade än andra är förstås riktigt. Men livmoderinflammation drabbar typ var fjärde tik och är den vanligaste anledningen till buköppning hos tikar, tror att jag sett en siffra på att ca 8000 tikar drabbas varje år. Juvertumörer är ju också extremt vanligt, bara hälften är ofarliga.

Däremot jobbiga löp, skendräktighet, seghet etc handlar kanske mer om ras än individ. Jag gissar som sagt att sällskapsraser är mer drabbade, men jag upplever ändå att det finns en radda tikar i min närhet av varierande raser som är drabbade i varierande grad.

Vad TS borde välja är ju dock upp till TS själv, jag antar att hen var ute efter andras erfarenheter som kan underlätta i hens val.

Livmodersinflammation är ju absolut en linjefråga. I vissa raser är det betydligt mer förekommande än andra. Så var fjärde tik är generellt. Det hade varit intressant att veta vad TS tittar på för ras, eftersom det kan skilja mycket mellan hane och tik beroende på ras.
 
Men.. Hur ofta får tikar faktiskt så stora problem som vissa tar upp?
Jag skulle väl gissa att det är i ungefär samma utsträckning som hanar har problem med löptikar och liknande? Det är ju trots allt inte helt ovanligt heller.

I övrigt har jag lite samma uppfattning som de flesta här, något mer "mitt sätt"-mentalitet hos tikar, även om jag upplever nivån som obetydlig om man inte elitsatsar i något, då kan det vara lite mer explosiva reaktioner hos hanarna.

Dock upplever jag istället hanar i regel lite mer "kan själv" när det gäller uppfostran, att de kan kräva något "tuffare" sådan. Alltså väldigt små skillnader, och som även kan variera vad gäller ras.

Jag har själv haft hane förut, men kommit fram till att jag nog är mer tikmänniska egentligen, mest för att jag är rätt mild själv och uppskattar egna idéer då jag brukar kunna använda dem till något positivt. Så det är ju väldigt mycket en smaksak, vilken typ man föredrar. Men jag upplever ju inte skillnaden mellan hane/tik fullt lika stor som mellan valack/sto.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 463
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Vi planerar att köpa en engelsk springer spaniel valp under våren. Tidigare har vi varit fodervärd för en hund i flera år så vi har...
Svar
2
· Visningar
922
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Jag har en något ängsligt lagd kh collietik på 3,5 år, kastrerad. Hon har varit i familjen i två år. Hon kan upplevas ”tråkig” för att...
2
Svar
20
· Visningar
2 774
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp