Tik som försöker para sig med vår andra tik

Bukefalos 30 år!

DeCloe

Trådstartare
Har aldrig tidigare råkat ut för något liknande tidigare, har dock oftast bara haft en hund åt gången. Vår äldsta tik (BC) försöker para sig med vår yngre tik (jaktlabbe) nu under den yngre tikens första löp.

BCn har haft ganska mycket hanhundsbeteenden sedan hon blev könsmogen. Hon skvättkissar (även utanför löp och skendräktighet) och då lyfter hon på ena benet. Hon försöker para sig med tikar när hon själv löper och nu är hon alltså även intresserad av vår andra tik fast hon själv inte löper. De är bästa vänner och de är aldrig osams med varandra, leker jättebra ihop och detta har fortsatt även nu när labben kommit in i könsmognad.

Har någon varit med om liknande? Vad beror det på? Tror den äldre tiken att hon är en hanhund? Är hon homosexuell eller är det något annat? (Tänker själv att såna etiketter är ett högst mänskligt påfund och jag bryr mig inte om hennes sexuella preferenser utan tycker bara det är intressant ur ett etologiskt perspektiv).

Har aldrig tidigare råkat ut för något liknande tidigare, har dock oftast bara haft en hund åt gången. Vår äldsta tik (BC) försöker para sig med vår yngre tik (jaktlabbe) nu under den yngre tikens första löp.

BCn har haft ganska mycket hanhundsbeteenden sedan hon blev könsmogen. Hon skvättkissar (även utanför löp och skendräktighet) och då lyfter hon på ena benet. Hon försöker para sig med tikar när hon själv löper och nu är hon alltså även intresserad av vår andra tik fast hon själv inte löper. De är bästa vänner och de är aldrig osams med varandra, leker jättebra ihop och detta har fortsatt även nu när labben kommit in i könsmognad.

Har någon varit med om liknande? Vad beror det på? Tror den äldre tiken att hon är en hanhund? Är hon homosexuell eller är det något annat? (Tänker själv att såna etiketter är ett högst mänskligt påfund och jag bryr mig inte om hennes sexuella preferenser utan tycker bara det är intressant ur ett etologiskt perspektiv).
Gud ja en av mina tikar klättrar gärna på dom andra hundarna särskilt när hon är övertrött och behöver varva ner men kan även ske som helt vanlig lek.
tror inte alltid allt har en orsak ibland bara gör hundar det dom gör 😅

Min äldsta och mellanhund var alltid på varandra vid höglöp (de löpte ungefär samtidigt, den ena började några dagar innan den andra, så mycket hormoner för båda). Det gjorde det väldigt tydligt för mig att veta när de var i höglöp :p Nu är äldsta kastrerad, och yngsta hunden är inte lika tydlig, så det är lugnare för mig nu när de löper (men också svårare att veta om de löper :cautious: de är ju inte övertydliga deluxe längre :p ).

Hos mina är det bara vid löp.

Helt normalt beteende och det har inte med översexualitet eller liknande att göra.
Mina två tanter kunde hålla på som sjutton när det var löp 😅 tur att den tiden är förbi!

Min tik var klockren på att känna av löp. Dagarna före blod började hon jucka på löptiken. Klättrade aldrig på andra hundar annars. Känns som förhållandevis vanligt.

Min fråga är till er som har tikar som gör så, tillåter ni det eller säger ni ifrån?

om den som blir klättrad på inte uppskattar det, hur säger ni ifrån?

Min syster har två hanar, far och son där sonen nyligen blivit könsmogen, är väl året strax, och han hoppar gärna på sin far sådär och ibland tvärtom. De är helt slut ibland när min syster gått till tvättstugan eller på toaletten osv. Samtidigt kan de bli irriterade på varandra av det, ska man låta dem lösa det själv eller ta bort?

Personligen tycker jag direkt att jag tar bort en hund som klättrar på en annan, stopp min kropp liksom. Men å andra sidan tar jag bort 35 kg rottweiler som brötar ner 25 kg husky också så det är lite det som är bakom också, de juckar inte på varandra alls här ens.

Så har nog alla mina tikar hållit på. Jag har oftast haft 2 samtidigt. Och då löper ofta samtidigt. Så det har varit full cirkus. Om någon ledsnar så fräser den ifrån.

Min fråga är till er som har tikar som gör så, tillåter ni det eller säger ni ifrån?

Min syster har två hanar, far och son där sonen nyligen blivit könsmogen, är väl året strax, och han hoppar gärna på sin far sådär och ibland tvärtom. De är helt slut ibland när min syster gått till tvättstugan eller på toaletten osv. Samtidigt kan de bli irriterade på varandra av det, ska man låta dem lösa det själv eller ta bort?

Personligen tycker jag direkt att jag tar bort en hund som klättrar på en annan, stopp min kropp liksom. Men å andra sidan tar jag bort 35 kg rottweiler som brötar ner 25 kg husky också så det är lite det som är bakom också, de juckar inte på varandra alls här ens.
I mitt fall så räknar jag med att de säger ifrån om de inte uppskattar (framförallt mellanhunden och yngsta hunden gillar normalt sett sitt eget space, och tvekar inte med att säga ifrån), men än så länge har båda de äldre hundarna varit väldigt pepp på det utan att bli irriterade (de löpte ju båda samtidigt, och de ställde båda upp sig för varandra). Det är mest jag som blir irriterad.

Dom 3 hemmavarande tikarna har parar sig i veckor nu, unghunden började löpa o blev parad av dom andra, sen startade mellantiken o sen Gissa, så det har varit rena porrklubben här hemma, jag säger till dom när jag ledsnar eller som nu den yngre tiken tyckte att dom var obehagliga.
Gissa sätter på allt som löper :o 🙈

I mitt fall så räknar jag med att de säger ifrån om de inte uppskattar (framförallt mellanhunden och yngsta hunden gillar normalt sett sitt eget space, och tvekar inte med att säga ifrån), men än så länge har båda de äldre hundarna varit väldigt pepp på det utan att bli irriterade (de löpte ju båda samtidigt, och de ställde båda upp sig för varandra). Det är mest jag som blir irriterad.
Jag tycker att beteendet är äckligt.
Det är min känsla. Logiskt vet jag att det inte är det, att det är normalt och allt det där, att det inte finns något äckligt eller stört bakom utan att det är min bakgrund som spökar, mina egna upplevelser och trauman. Så jag är faktiskt glad över att ha hundar som inte gör det.

Jag tänker mer om en hund inte gillar det riktigt och den andra är dålig på att lyssna, kan det trigga rejäla slagsmål, lite det jag och min syster oroar oss för. Men kanske är det en fas nu i och med hans ålder.

Haha, jag minns när jag jobbade på verkstad och jag hade med mina två till jobbet, de var tillsammans med sekreterarens hund (också tik) på kontoret medan jag arbetade och jisses när en eller två var i löpen - de skapade ett kongatåg och juckade omkring hela dagarna alla tre! 😂 När det vankades kundbesök fick vi helt enkelt skilja på dem men annars var det inte direkt någon som brydde sig... förutom ibland när VI blev less, då var det bara att säga till dem att gå och lägga sig.

Jag har absolut sagt ifrån om jag märkt att en hund är besvärad, eller när det helt enkelt har blivit för mycket för mig själv 😁

Tack för alla svar. Visste inte alls att det är så vanligt. Än så länge är det bara äldre tiken som håller på så, den yngre verkar inte fatta riktigt vad hon sysslar med.

@Enya jag separerar dem inte om de inte typ står på mig när jag ligger i soffan. Den som juckar väger också nästan 10 kg mindre än den andra, hade den större klättrat på den mindre hade jag nog separerat dem. De säger ifrån när de inte vill.

Vi säger till dem, mest för att vi människor tycker att det är störande. Även nu när de ställer upp sig för unghunden, som väger ca 25-30 kg mer än dem, då hon lätt skadar dem. Hon själv fattar nig inte riktigt grejen utan tycker bara att det är roligt att peta på dem. Men de är definitivt skyldiga själva, har bara inte vett nog att fatta att det kommer göra ont. Eller det vet dem, för de skriker till, men sen ställer de upp sig igen :meh:

Så jag lämnar inte den stora själv med de små när det är löp. De små håller på sinsemellan också, men det gör ingen skada. Vi har en kastrerad hanhund med men han är knappt inblandad.

Har tre tikar och alla tre juckar mer eller mindre. Brukar ha gangbang här hemma! 🤣

Även den som är kastrerad juckar fortfarande när de andra löper. 😅 Mina är för snälla för att säga ifrån så jag brukar säga åt de att skärpa till sig.

Jag har tre tikar, mor och två döttrar från två olika kullar. Den enda som jag sett juckar är den yngsta och då har jag sagt till henne att sluta. Mest kanske för att jag inte gillar beteendet och för att jag inte vill att det ska bli slagsmål.

Liknande trådar

• Kastrera tik
  • Tik som blivit "tokig" under höglöp
  • Katt som bråkar med den andra katten
  • När är det dags att kastrera (tik)?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat