Bukefalos 28 år!

Tillägg för dräktighet?

F

frizza

Hur räknar man ut tillägget för dräktighetens sista 3 månader? Och vilka vitaminer är det stoet ska ha?
 
Du tar underhållsbehovet och lägger till 15% mån 8-9, 25% mån 10 och 30% mån 11. För varje MJ i tillägget ger du 12gSRP. Alltså underhållsbehovet och 6gSRP/MJ och så lägger du på tillägget och till det 12gSRP/MJ, så totalfoderstaten hamnar på 7-8 nånting i kvot.
 
Är det samma tillägg på vitaminbehovet? Hur mycket kan man ligga över på selen och E-vitamin behovet utan att det blir farligt?
 
Nope, vitaminbehovet är detsamma. Du kan ligga rejält över utan problem.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: Karro-Lina
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
702
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 285
Senast: nullo-modo
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
737
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Färsk/frystorkat foder
  • Valp 8 månader
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp