tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

isabellen är väldigt lång vet jag, men innovan kanske kan fungera.:)
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

tar sista knappen och försöker svara på så mycket jag kan....

Jag har haft en Bates Innova som jag precis sålt då den inte passade.... gled fram till öronen.

Ja sadelläget är inte roligt alls har jag kommit underfund med!:eek: MEn vette fasen vad man ska göra..... hon har ju anatomiska sadelgjordar som är utformade så att magen ska få plats.
Har även ridit litet i en Bates Caprilli, men den både guppade och gled fram:crazy:

Hästmassören rekomenderade också CC och jag tror nog att det är det jag vill ha också.... men man kan ju inte få allt.

sist men inte minst..... tror ni man kan köpe en beg som passar för ryggen och sedan be en sadelmakare att flytta stropparna?
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

Bates är ju inte så himla raka, då är Wintec mycket rakare. Har provat ut en Wintec Isabell till en häst som också blev väldigt rak, de säger ju att Bates Isabell ska vara samma som Wintec men det upplever inte jag när man lägger bägge på en rak häst.

Ang. kilbossor så är hon ju lite överbyggd i bak och SÅ himla kort sadelläge har hon nog inte i verkligheten, iaf inte vad jag kan se på bilden med Behati i sadeln. Så det är nog inte nåt problem.

Behati, du har ju en tämligen stor Ridsportaffär i närheten av där du bor, har de inte många olika sadlar du kan prova?
Jag tror mest på Frank Baines Reflex.
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

Enligt en försäljare är de samma sadlar dvs samma bommar bara "ytmaterialet" som skiljer:confused:

Sen är inte alla bates lika, innovan ska vara betydligt rakare än andra modeller, inte för att jag har erf av det, men också enligt försäljare.
(Har ju ett par stallkamrater som "provat allt") Isabellen är också rakare än caprillin, tex.
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

vet inte hur kort sadelläget är, då mina andra stora är låååånga hästar och ca 10 cm större är denna:D, men glousen är en 16,5"...... när jag rider ponnysarna som är super små (115 i täcken, d-ponny) så sitter jag i en 15,5"- 16":angel:, så man kanske upplever att hon har mer yta när jag rider henne pga det

Jag har även en wintec cc hopp till ponnyerna... kanske ska lägga på den och se hur det ser ut, eller är de helt olika deras dressyrsadlar?

Ja, vi har en ridsportsaffär, men utbudet är ganska dåligt på sadlar. Hon har mest prestige,wintec och bates där. Men nu var det ju ett tagsen jag var där.... ska nog ta migen runda
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

Enligt en försäljare är de samma sadlar dvs samma bommar bara "ytmaterialet" som skiljer:confused:

Sen är inte alla bates lika, innovan ska vara betydligt rakare än andra modeller, inte för att jag har erf av det, men också enligt försäljare.
(Har ju ett par stallkamrater som "provat allt") Isabellen är också rakare än caprillin, tex.

innovan är ett mellanting. varken för svängd eller för rak.
hade själv nyss en Bates Innova som jag sålt.
(kan säga också att Isabellen är mkt rakare än Innovan)
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

Ja prova din Wintec CC. Om den passar lär Wintec Isabell passa. Hästen vi provade ut Isabellen till fick även en hopp Wintec CC.
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

behöver du inte större än 16,5 så borde inte sadelns längd bli något stort problem.

kanske du borde testat en såndär H-gjord? finns en tråd om den på utrustning, är en specialgjord för runda magar.
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

H-gjord... har aldrig hört talas om men ska söka reda på den! låter passande för mon dam!
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

HAr provat en isabell nu och densåg bra ut tills jag travat en kortsida och jag satt på halsen.....:crazy:

Stropparna hamnade mitt på magen så allt drogs fram

Har inte hunnit kolla wintec cc än, var fel järn som satt i och hann inte fixa med det. Har varit och hämtat min åring från Helsingborg. Hon har stått där i 3 veckor efter att skurit sig i karleden och skadat kotsenskidan....:(
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

KL

Följer tråden med spänning då jag insett att jag inte kommer få ner min pålle till att passa sin dressyr igen. Han är inte bara övergödd. Han har breddat också. Det diskuteras sadlar jag kikar på själv. Innovan har jag provsittit ett flertal gånger nu. Då pålle inte har mycket till manke så placerade jag innova på en bock ungefär i den vinkel den skylla hamna på pållen. Jag blir totalfixerad i ryggen och får noll rörelse förmåga där. Än så länge känns Caprilling som bästa alternativet för mig. Mitt problem är att pållen är kort i ryggen, som Novalli konstaterat efter att ha sett foton. Något sväng och överbyggd. Han blir väldigt rak i arbete.

Rider just nu i en griffin allround. Kan inte uttala mig om hur svängd den är. Men den har gått från att ligga still, till att glida fram och numera glida bak! Förekommer även en viss del sidoglidande med. Längden på bossorna på griffin tycker jag är likvärdig med längden på caprillin så det borde ju funka. Nu finns bara 17,5 inne och den blir väldigt lång på ryggen. Fanns inte vitt koppjärn inne när jag tog hem så provade inte att rida i den. Finns nu men då spöregnar det varje dag så nu har jag inte lust att prova den alls.

Jag får plats med rumpan i en 16,5 (har en väldigt svängd gammal allround på 16,5 som rumpan får plats i utan problem) men frågan är ju om jag får plats med skänkeln i en 16,5. Jag tror ju att om jag skall ha en Caprilli så är det ju då en 16,5 som jag får kika på.

Så, jag har alltså kort sadelläge, stora bogar, något svängd rygg och lite överbyggd.

Provade en Crown Jessica för en massa år sedan när pålle var ung (och inte överbyggd) och den var en dröm.

Förslag mottages tacksamt.
 
Sv: tillbaka i sadel helvetet *hjälp*

precis som min häst då...
har fått en Amerigo Vega Icelandic utprovad till honom och det känns bra!

(min är kort i ryggen, svängd stillastående och ngt överbyggd. Men blir rak i arbete och stora bogar låter också bekant ja...)

min kunde inte ha caprilli! (har testat)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
4 963
Western Jag vänder mig till westerneliten på Buke för lite inputs, då jag är helt novis på detta med westernsadlar. OBS: Jag vet att man ska få...
Svar
3
· Visningar
2 914
Senast: Zandrah
·
Utrustning jag har en islandshäst med hur kort rygg som helst, han är b-ponny alltså under 130 i mankhöjd så egentligen är det ju inte så konstigt...
2
Svar
26
· Visningar
4 528
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp