Tillbaka köp av ponny pga fel köpare?!

E

Emelie_Martinsson

Har haft en ponny i ca 7 år som jag ridit och tävlat upp till LB i hoppning och dressyr. Men tillsut bleb hon sjuk, hon fick någon form av astma, hon har samma symtomer som häst som får COPD. Jag fick sluta tävla och kunde inte rida alls på den nivån jag ville eftersom jag ville tävla och hästen orkade inte. Hon såldes men hade stått i 1 1/2 år och inte gjort något, eftersom det inte gick.
Nu såldes hon billigt för 8.00 kr eftersom vi ville att hon skulle få det bra de sista åren i livet. Nu 2 månader senare, hittar jag en annons på nätet att samma häst som vi sålde för 8.000 är till salu - igen!!! Men nu säljer hon som köpte henn för 39.000 kr och i tävlingsskick!
Hur kan en människa göra såhär?! Vi skrev på kvittot att hon var sjuk och köparen var väl informerad om hur det låg till.

Vad ska vi göra?!

Kan man köpa tillbaka hästen på något vis? finns det någon lag som styrker detta? elelr är det helt lönlöst? Känns väldigt jobbigt eftersom hon inte klarar av tävlingslivet längre, utan skulle bara vara en "skogshäst" och ta det lungt.
Någon som vet något eller vart med om något liknande?
Tacksam för alla svar!! KRAM
 
Sv: Tillbaka köp av ponny pga fel köpare?!

Var med om en liknande situation för 3 veckor sedan. Sålde min varmblodiga travre på 6 år med en gammal gaffelbands skada till
sällskap/promenad ridning.

Jag och köparna var överens om att jag hade "förköpsrätt" om problem skulle uppstå och dom lovade dyrt och heligt att höra av sig om något inte funkade. 2 dagar senare (!) hittade jag samma häst ute på annons men nu som "travhäst" startklar, tävlings kondition (hästen hade då stått i 8 månader pga av gaffelbandet). Dom vägrade låta mig köpa tillbaka honom för samma summa, så det slutae med att jag fick köpa tillbaka honom för 8000 mer än han såldes för.

Dumt kan tyckas, det tycker även jag så här i efterhand, men det var ju jag som satte honom "i skiten" med dom här människorna, och därför kände jag att det vart mitt ansvar att ta honom därifrån.

Har sett 8 olika annonser på olika hästar (!) från samma människa sedan jag hämtade hem min för 3 veckor sedan. Så vissa gör tyvärr ett yrke utav detta, vilket är hemskt!
 
Sv: Tillbaka köp av ponny pga fel köpare?!

Vad ska vi göra?!

Annonsera med en varningsannons på samma platser där ni ser att en nye ägaren annonserar.

Skriv något i denna stilen!

VARNING!

Hästen XXXXXX, ras XXXXXXX, kon XXXXXXX, färg XXXXXXX, mankhöjd XXXXXcm. ( Ha med ett par tydliga bilder).

Såldes av oss den X/X-XX till XXXXXXX XXXXXXXXXXX. Som promenadhäst pga av att hästen har såpass allvarliga hälsoproblem med XXXXXXXXX som gör att den inte klarar av att tävla längre. Konstaterat av veterinär.

Nu har vi sett att nya ägaren efter 2 månader säljer henne som varande i fullt tävlingsskick.

Vi vill inte hindra en kopare att införskaffa hasten men vi vill verkligen att en ny ägare ar fullt medveten om hästen hälsoproblem. Kontakta gärna oss om ni vill veta mera.

Vänligen XXXXXXXXXXXXX tel XXXXXXXXXXXX mail XXXXXXXX


/KT
 
Sv: Tillbaka köp av ponny pga fel köpare?!

Det ar bedrageri, nagot ni kan upplysa ER kopare om som nu saljer hasten, tala om for dem att ni kommer att upplysa nya agaren om att hasten ar sjuk och att deras uppgifter inte stammer genom att hasten ar sjuk.
 
Sv: Tillbaka köp av ponny pga fel köpare?!

Har tyvärr inga bra ideer hur ni ska få tillbaka hästen.

Men lite funderingar för att slippa detta i framtiden!
Går det att få en häst triangel märkt utan att blanda in försäkringsbolaget?? Då syns det klart och tydligt på hästen att den inte går att rida fullt ut.

Har själv ett sto om aldrig kan bli ridhäst igen, men hon ser helt frisk ut där hon går i hagen. (skulle aldrig sälja just för att hon kan hamna i fel händer).
 
Sv: Tillbaka köp av ponny pga fel köpare?!

Tack för tipsen. Jo, eftersom veterinären var villig att dömma ut henne så ANTAR jag att det är allvarligt!!!!
HUR kan en människa vara så egotrippad att sälja ett sjukt djur?!! Kan man ta kontakt med konsument verket eller något liknande ?!
Känner lite skuld i det här.
Jag var faktiskt så¨ful att jag ringde på henne och lådsades vara någon anna, och hon berättade saker som jag liksom bara "jaha..?" ja när jag frågade om hästen var frisk så svarade hon"-ja, så vitt jag vet.." Alltså jag ångrar mig nu i efterhand att jag inte avslöjade mig själv !!

Hoppas att någon vet hur jag ska göra.. Har liksom inte 39.000 kr på mig och hon köptes för 8.000
 
Sv: Tillbaka köp av ponny pga fel köpare?!

Jag har precis sålt en häst med luftvägsproblem och även när han var dålig och gick på behandling sa vet. att det bästa för en häst med luftvägsproblem är att röra på sej så mkt det går...

Om hästen var dålig för 1.1/2 år sedan kanske inte betyder att den är det nu?
Blev den undersökt med endoskopi och togs det några prover innan du sålde?
Annars kanske det är så att hästen faktiskt är i bättre skick idag än när den först blev sjuk?
Och säljs den i kondition för att tävla så märker man ju om den inte är det vid provridning...?

Sedan förstår jag att man såklart vill att den som köper den ska få veta all historik och vad som krävs för att den ska fortsätta vara frisk.
 
Sv: Tillbaka köp av ponny pga fel köpare?!

Jag har precis sålt en häst med luftvägsproblem och även när han var dålig och gick på behandling sa vet. att det bästa för en häst med luftvägsproblem är att röra på sej så mkt det går...

Om hästen var dålig för 1.1/2 år sedan kanske inte betyder att den är det nu?
Blev den undersökt med endoskopi och togs det några prover innan du sålde?
Annars kanske det är så att hästen faktiskt är i bättre skick idag än när den först blev sjuk?
Och säljs den i kondition för att tävla så märker man ju om den inte är det vid provridning...?

Sedan förstår jag att man såklart vill att den som köper den ska få veta all historik och vad som krävs för att den ska fortsätta vara frisk.

Jag är 100% säker på att hästen är sjuk, och detta är inte vilken sjukdom som helst! Hon har haft detta i 4 år och det har inte gått över trots behandlingar. Men hon slutade ridas för 1 1/2 år sedan för det funkade inte. Jag har kännt lite på henne då och då men hon blir andfåd för minsta lilla ansträngning. Men som sagt på sommaren lider hon inte av det något större. Men jag tycker inte att man ska utsätta en häst som har andningsproblem eller astma för några tävlingar. och speciellt när veterinären sa att han kan dömma ut henne när som helst!! DET ÄR DJURPLÅGERI!! och eftersom det är jag som haft hästen och har tävlat den under många år så vet ju jag vad hon klarar av och inte. och sista tävlingen jag var med på det var i september 2006 en LD i hoppning, hon orkade inte ens runt banan! och innan hon blev sjuk gick hon lätt som en fjäder hinder på 1.30.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tillbaka köp av ponny pga fel köpare?!

Ok fint!
Tyvärr kan du inte göra så mkt åt det.
Men om nu hästen är så orkeslös o blir så andfåd så kommer för det första en ev. köpare märka det vid provridning och sen så märker ju en veterinär om den har förändrat andningsljud vid en besiktning...så det blir nog inte så lätt för henne o sälja den som tävlingshäst om den nu är i det skicket...
 
Sv: Tillbaka köp av ponny pga fel köpare?!

Tyvärr är det ju så att sålt är sålt och iom detta, så har du som fd ägare ingen bestämmanderätt.

Det du kan göra om du vet vem som köper henne, är att tala om för denna vad som är fel på hästen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 519
Senast: Juli0a
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 209
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 226
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 091
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp