Tillfällig inhängnad eller långlina?

Bukefalos 30 år!

Då förutsätter det en så tanklös ägare att hunden kan fastna? I t.ex. vad? :confused: Hjälp mig förstå.
Jag måtte ha dålig fantasi som inte kan förställa mig scenariot.

Dessutom är hästar flyktdjur och hundar rovdjur. Mina hästar blev inte sällan livrädda för jagularerna bakom stora stenar. Ingen hund har reagerat så.
De kan fastna i själva linan som de sitter fast i. Den kan fastna både runt tassar, hals och vad som helst. När hunden sitter fast så så får den ofta panik, på ungefär samma sätt som en häst skulle få. Och kan därmed skada sig, eller tillomed dö om det vill sig illa.

Har man kontinuerlig uppsikt så kan man förhindra allvarligare skador och dödsfall. Men lättare skador går fort.

De kan fastna i själva linan som de sitter fast i. Den kan fastna både runt tassar, hals och vad som helst. När hunden sitter fast så så får den ofta panik, på ungefär samma sätt som en häst skulle få. Och kan därmed skada sig, eller tillomed dö om det vill sig illa.

Har man kontinuerlig uppsikt så kan man förhindra allvarligare skador och dödsfall. Men lättare skador går fort.
Vi får enas om att vara oense.

Jag har fortfarande svårt att se det framför mig. Att en hund skulle få panik om den sitter i lina i närheten av sin ägare. Kanske rasberoende.?
Nåväl. Vi avslutar här.:)

Vi får enas om att vara oense.

Jag har fortfarande svårt att se det framför mig. Att en hund skulle få panik om den sitter i lina i närheten av sin ägare. Kanske rasberoende.?
Nåväl. Vi avslutar här.:)
Jag har sett det hända irl flera gånger, så att det kan hända är jag helt säker på.

Men alldeles oavsett vad du och jag tycker i den här frågan (vilket jag hittills inte yppat ett ord om), så är lagstiftningen glasklar.

Min bonushund som ibland har lite dålig hörsel 🙄 brukar jag ha i långlina, han sköter sig oväntat bra och ligger bara och chillar bredvid mig. Han är en rastlös, energisk och väldigt nyfiken filur så man hade kunnat tänka sig att han inte skulle gilla det men han är liksom nöjd så länge jag är där.

En tanke, som jag har gjort ibland, om hunden ändå är nära och lugn och ska ligga still behövs ju inga långa linor. Man kan ha koppel och trä handtaget runt fotleden så man känner hela tiden, har man ett kort koppel kan man ju sätta ihop två vilket är lätt med läderkoppel som har ringar på handtaget.

Finns fårstaket o plast i olika längder man kan köpa för att sätta upp tillfälligt.

Min väninna har delat av delar av sin tomt med dessa och tar med sig när hon åker bort. Mycket smidigare än kompostgaller och kommer med pinnar som är lätt att sticka ned.

Jag hade nog bara haft en typ spårlina eller lättare och fäst i stolen/hunden om jag velat sitta ute i trädgården på det sättet

Vi har en ganska stor inhägnad runt huset (drygt 6000kvm). Hunden skulle kunna springa ut ganska lätt utan att jag märkte det, antingen genom att hoppa eller genom att trycka sig genom någon av grindarna, men eftersom inhägnaden är tydligt markerad verkar han respektera den och håller sig nästan alltid nära. Med tanke på hur många rottweilers och vallhundar jag har sett stå och skälla bakom kompostgaller så verkar det vara ganska vanligt att man respekterar den typen av gränser ändå?

Personligen skulle jag undvika att binda upp min nuvarande hund i lina. När det är varmt gillar han att rulla runt eller ligga på rygg för att svalka sig och han trasslar alltid in sig i långlina om vi exempelvis pausar efter spår eller liknande. Det är ganska läskigt när den snor sig runt benen magen med alla mjukdelar. En annan typ av hund skulle kanske inte alls trassla in sig, och då skulle jag kanske tänka annorlunda.

Om det vore möjligt skulle jag hellre bygga en minihage i anslutning till ingången till bostaden och hålla mig nära där om jag ville vila i utomhusmiljö. Då får hunden dessutom fri tillgång till skugga och möjlighet att dra sig undan.

Berätta gärna vad du valde för lösning och hur det gick!

Tanken slår mig att vi kanske talar om olika saker.
Jag talar inte om fasta lösningar. Att det finns en lina där hunden sätts fast.

För egen del har jag en spårlina jag sätter fast där jag befinner mig. Dvs jag flyttar med mig hunden. Och som sagt linan är lång.

Tanken slår mig att vi kanske talar om olika saker.
Jag talar inte om fasta lösningar. Att det finns en lina där hunden sätts fast.

För egen del har jag en spårlina jag sätter fast där jag befinner mig. Dvs jag flyttar med mig hunden. Och som sagt linan är lång.

Får du någonsin problem med trassel? Såhär kan min hund se ut efter en minut om han vill svalka sig genom att rulla runt efter ett spår. Då är han visserligen lite uppe i varv men... 😅
1000033290.webp

Vi har en ganska stor inhägnad runt huset (drygt 6000kvm). Hunden skulle kunna springa ut ganska lätt utan att jag märkte det, antingen genom att hoppa eller genom att trycka sig genom någon av grindarna, men eftersom inhägnaden är tydligt markerad verkar han respektera den och håller sig nästan alltid nära. Med tanke på hur många rottweilers och vallhundar jag har sett stå och skälla bakom kompostgaller så verkar det vara ganska vanligt att man respekterar den typen av gränser ändå?

Personligen skulle jag undvika att binda upp min nuvarande hund i lina. När det är varmt gillar han att rulla runt eller ligga på rygg för att svalka sig och han trasslar alltid in sig i långlina om vi exempelvis pausar efter spår eller liknande. Det är ganska läskigt när den snor sig runt benen magen med alla mjukdelar. En annan typ av hund skulle kanske inte alls trassla in sig, och då skulle jag kanske tänka annorlunda.

Om det vore möjligt skulle jag hellre bygga en minihage i anslutning till ingången till bostaden och hålla mig nära där om jag ville vila i utomhusmiljö. Då får hunden dessutom fri tillgång till skugga och möjlighet att dra sig undan.

Berätta gärna vad du valde för lösning och hur det gick!
Mina trasslar också in sig i längre linor så för den sakens skull använder jag i princip aldrig det.

Jag har en inhängnad ”hage” för agilitybanan men som mest är en spring i full fart och lek i en timme eller två timmars hage. Hönsnät och plaststolpar.

Ute på tomten är dom lösa för det mesta, med mig max några meter bort. Oftast är dom som magneter på mig och har ingen tanke på att springa iväg. Jag har då alltid full uppsikt och lämnar dom aldrig. Sen vet dom på något sätt var gränserna går. Jag bor inte nära någon trafikerad väg, mitt hus syns inte ens från den lilla, lilla vägen fram hit så på så sätt känns det tryggt.

Får du någonsin problem med trassel? Såhär kan min hund se ut efter en minut om han vill svalka sig genom att rulla runt efter ett spår. Då är han visserligen lite uppe i varv men... 😅Visa bifogad fil 187360
Så där kan mina bli. Och runt benen, ibland snurrar dom in sig i varandra. Jätte läskigt när linan snurras runt benen ifall dom hoppar till eller springer iväg. Mina små skulle kunna bryta benen då.

Så där kan mina bli. Och runt benen, ibland snurrar dom in sig i varandra. Jätte läskigt när linan snurras runt benen ifall dom hoppar till eller springer iväg. Mina små skulle kunna bryta benen då.
OK. Snurrar de så fattar jag. Mina hundar har aldrig snurrat så. Han kan snurra in linan runt ett ben när han nosar runt men då fixar jag det.
Bunden nosar han runt, gräver en egen grop eller sover.

Får du någonsin problem med trassel? Såhär kan min hund se ut efter en minut om han vill svalka sig genom att rulla runt efter ett spår. Då är han visserligen lite uppe i varv men... 😅Visa bifogad fil 187360
Det där en av mina men den andra ingenting.
Sist hon var kopplad tog hon flera varv runt och emellan alla stolar så vi satt fast allihop :rofl:

Den andra satt mest och funderade på vad hund nummer 1 höll på med

OK. Snurrar de så fattar jag. Mina hundar har aldrig snurrat så. Han kan snurra in linan runt ett ben när han nosar runt men då fixar jag det.
Bunden nosar han runt, gräver en egen grop eller sover.
För det mesta går dom runt och nosar bara, men ibland vill Milou rulla och njuta i gräset. Det älskar han. Sen ligger dom och vilar och kanske går och gräver lite i gräset och nosar lite mer och sen slappar ett tag. Inget extremt, bara hundaktigt.

Men det spelar ingen roll vad mina gör om ditt sätt passar dig.

Jag har så sällan behov av en lina, kanske om man är iväg och badar eller på utflykt. Brukar som sagt ofta sätta ihop två koppel så är dom på lagom avstånd om det är fler där man är men är jag ensam går dom oftast lösa. Lösa hemma också. Följer med överallt, vill jag slippa hålla koll får dom helt enkelt hålla till på altanen där dom kan gå in och ut som dom vill och välja vad som är skönast. Tycker det är smidigt och bekvämt för dom att kunna välja att vara ute eller inne

Vi har en stor inhägnad med eltråd hemma på gården till hundarna, vi har även flera elfårnät som jag kan sätta upp om jag vill ha hundarna någon annanstans under kortare perioder.

Det tycker jag är jättesmidigt, ett elfårnät tar ca 5-10 minuter att sätta upp (50 meter långt) och så någon minut för att ev koppla in el.

Vi har en stor inhägnad med eltråd hemma på gården till hundarna, vi har även flera elfårnät som jag kan sätta upp om jag vill ha hundarna någon annanstans under kortare perioder.

Det tycker jag är jättesmidigt, ett elfårnät tar ca 5-10 minuter att sätta upp (50 meter långt) och så någon minut för att ev koppla in el.
Behövs det el för att hålla hundarna inne på gården och i elfårnätet? Vilken ras har du?

Liknande trådar

• Klövjeväska till mindre hund.
  • Hund och bebis
  • Hundras? Spetshund eller våga testa annan hundtyp?
  • Kontroll över larmande

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka