Tillgång och efterfrågan på raskatter?

ameo

Trådstartare
Moderator
Hur ser den balansen ut bland de olika raserna?
Som jag skrivit i en tidigare tråd så funderar jag hit och dit inför framtiden om jag ska fortsätta avla med mina birmor eller om jag ska byta till nån annan ras.
Min uppfödning ligger helt på is sedan några år, då kissarna blivit för gamla. Och jag är definitivt ingen kändis eller nåt proffs på kattavel. Men har väl haft länk till minhemsida från min kattklubb då jag var medlem där. Och i flera år efter min sista kull ringde det folk hit och frågade efter birmabebisar, som jag alltså inte hade några att erbjuda…
Är det fortfarande så stor efterfrågan på birmor? Hur ser det ut hos de andra raserna?
För faktum är att även DETTA har en viss betydelse när jag väljer ras – det är ju ingen större idé att föda upp katter av en ras som det redan innan finns ”för många” av…
 
Abyssar är ofta bokade redan innan de föds.
Jag har två bokade på min nästa kull,en hane,vilt o en hona,blå.
O då har jag inte fått hem min nya avelshona ännu.... :crazy:
O pojken han väntar o väntaro väntar o väntar.....han är tokk*t.... :crazy: :crazy: :smirk:

Han måste få para av sig lite för att bli "normal" i skallen.
Imorgon kommer det en hona ,en sorrel,detta ska bli hennes första o enda kull,men hon är ju inte min.....ska bara paras med Marre. ;)
Så jag vet inget om eventuella köpare på ungarna där. :smirk:
 
Jag tror det beror lite på var man bor, här nere i Skåne är det lätt att sälja perser, som är min ras. Men jag vet andra som bor längre upp i Sverige som inte säljer lika lätt. Vet inte hur det är med Birmor :love:
 
Ja, ryssar är då inte svåra att bli av med. Oftast så är kullarna bokade redan vid parningen.
 
Intresant fråga. Det måste ju bero på lite hur man marknadsför sig också. Och som sagt vart i landet man bor.
Nån som har någon erfarenhet hur lätt det är att få bra hem till skogis ungar?
 
Korater är det lång väntetid på, ofta över ett år... *sucka*
Så där kan man säga att efterfrågan vida överstiger tillgången...
 
I Skåne är det tufft att sälja skogisar, detta beroende på överetablering och någon i Halmstadtrakten som "dumpar" priset på dem. Kattungar för mellan 800 - 1500 har sålts här undet sommaren och hösten. Å andra sidan får man vad man betalar för! :confused:
 
Ragdoll är en ras på "uppgående", många börjar få upp ögonen för rasen som gosig sällskapskatt, så efterfrågan är stor, trots att det nu föds många ragdoll i Sverige. Dock har rasen av någon anledningen inte blivit så stor på utställningarna som tex skogkatt och maine coon, trots att den enligt antal registreringar är populärare än maine coon.
Vad det beror på vet jag inte.
 
Britterna är det väldigt olika för. Vissa uppfödare blir av med sina direkt, medans vissa får kvar alla ungar i vissa kullar. Trots att det kan vara samma färger.
Dock är vissa färger tydligen lättare att "bli av med", typ blått.
 
Intressant att läsa era svar!

Och, håll i er nu, I DAG fick jag en ny förfrågan på birmabäbisar... :eek:
Jag har ingen aning om varifrån tjejen ifråga fått mitt telefonnummer och jag har inte haft några kissungar på 5 år, tror jag...
 
Ja och nej. Många har ringt, en var jätteintresserad av hanen, men sen jag sade priset har han inte hört av sig mer.
En bekant till min mamma är också nyfiken på honom, men hon har inte alls råd. Fast hon får ta honom på avbetalning om hon vill.

Men förhoppningsvis blir det fler intressenter när dom börjar närma sig 12 v. Skulle dom bli kvar sen så blir jag en glad Monika med en mindre glad ekonomi :)
 
Nog tror jag att det fortfarande finns ganska stor efterfrågan på birmor. Av något skäl brukar folk falla för birmor... I Jämtland är iaf birman väldigt poppis. Var och varannan medlem i kattklubben där har birma.

Vad gäller "min" ras, devon rex, så är det stor efterfrågan just nu och rasen växer i populäritet. I mellansverige är det lite svårt att få dem sålda men i norr och söder är det inga som helst problem att sälja devons, Jag får mail och telefonsamtal varje vecka angående både kattungar och vuxna katter.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 232
Senast: dobbis
·
Övr. Katt Satt nästan i halsen när jag läste ett blogginlägg från ett katthem, blev riktigt förvånad över deras tankesätt faktiskt men tycker det...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 965
Senast: Sol
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 675
Senast: lundborg
·
Övr. Katt Min granne ska eventuellt para en av sina f.d utställnings-skogisar och jag funderar på om jag kanske ska köpa en av ungarna, OM någon...
Svar
6
· Visningar
1 134
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp