Bukefalos 28 år!

"tillräcklig" stimulans för AS

L

linneahjertamusse

Hejhej, tänkte be er kloka bukefalister om lite kloka råd. Jag har sedan länge vart förälskad i rasen Australian Shepherd, och nu har det kommit upp på tapeten om ytterligare en hund i familjen. :bump: Givetvis vill jag då ha en Aussie. Dock undrar jag om den aktivering jag har att erbjuda kan vara tillräckligt för att göra en aussie lycklig. Jag vill ha en hund att ha med mig överallt och träna olika saker såsom bruks, lydnad, agility, freestyle etc. och senare även pröva på vallning då en vallhund kan komma till pass. Jag har fastnat mycket för vallhundars mentalitet, "will to please." :love:
Jag är 16 år, bor hemma med päronen och storasyster i villa med trädgård. har nu en goldentik, 8 år gammal, som dessvärre inte är lika träningsintresserad som jag, utan tycker livet flyter som bäst med fridfulla skogspromenader. Gör man ansträngande mental träning är hon som död i flera dagar efter :crazy: :angel:
Jag har passat och lånat andras hundar och prövat på ett liknand upplägg, så jag vet att jag har tiden osv.
En vecka kan väl tänkas se ut så här för en framtida aussie hos mig:
Måndag - Lydnad/agility etc. träning hemma + 45 min promenad
Tisdag - Åka buss till stallet, 1-2 timmars skogsridtur i medeltempo, kort lydnadsträning på bana
Onsdag - Kurstillfälle + 1 timmas promenad
Torsdag - Åka buss till stallet, 1-2 timmars skogsridtur i medeltempo, kort lydnadsträning på bana
Fredag - Lugnare dag, endast 1 timmas promenad
Lördag - Följa med till stallet, 2 timmars skogsridtur i högre tempo
Söndag - Inlines/cykling 2 mil (ToR stallet) + Ridtur 2 st 1-2 timmar

Plus dagliga vanor som ex. tre kisserundor á 20 min morgon, lunch, kväll + matsök morgon & kväll.
Tror ni att en aussie skulle kunna bli lycklig hos mig?
(förlåt för ordspya, det blev väääldigt mycket längre än planerat...!)
 
Sv: "tillräcklig" stimulans för AS

Jag känner inte så många Aussies, men har ganska stor vana av vallhundar (BCs)

Till att börja med är det inte alls säkert att en vallhund klarar av att gå med när man rider. Och även om de gör det så blir de inte alls trötta av 1½ h skogspromenad... Den kommer vara lika pigg när du kommer hem som när du åkte.

En vallhund behöver valla ganska regelbundet för att må bra, och det är inte alltid lätt att hitta djurägare som vill ha främmande hundar runt sina får. Speciellt inte om det är andra raser än BC.

De aussies jag har träffat har varit tuffa hundar som kräver mycket av sina ägare, inget jag skulle rekommendera någon som inte har egna djur att valla och erfarenhet av vallhundar sen tidigare. Med signalkänslighet och "will to please" kommer också en låg stresströskel, och att hunden är lättlärd innebär att även oönskade beteenden fastnar snabbt...

Vallhundar är fantastiska:love::love::love: Men de kräver otroligt mycket av sin förare!

/Migo
med tredje BCn på väg
 
Sv: "tillräcklig" stimulans för AS

Bara en fundering: man kan visserligen inte se in i framtiden men vad gör du om 5-10 år? Har du fortfarande tid då att aktivera en aussie? Det kräver en hel del att både sköta skola/arbete, häst OCH hund. Vad händer när du flyttar hemifrån, det är stor skillnad på att bo hemma även om man hjälper till mot att bo själv? Eller skall hunden bo kvar hos dina föräldrar, vem aktiverar den då?

Man kan heller inte helt säkert räkna med att hunden kan hänga med på ridturer, många hundar klarar det men inte alla.
Nu syftar jag då på att de skall ha rätta lydnaden, absolut inte jaga och att de dessutom måste ha ett bra förhållande till hästar vilket inte alla har. Visst går mycket att träna men av mina tre hundar har en funkat finemang med hästar, en var för rädd och gjorde utfall, jag kunde aldrig helt lita på henne i hästsammanhang, och min nuvarande har ingen respekt alls.
Man kan inte vara där och styra upp minsta rörelse mellan häst och hund utan hunden måste ha en naturligt respekt för hästar.
Du kan alltså hamna i sitsen att du behöver aktivera hästen OCH hunden separat.

Jag menar inte att vara en surtant eller att det inte skulle fungera utan bara att du skall fundera på de här sakerna om du inte har gjort det :).
 
Sv: "tillräcklig" stimulans för AS

Delvis kl
Jag upplever de flesta aussies jag träffat som snäppet värre en bcs, bcs kan man trötta ut genom att de får valla, vilket ytterst få aussies kan.
Det finns en eller två kennlar som avlar på riktigt vallande ausies, inte bara AKC vallning.
De aussies jag har haft bland polare har varit rena katastrofen att ha i möblerade rum/träna/äga tills de närmar sig tre årsåldern.

Sen måste man oxå lära hundar att koppla av, inte roligt med arbetsnarkomaner som klättrar på väggarna o äter upp sig själva levande om matte har ränndreta en dag.

Fö håller jag med både Migo o Lona.
 
Sv: "tillräcklig" stimulans för AS

Jag tycker att det låter som att du har mycket att erbjuda en aussie :).

Alla aussie är dock inte så intresserade av att valla,viktig skillnad där med tex bc. Många har en utmärkt förmåga att skilja på "nu jobbar vi" och "nu slappar vi i soffan". Kolla gärna runt på olika hemsidor,en del har ju mer inriktning bruks/vall och en del mer utställning. Undrar du något får du gärna fråga :)

( hade aussie i 11 år,fick ta bort honom förra året då 13 år gammal-en omplacering från början)
 
Sv: "tillräcklig" stimulans för AS

Här i Usa där det finns väldigt många aussie, rasen kommer ju härifrån.
Så har dem flesta jag träffat varit sällskapshundar, som naturligvis får motion och träning. Men har varit väldigt lugna och harmoniska hundar.
Som sagt många har dem här utan att hålla på med vallning och dem är vad jag sett mycket lugnare än tex bordercollie. Väldigt smarta och roliga att jobba med.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "tillräcklig" stimulans för AS

Jag har en Assie-hane på fem år.

Jag tänker också lite som Lona, så vi kan vara surtanter tillsammans.

Annars så vallar inte min Assie alls, han är med i stallet och fungerar väldigt bra där. Men jag tränar något med honom varje dag, tävlar gör vi i Rally-lydnad. Vad jag har märkt att om jag inte kan aktivera honom så får jag snabbt en "jobbig hund", som stressar mer, piper, drar i koppel gör utfall och är allmänt störig. Så det "kostar" om du inte har möjlighet att aktivera.
 
Sv: "tillräcklig" stimulans för AS

Det finns sådana otroliga skillnader i linjer för aussies. Vissa är extrema arbetsnarkomaner som absolut inte kan koppla av utan måste jobba dygnet runt, vissa har en perfekt kopplad på/avknapp som gör att de är extremt aktiva när det vankas jobb, och härligt avslappnade när man är hemma och gör inget. Men i grund och botten måste alla aussies verkligen jobba för att må bra och fungera. Och då snackar vi inte bara promenader/hänga med på ridturer. Mental träning är vad som krävs för att de ska vara nöjda. Tycker det ser ut på ditt upplägg att det är lite för lite sådant, det ser mest ut att vara ren motion inräknat? Har du dock intresset att träna mer, så kan kanske en aussie vara något för dig (som sagt, extremt svårt att svara på när man inte vet något mer om dig än vad som är skrivet).


Vad man även ska tänka på vad gäller aussie är att det finns en relativt hög skottberördhet i rasen (drygt 30% är skottberörda), och att det finns hundar med stor reservation i sig. Och eftersom rasen har "exploderat" under senare år, så finns det väldigt mycket "skräp" ute bland uppfödare. Man måste vara noga med linjer, gå efter linjer med arbetande hundar som är skottfasta, för att gardera sig mot att få en aussie med lite sämre mentalitet (även om man givetvis aldrig kan få några garantier när man köper hund). Man måste även vara noggrann med att träna passivitet (lära hunden skillnad mellan "nu jobbar vi" och "nu vilar vi") med sin aussie, eftersom det i sig självt är en aktiv ras som har lätt att gå upp i stress.

Jag har turen att äga en av den senare sorten aussie jag beskrev ovan, de med perfekt på/avknapp :love:! Hon är fantastisk i allt arbete (vi tränar lydnad, vallning, bruks och agility), lyhörd, engagerad, snabblärd och otroligt trevlig att ha att göra med. Samtidigt har hon extremt lätt att koppla av, händer det ingenting så går hon och lägger sig och vilar för att vara redo för nästa gång det händer något :laugh:. Jag har höga ambitioner gällande tävling i alla dicipliner vi tränar, så för mig har min aussie blivit en riktig fullträff :bow:!


Så summasumarum: En aussie behöver mycket mental träning, mycket riktigt arbete, för att bli nöjda. Jag skulle inte ha köpt en aussie för endast sällskap, promenader och lite småträning då och då. Det finns andra raser som passar bättre för det.

Men känner du att du verkligen vill träna och arbeta med din hund, då kanske en aussie är ngt för dig. Var bara ärlig mot dig själv med hur mycket tid och arbete du vill lägga ner, då blir det bäst både för dig och för hunden :)!

Lycka till med framtida hundköp!
 
Sv: "tillräcklig" stimulans för AS

Ojoj, tack för alla svar :D Kul med så mycket respons!
Jag har absolut förstått att aussies kräver mycket mental stimulans, men det känns svårt att planera vad det ska gå ut på så här i förhand, eftersom man inte vet vad hunder tycker är kul eller funkar till, det är ju vädligt individuellt. Om vi båda trivs med det vi gör skulle jag jättegärna pröva på att tävla lite i de grenar jag nämnt. Mental aktivering är alltså en självklarhet! Kanske var lite orydlig med det i första inlägget...
Sedan en sak till, med promenad menar jag inte enbart att hunden får gå lös och hitta på vad den vill, utan jag kräver en del av den, och i stället för att varje dag köra rena lydnadspass på bana föredrar jag att "baka in" dem med promenaderna. Det har vart effektivast med de hundar jag tränat, men det skiljer sig säkert också från individ till individ.

Jag har diskuterat det här med avelslinjer med olika människor som ägnar sig åt aussies i större eller mindre utsräckning. Alltifrån privatpersoner med en hund till uppfödare och kennlar. Jag har förstått att det finns en viss uppdelning av rasen, och att man noga ska kontrollera så stora delar av hundens släkt som det är möjligt, och också gärna träffa dem.
Många människor jag pratat med säger att aussies klarar sig bra och kan vara lyckliga utan vallning sålänge de får utlopp för sin psykiska och fysiska energi på annat vis, vilket jag inte upplevt lika tydligt med ex. BC. Men även det är nog mkt individuellt, och beror tydligen också på avelslinjerna.

Angående det här med min framtid... Självklart är det svårt att veta vad jag gör om 10 år, men under hela mitt liv har jag vart en oerhört aktiv person, som har svårt att sitta still timmar i sträck, så jag kommer knappast jobba på kontor med nåt 9-17 arbete... Jag vill helst ha ett aktivt praktiskt arbete där jag kan ha med mig hunden. Jag vill dessutom gärna flytta till gård så snart jag ska flytta hemifrån (alltså hyra lägenhet/liknande på gård, såklart!) Sedan är mina djur något av det allra viktigaste för mig, deras välmående kommer först oavsett. Jag har redan ett stadigt helgjobb där jag bor hemifrån i lånad lägenhet över helgen, så jag vet vad det innebär hyfsat bra att bo själv och vad det kräver. Tilläggas kanske bör att det är ett jobb i ett stall där hund är väldigt välkommet och min nuvarande hund är också med där precis som andras, så min framtida hund garanteras också lekkompisar där. Det är alltså ett jobb jag räknar med att behålla några år framöver, under gymnasiet etc. Apropå gymnasiet så har jag valt en linje utan överdrivet mycket plugg, så den kommer inte ta för mycket tid heller. Det känns som att jag vädrar hela mitt liv här nu haha.

Detta blev nog lite rörigt, men jag hoppas att ni ändå förstår och kan ge mig ytterligare lite råd kanske? Hur låter detta i era öron? (hmm okej, det blir snarare "hur ser detta ut i era ögon", men det såg inte lika bra ut hehe) Tack så jättemycket allihopa :D
 
Sv: "tillräcklig" stimulans för AS

Ett litet tillägg bara, ingen av er behöver oroa er för att uppfattas som surtanter, jag ber ju om åsikter och är ju då också villig att ta till mig dem ;) Sålänge alla håller en god ton (vilket jag tycker att ni gör) är det ingen fara för min del. Jag kan ju inte begära att alla tycker som jag, och om nu folk med mer vana av rasen skulle säga att det troligtvis inte kommer fungera, är det bara att tänka om i så fall. Jag vill ju ha en glad och lycklig hund som kan känna sig tillfreds med tillvaron.
 
Sv: "tillräcklig" stimulans för AS

Jag tror att ditt schema kan räcka för en aussie, men kommer du alltid att följa det? Aussien kräver väldigt mycket både fysiskt och mentalt men är en väldigt trevlig hund om den får den aktivering den behöver. Har en kompis som har en aussie på snart 2 år, den hunden har fått mig att inse att en aussie inte är någonting för mig. Den är ute och drar i närmare 2 timmar nästan varje dag och det biter inte alls. Sen får hon aktivering i form av agility/lydnad m.m och hon är aldrig riktigt nöjd. Hon är inte efter några extrema linjer så hon är inte superaktiv för att vara aussie.

Jag som också är 16 skulle inte köpa en så aktiv hund i dax läget, antar att du börjar 2an i höst och det är inte lätt att hinna med både plugg och hund. Du kanske inte hinner aktivera din hund i 1-2tim/dag när du har en bokhög som är lika hög som eifeltornet:p.
 
Sv: "tillräcklig" stimulans för AS

Självklart är det svårt att veta om man alltid kommer kunna göra det, men jag ser i dagsläget inget hinder. Dock är jag ute efter en lycklig hund, och kan jag inte göra en aussie lycklig ska jag inte ha en :) Jag har sett många (skräck-) exempel på människor som tar på sig hundar som kräver mer än vad de är beredda på, och den kategorin vill jag absolut inte tillhöra!
Jag tänker inte låta en hund må dåligt bara för att jag inte stimulerar den tillräckligt, så om det jag har att erbjuda inte är nog för en aussie är jag inte främmande för att kolla efter andra raser, och lägga planerna på en aussie på hyllan tills jag köpt mig en egen gård med arbete nog för att göra även en aussie nöjd :)
Hursomhelst, aussien är min drömhund, men kan jag inte göra den nöjd nu får den vänta tills senare, och jag får se mig om efter en annan ras i så fall :)
 
Sv: "tillräcklig" stimulans för AS

jag tycker du resonerar på ett vettigt sätt och har du stöd hemifrån (hundpassning och ekonomiskt), så tror jag säkert att du kan få det att fungera. mitt liv har tagit många vändningar under mina år som hundägare, men jag har helt enkelt inte tillåtit det att ta en "icke hundvänlig" vändning. dvs jag har fått göra vissa uppoffringar ifråga om inkomst/levnadsstandard och resor, men det har det ju helt klart varit värt enligt mig.

men som sagt, med tanke på din ålder så hänger allt på hur mycket stöd du får från päronen. fråga, så är du helt säker.
 
Sv: "tillräcklig" stimulans för AS

Tack tack! Jag vet att livet som djurägare kan innebära vändningar som i sin tur bidrar till vissa uppoffringar. Jag har som sagt jobb, och tänker ha en rejäl egen "back-up-spargris" ;) ifall det skulle behövas. Så jag betalar det mesta jag kan själv, men krisar det sig fixar päronen det :) Jag har som sagt häst nu som jag också där dels har dealat med stallägaren en del, men också tjänar mina egna pengar för att kunna ha kvar honom. Jag köpte honom för egna pengar också, vilket jag även kommer göra med hunden. Djuren kommer i första hand även ekonomiskt! De ger så oerhört mycket tillbaka, så precis som du skrev, det är värt det!
Resor är inget jag prioriterar, har dessutom svår seperationsångest från mina djur :P har redan stannat hemma hela eller delar av semestrar pga dem, hehe...
Jag välkomnar fortfarande allas åsikter!! Man kan alltid ta in något nytt och få en tankeställare av n ågon annan :)
 
Sv: "tillräcklig" stimulans för AS

Jag håller med Cilla och tycker du resonerar förnuftigt. Det du bör tänka igenom bara kan jag tycka är: vad gör du om det visar sig att du inte riktigt "lyckas" (för det är mycket jobb) att få till en hund som kan följa med på ridturer? Är du beredd att i så fall först ägna dig åt hästen ett par timmar och därefter nån timme på hunden också?
Det tar tid innan hunden är färdigvuxen nog att hänga med på sådana turer så första året blir (!) jobbigt (men också roligt :)).

Vart ska hunden/valpen vara när du är i skolan? Det är inte så jättelätt att hitta passning åt en valp/busig unghund.

Var mycket noga i ditt val av uppfödare, linjer och valp bara. Det finns en del skräp i rasen.
 
Sv: "tillräcklig" stimulans för AS

Jag har funderat en hel del på det med ridning (jag skriver ridning, men kanske bör nämna att det lika väl kan vara körning, så jag ägnar mig åt både och) och har ännu inte kommit på någon optimal lösning. Samtidigt tror jag inte det skulle vara omöjligt på något vis att hinna med både och, även fast det blir tufft.
Jag bor ju hemma nu, och kommer fortsätta göra det iaf 3 år framöver, och vi har ju som sagt en hund redan, så det är ju alltid nån som har koll på henne. Mamma är sjukskriven och kommer vara det ett tag till framöver och sedan kanske börja jobba bara litegrann. Pappa jobbar mest hemifrån. Om nu båda skulle vara iväg mot förmodan, så går jag i skola nära hemma så jag kan lätt sticka hem på rasten. Så den biten är inget problem, det mesta sådant är löst sedan innan, det som är kvar är väl mest val av ras & uppfödare osv.
 
Sv: "tillräcklig" stimulans för AS

Intressant tråd, då även jag är intresserad av rasen nångång i framtiden :)

kl, till de som svarat:
Som jag förstått det behöver inte en aussie valla?

MosterMia, har PMat dig =)
 
Sv: "tillräcklig" stimulans för AS

Jenka, så har jag också fattat det :) Efter det jag läst och de jag pratat med så verkar det som att de är mer allround-hund, av den mycket krävande sorten :)
Kul att även du fastnat för aussies, de verkar ju helt underbara :D :heart
 
Sv: "tillräcklig" stimulans för AS

Jag håller med, tyvärr har jag inte träffat så många dock (än...)
 
Sv: "tillräcklig" stimulans för AS

Aussien är en vallhund! De linjer som inte avlas för vallning känns inte som att man ska stödja(varför degenerera en ras som är framtagen med ett syfte? Kan man inte lika gärna köpa pudel då?).

De som avlas för vallning behöver valla.

/Migo
som tycker att man ska värna om de önskvärda rasegenskaperna!
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 870
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 557
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 463
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Vi är och hälsar på svärföräldrarna denna helgen och ska vid lunch åka och fira mannens brorson som fyller år. Dessa bor dryga timmen...
Svar
14
· Visningar
933
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp