Tillrättavisa häst, hur gör ni?

Höpåseproblemet - om flera olika ger hästen hö så kommer jag ensam inte att kunna lösa problemet. Så då ger jag hästen en tuss hö, då får jag vara ifred när jag går in i hagen. Med en egen häst har jag inte dessa problem. Jag ger aldrig godis, därför tigger inte mina hästar tex.

Jag har haft hästar som hoppar i alla lägen, även när dom inte borde egentligen. :laugh: men om problemet skulle uppstå så skulle jag göra det lättare för hästen att lösa problemet, dvs sänka hindret.
 
Din häst biter dig i armen när du ska spänna sadelgjorden.
Det händer varje gång man spänner selen på en av hästarna i stallet. Den hästen blir jättesur av just tillspänningen . Den som kör den hästen har alltid en hand redo och säger, ass ass ass till hästen. Vi gör inget åt det. Vi har kollat så många olika selar, resultatet är detsamma. Hon har nog ont/är öm runt magen ❤, men det hindrar henne inte att gå som en klocka framför vagnen . Men just att spänna irriterar henne. Hon har aldrig, aldrig visat något när vi drar i jorden när vi selar av. Bara när vi selar på. Den hästen har lite nära till att bitas och vi låter henne mest vara. Det är ofta markeringar. Men hon kan bitas om man står och kliar henne också, hon är lite som en katt. Det vänder snabbt i hennes humör.

Din häst vägrar för andra gången på ett nytt hinder.
Vet inte, hoppar inte.

Din glada och pigga häst smiter från dig när ni är på promenad, drar en bockrepa i galopp men ställer sig sedan och äter gräs och låter sig enkelt tas fast.
Jag skulle förmodligen få hjärtat i halsgropen och vara skiträdd för att hon ska trassla in sig i det lösa grimskaftet. När jag väl skulle få tag på henne skulle jag nog andas ut och vara glad att allt gick bra. Ta några minuter för att lugna ned mig. Ingen idé att tillrättavisa när man väl fått tag på hästen, men jag skulle förmodligen svära och vara arg under tiden dragkampen pågår men har jag förlorat och hon drar iväg skulle ilskan bli till rädsla.

Din häst sliter åt sig hö ur hökassen innan du hunnit tömma kassen i t.ex hagen.
Att de nyper några lösa strån bryr jag mig inte om, det händer med då och då, men om de går ned med mulen i påsen skulle jag vända mig mot hästen och fräsa från.
Men jag är alltid lite försiktig för alla tre går efter mig när jag går med säckarna. Min häst går närmast mig och nyper något strå. Om jag gör en stor sak av det hela kommer min häst att backa och då backa in de andra två. De andra två är lite klumpiga och jag vill inte att de skall behöva göra någon snabb manöver som de inte klarar av.

Din häst tigger godis, blir sur när den inte får och nafsar.
Har inte haft med tiggande hästar att göra, blev lite ställd av frågan. Kränker man min sfär så markerar jag med att fräsa ifrån.

Ändå en spännande tråd. Hade ni frågat min stallchef skulle ni få helt andra svar.♥
 
Nu kommer det väl att bli mkt åsikter och varierande "tips" och just därför är jag nyfiken på hur du gör i följande situationer! Kommer ej att kommentera era svar. Ok. Då kör vi! 1. Din häst biter dig i armen när du ska spänna sadelgjorden. 2. Din häst vägrar för andra gången på ett nytt hinder. 3.Din glada och pigga häst smiter från dig när ni är på promenad, drar en bockrepa i galopp men ställer sig sedan och äter gräs och låter sig enkelt tas fast. 4.Din häst sliter åt sig hö ur hökassen innan du hunnit tömma kassen i t.ex hagen. 5.Din häst tigger godis, blir sur när den inte får och nafsar. Så VAD gör DU?
Jag rannsakar mig själv. Skulle något av 1, 2, 3 eller 5 hända har jag missat så många signaler från hästen att jag hade skämts.

Vad gäller att ta hö ur höpåsen så är det något jag erbjuder mina hästar att göra. Sålänge de gör det respektfullt och utan att utsätta mig för någon fara ser jag inget problem med det.
 
Det enda som någonsin varit ett problem för mig är 5. Jag hade en unghäst som var väldigt nafsig och som en gång blev så arg på mig när hon inte fick godis att hon bet mig i handen. Då röt jag åt henne och beteendet slutade. Jag har uppfostrat mina hästar med rösten så att ryta åt dem är en väldigt allvarlig tillrättavisning.

1. Har haft sån häst som tidigare haft svåra upplevelser och därför gått i försvar. Kollade över utrustningen och spände därefter försiktigt hål för hål vilket hästen accepterade.
2. Lägger ner bommarna och leder över hästen om det inte finns något i situationen som förklarar hästens beteende.
3. Ser att det är mitt fel och tänker att det är positivt att hästen inte drar hem.
4. Alla mina hästar lär sig ordet nej och att backa på kommando. För hagkompisar som inte accepterar det brukar jag slå i händerna och göra rösten lite vassare.
 
Jag rannsakar mig själv. Skulle något av 1, 2, 3 eller 5 hända har jag missat så många signaler från hästen att jag hade skämts.

Vad gäller att ta hö ur höpåsen så är det något jag erbjuder mina hästar att göra. Sålänge de gör det respektfullt och utan att utsätta mig för någon fara ser jag inget problem med det.

Just trean känner jag att även om man INTE missat signalerna är det ett jäkla helvete att hålla en häst som bestämt sig för att dra iväg. Jag skulle inte skämmas för att det händer.
Bli besviken mest troligt men det kan vara så lite som gör att hästen drar iväg och det räcker med att den drar åt det hållet som du har minst balans åt för att man ska bli tagen på sängen och tappa.
 
Just trean känner jag att även om man INTE missat signalerna är det ett jäkla helvete att hålla en häst som bestämt sig för att dra iväg. Jag skulle inte skämmas för att det händer.
Bli besviken mest troligt men det kan vara så lite som gör att hästen drar iväg och det räcker med att den drar åt det hållet som du har minst balans åt för att man ska bli tagen på sängen och tappa.
I fall nummer tre hade jag rannsakat mig själv om jag verkligen har den relation jag vill ha till mina hästar om de gör så. Då jobbar vi inte mot ett gemensamt mål utan har två olika och då är det ju jag som får klura ut en lösning på det. För visst, det går inte att hålla en häst som har bestämt sig för att dra men då får jag ju förebygga och jobba runt det så att hästen inte tycker att det är en bra idé att dra.
 
1. Din häst biter dig i armen när du ska spänna sadelgjorden.
Ser till att ta det mer varsamt och kollar upp så sadel och gjord passar!
2. Din häst vägrar för andra gången på ett nytt hinder.

Sänker höjden och provar igen
3.Din glada och pigga häst smiter från dig när ni är på promenad, drar en bockrepa i galopp men ställer sig sedan och äter gräs och låter sig enkelt tas fast.
Eftersom skadan redan är skedd blir jag inte arg utan går fram och fångar hästen igen. Tänker tillbaka om den eventuellt blev rädd för något.
4.Din häst sliter åt sig hö ur hökassen innan du hunnit tömma kassen i t.ex hagen.
Kan jag ändra sättet att fodra på?
5.Din häst tigger godis, blir sur när den inte får och nafsar.
Inser att jag måste ändra/minska godiset/situationen.
 
I fall nummer tre hade jag rannsakat mig själv om jag verkligen har den relation jag vill ha till mina hästar om de gör så. Då jobbar vi inte mot ett gemensamt mål utan har två olika och då är det ju jag som får klura ut en lösning på det. För visst, det går inte att hålla en häst som har bestämt sig för att dra men då får jag ju förebygga och jobba runt det så att hästen inte tycker att det är en bra idé att dra.
Jag tror inte hästar jobbar åt gemensamma mål med oss.
 
Nu kommer det väl att bli mkt åsikter och varierande "tips" och just därför är jag nyfiken på hur du gör i följande situationer! Kommer ej att kommentera era svar. Ok. Då kör vi! 1. Din häst biter dig i armen när du ska spänna sadelgjorden. 2. Din häst vägrar för andra gången på ett nytt hinder. 3.Din glada och pigga häst smiter från dig när ni är på promenad, drar en bockrepa i galopp men ställer sig sedan och äter gräs och låter sig enkelt tas fast. 4.Din häst sliter åt sig hö ur hökassen innan du hunnit tömma kassen i t.ex hagen. 5.Din häst tigger godis, blir sur när den inte får och nafsar. Så VAD gör DU?

1. Eftersom jag spänner gjorden successivt så har det inte hänt. Dessutom är mina hästar uppbundna när jag sadlar.
2. Tillrättavisar inte för att hästen vägrar på ett nytt hinder. Mina stannar i princip inte. Jag visar alltid nytt hinder före jag hoppar och lägger ner och gör det enkelt, bygger upp hindret efterhand (har mest unghästar just nu som rids). Så skulle hästen stanna så backar jag ett steg i vad jag vill med hästen och lägger således ner bommar för då har jag "misslyckats" med att få hästen att lita på mig.
3. Mina hästar är relativt uppfostrade så de smiter inte under promenad. Vissa är lite gladare i sinnet än andra men de har jag träns eller kedjegrimskaft på.
4. Har aldrig hänt men skulle inte tillrättavisa dem för det om det skulle hända.
5. Alla hästar fixar inte att bli matade ur handen. Ge inte godis ur handen.

Alla dessa händelser är "icke problem" för mig. Händer detta dig så tycker jag din häst eller ponny låter ngt ouppfostrad men det hjälper inte att slå på den om det är det du menar med tillrättavisa.
 
Höpåseproblemet - om flera olika ger hästen hö så kommer jag ensam inte att kunna lösa problemet. Så då ger jag hästen en tuss hö, då får jag vara ifred när jag går in i hagen. Med en egen häst har jag inte dessa problem. Jag ger aldrig godis, därför tigger inte mina hästar tex.

Jag har haft hästar som hoppar i alla lägen, även när dom inte borde egentligen. :laugh: men om problemet skulle uppstå så skulle jag göra det lättare för hästen att lösa problemet, dvs sänka hindret.

Vi är femton olika personer som fodrar morgon och kväll. Hästarna är så pass smarta att de håller isär vilka man kan och inte kan "fuska åt sig extra" ifrån. Så det går att lära dem, bara man själv är konsekvent. ;)
 
Just trean känner jag att även om man INTE missat signalerna är det ett jäkla helvete att hålla en häst som bestämt sig för att dra iväg. Jag skulle inte skämmas för att det händer.
Bli besviken mest troligt men det kan vara så lite som gör att hästen drar iväg och det räcker med att den drar åt det hållet som du har minst balans åt för att man ska bli tagen på sängen och tappa.

Ja, nio gånger av tio kunde jag hålla min ångvält, men så kom den tionde gången och då var det inte mycket att göra. Ville jag vara helt säker på att hålla honom var det kapson och longerlina som gällde...
 
Nu kommer det väl att bli mkt åsikter och varierande "tips" och just därför är jag nyfiken på hur du gör i följande situationer! Kommer ej att kommentera era svar. Ok. Då kör vi! 1. Din häst biter dig i armen när du ska spänna sadelgjorden. 2. Din häst vägrar för andra gången på ett nytt hinder. 3.Din glada och pigga häst smiter från dig när ni är på promenad, drar en bockrepa i galopp men ställer sig sedan och äter gräs och låter sig enkelt tas fast. 4.Din häst sliter åt sig hö ur hökassen innan du hunnit tömma kassen i t.ex hagen. 5.Din häst tigger godis, blir sur när den inte får och nafsar. Så VAD gör DU?

1: Frågar mig varför hästen blir arg när jag spänner sadelgjorden och åtgärdar det så att hästen blir nöjd.

2: Kissar på mig då hoppning är nog läskigt utan vägran

3: Tar fast hästen och muttrar kanske lite för mig själv över stollig häst.

4: Ber den flytta på sig och sluta ta mitt hö

5: Återigen ber den flytta på sig, det blir definitivt inte mer godis om man blir arg över det.
 
1. Eftersom jag spänner gjorden successivt så har det inte hänt. Dessutom är mina hästar uppbundna när jag sadlar.
2. Tillrättavisar inte för att hästen vägrar på ett nytt hinder. Mina stannar i princip inte. Jag visar alltid nytt hinder före jag hoppar och lägger ner och gör det enkelt, bygger upp hindret efterhand (har mest unghästar just nu som rids). Så skulle hästen stanna så backar jag ett steg i vad jag vill med hästen och lägger således ner bommar för då har jag "misslyckats" med att få hästen att lita på mig.
3. Mina hästar är relativt uppfostrade så de smiter inte under promenad. Vissa är lite gladare i sinnet än andra men de har jag träns eller kedjegrimskaft på.
4. Har aldrig hänt men skulle inte tillrättavisa dem för det om det skulle hända.
5. Alla hästar fixar inte att bli matade ur handen. Ge inte godis ur handen.

Alla dessa händelser är "icke problem" för mig. Händer detta dig så tycker jag din häst eller ponny låter ngt ouppfostrad men det hjälper inte att slå på den om det är det du menar med tillrättavisa.
 
. Din häst biter dig i armen när du ska spänna sadelgjorden.
-Kolla utrustningen och sedan spänna lite i taget. Min erfarenhet av de som är negativa vid sadelgjorden eller när sadeln lagts på, är att de har dragits för hårt åt från början, fått skav och annan obehag pga dålig rengöring med m.m.
Allt brukar lösa sig, av ren utrustning, välryktad häst (klassisk rykt), sadelgjord med gummi stroppar på båda sidorna och sedan spänna sakta. När hästen står lugnt, mycket uppmuntran och godis (äpple, morot)
Din häst vägrar för andra gången på ett nytt hinder.
En häst ser tomtar och troll överallt, även på nya hästar oavsett ålder.
Bara låta den titta lite och sedan driva, smacka m.m. till att du kommit över. Väl över beröm oerhört mycket och det brukar lätta. En äldre häst som fånar sig är ibland en annan femma, den har sett de mesta. Visa, fortsätter den att krångla så får man korrigera den och tillslut så är det avklarat.
Ryttaren måste kolla sig själv allra främst, då 90 % av alla fel är ryttarens.
Din glada och pigga häst smiter från dig när ni är på promenad, drar en bockrepa i galopp men ställer sig sedan och äter gräs och låter sig enkelt tas fast.
Om den gör det och den går i grimskaft på promenaden, så är det inte mycket att göra mer än att fånga in "busen" och smågräla lite skrattande på den. Ryttaren var inte tillräckligt uppmärksam på eventuella saker eller troll som lurade och den slet sig.
Om du sitter i sadeln och är på promenad, och då åkte av, så kanske ryttaren inte satt tillräckligt bra när den bockade och komma ihåg att allt felande beror till 90 % på ryttaren. Men det är mest bara att fånga in "busen", smågräla lite ömt på den, sätta sig och rida hem. Många hästar beror om förlåtelse efter de busat.
Din häst sliter åt sig hö ur hökassen innan du hunnit tömma kassen i t.ex hagen.
Har aldrig hänt mig, men det är uppfostran, kontakt och respekt med hästen som gäller.
En häst som har blivit uppfostrad rätt, fått bra kontakt och respekt, ej daltats med, blir det inga problem med.
Din häst tigger godis, blir sur när den inte får och nafsar.
Nafsar, är när de söker kontakt. Många missbedömer där.
De är godisråttor, men min erfarenhet är att får de tillräckligt och vet att de får, samt lär sig tigga snällt så är det inget problem. När jag använder mig av den klassiska rykten så berömmer jag med ord, klappar, kel och mycket godis. Samtliga gnäggar efter mig, efter bara några dagar. Man får aldrig underskatta när det gäller den gamla klassiska rykten.
 
I fall nummer tre hade jag rannsakat mig själv om jag verkligen har den relation jag vill ha till mina hästar om de gör så. Då jobbar vi inte mot ett gemensamt mål utan har två olika och då är det ju jag som får klura ut en lösning på det. För visst, det går inte att hålla en häst som har bestämt sig för att dra men då får jag ju förebygga och jobba runt det så att hästen inte tycker att det är en bra idé att dra.

Det är ju något man hoppas på, jobbar på och ibland lyckas uppnå. Dock inte mot samma mål, det tror jag inte alls på. En häst ser inte målet ”att ha tillit” t.ex. Men, när är då tillfället man ska skämmas?
Vara besviken och fundera på vad man kan göra istället eller jobba vidare på tilliten, ja, men skämmas är ju ett konstigt ordval Kan jag tycka.

Skulle du skämmas även om hästen vore nyinskaffad eller gäller det bara hästar man haft i många år?
 
Nu kommer det väl att bli mkt åsikter och varierande "tips" och just därför är jag nyfiken på hur du gör i följande situationer! Kommer ej att kommentera era svar. Ok. Då kör vi! 1. Din häst biter dig i armen när du ska spänna sadelgjorden. 2. Din häst vägrar för andra gången på ett nytt hinder. 3.Din glada och pigga häst smiter från dig när ni är på promenad, drar en bockrepa i galopp men ställer sig sedan och äter gräs och låter sig enkelt tas fast. 4.Din häst sliter åt sig hö ur hökassen innan du hunnit tömma kassen i t.ex hagen. 5.Din häst tigger godis, blir sur när den inte får och nafsar. Så VAD gör DU?
1. Har aldrig varit med om på någon häst jag har ridit privat. Speciellt inte när jag haft egen då jag spänner ett hål i taget.
2. När jag haft egen så har jag aldrig varit med om vägran. Snarare lite galen. Skulle annars börja med att kolla vad som är fel, kommer jag inte rakt på hindret etc.
3. Muttra till förbannelse, hämta hästen fortsätta som inget har hänt. Enda som har hänt med egna dock är att jag blivit knuffad till andra sidan vägen av hästen tack vare pigg häst då det varit boxvila och sen sjukhage.
4. Har inte hänt, kräver avstånd vid fodring i hagen då en annan häst var extremt matglad och jagade dom andra hästarna vid fodring. Brukade dessutom hålla efter så att det inte vart något jagande av dom andra hästarna då sånt kan leda till skador.
5. En häst som nafsar får inte godis ur handen från mig. Har hänt en riktigt hemsk skada vid godis ur handen på en ridskola jag varit med om. Då från en häst som inte ens nafsar till att börja med.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 348
Senast: TinyWiny
·
Träning Konstig rubrik, kom inte på någon bättre, haha! ;) Min häst är en 13-årig D-ponny som jag har haft i två år. Han är den typen av häst...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 437
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp