Tillskott för att täcka energibehovet utan mer protein?

Zandrah

Trådstartare
Vad kan man använda för kraftfoder om man vill få i hästen mer energi men inte så mkt mer protein?
Jag väntar just nu på min beställning av Hippo pro active som innehåller mer energi men det blir lite knasigt ändå tror jag.
Jag vill ju ge så mkt hö som möjligt men hästen äter inte så mkt hö som jag vill att han ska göra ( 8.7MJ/47gr smrp /kg foder).
Det är en travhäst i full tävlingsform, han är 163 i mkh och rätt tunn. Jag skulle behöva få i honom mer MJ helt enkelt.

Vad finns det för foder som är bäst om man vill tillföra mycket energi utan att fodret också innehåller för mkt protein?
Olja, hur mycket olja kan man ge en häst per dag?

Tacksam för lite tips från er foderkunniga!
 
Sv: Tillskott för att täcka energibehovet utan mer protein?

3 dl olja motsvarar runt 11-12 mj.
Det har jag kunnat gett utan vidare, men man får dela upp det på flera givor.
 
Sv: Tillskott för att täcka energibehovet utan mer protein?

Olja är bra då det endast innehåller energi. Men max 2dl per utfodringstillfälle :)
 
Sv: Tillskott för att täcka energibehovet utan mer protein?

Om olja är ett bra fodermedel eller inte tvista de lärde om. Endel anser att de inte kan ta upp oljan. Man får helt enkelt se på hästen hur den reagerar. Jag har iallafall fått bra resultat med olja på en svårfödd häst. Om du vill ge olja så vänj in det väldigt långsamt och försiktigt. Börja med bara någon matsked några gånger om dagen. Som med allt annat kraftfoder så är det bra ju fler givor man kan dela upp det i under dagen.
 
Sv: Tillskott för att täcka energibehovet utan mer protein?

Vegetabilisk olja är nog det enda som inte innehåller något protein, måste dock vänjas in försiktigt och det tar ett tag innan hästen kan tillgodogöra sig oljan fullt ut!

Vitafor Derby är bra för hullet 12,2MJ, 75 gr smb rp och endast 7,6% stärkelse!

Betfor har mycket energi och relativt lite protein!
 
Sv: Tillskott för att täcka energibehovet utan mer protein?

Tack för era snabba svar!

Jag har börjat ge lite olja, men jag tror jag kanske gett för mkt innan han är van för jag började med en halv dl första dagen sen 1 dl andra dagen.
Hoppas jag inte gör honom dålig då. :o

Betfor låter som en bra idé! Jag kanske ska börja med det om det är effektivt sätt att gå i honom energi.

Vitafor Derby låter bra, jag har beställt Hippo pro Active som innehåller ungefär samma näring och även det har låg stärkelsehalt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 577
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig...
Svar
18
· Visningar
1 318
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 971
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 811
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp