Bukefalos 28 år!

timanställd för alltid?

fleur

Trådstartare
Finns det regler för timanställningar? Jag menar får ett företag ha timanställda istället för anställa tillsvidare? När personerna är sjuka eller det är helgdag får de helt enkelt ingen lön alls:meh:
 
Sv: timanställd för alltid?

Har för mig att man får vara timmis i max 2 år, sen måste man bli erbjuden en tillsvidare tjänst.
 
Sv: timanställd för alltid?

Det myglas så in i bomben.. Det är väl bara typ kommunala företag som följer reglerna...
 
Sv: timanställd för alltid?

Fyra år här, men efter 365 dagar erbjuds du en "rad" alltså du slipper gå på timmar och bara bli inringd utan du får schema.
 
Sv: timanställd för alltid?

Om man som timanställd har fått några schemalagda dagar och sen blir sjuk dessa dagar har man rätt till sjukpenning för de dagarna. Men om man blir inringd dag för dag är det ju värre med det.
 
Sv: timanställd för alltid?

*hugger sista knappen
Går på fast schema 7-16 varje dag sedan början av augusti. Var sjuk två veckor nu i okt. (muskelskada) fick inget då h*n ju "bara" är timanställd. Det är detta jag ställer mig undrande över.Vissa månader har semesterers. betalats ut och andra månader inte då det varit intjänad semesterdag? Detta gäller inte mig btw.
 
Sv: timanställd för alltid?

Går på fast schema 7-16 varje dag sedan början av augusti. Var sjuk två veckor nu i okt. (muskelskada) fick inget då h*n ju "bara" är timanställd.
Fast arbetsgivaren är skyldig att betala ut sjuklön ifall personen är schemalagd. Är personen inte schemalagd får den ju ingen sjuklön, men ifall personen står med på schemat så ska man få betalt.

Sen är det många arbetsgivare som fuskar, men enligt lag ska personen ha betalt för de två veckorna den var sjuk, så länge den var schemalagd.
 
Sv: timanställd för alltid?

Enligt LAS så skall man under de senaste 5 åren kommit upp i motsvarande 3 års heltidsarbete då blir man automatiskt tillsvidareanställd.

Men det kan strula, arbetar man för landstingets sjukvård t ex så skall all tid man arbetat i företag som utför vård på uppdrag av landstinget räknas in.
 
Sv: timanställd för alltid?

Vad konstigt, här säger de som arbetar fyra år, men kanske har att göra med raden vi får?
 
Sv: timanställd för alltid?

Enligt LAS så skall man under de senaste 5 åren kommit upp i motsvarande 3 års heltidsarbete då blir man automatiskt tillsvidareanställd.

Men det kan strula, arbetar man för landstingets sjukvård t ex så skall all tid man arbetat i företag som utför vård på uppdrag av landstinget räknas in.

Vi bor ju i en kommun med köp- och säljsystem :arghh: för vård och omsorg vilket gör att timanställda aldrig kommer upp i någon fast anställning. För när de fått ihop lite las-tid är det någon annan utförare som vinner upphandlingen och tar över ställena de jobbar på, så de får ny arbetsgivare och får börja om. Inte räknas tiden ihop inte.
 
Sv: timanställd för alltid?

Knapplån

Detta gäller ett mindre ,privat företag i byggbranchen. För övrigt fungerar det bra, alla trivs osv. Men osäkerheten vid sjukdom och ledigheter är inte rolig.....
 
Sv: timanställd för alltid?

Betalar inte arbetsgivaren sjuklön kan man ansöka hos försäkringskassan.
"Som timanställd eller behovsanställd ska du ha avtalat med din arbetsgivare att du har rätt till sjuklön. Har du inte det ska du anmäla dig sjuk till Försäkringskassan som prövar om du har rätt till sjukpenning i stället"

Och lön på helgdag? När man inte jobbar? De får man ju inte som tillsvidareanställd heller om det inte är något som ingår i anställningen.
 
Sv: timanställd för alltid?

Enligt LAS så skall man under de senaste 5 åren kommit upp i motsvarande 3 års heltidsarbete då blir man automatiskt tillsvidareanställd.

Men det kan strula, arbetar man för landstingets sjukvård t ex så skall all tid man arbetat i företag som utför vård på uppdrag av landstinget räknas in.

Jag arbetar inom kommunal verksamhet - och ovanstående stämmer - men det måste vara inom samma anställningsform. Alltså antingen vikariat eller allmän visstidsanställning. Är arbetsgivare observant så ser den till att den håller sig under 3 år för den ena anställningsformen för att sedan byta till den andra anställningsformen och köra på den till man nått taket för 3 år. Då plocka man helt plötsligt in ny timmisar...

/Lizzie
 
Sv: timanställd för alltid?

Mig veterligen gäller det även om man arbetat timmar, men det måste vara samma yrke, t ex mentalskötare. I Sthlm så är exempelvis St Göran dåligt på att hålla reda på de timanställdas samlade arbetstid problem för dem som har många timmar där o inte bara i landstinget.
 
Sv: timanställd för alltid?

Det finns inget som heter timanställning. Man är tidsbegränsat anställd eller tillsvidareanställd. Sedan kan man vara timavlönad eller ha månadslön (eller tvåveckorslön). Detta är teorin. I praktiken kan man däremot vara timanställd vilket innebär att man bara får betalt för den tid man faktiskt arbetar.

Har man månadslön får man samma månadslön oavsett hur många helgdagar månaden innehåller, man har alltså betalt även på helgdagar. Är man timmis får man ju inte lön när man inte är på jobbet. Däremot ska man absolut ha sjuklön från AG om man varit schemalagd men blivit sjuk de dagarna.

F ö säger 3 § LAS:
---
2. En arbetstagare, som byter anställning i samband med att ett företag, en verksamhet eller en del av en verksamhet övergår från en arbetsgivare till en annan genom en sådan övergång som omfattas av 6 b §, får tillgodoräkna sig tiden hos den förre arbetsgivaren när anställningstid skall beräknas hos den senare. Detta gäller även vid byte av anställning i samband med konkurs.
---

Och sedan i 4 §:
---
Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlag mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning. Lag (2007:391).
---

källa:http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTM
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
613
Senast: niardasp
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
1 888
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Hej! Nu har jag varit sjuk från mitt jobb i två veckor. Jag anmälde inte inte till försäkringskassan då jag dels trodde att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 256
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 039
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp