Timanställd och sjukskrivning?

LindgrenV

Trådstartare
Jag är timanställd just nu, får ihop 70% i månaden. För två veckor sedan fick jag hem ett brev från käkkirurgen i Eskilstuna som förklarade att de kommer kalla mig inom två månader (troligtvis planering inför kommande op). Det betyder att det börjar dra ihop sig för operation snart. Kring och efter operationen lär jag ju vara sjukskriven i två veckor eller så, vilket gör att jag inte kan jobba = ingen inkomst. Jag har ju inte så mycket till val när det kommer till detta, och kan jag skulle jag ju behöva jobba så fort som möjligt igen eftersom livet ju hänger på inkomsten. Jag har inte råd att gå flera veckor utan någon inkomst alls. De arbetsuppgifter jag har består antingen av kundkontakt eller som arrestvakt där det kan komma att krävas fysiska ingripanden. Känns inte som någon superbra idé att med nyopererad och fixerad käke med troligtvis väldigt svullet ansikte, utföra någon av dessa uppgifter.

Så därför kommer vi till min fråga - kan jag få någon form av ersättning för detta? Som timanställd får man ju inte sjukersättning. Kan man få ersättning från försäkringskassan?

Google is your friend, typ :banghead:

Har läst på försäkringskassans sida. Antar att det är därifrån jag får vända mig för att få ersättning och då som "arbetssökande". Vet inte riktigt hur det fungerar med att sjukanmäla mig till arbetsgivaren. Jag har ju ett schema som planeras in månad för månad, men då lär de ju bara inte planera in mig under den perioden jag är borta och då kan ju inte arbetsgivaren ersätta mig för det? Eller?

Blir knäpp på detta.

Jag är timanställd just nu, får ihop 70% i månaden. För två veckor sedan fick jag hem ett brev från käkkirurgen i Eskilstuna som förklarade att de kommer kalla mig inom två månader (troligtvis planering inför kommande op). Det betyder att det börjar dra ihop sig för operation snart. Kring och efter operationen lär jag ju vara sjukskriven i två veckor eller så, vilket gör att jag inte kan jobba = ingen inkomst. Jag har ju inte så mycket till val när det kommer till detta, och kan jag skulle jag ju behöva jobba så fort som möjligt igen eftersom livet ju hänger på inkomsten. Jag har inte råd att gå flera veckor utan någon inkomst alls. De arbetsuppgifter jag har består antingen av kundkontakt eller som arrestvakt där det kan komma att krävas fysiska ingripanden. Känns inte som någon superbra idé att med nyopererad och fixerad käke med troligtvis väldigt svullet ansikte, utföra någon av dessa uppgifter.

Så därför kommer vi till min fråga - kan jag få någon form av ersättning för detta? Som timanställd får man ju inte sjukersättning. Kan man få ersättning från försäkringskassan?

Vad jag förstått så får du sjukersättning från AG på dom timmar du redan är inplanerad! @Madde_padde har förklarat detta för mig nån gång...

I min kommun fungerar det så här som timanställd. AG ska betala för de tiderna som är inbokade i 14 dagar framåt. Sedan gäller ersättning från FK.

Du har rätt till sjukersättning från din arbetsgivare för all tid du är schemalagd på under 14 dagar på samma sätt som om du haft månadslön. Dvs 1 karensdag och sedan 80 % av lönen. Efter de 14 dagarna ska försäkringskassan gå in och även om du inte har schemalagd arbetstid under alla de första 14 dagarna.

Det här är OT men man får INTE sjukersättning när man blir sjukskriven. Man får sjukpenning. Det är skillnad på dessa. Sjukersättning är en pension som man får vid långvarig (livslång) sjukdom. Sjukpenning får man under en kortare tid.

Men då är ju problemet att om jag säger i god tid att "här kommer jag att vara sjukskriven i två veckor" så kommer de ju inte boka in mig på några pass = jag har inga pass att få ersättning för = ingen inkomst.

Hur får man det att hålla? Ska man alltså förneka i efterhand att man gjort en operation? Ingen skulle ju ens tro på att det där var en akut operation.

Hon beskriver ju dessutom att det kommer att synas efteråt.
Precis. Och som timanställd vill man väl ha en bra relation till sin arbetsgivare?

Hur får man det att hålla? Ska man alltså förneka i efterhand att man gjort en operation? Ingen skulle ju ens tro på att det där var en akut operation.

Man behöver ju inte säga att man ska göra operationen i förväg.
Man kan sjukskriva sig och få sjukintyg ändå.
Kanske inte jättesnällt, men arbetsgivare är många gånger inte jättesnälla mot timmisar heller.

Akut och akut, det är inte ovanligt att man kan få en tid imorgon om man ringt och bett att de ska ringa upp vid eventuella återbud.
Då kan det gå riktigt fort att få en tid.

Jag kan inte svära på att jag har 100% rätt så ring försäkringskassan och prata med dem kring hur du ska göra exakt!
Vad jag har förstått så kan du logga in på försäkringskassan och själv sjukanmäla dig som anställd utan sjuklön för perioden. Du behöver ett välskrivet läkarintyg och då ska det vara möjligt att få pengar från dem under perioden du behöver vara sjukskriven.

TS skriver att schemat görs månad för månad. Jag menar inte att man ska komma i efterhand och säga att man opererat sig utan i förväg, men efter att schemat blivit satt. Syftet är så klart att få sjukpenning eftersom man varit schemalagd för jobb.

Visst skulle jag också känt mig taskig om jag gjorde så, men här handlar det ju om att överleva ekonomiskt.

Är du anställd på 70%? Vad står i ditt anställningsavtal, några timmar eller bara "extra?"
Schemat ska du få minst 2 v i förväg så se till att ha fått schemat innan du sjukskriver dig.

Man behöver ju inte säga att man ska göra operationen i förväg.
Man kan sjukskriva sig och få sjukintyg ändå.
Kanske inte jättesnällt, men arbetsgivare är många gånger inte jättesnälla mot timmisar heller.

Akut och akut, det är inte ovanligt att man kan få en tid imorgon om man ringt och bett att de ska ringa upp vid eventuella återbud.
Då kan det gå riktigt fort att få en tid.
Jag funderade inte på vad som var snällt, bara på hur man skulle ro i land att dölja en planerad operation som dessutom ger synliga effekter efteråt.

@Hagens_Zorba Jag har inte anställningsavtalet till hands nu, men tror att det står något om timanställning vid behov eller liknande. Och det är ganska stort behov av mig då jag är i stort sett den enda vikarien. Jobbar i två kommuner för samma arbetsgivare, där jag i ena kommunen har två olika roller (arrestvakt och administratör).

@mandalaki + övriga,
Jag anser mig ha en väldigt god kontakt med både chefer och kollegor så det finns nog inte i min värld att hymla om operationen. Dessutom har jag ju varit väldigt öppen med ATT jag ska opereras. Jag har dessutom lagt ut om kallelsen på Facebook - där jag är vän med både kollegor och chefer. Jag är väldigt noggrann av mig och har god framförhållning, så det skulle kännas otroligt olustigt att hålla inne med en operationstid. Det kommer jag inte att göra, utan jag kommer berätta för mina chefer om vilken tid jag planeras vara borta så fort jag själv vet det. Sedan får jag väl se hur jag gör, men att göra en fuling för att få inkomst under två veckors tid känns dåligt och inget jag kommer göra, dessutom kan ju det påverka framtida arbetstider och det är värre än att vara utan inkomst i två veckors tid.

Hur som helst, jag har redan bollat frågan lite med schemaläggaren och min närmaste chef och trodde inte riktigt att det fanns något sätt att gå runt systemet så jag får en inkomst, utan tyckte att jag skulle vända mig till försäkringskassan. Ska rådfråga chefen i den andra kommunen också, där jag har fler pass, och se om de vet något.

Om du finns som aktivt arbetssökande hos arbetsförmedlingen så kan du sjukskriva dig, men om du inte är det och timanställd bara vid behov så vette tusan hur det funkar, så mitt tips är att helt enkelt ringa försäkringskassan och fråga :)

Om du finns som aktivt arbetssökande hos arbetsförmedlingen så kan du sjukskriva dig, men om du inte är det och timanställd bara vid behov så vette tusan hur det funkar, så mitt tips är att helt enkelt ringa försäkringskassan och fråga :)
Jag är inte ens inskriven hos arbetsförmedlingen... :o Inte söker jag jobb heller, eftersom jag vet att jag får ihop minst 70% i månaden och är tillgänglig för akutpass utöver det och det går jag runt på. Får ringa försäkringskassan i morgon!

Liknande trådar

Skola & Jobb Undrar om någon här varit med om att de behövt sjukskriva sig under studierna? Jag kommer antagligen behöva vara borta från skolan i ca...
Svar
7
· Visningar
758
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 311
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
2 062
Senast: mumin
·
Juridik & Ekonomi Jag blir inte riktigt klok på hur sjukskrivning fungerar, och undrar om någon kan hjälpa mig alt. leda mig till rätt instans som jag kan... 2
Svar
23
· Visningar
2 889
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V