Tingsrätt, hovrätt och högsta domstol

Annars tror jag inte man har något val?
Som jag har uppfattat det så är "plikten" förhandlingsbar, de skickar ut ett stort antal kallelser för att få några napp.
I princip som USA alltså med skillnaden att där är det 12 människor som INTE får vara politiska.
Och där blir man uttagen till tjänst och det anses allmänt vara ett hedersuppdrag.
Det skulle fungera lika bra i Sverige, så slipper vi "nämdemän på livstid".
Har aldrig hört att det skulle vara ett hedersuppdrag. Tvärtom. De som dyker upp är de som är arbetslösa, hemmafruar, pensionärer och andra som tycker ersättningen är ok. Den som har ett jobb riskerar att gå back och kommer därför med allehanda ursäkter för att slippa.
Jurysystemet också har flera svagheter, t ex större möjlighet att påverka/manipulera än det svenska rättsväsendet där en eller flera jurister/domare deltar i besluten. Inför varje rätegång är det en omfattande apparat att utse jurymedlemmarna.
 
Och jag tror de som faktiskt är intresserade bidrar mer än ovilliga slumplottade människor.
Plus att utebliven inkomst ersätts inom systemet från gemensamma skattepengar.

Problemet är ju också att många nämndemän som sitter idag är allt annat än intresserade. Tyvärr upplever jag inte heller att nämndemannen som grupp representerar ett tvärsnitt av befolkningen, vilket är tanken.

Sen vet jag inte om jag är helt såld på tanken med ett jurysystem likt t.ex USA heller.

Hade nog ärligt talat hellre sett att nämndemannakåren utgjordes av någon form av jurister, punkt, sen ska ju det finansieras också, vilket är ytterligare en jobbig puck för ett redan nu underdimensionerat rättsväsende
 
Som jag har uppfattat det så är "plikten" förhandlingsbar, de skickar ut ett stort antal kallelser för att få några napp.

Har aldrig hört att det skulle vara ett hedersuppdrag. Tvärtom. De som dyker upp är de som är arbetslösa, hemmafruar, pensionärer och andra som tycker ersättningen är ok. Den som har ett jobb riskerar att gå back och kommer därför med allehanda ursäkter för att slippa.
Jurysystemet också har flera svagheter, t ex större möjlighet att påverka/manipulera än det svenska rättsväsendet där en eller flera jurister/domare deltar i besluten. Inför varje rätegång är det en omfattande apparat att utse jurymedlemmarna.
Både Bush och Obama blev kallade till en jury Båda gjorde sin plikt. Nuff´said.
 
Både Bush och Obama blev kallade till en jury Båda gjorde sin plikt. Nuff´said.
Nej det är inte alls ”nuff said”. Om Obama och Bush fullföljde sin jury duty säger det inget mer än att de två valde att göra det.

Jag känner inte en amerikan som håller med dig om att det är vanligt att se det som ett hedersuppdrag. Tvärtom vill många ta sig ur det, till stor del av ekonomiska skäl.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 714
Senast: mackan
·
Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett...
48 49 50
Svar
992
· Visningar
55 064
Senast: Thaliaste
·
Hästvård Min häst har varit skadad sedan Juni förra året. En av världens bästa veterinärer+ 2 andra har tittat på honom och behandlat honom. Så...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 893
Senast: Siluett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp