Bukefalos 28 år!

Tipps på en bra familjehund

Sv: Tipps på en bra familjehund

Dansk/Svensk Gårdshund. :idea:

Slå mig inte nu om jag har fel, men är inte det en hund som ursprungligen var råttjägare och vakthund? Som jag fattat det är det i princip nordens svar på JRT, men inte lika mycket terrierstuk? Är det inte risk det blir lite 'för mycket' för TS föräldrar? (Som jag anser borde ha en hund ur sällskapsgruppen).
 
Sv: Tipps på en bra familjehund

Båda de cavalierer jag haft fick åldersklaffel på hjärtat men de levde ändå till de var 12 år gamla så inte måste man avliva bara för att de får ett fel.
I de flesta fall går det att medicinera så de kan leva ett värdigt och aktivt liv trots hjärtproblem.

Men du, det är inte JAG som väljer hund som andra spelar tombola och sedan avlivar när det blir motgångar. Däremot gör TS föräldrar det, och då skulle iallafall inte jag rekommendera en ras som kräver efterforskningar och som löper risk att bli dålig.

Jag personligen skulle inte rekommendera någon ras alls.
 
Sv: Tipps på en bra familjehund

Jag har ALLTID undrad vad din avatar egentligen föreställer!! Nu vet jag... Du är avslöjad. :D
 
Sv: Tipps på en bra familjehund

Men du, det är inte JAG som väljer hund som andra spelar tombola och sedan avlivar när det blir motgångar. Däremot gör TS föräldrar det, och då skulle iallafall inte jag rekommendera en ras som kräver efterforskningar och som löper risk att bli dålig.

Jag personligen skulle inte rekommendera någon ras alls.

Precis.

Som Cillamuffin skriver, inte en hund till :crazy:

Usch jag tycker faktiskt tråden är ledsam, som om hundarna bara är utbytbara så fort dom inte passar in perfekt i en mall som är onåbar :cry:
 
Sv: Tipps på en bra familjehund

Eurasier
Lagom pälsvård
Lagom stor
Lagom energi
Lagom i det mesta faktiskt
 
Sv: Tipps på en bra familjehund

Det bästa är ifall dina föräldrar skriver ner en lista med vad de vill ha i en hund, och vad de absolut INTE vill ha. Efter de har gjort det så kan de kolla ut några raser som de tycker verkar intressanta, åka och träffa på dessa raser på exempelvis hundutställningar, ta kontakt med uppfödare och hälsa på vuxna hundar i olika miljöer, allt för att få en uppfattning om hur rasen är. Efter det kan de utvärdera vilken ras som de anser passar deras önskemål. Efter allt strul de haft med hundar så är det (i mina ögon) jätteviktigt att de inte gör ett förhastat beslut bara för att de vill ha hund, utan de måste se till att verkligen sätta sig in i den specifika rasens specifika brister (bl.a. hälsoproblem) INNAN de beslutar sig för att köpa ny hund


Att fråga efter en "lagom" hund inbjuder till att få hur många olika förslag som helst på raser med väldigt skilda egenskaper. Vad som är "lagom" är ju relativt, allt beror på referensramar. Jag själv tycker att västgötaspets är den ultimata "lagom"-hunden, men det är efter mina värderingar, önskemål och referensramar. Andra tycker att exempelvis JRT är en "lagom" ras, men en sådan skulle aldrig komma över tröskeln i mitt hem :devil:
 
Sv: Tipps på en bra familjehund

hej..
ett tips från mig: Köp dig en bichon havanais. Dom blir bra familjehundar och att dom är allergivänliga och dom fäller inte. Ja råkar sj ha en valp av den rasen. Om du inte vill ha stor hund. Så är en liten hund passande för dig
 
Sv: Tipps på en bra familjehund

Slå mig inte nu om jag har fel, men är inte det en hund som ursprungligen var råttjägare och vakthund? Som jag fattat det är det i princip nordens svar på JRT, men inte lika mycket terrierstuk? Är det inte risk det blir lite 'för mycket' för TS föräldrar? (Som jag anser borde ha en hund ur sällskapsgruppen).

På sätt och vis. Men DSG är både mildrare och lättare att forstra än JRT. Är inte alls lika självständig och har i regel mindre jakt i sig. Självklart är det inte lika mycket terrierstuk eftersom det inte är en terrier öht.
 
Sv: Tipps på en bra familjehund

De hannar jag har träffat har varit lite större än cavaljeren. King Charles Spaniel är rasnamnet, ja. De jag har träffat har varit mörkt röda/kopparröda i färgen.
 
Sv: Tipps på en bra familjehund

De hannar jag har träffat har varit lite större än cavaljeren. King Charles Spaniel är rasnamnet, ja. De jag har träffat har varit mörkt röda/kopparröda i färgen.

Då är de inte enligt rasstandard, för King Charles ska vara mindre än Cavalieren.
Sen så finns de i samma färgteckningar som Cavalieren.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Min hund äter brit care sen han kom hem för 6 månader sen och magen mår bra, avföringen är lagom fast och fin men han bajsar ca...
Svar
7
· Visningar
561
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 261
Senast: tuaphua
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 776
Senast: Lhas
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 347
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp