Bukefalos 28 år!

Tips behövs! Min häst vägrar lyfta hovarna!

E

ebba85

Hej!

Jag har haft min ardennerflicka i ett år nu (hon är fyra i år). Hennes hovar var väldigt eftersatta när hon kom och i starkt behov av verkning. Tyvärr har hon aldrig blivit lärd att lyfta på hovarna, och när en ardenner inte vill lyfta hovarna så kan man inte lyfta på dem utan att riskera livet.

Jag tränade henne och lyckades ganska bra att få henne att lyfta dem, men när hovslagaren var ute blev hon nervös och han var väldigt hård mot henne, vilket ledde till att hovarna blev verkade till slut, men hon blev ännu mer motsträvig till att lyfta dem. Hon får nästan panik när man rör benen på henne ibland. Vissa dagar går det ganska bra, men när hon känner raspen mot hoven så blir hon jätteorolig.

Hennes bakhovar är helt ok, formen är fin på dem. Men framhovarna är bedrövliga, de växer i princip rakt ner och ser ut som ankfötter och behöver hållas efter noga, vilket är svårt med tanke på hur situationen är.

Så nu funderar jag som en kortsiktig lösning på att be en veterinär plegga henne så vi kan verka henne ordentligt. Det kan låta hårt att plegga, men jag vill inte att hon ska lida av formen på sina hovar.

Sedan undrar jag om någon annan har haft det här problemet med en häst och om det gick att lösa? Jag har tränat med att hålla ett grimskaft om hoven och lagt an tryck så hon ska lyfta och sedan berömt henne när hon hållt uppe hoven. Tyvärr börjar hon ofta veva med hoven efter ett tag och stampar sedan ner den.

Nu har jag planerat att öva ordentligt en vecka framöver och inte ge mig förrän hon klarar det. Hon var väldigt otrygg i sig själv innan och det har tagit mig lång tid att få henne lugn och säker, så därför har hovlyftsträningen tyvärr blivit lidande. Det har helt enkelt inte gått att träna när hon redan varit uppstressad och orolig. Men nu har hon som sagt blivit såpass lugn att jag hyser hopp om att lyckas med det på ett långsiktigt plan.

Är tacksam för alla tips och råd!
 
Sv: Tips behövs! Min häst vägrar lyfta hovarna!

Har ni provat att fodra henne samtidigt med hö! Det brukar lugna dem =)
 
Sv: Tips behövs! Min häst vägrar lyfta hovarna!

Jag har haft precis samma problem med min tjej (faktiskt 50 % ardenner dessutom) jag fick henne som treåring helt ohanterad,och fötterna var inte vackra.Jag kan säga att det krävdes mycket tålamod och massor av övning.Det tog ett år inna hon gick att verka alla fyra på samma gång. Så vi tog en hov i taget.Jag lyfte med ett rep då det inte gick att nudda hovarna utan att hon kickade.Jag slog det helt enkelt runt kronranden och höll emot för glatta livet tills hon slappnade av och var stilla.Då släppte jag omedelbart och berömde massor samt gav en morot.Viktigt är att man bara håller emot,inte fyar,inte skriker och inte slår.Sen fick en person stå och mata med småbitar morötter medans jag övade på att lyfta utan rep.Än idag två år senare kan jag få ta fram repet då och då,fast det brukar räcka med att visa det så lyfter hon,för då vet hon att jag kommer att vinna fighten ändå.Hon skulle bara testa lixom;) Öva varje dag! Och vänta dig inte att det ska gå att verka alla fyra samtidigt på en gång.Lycka till! (och du...skaffa dig en hovslagare med tålamod,annars kan allt bli förstört)
 
Sv: Tips behövs! Min häst vägrar lyfta hovarna!

Jag har testat med vanligt kraftfoder och godis, inte med hö, så det ska jag försöka med. Tror nog hon kan slappna av lite då, och det är värt ett försök. Tack för tipset!
 
Sv: Tips behövs! Min häst vägrar lyfta hovarna!

Det låter verkligen som min Freya, hon låter mig knappt ens nudda hovarna. Och jag har gjort ungefär så som du beskriver, så jag ska nog fortsätta på samma vis och hoppas att det ska fungera. Det går ju ganska bra ibland, så jag får väl ta fasta på det. Nu blir det ju mer akut med att droga henne och lyckas få hovarna fina, men jag ska definitivt kämpa på och lära henne att lyfta dem till slut! Hon är ju en snäll häst, hon har bara en blockering när det gäller hovarna. Och jag har hittat en tjej som är super-bra med hästarna som ska få ta hand om hennes hovar. Jag vet att hon kommer att vara snäll mot Freya.
 
Sv: Tips behövs! Min häst vägrar lyfta hovarna!

Prova med Sedalin (tror jag det heter) en gel som man sprutar in i munnen (precis som med avmaskning) Det är ganska bra.Gav det till en ohanterad tre åring när vi köpte honom för att han inte skulle bli så skärrad vid lastningen.Det tog udden av hans nervositet men gjorde honom lugnare.

Nu har jag en stor stark karl som hovslagare.Han slåss aldrig,han skriker aldrig,han bara gör.
Lycka till!
 
Sv: Tips behövs! Min häst vägrar lyfta hovarna!

Tack för rådet! Tror nog jag måste göra det, bara för hennes egen skull så hon får fina hovar. Det kan ju bli rätt mycket verkning, så då är det bäst om hon är helt avslappnad så det går att göra ordentligt.

kl*

Idag testade jag ett tips som jag läst om här på buke, nämligen att "nypa tag" i kastanjen på benet. Och det fungerade, hon lyfte faktiskt upp hovarna och höll dem uppe en stund. Jag testade det ute i hagen och höll inte tag i benet, men var klart nöjd med att hon faktiskt lyfte.

Hela hon var mycket lugnare än vanligt idag, hon reagerade inte ens när det körde förbi både en traktor och en lastbil när vi stod vid vägen. Så nu hyser jag hopp om det ska gå att lyfta hovarna snart.
 
Sv: Tips behövs! Min häst vägrar lyfta hovarna!

Kul att det funkade!!
Tänk på att vara nöjd med små, korta stunder till en börjar, för att gradvis öka kraven.
jag läste nånstans en rätt fånig grej, men som funkade på min shire som inte rikigt ville lyfta fötterna. Ställ dig o stirra på benen du ska lyfta, och peka på det, stå så en studn, och gå sen fram o lyft försiktigt. PÅ min gick det betydligt lättare, men förbereder dem ju lite på vad som skall, det är ju annrs lite svårt kanske.
 
Sv: Tips behövs! Min häst vägrar lyfta hovarna!

Jag säger bara ta det lugnt. Ok, hästen har fula hovar men de har nog varit fula ett tag redan...

Träna lugnt o stilla i den vardagliga hanteringen. Bara upp med hovarna o inget mer till att börja med, sen krafsa, sen knacka lite på hovarna, helt enkelt göra mer o mer med hovarna så hästen känner att det är ok o vågar slappna av. Benen är hästarna hemskt rädda om o ohanterade hästar har många naturliga drifter i behåll o då lyfts inga ben så gärna.

Jag har en 10 år gammal häst här som köptes väldigt ohanterad för ca 1,5 månader sen o hans hovar lyfter jag minst 2 ggr om dagen, drar benen fram o tillbaka o låter det ingå i vardagsrutinerna. Fram är han verkad nu men bak... nja, inte än men som tur är har han kanonfina hovar så det behövs inte just nu faktiskt:)

Kämpa på o låt det ta sin tid som sagt!
 
Sv: Tips behövs! Min häst vägrar lyfta hovarna!

Svar på båda här över:

Jag har nu faktiskt lyckats raspa till hennes hovar. Det gick när min kompis lät henne stå med huvudet i hinken hela tiden ;) Sen har jag tränat varje dag, även ute i hagen, och lyft och hållt uppe hovarna en stund. Så just nu hyser jag gott hopp om att vi ska lyckas verka dem snart. Hon har blivit väldigt duktig! Har även nyligen släppt över henne till hingsten, och jag tror att en del av hennes spänningar släppte då *tsss* :D

Tack för era goda råd! Jag ska fortsätta öva hela tiden så det inte blir så stor grej för henne att man håller på med hovarna. Hon har fått en helt annan respekt för mig nu, men det tog sin tid. Hon vet att jag inte vill henne illa när jag ska lyfta hovarna och då kan hon slappna av lite mer.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 341
Senast: MimmiNO
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 315
Senast: Vinur
·
Hästhantering Hej, detta är mitt första inlägg här då jag frågat runt men inte fått något bra tips överhuvudtaget från kompisar så jag vänder mig hit...
Svar
9
· Visningar
1 510
Senast: GotAsecret
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 191
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 3 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp