TIPS för förvaring m.m i stallet?

M

Mofflex

Hej!

Tänkte starta en tråd där vi kan dela med oss tips på hur man organisera förvaringsutrymmen i stallet/sadelkammaren, hur man gör för att få det så praktiskt som möjligt, plus att få det lite trevligt med lite skyltar osv? :laugh: Hoppas ni förstår vad jag menar :) Alltså helt enkelt lite inredningstips för stall, sadelkammare, foder och så. Ni får gärna visa bilder också! Ännu roligare.

Några tips från mig:

• Skriva namnen på hästarna i stallet på papper, antingen för hand eller på datorn (kanske till och med lägga till en bild på hästen). Sedan laminerar man in det och klipper ut lapparna och sätter t.ex bredvid sadel och träns i sadelkammren, för varje häst. Jag tycker personligen att det är kul om man gör det för hand ;) Man kan också göra sådana skyltar där det står t.ex Sadelkammare, toalett, foderkammare, Lilla stallet, Stora stallet osv. Låt fantasin flöda!

I stallet jag är i har vi ett skåp med olika hyllor och där står namnen på hästarna, och så lägger man deras täcken på sin egen hylla för att underlätta sen när man ska hämta täcken, så ser man med en gång var man ska kolla.

• Vi har också en stor trälåda som är avdelad på mitten. Där i har vi benskydd, boots osv. Inget ovanligt direkt kanske, men bra ;)

Man kan köpa lådor, antingen sådana enkla plastlådor med lock eller om man köper sådana i trä med tyg på insidan osv. Där i kan man lägga benlindor, täckesgjordar osv. Lådorna kan man ställa på rad uppe på hyllor.

• I fikarummet/klubbrummet kan man sätta upp inramade foton på alla hästarna i stallet. Eller om någon är duktig på att teckna kan man rama in några fina teckningar och ha på väggarna.

Har så mycket ideér som man vill göra. Helst skulle jag vilja måla om hela sadelkammaren och bara göra i ordning allt från grunden typ. För nu är det rätt rörigt, i och med att jag inte äger det själv och alla inte tänker på att och har tid att hålla jättegod ordning :D

Men nu får ni komma med alla era tips och bilder!! :D
 
Sv: TIPS för förvaring m.m i stallet?

Kom igen några ideér har ni väl!? ;) Ni kanske iaf har en dröm om hur erat drömstall skulle se ut? :laugh:
 
Sv: TIPS för förvaring m.m i stallet?

Förut hade jag och min kompis (det är bara två i det illa mysig stallet) en egen låda för benskydd, egen hylla, egen krock ex. men sen kom vi på att det tar inte så mycket plats om man har allt i samma låda! Så nu har vi en benskydds låda, grimmkrock, schabrak hylla m.m

Vi har en mycket liten sadelkamare så det vart perfekt :D
 
Sv: TIPS för förvaring m.m i stallet?

Skönt att ha koll på alla saker! :)
 
Sv: TIPS för förvaring m.m i stallet?

Det funkar säkert bra om man bara är två, men knappast i större stall...det hade blivit krig ;) Och tänk på smittorisken när ni har allt blandat, om en av hästarna skulle få nån typ av ohyra eller liknande.
 
Sv: TIPS för förvaring m.m i stallet?

I vårt stall har vi sånnadär stora gröna avfallstunnor som vi förvarar kraftfodret i. Jättepraktiskt då de är rymliga utan att ta upp allt för mycket plats. Ovanför dem har vi en hylla med krokar under där man kan hänga spön, hjälmarna osv. På hyllan förvaras tilläggsfoder i likadana burkar med pålimmade etiketter så att det ser prydligt ut.
För övrigt har vi ett skåp där man får förvara sina saker och där finns små ihåliga rullor som man förvarar benlindorna i. Superfiffigt enligt mig, då slipper de inte att rulla upp sig eller rulla iväg! :)
 
Sv: TIPS för förvaring m.m i stallet?

Det funkar säkert bra om man bara är två, men knappast i större stall...det hade blivit krig ;) Och tänk på smittorisken när ni har allt blandat, om en av hästarna skulle få nån typ av ohyra eller liknande.

Jo, precis ;) Men om det är större stall så blir det ju automatiskt att man har sitt egna liksom :)
 
Sv: TIPS för förvaring m.m i stallet?

I vårt stall har vi sånnadär stora gröna avfallstunnor som vi förvarar kraftfodret i. Jättepraktiskt då de är rymliga utan att ta upp allt för mycket plats. Ovanför dem har vi en hylla med krokar under där man kan hänga spön, hjälmarna osv. På hyllan förvaras tilläggsfoder i likadana burkar med pålimmade etiketter så att det ser prydligt ut.
För övrigt har vi ett skåp där man får förvara sina saker och där finns små ihåliga rullor som man förvarar benlindorna i. Superfiffigt enligt mig, då slipper de inte att rulla upp sig eller rulla iväg! :)

Låter praktiskt och organiserat :laugh: Är typ lite smågalen i att göra egna skyltar och se till att man har koll på sånt. Så kul juh :D
 
Sv: TIPS för förvaring m.m i stallet?

Någon som har bilder från stall, sadelkammare osv? :laugh:
 
Sv: TIPS för förvaring m.m i stallet?

Det funkar säkert bra om man bara är två, men knappast i större stall...det hade blivit krig. Och tänk på smittorisken när ni har allt blandat, om en av hästarna skulle få nån typ av ohyra eller liknande.

Sant! Det är ganska skönt att vara två ibland. Båda hästarna går till samnas, så om en av de får smitta så får nog den andra det ganska snart.

Någon som har bilder från stall, sadelkammare osv?

Hålelr med :D
 
Sv: TIPS för förvaring m.m i stallet?

så här ser det ut i våran sadelkammare
13849222.jpg

sen har alla 2 sadelhängare och 4 krokar
 
Sv: TIPS för förvaring m.m i stallet?

Det var ju verkligen smart! :O
 
Sv: TIPS för förvaring m.m i stallet?

kl

Jag har gjort egna namnskyltar till alla hästar i mitt stall, även de inakorderade. De är väldigt klassiska, vita med svart text, laminerade A4 och med en egenmålad svart ram. På www.almgarden@blogspot.com under katagori hästar finns bilder av dem innan de hade svarta ramar :D.
 
Sv: TIPS för förvaring m.m i stallet?

har några bilder från en något ostädad sadelkammare:angel: behövs städas varje dag om det ska vara snyggt. På bilderna syns bara halva sadelkammaren det mesta ska bytas ut mot andra mörka skåp förutom det stora skåpet då.
Har väl inget direkt tips sådär, bara hålla borta allt bröte och garderober är väldigt bra att ha.
IMG_1159.jpg

IMG_1158.jpg

IMG_1162.jpg
 
Sv: TIPS för förvaring m.m i stallet?

har några bilder från en något ostädad sadelkammare:angel: behövs städas varje dag om det ska vara snyggt. På bilderna syns bara halva sadelkammaren det mesta ska bytas ut mot andra mörka skåp förutom det stora skåpet då.
Har väl inget direkt tips sådär, bara hålla borta allt bröte och garderober är väldigt bra att ha.
IMG_1159.jpg

IMG_1158.jpg

IMG_1162.jpg

Vilken fin sadelkammare ni hade då *avundsjuk* :grin:
 
Sv: TIPS för förvaring m.m i stallet?

kl

Jag har gjort egna namnskyltar till alla hästar i mitt stall, även de inakorderade. De är väldigt klassiska, vita med svart text, laminerade A4 och med en egenmålad svart ram. På www.almgarden@blogspot.com under katagori hästar finns bilder av dem innan de hade svarta ramar :D.

Vad kul! :) Jag gillar också sådant som är lite klassiskt ;D
 

Liknande trådar

Utrustning Är för första gången i mitt liv inaccorderad vilket är väldigt trevligt i och med tillgång till ridhus och att inte behöva göra allt...
2
Svar
25
· Visningar
3 980
Senast: Buck
·
Anläggning Håller på att göra om i stallet och behöver lite inspiration. Hur förvarar ni era täcken? Gärna andra smarta tips på bra förvaring som...
2
Svar
20
· Visningar
5 977
Senast: Nenne45
·
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
3 748
Senast: spinxx
·
Anläggning Jag har ett mycket angenämt "problem". Är i sluttampen av ett stallbygge och ska nu lägga energi på sadelkammaren. Tips på praktiska...
2 3
Svar
42
· Visningar
28 919
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp