Bukefalos 28 år!

Tips för hundar som drar!

S

skumpan2000

Våran blandraspojk har alltid dragit som en idiot i koppel och detta vet vi ju alla kan vara ruksigt jobbigt. Inne är han coollugn men så fort han kommer ut så ligger han på som bara den och blir väldigt pigg! :smirk: Ändå aktiveras han relativt mkt. Han går fint på kommando men jag vill ju inte att han ska gå fot igenom hela promenaden! iaf, nu har vi skaffat oss en nosgrimma till honom och det funkar super...det är näst intill underbart att gå med honom nu och vi har inte längre några slagsmål i familjen om vem som ska gå med labben och vem som ska gå med blandisen! Ett litet tips till er som inte har provat! :)
 
nosgrimma är bra,och har varit jätte kanon för många som har haft problem med hundar som drar,har själv användt det på en hund vi har haft för några år sedan.
 
ha ha, hoppas att jadzia inte läser detta!

ngt som annars fungerar är att när hunden drar, hiva in honom till dig (du står stilla) och så ska han gå runt bakom dig, från höger till vänster. börja inte gå förän han är färdig. obs! VIKTIGT att du och andra som går med hunden är superkonsekventa! jag har provat det på mitt lokomotiv och han drar inte alls så mkt längre, vissa promenader inte alls! så nu har vi inte grimman så ofta längre!
 
Men, snälla!
Nosgrimman har varit uppe till diskussion här inne
ett ANTAL gånger, varje gång blir det samma svar:
nej, den är inte bra, den kan skada hunden, den löser inte
PROBLEMET, bara lindar in det..

Ursäkta mitt "utbrott", men jag är bara så
trött på denna "grimmdiskussionen" :mad:
 
Jösses, jag är verkligen jätteledsen, har inte varit inne här på flera månader... :smirk:

Jag brukar köra med att så fort kopplet är sträckt så stannar jag och han får springa runt mig så att han hamnar på min västersida...men det är ju lite struligt när inte alla i familjen ställer samma krav!

Jag tycker nosgrimma är toppen och har hört många kunniga som gillar den! Nu behöver inte jag bli irriterad längre och han slipper draget i kopplet. hade sele på honom förrut!
 
När Doris kom drog hon tills hon kräktes..
Jag körde med metoden att stanna varje gång hon började dra, och började inte gå förren hon slutade dra ochtog kontakt med mej. T o m den kortaste promenade kunde ta väldigt lång tid, men nu drar hon bara väldigt sällan och då går det att bara säja till henne.
 
Jaha, så bra!

Personligen tycker jag att den är helt förkastlig.
Det enda enligt mig är att träna, träna och åter träna
det finns inga genvägar för att få en lydig hund.
Sedan så är vissa hundar mer "framåttänkande", än andra
och kommer till viss del alltid ha tendenser att dra lite i kopplet.
Har själv en schäferhane som drog som en TJUR när han
var yngre, men inte skaffade jag mig en skarp grimma
för det,likasom jag inte heller skulle stoppa in ett skarpt
missanpassat bett i hästens mun :smirk:
 
Nämen då tänker vi nog lite olika...hade jag en häst som låg som sjutton så skulle jag inte tveka att sätta på ett skarpare bett under en period för att justera denna dragkamp. Bättre det än att man är tvungen att vara hård i handen...ett missanpassat bett däremot skulle jag ju självklart aldrig sätta på! Men olika saker fungerar ju på olika hundar. Jag tänker fortsätta ha grimman på honom för det är ju inget han tar skada av så länge man inte kniper igen käften på honom. Han drar inte i den och den hindrar honom inte från att nosa eller öppna munnen eller på annat sätt stör honom! Sen är det ju bara att byta tillbaka till selen och testa, precis som jag skulle gjort på hästen! Man ska ju aldrig använda hårdare metoder än vad som behövs! En erfaren hundmänniska tror jag vet bäst vad sin hund behöver, iaf anser jag mig ha så pass mkt kunskap! Det här en hund jag tävlat/tränat lydnad med tidigare med bra resultat men det här med dragande har han alltid haft för sig, tyvärr! Jag är jätteglad att jag har hittat en metod nu som fungerar!
Jag kan ju säga att jag inte tycker om att ha halsband på mina hundar, har hellre sele, men jag tycker inte att andra har helt fel bara för att de har halsband, det är bara att jag inte gillar det på MINA hundar...
 
"Man ska ju aldrig använda hårdare metoder än vad som behövs! "

Nä, precis vad jag säger, det tycker jag därimot inte att
du står för..
 
Men vi har ju kämpat med det här problemet under flera år och jag tycker inte att det är en hård metod att ha grimma på sin hund. Skulle gärna vilja veta vad du tycker är fel med att ha grimma?????
 
Jadzia läser, men det börjar kännas hopplöst. Lika bra att börja rekommendera stackel också.
 
nähä, och får man fråga vad för slags hundmännsikor
du har tagit kurser för och har omkring dig? :confused:
Du har väldigt märkliga syner på saker & ting, därav min undran :smirk:
Du är för halti och skarpa bett på hästar, men kan inte tänka dig att använda stryp, jösses
 
Jag säger inte att att folk runt omkring mig inte använder stryp för det vet jag flera som gör men jag säger det att JAG inte vill ha det på mina hundar. För att svara på din fråga så har jag tränat för olika människor på klubben som tävlar höga klasser, bla en känd domare i lydnad (vill ej nämna några namn)!!!

Grimman gör ju inte ont så länge hunden inte drar, vilket min heller inte gör i den, han uppför sig precis som vanligt förutom att han inte ligger på så mkt!
Jag tänker använda den ett par veckor för att sedan byta tillbaka och förhoppningsvis se ett gott resultat.

Jag är så jävla trött rent ut sagt, på att människor här på buke bara klagar på allt och alla och jag är väldigt glad att inte folk uppför sig så i verkliga livet (visst finns det undantag). Det låter ju som om man vore en riktig djurplågare och en dålig hund-hästägare om man lyssnar på en del och det är jag verkligen inte. Mina hundar och hästar mår alldeles utmärkt och jag gör allt för mina djur och jag tänker då inte bröja tvivla bara för att några personer på internet klagar, okej om det var i "verkliga livet" men där har då ingen någonsin klagat på min djurhållning!!!! :mad: Det vore så jädrans kul att se alla proffs på riktigt någon gång, för här på buke, där är alla proffs, eller???? :p
 
Jag lägger ner :smirk:
Men fundera lite på VARFÖR din hund väljer att inte dra med grimman på...
 
Hade det varit något jag var osäker på så hade jag gett upp men nu när det är något jag är övertygad om så kan jag inte bara ge med mig. Min hund mår som en prins det är det inget tvivel om!! Detta var ingen tråd där jag ville skapa diskussion men nu när det blev det så var jag ju för sjutton tvungen att försvara mig... :smirk:
 
Du är så välkommen så, men du kommer att få höra samma sak då som nu.
Jag måste också undra vad för hundmänniskor du stött på. I mina kretsar är halti inte ens ett alternativ och få instruktörer accepterar grimman på kurser.

Och proffs... man behöver inte vara proffs för att ta avstånd från redskap som baserar sig på smärta.

Jag gissar dessutom att din hund kommer att fortsätta dra i vanligt halsband. Det låter på din beskrivning som om grimman enbart maskerar symptomen, men inte löser problemet.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 703
Senast: alicegard
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 263
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 487
Senast: Kilauea
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 183
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp