Bukefalos 28 år!

Tips för SVÅRLASTAD häst?

Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Det funkade :D:D Gud vad glad jag blir XD , hon gick in 2 gånger, och kunde stå där i flera minuter och gick lungt ut när jag sa till henne och sen gjorde vi samma sak igen och hon sprang in :O Chokerande XD Känner mig manad att börja träna NH. Tack så super mycket, provade även de andra sakerna, som att flytta från sida till sida. Men det funkade inte alls på henne, hon blev bara flamsig, och ville springa iväg brevid transporten istället.
Att binda för hennes ögon funkade inte heller, hon bara blev stelfrusen och ville inte röra på sig alls.
Nu ska jag fortsätta att träna så här varannan dag ett tag. Så kanske jag kommer iväg på tävlingen om 2 veckor.
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Vad roligt att ni hittade ett sätt som fungerade! Bra jobbat!:)

För mig har NH varit nyckeln till mycket, allt har blivit mycket enklare och smidigare. Säger sig självt i och för sig, ju bättre jag blir på att kommunicera på hästars vis, desto lättare förstår de mig och vad jag vill göra;)
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

du ska inte locka med mat.
det jag tycker du ska testa är att använda repgrimma, o sedan ex longerlina iställer för grimmskafft.
O sedan går du mot rampen o stannar den innan så står du KVAR där, du lägger tyngden på, o fort dne tar ett steg franår så släpper du efter, men gå inte ner från rampen. även om den går på sidan.

det fick jag lära mig av en nh-person, som lasttränade vår häst. o nu går vår häst in på ca 3min, silvio wirth.
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Som du skriver att din pappa körde så lungt och fint vilket fick min första tanke att stjälpa att han inte ville gå in pga av att det var obekvämt att åka.

Jag tränade en svårlastad häst med klickerträning förut.

Hästen var inte direk svårlastad och hästens tränare och ryttare kunde lasta honom med lite arbete, men ägaren en tossig tant kunde det inte.

Så vi ville pröva att göra det genom klickern för att det skulle bli en välldigt possetiv sak för hästen.

Lätt som en plätt, en vecka tog det med en eller två 5 - 10 min pass varje dag, vi passerade alla stadier nogrant gå hela vägen upp, in i transporten och att slänga dänga och slå på transporten vilket var jätteskrajsigt i början, men i slutet sprang han i princip upp och stälde sig där han skulle stå och väntade.

Vi slutade övningarna med att ägaren skulle lasta honom och det gick toppen utan en tvekan på en gång.

Jag gillar klickern mer än enbart "horsmaship" övningar i de här fallen för klickern ger en mycket posetivare respons och tydligare svar till hästen när den gör rätt.
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

i det här svaret förutsätter jag att hästarna inte är rädda utan bara tramsiga.

det enklaste sättet att lösa lastning av en häst som bara trilskas är att sätta den i en situation där den känner att den inte har så mycket alternativ. typ linor och att någon går bakom och liksom föser på hästen. annars kan det ofta funka att köra transporten hela vägen fram till stalldörren och ställa dörrarna så att hästen inte har några alternativa vägar ut. ofta år de på av bara farten.

om det inte går ändå så brukar jag göra det extremt obekvämt för hästen utanför transporten men väldgt bekvämt inne. jag brukar ta ett spö och liksom störa hästen typ inte låta den stå still. och sedan när man går mot transporten så låter man den vara helt. lite konstig förklaring men det brukar funka himla fint. för då förknippar hästen transporten med behag och utanför transporten med obehag.
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Låter som om de ändå tycker att det har varit jobbigt att åka.
Har du mellanväggen lite på sned?
De flesta hästarna har svårt att hålla balansen om de inte kan bredda sig bak.

Sen krävs det vana att köra häst. Hör jag en enda spark från trailern- har jag kört för fort i en kurva.

Prova att stå o åka själv.Det krävs att man håller i sig rejält. S-kurvor är allra värst.
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Just denna metod har jag använt på min förut svårlastade häst i 2 dagar nu och nu går hon rätt på transporten utan krångel....:D

//Domino_s
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Har redan kommit på ett sett. Jag ställer mig framför rampen, sen backar jag några steg och går fram, och innan hon hinner välja att stanna börjar jag backa henne igen. Sen går jag fram några steg till och börjar backa innan hon hinner komma på att hon vill stanna och så höll jag på så ett tag och sen ville hon bara springa rakt in i transporten. Väl därinne fick hon hö och havre. Det som en belöning, så hon vet att det är härligt och gott att komma in i tranporten, och jobbigt utanför.
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Jo det verkar väldigt bra, gjorde det 2 ggr igår, och redan då sprang hon in. Ska även prova idag igen, och i över morgon. Då kommer vi nog även lasta henne helt och åka en bit.
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Jag hade en ponny förut, som mest tog det mig 4 timmar att få honom in i transporten. Vi provade linor, godis, tonvis med tålamod, till slut kom vi på att det funkade när man viftade med någonting bakom honom, en jäkligt korkad lösning har jag insett nu i efterhand. Så köpte jag den som jag har nu, han var en ung hingst på 1.70 och han var fast besluten om att inte gå in i någon transport. Till slut tog vi på honom en repgrimma och virade en bogserlina runt frambommen i transporten. Ett steg framåt och han fick eftergift, ett steg bakåt och det blev rejält otrevligt. Dock var det ju inte vi människor som orsakade det otrevliga utan han själv, vi var bara där och berömde när han gick fram. 2 gånger var min hingst nere och rullande runt i leran (han drog ner sig själv). Idag kan jag både lasta på och av honom själv, inklusive öppna/stänga och haka på och av bakbommen. Helt lugnt och okomplicerat. Och nej, min häst kom aldrig till skada under inlärningen som trots allt drog ut till 3 timmars jobb/dag under 2 månaders tid. Vår andra häst var för stark för den här metoden, han drog av repet när han backade. Honom fortsatte vi bara att backa, om han tog ett steg bakåt fick han backa 100 meter innan han fick gå framåt igen. Han ledsnade rätt fort på att backa och gick hädanefter snällt in i transporten. Det finns 1000 olika sätt att göra sakerna på, man måste bara komma på rätt sätt.

Jag kan tänka mig att min story låter rätt brutal men som sagt, ingen häst och ingen människa kom till skada och det var helt klart värt det med tanke på att jag numera kan transportera honom hur jag vill helt oberoende av att någon är med och hjälper till.
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Som du skriver att din pappa körde så lungt och fint vilket fick min första tanke att stjälpa att han inte ville gå in pga av att det var obekvämt att åka.

Jag tränade en svårlastad häst med klickerträning förut.

Hästen var inte direk svårlastad och hästens tränare och ryttare kunde lasta honom med lite arbete, men ägaren en tossig tant kunde det inte.

Så vi ville pröva att göra det genom klickern för att det skulle bli en välldigt possetiv sak för hästen.

Lätt som en plätt, en vecka tog det med en eller två 5 - 10 min pass varje dag, vi passerade alla stadier nogrant gå hela vägen upp, in i transporten och att slänga dänga och slå på transporten vilket var jätteskrajsigt i början, men i slutet sprang han i princip upp och stälde sig där han skulle stå och väntade.

Vi slutade övningarna med att ägaren skulle lasta honom och det gick toppen utan en tvekan på en gång.

Jag gillar klickern mer än enbart "horsmaship" övningar i de här fallen för klickern ger en mycket posetivare respons och tydligare svar till hästen när den gör rätt.

Oh :O Det låter ju intressant, det vill jag lära mig :love: har tränat klicker träning med hunden innan, men kan inte förstå hur man kan lära hästen det :angel: Några tips? :confused:
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Låter som om det aldrig skulle fungera på min ena häst eftersom hon är en stor hannoveranare och för stark , men kanske på min andra, lite mindre häst som inte är lika stark.
Det med att backa funkade bara på hannoveranaren och tur var väll det. Men verkar inte fungera lika bra på min andra häst och har även provat det med att "dra" in han, men har ALLTID varit envis vad man än gör med honom, så han skulle nog aldrig ge sig. Men han har endå åkt vädligt mycket transport (även när vi har ägt honom) men nu när han börjar bli gammal blir det inte att han behöver åka så ofta längre, men ska börja träna med honom också ;)
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Jo har provat både med lindor och att vifta bakom, och flytta hästen fram och tillbaka. Men inget fungerar, hon är för stark och drar iväg med alla (även om jag har ett skarpt bett på) . Men när vi backade henne så tror jag att hon förstod att hon skulle göra som jag sa (det är ju lättare att få en häst att backa än att få en häst att gå frammåt) Så hon var tvungen och backa när JAG sa till henne och så backade jag henne precis innan hon bestämde sig för att stanna och då bestämde jag över henne igen och sen så typ gick hon in :love:
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Nu kan jag lasta henne helt själv :banana:

Här kmr lite bilder

97481_1213559356.jpg

62559_1213559468.jpg

44229_1213559738.jpg

22148_1213560070.jpg


SÅÅÅÅÅ JÄKLA GLAD, FÅR HOPPAS DET HÅLLER I SIG NU :D
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

En sak som fungerat bra för mig är detta;

Man vill ju att hästen ska söka sig in i transporten, vilja vara där inne istället för utanför och alltså vara lätt att lasta varje gång.
Alltså måste man se till att hästen får det lite "jobbigt" på utsidan av transporten, och när den kommer in så blir det en härlig stämning, lugn och ro, trevligt helt enkelt! :)

När man går mot transporten och hästen börjat tveka kan man flytta den från sida till sida, genom att snurra med repet mot respektive sida. Höger-vänster, höger-vänster, gång på gång. När man gjort det ett tag och man märker att hästen börjar tröttna bjuder man den att gå in i transporten (gå aldrig framför en häst in i en transport. Vissa hästar vill få det överstökat så snabbt som möjligt och hoppar in - står du framför får du den på dig. Gå alltså "spiltan" bredvid). Om den tar ett litet steg framåt så belöna genom att ge eftergift, klia och klappa samt kanske ge en liten morotsbit. Backa sedan och bjud in hästen igen. Tvekar den så gör om alltihop, från höger tillvänster om och om igen. Kräv lite mer för varje gång, tills hästen står helt inne i transporten. Backa ut den innan den hinner ta intiativet själv. Och stäng aldrig bakom en häst som vill backa ut! Då känner den sig lurad och kommer inte vilja gå på nästa gång.
Tålamodskrävande! Men det ger ofta ett bra resultat som dessutom är varaktigt.


Håller med dig till hundra!! Hästen MÅSTE tycka att det är trevligt i transporten.. sen när din häst kan stå i transporten utan någora problem, kan den få börja äta iaf ett mål och dagen (om du har möjlighet till de)i transporten!! :) Lycka till!
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

hej! det e aldrig kul med svårlastade hästar. =( lider med dig.. ja har med hjälp av klicker träning lycktas få en häst "lätt lastad" =)

har du koll på vad klickern innebär?? annars kan du leta upp en bok som heter "delfinträning för häst" den e kanon å börja med.. =) hör av dig om du vill ha mer " ingående tips"

mvh ida
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Är de rädda för transporten eller vill de bara inte gå in? Jag var på en Monty Roberts clinik och där lastade han en svårlastad häst. Först gjorde han ju sin join up, men sedan när han började gå mot transporten så stannade han, backade och gick fram igen. detta upprepade han säkert 10-20 ggr och till sist ville hästen bara gå på. Det är ju viktigt att man gör hästen uppmärksam på vad man gör. Sedan gick de in och ut i transporten många gånger, och han hade en transport där man kunde vända hästen, vilket säkert är trevligare för den. se till att det är bekvämare och lättare för hästen inne i transporten, där skall det bara vara beröm och inget annat som påverkar, det gör man utanför.
Att lastträna i ngt som mer är som ett stall är ju en baggis.

sen är det inte kul om de sen försöker vända sig fast det inte går.
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

kul att det börjar gå framåt för dig, låter som en bra metod.
Själv har jag också helt plötsligt fått problem med lastningen. Hästen har alltid varit lättlastad utom precis i början då hon testade lite men det var lätt att lösa.
Helt plötsligt när jag skulle iväg och tävla så går det inte att lasta. Hon går på transporten sen bara backar hon ut, hon vet precis var hon har fötterna så hon väljer att ha en hov utanför så det inte går att stänga. Vi höll på i 3 timmar, tävlingen kunde jag glömma. Till slut kunde vi stänga, då tryckte hon på så mycket där bak så det gick sönder har Boj släp med dörrar. Vi lyckades laga det men kände att vi inte vågade stänga igen. Sedan longerade jag hästen efter det så provade vi igen efter några försök till backade hon inte ut. Vi stängde inte eftersom vi inte ville att samma sak skulle upprepas. Nästa gång vi skulle lasta så var det samma sak igen hon går på men vägrar att ta sista steget in och backar ut till slut fick vi in henne och stängde fort, hon tryckte på allt vad hon kunde så det knaka i transporten hon försökte verkligen att trycka sig ut, trodde hon skulle få panik. sen åkte vi dit vi skulle, när vi skulle lasta hem igen så var det samma visa. fast hon försökte iaf inte trycka sönder släpet och det tog kanske max 8 min att lasta henne. Känns så ledsamt att helt plötsligt få en krångel häst när hon varit så lättlastad. Transporten är det inget fel på den är ljus fräsch extra bred, har boggie. Hästen åker brett är stor. Inget fel på körningen heller. Inget obehagligt har hänt under resan. Vet iförsej att hästen är speciell men känns lite som ett mysterium.
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 546
Senast: Askur2017
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 374
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 294
Senast: Lisalei
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 302
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp