Bukefalos 28 år!

Tips för SVÅRLASTAD häst?

L

Liquitriq

Jag har 2 hästar hemma som båda på sistonde blivit svåra att lasta.:confused: Har provat att bara provlasta några gånger i veckan, för att dom ska bli vana att lastas. Men problemet är att dom inte går in alls, provar både med och utan linor bakom, med att locka med havre men inget funkar. Har ni några bra tips?
Har funderat på att ta hjälp av en NH tränare eftersom jag inte kan så mycket om NH, men vill gjärna prova med enklare saker först om ni har några bra tips :)
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Har de varit lätta att lasta förut? Låter som det i texten. Har du tänkt på transporten? Är den "inbjudande"? Ljus osv?
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Ja den ena har alltid varit lite svårlastad, men brukade alltid gå in efter ett tag, oftast med linor bakom.
Den andra har varit väldigt lättlastad innan, och då hade vi samma transport. Transporten tycker jag är helt okej och brukar ha öppet framdörren så att det blir ännu ljusare.
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Är de rädda för transporten eller vill de bara inte gå in? Jag var på en Monty Roberts clinik och där lastade han en svårlastad häst. Först gjorde han ju sin join up, men sedan när han började gå mot transporten så stannade han, backade och gick fram igen. detta upprepade han säkert 10-20 ggr och till sist ville hästen bara gå på. Det är ju viktigt att man gör hästen uppmärksam på vad man gör. Sedan gick de in och ut i transporten många gånger, och han hade en transport där man kunde vända hästen, vilket säkert är trevligare för den. se till att det är bekvämare och lättare för hästen inne i transporten, där skall det bara vara beröm och inget annat som påverkar, det gör man utanför.
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Min häst är också JÄTTE JÄTTE svår lastad. Men jag försöker till en början att få honom att lite på mig och att jag litar på honom. Sen så är det bara att träna på :) Lättare sagt än gjort dock :(
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Tack för tipset, låter faktiskt som det kan funka. Ska prova det ifallfall :) Tack :D
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Jo xD Det är ju det man vill hela tiden, alltså att hästen ska lita på en. Men jag SKA lyckas :)
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

En sak som fungerat bra för mig är detta;

Man vill ju att hästen ska söka sig in i transporten, vilja vara där inne istället för utanför och alltså vara lätt att lasta varje gång.
Alltså måste man se till att hästen får det lite "jobbigt" på utsidan av transporten, och när den kommer in så blir det en härlig stämning, lugn och ro, trevligt helt enkelt! :)

När man går mot transporten och hästen börjat tveka kan man flytta den från sida till sida, genom att snurra med repet mot respektive sida. Höger-vänster, höger-vänster, gång på gång. När man gjort det ett tag och man märker att hästen börjar tröttna bjuder man den att gå in i transporten (gå aldrig framför en häst in i en transport. Vissa hästar vill få det överstökat så snabbt som möjligt och hoppar in - står du framför får du den på dig. Gå alltså "spiltan" bredvid). Om den tar ett litet steg framåt så belöna genom att ge eftergift, klia och klappa samt kanske ge en liten morotsbit. Backa sedan och bjud in hästen igen. Tvekar den så gör om alltihop, från höger tillvänster om och om igen. Kräv lite mer för varje gång, tills hästen står helt inne i transporten. Backa ut den innan den hinner ta intiativet själv. Och stäng aldrig bakom en häst som vill backa ut! Då känner den sig lurad och kommer inte vilja gå på nästa gång.
Tålamodskrävande! Men det ger ofta ett bra resultat som dessutom är varaktigt.
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Visst är det en vane sak, men vad har du för transport? Vi hade en mindre, enkelaxlad transport förut och då ville inte hästen åka lika gärna. Nu lånar vi en stor och ljus boggie transport och hästen springer in i transporten :laugh:.
Ställ annars transporten i te.x el logöppning men hästen inne på logen, ska den då ut, måste den gå in i transporten, blir även mindre och inte lika mycket att titta på.
Har du annars testat att backa? Om inte hästen går in i transporten utan bara står där så backa 10m, och gå fram. Vill den fortfarande inte gå in så backa 20m osv. tillslut brukar de flesta hästar gå in. Lycka till:)
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Som andra redan komenterat kan det ju vara att transporten inte är särskillt inbjudande, men eftersom att den ena hästen varit lätt att lasta förut så skulle jag tro att det inte beror på det.
Kanske kan det bero på att någon kört lite för fort eller oanvvarigt med hästen där bak(?), men det vet jag ju ingenting om.
Jag har själv en häst som var JÄTTEJÄTTEJÄTTE svårlastad och vi kunde stå i timmar utan reslutat. Han bara skulle undvika den där transporten till varje pris och vi försökte med linor/ utan linor, med ett flertal personer bredvid/ utan människor bredvid, med mat/ utan mat, med en kombination av beröm och arga NEJ!

Till slut började jag ge upp, tänkte negativt som "han kommer aldrig gå in i den där jävla transporten", jag blev lättare irreterad och frmamförallt mycket ledsen med att jag misslyckades så hela tiden. Jag tog kontakt med en NH- inriktad tränare och han kom ut till oss för att hjälpa mig med denna "omöjliga" häst. Vi upptäckte ganska snart att hästen inte hade något förtroende för mig eller inte visade någon som helst respekt så egentligen var det ju inte så konstigt att han inte ville in i transporten (han ger nämnligen ingenting gratis min lilla herre ;)) . Jag tränade en massa ledarskap med hjäp av den här tränaren då och idag går han rakt in i transporten och har gjort det sen två år tillbaka.

Jag säger inte att ditt problem ligger i brist av ledarskap endast att mitt gjorde det. Men det kanske tåls att tänkas över eftersom att båda dina hästar är svårlastade idag.
Hoppas att det löser sig, lycka till
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

När min häst var svårlastad bytte vi först släp till en stor och ljus boggie och sedan kom jag på att lägga något över huvudet på henne, Lastade med 'luva' och åkte kanske 15 ggr med detta sätt att lasta, sedan dess går hon på utan problem och utan något på huvudet. Jag skickar in henne och lastar helt själv.
Jag kör även med bomull i öronen för att minska obehagligt ljud från lastbilar etc i trafiken.
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Har en rättså liten enkelaxlad tyvärr, men eftersom båda har varit något sådär lätta att lasta innan så vet jag inte om det bara beror på hästtransporten. Iof tror jag att hästtransporten har en del i det, för tycker själv inte den är sådär väldigt inbjudande, tyvärr.
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Tack för tipsen! Det är min pappa som kör, den lugnaste och säkraste männsikan på jorden med att köra transport och så. (Kört lastbil med släp sen han fick körkort) .
Har faktiskt funderat på det där med förtroende, den ena har jag bara ridit i ½ år och ägt i 3 veckor och hon är väldigt stökig på marken och flänger hit och dit. Saken är den att jag inte kan något alls om NH,typ. Men jag och mamma har sagt att vi ska fråga en NH tränare här i närheten om hjälp. För att se om det kan bli bättre.
Ska nog prova det, eftersom mitt problem är typ samma som ditt var. Tack så mycket för tipset :)
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Som andra redan komenterat kan det ju vara att transporten inte är särskillt inbjudande, men eftersom att den ena hästen varit lätt att lasta förut så skulle jag tro att det inte beror på det.
Kanske kan det bero på att någon kört lite för fort eller oanvvarigt med hästen där bak(?), men det vet jag ju ingenting om.
Jag har själv en häst som var JÄTTEJÄTTEJÄTTE svårlastad och vi kunde stå i timmar utan reslutat. Han bara skulle undvika den där transporten till varje pris och vi försökte med linor/ utan linor, med ett flertal personer bredvid/ utan människor bredvid, med mat/ utan mat, med en kombination av beröm och arga NEJ!

Till slut började jag ge upp, tänkte negativt som "han kommer aldrig gå in i den där jävla transporten", jag blev lättare irreterad och frmamförallt mycket ledsen med att jag misslyckades så hela tiden. Jag tog kontakt med en NH- inriktad tränare och han kom ut till oss för att hjälpa mig med denna "omöjliga" häst. Vi upptäckte ganska snart att hästen inte hade något förtroende för mig eller inte visade någon som helst respekt så egentligen var det ju inte så konstigt att han inte ville in i transporten (han ger nämnligen ingenting gratis min lilla herre ;)) . Jag tränade en massa ledarskap med hjäp av den här tränaren då och idag går han rakt in i transporten och har gjort det sen två år tillbaka.

Jag säger inte att ditt problem ligger i brist av ledarskap endast att mitt gjorde det. Men det kanske tåls att tänkas över eftersom att båda dina hästar är svårlastade idag.
Hoppas att det löser sig, lycka till

Tack för tipsen! Det är min pappa som kör, den lugnaste och säkraste männsikan på jorden med att köra transport och så. (Kört lastbil med släp sen han fick körkort) .
Har faktiskt funderat på det där med förtroende, den ena har jag bara ridit i ½ år och ägt i 3 veckor och hon är väldigt stökig på marken och flänger hit och dit. Saken är den att jag inte kan något alls om NH,typ. Men jag och mamma har sagt att vi ska fråga en NH tränare här i närheten om hjälp. För att se om det kan bli bättre.
Ska nog prova det, eftersom mitt problem är typ samma som ditt var. Tack så mycket för tipset
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Ojj xD Är inte så van vid Forum (A) Blev visst 2 olika :S :P
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Det ska jag verkligen prova, kom på att jag har hört andra som som gjort så. Tänkte inte på det. Tack :)
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Bor du i Borås?
Vet inte säkert, men jag har en tränare som bor i Frillesås, Idala som är jättebra! Om det skulle vara intressant så PMa mig så skickar jag namn och hemsideadress :)
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Eftersom båda har blivit svåra skulle jag först försäkra mig om att inget har hänt med transporten. Åka inne i den på ett säkert ställe för ta reda om det är något speciellt ljud eller så.

Jag lastar alltid hästar med tryck och eftergift. När jag vill att hästen ska gå framåt är repet sträckt (har 4 meters rep). Steg framåt = eftergift (slakt rep) och steg bakåt = håller emot. Jag tar aldrig i speciellt mycket, vare sig för att få hästen att gå framåt eller hindra att den går bakåt, men jag bibehåller alltid trycket. Har du en mindre transport skulle jag se till att alltid ge hästen utrymme. Ställer sig hästen av sidan av lämmen fortsätter jag ändå att lasta. Har ibland upplevt att annars ställer sig hästen gärna där för att få "vila". Den enda vilan fås genom att gå framåt. Använder mig hela tiden av mycket beröm! Vid eftergiften ger jag hästen alltid tid att fundera.

Att ta kontakt med en duktig NH-tränare låter jätte bra! Var på 5 dagars läger hos min NH-tränare och där var även en person med som hade en svårlastad häst. Efter 5 dagars läger utan att ha lasttränat gick hästen på direkt vid hemfärd.

Lycka till med lastträningen!
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Tack :) Jo känner att jag verkligen måste ta kontakt med NH tränare xD
Men den ena hästen har alltid varit svår, men endå gått in efter ett tag om man säger så. Men ska endå kolla transporten. :) Tack
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 369
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 292
Senast: Lisalei
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 301
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 454
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp