Bukefalos 28 år!

Tips för SVÅRLASTAD häst?

Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Jag har 2 hästar hemma som båda på sistonde blivit svåra att lasta.:confused: Har provat att bara provlasta några gånger i veckan, för att dom ska bli vana att lastas. Men problemet är att dom inte går in alls, provar både med och utan linor bakom, med att locka med havre men inget funkar. Har ni några bra tips?
Har funderat på att ta hjälp av en NH tränare eftersom jag inte kan så mycket om NH, men vill gjärna prova med enklare saker först om ni har några bra tips :)

Att anlita en nh tränare är det absolut bäst du kan göra i den situation du är i. Nh löser faktiskt alla problem men är man inte erfaren och kunnig så ska man ta hjälp av en tränare som visar en hur man går till väga osv. Sen så ska man aldrig locka in en häst med hjälp av godis i en transport. Och man ska absolut inte använda linor! Om hästen redan är rädd så blir det inte direkt bättre för att man tvingar den och gör händelsen ännu mer obehaglig genom ett par konstiga linor bakom rumpan..
hästen ska vilja gå in i transporten och inte ifrågasätta det för att den ska lita så pass mycket på sin ägare och se dig som ledare. Så innan du börjar med själva lastningen så har du en hel del markarbete framför dig. Så spring iväg och köp en rep grimma och ett långt rep (minst 4 meter) och kontakta en bra nh tränare så är dina problem så småning om som bortblåsta, och på köpet får du en otroligt mycket bättre relation till dina pållar!
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Ville bara avsluta tråden och säga att hon är helt PERFEKT att lasta nu, går in direkt och går även att lasta själv.
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Är de rädda för transporten eller vill de bara inte gå in? Jag var på en Monty Roberts clinik och där lastade han en svårlastad häst. Först gjorde han ju sin join up, men sedan när han började gå mot transporten så stannade han, backade och gick fram igen. detta upprepade han säkert 10-20 ggr och till sist ville hästen bara gå på. Det är ju viktigt att man gör hästen uppmärksam på vad man gör. Sedan gick de in och ut i transporten många gånger, och han hade en transport där man kunde vända hästen, vilket säkert är trevligare för den. se till att det är bekvämare och lättare för hästen inne i transporten, där skall det bara vara beröm och inget annat som påverkar, det gör man utanför.

Detta är vad som funkade med en av mina fd. svårlastade hästar (har inte kvar den nu men när jag sålde honom så var han inget problem med efter att ha varit jättejobbig )

Min nuvarande dam fick för sig att ha en period när hon inte ville åg in också, men den var kortlivad eftersom jag gjorde exakt samma sak, plus ltei andra förflyttningar, och inom 10 min så gav hon upp och tyckte inte det var värt att vara tvungen att 'jobba'. (fast egentigen har det ju med ledarskap att göra men det blir ju mentalt jobbigt för dom att bråka då när det finns konsekvenser.)
JAg brukar köra med "om du vill backa så får du backa" dvs, om hon dummar sig genom att backa så blir det att hon får backa tills hon är trött på det, och om hon vill springa undan så blir det att springa mer än hon tycker är värt det, dvs. longering på liten volt, och om hon vil springa åt sidan ja då blir det att bli förflyttad massor åt sidan, och ganksa snart så brukar dom fatta att dels så bestämmer JAG vart dom har sin kropp, och vart dom ska röra sig, och dels att det inte är värt att bråka.

Lycka till!
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

Ville bara avsluta tråden och säga att hon är helt PERFEKT att lasta nu, går in direkt och går även att lasta själv.

Oj såg nu att det hade löst sig!
Vad kul och skönt för både dig och hästar :)

Jag ger samma tips som jag gav ovan till andra som har hästar som inte är rädda men bara dummar sig.
 
Sv: Tips för SVÅRLASTAD häst?

min foder ponny har alltid varit svår lastad, har testat allt möjligt, lägga något över ögonen, linor, leda in annan häst innan, osv. och nu tror jag att jag hittat rätt, han vill ha en "vägg" brevid lastrampen, så jag hängde upp filtar så att de blir som en gång in i transporten och han sprang på direkt, annars har jag stått i flera timmar och testat olika saker och till slut har man fått dra in han och använt massa linor, vi har behövt vara minst 6 pers att få på honom.


men som sagt går de framåt nu när jag klurat och testat olika saker och hittat ett som fungerar. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 546
Senast: Askur2017
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 374
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 294
Senast: Lisalei
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 302
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp