Tips/förslag..?

cactuspower

Trådstartare
Behöver tips för att våran hund ska bli välmående än vad hon är idagsläget. Dels är hon överviktig, rätt så rejält i mitt tycke. Sen så är hon ganska så glanslös i pälsen och fäller fortarande som bara den, trots att vi borstar henne.
Vi kanske inte borstar henne varje dag, men ca varannan.

Egentligen skulle hon varit avmaskad för några veckor sedan
så det ska vi se till att hon blir - omgående. Och för att
hon ska bli smalare så får hon lightfoder (doggie) två ggr
om dagen och vi försöker röra på henne. Nu så är hon ute mkt på dagarna eftersom att vi är hemma. Och jag försöker gå en prommenad med henne varje dag, så att hon får komma ut mer ändå - brukar i alla fall försöka gå 40-60 min.
Men dess emellan de två målen med mat så springer hon ju över till grannen som gärna stoppar i henne ett och annat,
pappa har också tendenser till att göra det...

Men har ni fler tips på vad man kan göra? Finns det några fodertillskott man kan ge henne?

Tacksam för tips & råd! :)
 
Rätta mig om jag har fel, men doggy är väl inte det bästa fodret man kan ge sin hund.
Jag ger min hund Nutro torrfoder och av det (och förhoppningsvis även sin levnadsglädje) får han jätte fin glänsande päls. Vet dock inte om det finns i light variant, men är värt att kolla upp.
Hon kommer säkert också att bli finare när ni maskat av henne.

Hon kanske skulle tycka att det var roligt att få arbeta lite med nos och hjärna. Hoppa på någon kurs i personsök eller spår!

Lycka till!!!
 
Tycker du verkar veta vad hunden behöver - motion och lightfoder. Och så kanske se till att förbjuda grannen och pappa att stoppa i henne så mycket godsaker ;). Kanske prata med en veterinär angående pälsen?
 
jag hade bytt foder och förklarat för grannen och pappan att de kommer ha ihjäl henne om de fortsätter trycka i henne onyttigheter.
 
Personligen tror jag inte att det är något större fel på Doggy. Jag ger det inte själv men jag tror inte att det är roten till det onda.

Det är ju inte bara fodret som avspeglar sig i pälsen utan hela hundens allmäntillstånd. Se till att din hund blir av med övervikten. Nu till sommaren så kan ni börja simma med hunden om ni har någon sjö i närheten. Annars får ni lägga in mer rörelse i form av raska promenader.

Och som de andra säger se till att granner lägger av med att ge hunden en massa saker. Om de inte kan låta bli så får ni lära hunden att inte gå dit :D. Det tredje alternativet är att ni ber grannarna ge hunden nyttiga saker som grönsaker, tex morötter.
 
glansig päls får hunden om man ger rå äggula (dock ej äggvitan, den måste koagulera för att hunder ska kunna äta den)
min vovve (8 kg pudel) får väl en äggula 1-2 ggr i veckan och ser fin ut i pälsen..
 
Skulle rekommendera ett foderbyte och att även säga till grannen och pappan att extra mat är förbjudet!!
 
Tack för tipsen - vill gärna ha flera! Men har ni förslag på något fodertillskott för pälsens skull? Hon fäller ju som bara sjutton och den är dessutom glanslös.

Tvivlar på att det är doggie i sig det är fel på, då hon ätit det i princip alla år och det är nu som det att har kommit ang. pälsen.

Pappa tror jag har bättrat sig, men det är värre med grannen. Dock skämmer han inte bort henne fullt ut så som han gjorde tidigare, men visst slinker det ner ett och annat.. Men ibland, nu när vi har dörren till baksidan öppen här hemma, så springer hon ofta direkt till grannen när man öppnar dörren, för hon älskar och vara där! Skulle aldrig kunna förbjuda henne det, för hon har så kul där för han ägnar även mycket tid till att leka och busa med henne
och är ute och går på prommenader, det vore synd för både grannen och hunden..

Men har ni fler tips? Ska in till granngården sen och kika på foderskott, så har ni några tips på specifika fodertillskott man kan ge, så kom gärna med förslag snarast!

Tack på förhand!
 
doggy är faktiskt ett riktigt dåligt foder så det skadar inte att byta i alla fall. till npälsen kan du ge b-vitamin (finns på apoteket) och kanske exta biotin. fiskleverolja ska visst också vara bra, men det är dyrt!
 
Får väl fundera på om det blir foderbyte då. Men vad finns det för foder man kan köpa då? Bör finnas i vanlig livsmedelsaffär typ ICA eller COOP och även i lightvariant.


Förövrigt så har vi nu idag, avmaskat, köpt b-vitamin och groddolja. :)
 
Inget av dom fodren som finns att köpa i livsmedelsaffären brukar vara bra. Inte dom jag har kollat upp åtminstone, och det är nog alla.

Man får pallra sig iväg till en djuraffär för att köpa bra mat till hunden.
 
Säg till grannen att sluta ge mat. Lyssnar de inte så säg hunden är sjuk eller nåt och att hon bara får äta sin mat (ibland får man ha vita lögner)
Jag skulle också bytt foder.
Hur gammal är hunden, det finns ju seniorfoder till äldre hundar. Du kan också blanda ut maten med rivna morötter och ge mindre hundmat, då får hon iallafall en mättnadskänsla. Motion behövs också, gå raska promenader så hon måste trav och inte luffsa.

Lycka till.
 
Men vi har ju ingen djuraffär här. De ställena där man kan få tag på hundmat är väl ICA och COOP.. Får väl kolla vad som finns och jämföra lite då. För annars måste vi åka flera
mil för och komma till en djuraffär.. :(
 
Rekommenderar också ett foderbyte - doggy passar på vissa och inte på andra! Är hon totalt glanslös i pälsen verkar det ju läge för ett byte.

Bra motion för hundar är - att cykla. Lugnt tempo och absolut inte galopp. Tempot blir ju som ett himla raskt gående det är bara det att matte/husse orkar lite längre...
Ger bra kaloriförbränning och långa fina muskler.

Om det blir jättesvårt att få ned henne i vikt och hon fortfarande har lika taskig päls + fäller konstant ska ni ta henne till vet. Det kan röra sig om en sjukdom.

Mvh Ishtar
 
Vi ger vår hund Doggy, han är väldigt blank i pälsen, i lagom hull, pigg och energisk.
Jag undrar varför Doggy är dåligt/farligt att ge???
 
doggy innehåller mer vegetabilier än kött, dessutom är det vete om jag inte har helt fel för mig, många hundar tål inte vete så bra. dessutom innehåller det färgämnen och så har jag hört att det innehåller för mycket salt.
 

Liknande trådar

Småbarn Försöker få dottern i säng vilket är fullt krig varenda förbannade dag. Jag blir tokig! Det ska skrikas, slåss, sparkas, härjas och...
Svar
4
· Visningar
995
Senast: julgrisen
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
922
Senast: Bison
·
Övr. Hund Har funderat på att gå ut och vandra längre norrut i landet med Milou men eftersom jag inte har bil så är jag tvungen att åka buss eller...
2
Svar
36
· Visningar
2 661
Senast: Niyama
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 084
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp