Tips för att få bort röklukt

Görel

Trådstartare
Moderator
Sedan en tid tillbaka stinker det ofta tobaksrök i min lägenhet. Jag vet inte varifrån det kommer, ifall någon granne börjat röka eller om någon på något sätt satt igen ventilationen i någon lägenhet. Det är vedervärdigt och inkräktar på min tillvaro.

Givetvis är det anmält till hyresvärden och givetvis ska det kollas upp, men det känns mest på eftermiddagar och kvällar, och ingen har tid att komma så sent förrän nästa måndag så fram tills dess måste jag stå ut. Därför behöver jag era bästa tips för att få bort lukten så att jag slipper få astma i mitt eget vardagsrum och slipper sitta med vidöppet fönster för att kunna andas. Ättika hjälper inte.

Sedan en tid tillbaka stinker det ofta tobaksrök i min lägenhet. Jag vet inte varifrån det kommer, ifall någon granne börjat röka eller om någon på något sätt satt igen ventilationen i någon lägenhet. Det är vedervärdigt och inkräktar på min tillvaro.

Givetvis är det anmält till hyresvärden och givetvis ska det kollas upp, men det känns mest på eftermiddagar och kvällar, och ingen har tid att komma så sent förrän nästa måndag så fram tills dess måste jag stå ut. Därför behöver jag era bästa tips för att få bort lukten så att jag slipper få astma i mitt eget vardagsrum och slipper sitta med vidöppet fönster för att kunna andas. Ättika hjälper inte.

Luktar det i trapphuset också?

Urk, det låter verkligen inte roligt :( . Men jag tror att det blir svårt att få bort lukten i och med att den är pågående. Hoppas att du får hjälp snart!

Urk, det låter verkligen inte roligt :( . Men jag tror att det blir svårt att få bort lukten i och med att den är pågående. Hoppas att du får hjälp snart!

Den dök upp efter att jag bott här i tio månader så det är relativt nytt. Värden gissade på rökande granne ihop med att det hänt något med ventilationen och att det ska gå att fixa.

Vad är du ute efter?

Lite detektivarbete. Det blir svårt att komma med en lösning om man inte vet var röklukten kommer in. Jag hade jätteproblem i en tidigare lägenhet. Vi visste var röken kom från. Grannarna rökte hela tiden. Det kom genom trapphuset och fönster/balkong. Vi pratade med hyresvärden. Inget hände. Grannarna slog förmodligen ut ventilationen då de satt och rökte på sin balkong hela dagarna. Deras balkongdörr var nästan alltid öppen. Luft drogs från deras lägenhet ut i trapphuset. Värden gjorde inget. Eller de försökte men lyckades inte.

Rökare får förpesta andras hem. Men vi satte en extra tätningslist runt ytterdörren för att minska på mängden röklukt som kom den vägen och undvek att öppna fönster och balkong på den sidan huset som deras balkong var på.

Lite detektivarbete. Det blir svårt att komma med en lösning om man inte vet var röklukten kommer in. Jag hade jätteproblem i en tidigare lägenhet. Vi visste var röken kom från. Grannarna rökte hela tiden. Det kom genom trapphuset och fönster/balkong. Vi pratade med hyresvärden. Inget hände. Rökare får förpesta andras hem. Men vi satte en extra tätningslist runt ytterdörren för att minska på mängden röklukt som kom den vägen och undvek att öppna fönster och balkong på den sidan huset som deras balkong var på.
Fast jag efterfrågar inte en lösning eller detektivarbete, det står värden för. Jag efterfrågar hjälp med att dämpa lukten fram tills dess.

Fast jag efterfrågar inte en lösning eller detektivarbete, det står värden för. Jag efterfrågar hjälp med att dämpa lukten fram tills dess.

Jag tror tyvärr att det är lönlöst. Man måste stoppa den från att komma in, tills värden löst problemet. Vi levde med det i år. Gräsligt! Du har mina sympatier! Man är tyvärr rättslös mot rökare rätt att röka. Jag hoppas verkligen att din värd är bättre än min gamla var!

Men då kan väl inte TS vistas i lägenheten medan den är igång? Och detta är ju ett pågående och återkommande problem!
Hon får köra den när hon inte är hemma.

Det kommer inte lösa problemet men kanske lindra problemet t.ex. röklukten biter sig inte fast så det luktar rök jämt om man kör ozongeneratorn med jämna mellanrum. (Jag har inte sett något förslag som löser det akuta problemet.)

Liknande trådar

Hemmet Min mikrovågsugn tog nästan fyr igår och det rök mycket. Nu är den kasserad, men det stinker bränt fortfarande. Jag fixar knappt att...
Svar
4
· Visningar
263
Senast: Keb71
·
Äldre Har fått ett litet problem och nej vi har inget samröre med maffian, inte heller är vi torpeder. Däremot fodrar jag min katt med...
Svar
19
· Visningar
4 452
Fritid Jag är i tagen med att göra rent kakelfogar, som verkar ha fått ta en del stryk efter en längre tids spisfläktsrökning. De förr vita...
Svar
4
· Visningar
1 293
Senast: hvala
·
N
Övr. Hund Min lille vovve protesterar ibland när vi lämnar dom ensamna ibland genom att skvätta på bordsben osv. stänger av lägenheten med...
Svar
6
· Visningar
2 202
Senast: Naggur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur