Bukefalos 28 år!

Tips inför provridning

Tildewn

Trådstartare
Imorgon ska jag iväg till ett stall där den perfekta medryttarhästen eventuellt finns! Det är en kolsvart valack på 20 år, 155 i manken. Ägaren säger att han är helt okomplicerad i både ridning och hantering. Jag ska främst ha en häst för att rida dressyr och skogsritter, lite hopp då och då.

Nu till frågan! Jag är ganska okunnig om det här med provridningar. Vad ska man testa? Hur mycket ska man testa? Är det bäst att rida ut eller ska man rida på banan? Har ni några tips på övningar man kan göra för att känna på hästen? :)
 
Sv: Tips inför provridning

Rid precis som du skulle ridit ett pass på ridskolan eller hur du annars rider.
Testa olika rörelser och moment inom dressyren. Du kan nog både få rida på banan och rida ut! Om du inte är säker efter första gången kan du säkert komma tillbaka och prova igen :)
 
Sv: Tips inför provridning

tyvärr har jag själv fått lov att utgå ifrån att allt ägaren sagt är osant..
Det finns tyvärr många skojare bland hästfolk, så bilda din egen uppfattning om hästen. Stämmer det med var ägaren sagt så har du stött på en pärla inom hästeriet, en ärlig människa! ;)

Skämt åsido, glöm inte bort att du är kunden! Det är du som ska bedöma om hästen är vad du vill ha, inte dom som ska bedöma din ridning.. Lätt att glömma bort när man rider en främmande häst inför publik... ;)

Lycka till!
 
Sv: Tips inför provridning

tyvärr har jag själv fått lov att utgå ifrån att allt ägaren sagt är osant..
Det finns tyvärr många skojare bland hästfolk, så bilda din egen uppfattning om hästen. Stämmer det med var ägaren sagt så har du stött på en pärla inom hästeriet, en ärlig människa! ;)

Skämt åsido, glöm inte bort att du är kunden! Det är du som ska bedöma om hästen är vad du vill ha, inte dom som ska bedöma din ridning.. Lätt att glömma bort när man rider en främmande häst inför publik... ;)

Lycka till!

Fast nu är det ju medryttarprovridning, inte riktigt samma som när man ska köpa häst ;) Ägaren måste ju kolla att det funkar. Såklart att det inte går perfekt första gången på en ny häst, men en någotsånär uppfattning får man ju iallafall.

Hästskojare finns det gott om, men hästägare som söker medryttare tenderar att vara ärliga om både färg (:D) ålder och temperament.
 
Sv: Tips inför provridning

Ja, tyvärr har jag förstått att det finns en hel del sådana. Nu är det här dock en gammal kompis till min mamma som äger hästen, så det känns inte så riskabelt nu.
 
Sv: Tips inför provridning

Be om att, om möjligt, få vara med och hämta hästen i hagen. Sedan kan det vara en smaksak om du eller ägaren gör ordning hästen, men fråga gärna om du får göra det - under ägarens överinseende. Fråga om hur ägaren brukar göra och vad hästen är van vid.

Första gången så tycker jag att ridbana/ridhus är bäst, eventuellt i kombination med att skritta fram/av ute.

Fungerar det bra inne så kan du be att få komma tillbaka och rida ut, helst i sällskap med ägaren på en annan häst. Om det inte fungerar på ridbanan så lär det nog inte göra det ute i skogen heller (generaliserar, undantag finns). Dessutom är det svårt för ägaren att bilda sig en uppfattning om hur du rider i skogen.

På ridbanan prövar du "gas och broms" i alla gångarter, rid i huvudsak på fyrkanten och på större volter i båda varven. Försök inte visa dig på "styva linan", bättre att vara ärlig med vad du kan och inte. Hästen ska inte heller avkrävas svårare övningar första gången med en ny ryttare. Sitt inte och nöt, mer än 20 minuter ska inte behövas för att ni ska få en uppfattning om varandra (du om hästen och ägaren om dig). Självklart ska du värma upp och skritta av också. Be gärna ägaren att rida hästen före dig.

Vid provridning för att bli medryttare tycker jag att man bör pröva mer än en gång om det går bra första gången. Man behöver därför inte göra "allt" första gången.

Som hästägare uppskattar jag om blivande medryttare:
  • visar attden behärskar hur en häst görs i ordning inför och efter ridning
  • är bekant med vanlig utrustning (sadel, träns, skydd)
  • "lyssnar in" hästen och försöker anpassar sig efter det, men jag begär inte att en ny ryttare hittar alla knappar på provridningen
  • kan rida hästen trevligt i alla gångarter
  • skrittar av vid hand
  • är ärlig och realistisk med vad den kan

Foder, stallrutiner etc blir aktuellt att gå igenom först om allt annat är ok.

Lycka till!
 
Sv: Tips inför provridning

Missade den detaljen om medryttare, my bad.. ;)

Om de dessutom redan var bekanta är det en helt annan femma!
Hur gick provridningen, TS?? *nyfiken i en strut!*
 
Sv: Tips inför provridning

Rid alla gångarter och rid både på banan & prova rida ut en korta sväng. :)
Var med när den görs iordning så ser du om den är trevlig (eller inte) i stallet också.
 
Sv: Tips inför provridning

Provridningen gick hur bra som helst! Hästen är hur fin som helst. Han är sur inne i boxen, det är hans frizon, men om man binder upp honom i stallgången är han hur snäll som helst. Jag började med att rida på banan och testa alla gångarter, gas och broms och att svänga. Han lyssnade riktigt bra och sökte sig lätt ner i form. Dock var han jättepigg och supertaggad på att få springa! ;) Efter kanske en halvtimme på banan så skrittade jag ut honom en liten tur. Också då var han jätteduktig. Helt kolugn och jättemysig.
I helgen ska jag åka ut och rida honom både lördag och söndag, jättekul! :D
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 037
Senast: Miingla
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 242
Senast: Stergo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 237
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Akvarietråden IV
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp