Bukefalos 28 år!

Tips inför tävling

I

Islandssmurfen

Hej alla duktiga dressyrryttare!
Jag skulle behöva lite tips... jag äger o rider nu för tiden islandshästar. Tränar dem genom traditionell ridning med lite extra tillägg för gångarterna. Tränar precis som inom dressyren på att få balans, bärighet, taktfasthet o korrekt form i skritt, trav, galopp o tölt. Det är inte så olika som de flesta tycks tro... så jag är ingen rostig fd ryttare som precis börjat om på nytt. (har ridit dressyr o hoppat både ponny o halvblod tidigare, men det börjar bli länge sen)

Nu är det så att vänner till mig har fjordingar o har bett mig att ställa upp o tävla en av dem i LA:1. Hästen har gått klassen förut men däremellan gått med föl o nu blivit igångsatt igen. Hon är lite stel o otränad, men kan alla moment som krävs. Jag har provat rida igenom programmet och vi klarar av alla moment, men behöver givetvis finjustera lite så att alla detaljer sitter på plats. Problemet är att jag som inte ställt upp på en dressyrtävling på minst 15 år inte riktigt har koll på vad domarna tittar på i första hand...

Så pass mycket har jag klart för mig att vägen i lättprogrammen betyder otroligt mycket... men sen då... vilka detaljer ska jag se till att få ordning på först (givetvis vore alla bra, men jag vill börja från rätt håll om vi inte hinner sätta alla..)

Övergångarna? Steglängden? Formen... flottast möjliga där det håller, eller stadigast jämnast på den nivå hon fixar det programmet igenom? Hur mycket tittar de på min sits o mina hjälper? Om hästen tex galopperar bättre om jag "skjuter på med magen".. höjer hästens gång upp poängen eller sänker det poängen om det syns att jag "överarbetar"?

Om jag måste välja mellan två "fel" hur gör jag tex om kvaliteten på en gångart (taktfasthet, sväv, bakbensaktion o form) blir bättre om man fuskar lite med ett moment (tvärningen i en skänkelvikning, steglängden el frekvensen på steget i en ökning, storleken på en volt i galoppen, snedda lite i förvända galoppen för att veta att det håller el ngt dyl.) Vilket är bäst, satsa på att göra det korrekt trots att det kanske inte blir perfekt (kanske inte ens håller i förvända), eller se till att gången i hästen hela tiden är bra?

Alla tips emottages tacksamt! (börja bara ingen diskussion om islänningar-dressyrhästar, den kan vi ta ngn annan gång)

Tack på förhand!!
 
Sv: Tips inför tävling

Jo, men det är skillnad på form o form... Det är inga högre skolor vi ska genomföra... Jag är mkt väl medveten om att korrekt form o lösgjordhet är nyckeln till all fortbildning av hästen, men också väl medveten om att de flesta hästar som tävlas i de lätta klasserna går i en mkt längre o lägre form (ofta dessutom på bogarna) än vad som skulle fungera i svårare övningar.

För att kunna styra runt i galopp på en 10m volt krävs inte form o lösgjordhet AV SAMMA GRAD som tex för piroetter el byten i serier... även en ung häst, balanserad o stadig, i så kallad "unghästform" kan fixa ett lättprogram, däremot kanske inte ett msv.

Jag är ute efter tips om hur jag ska lägga upp tävlingsmomentet just på tävlingsdagen. Hur jag ska träna är en annan historia... på tävlingsdagen måste vi utgå ifrån hur långt vi hunnit just vid det tillfället o göra det bästa av situationen.

Jag har ridit i över 20 år o ridit o tränat unga hästar, tre- fyr & femgångare. "Fixat" problemhästar osv osv... Däremot är jag riktigt grön vad gäller just tävlingsmomentet o bedömningen...

Eftersom situationen nu är som den är att jag ska tävla en häst som jag har ridit ca fem ggr än så länge o har ca två månader på mig att tajma ihop det (på att rida henne ca 1 gång/vecka) så skulle det vara till hjälp att veta vad domarna tittar på först o främst.

Ex. det vore dumt att göra det svårare än nödvändigt o rida hästen i en mer samlad form än man får betalt för om man kan få mer poäng på att koncentrera sig på att tex rida ut i hörnen... Det vore också dumt att öka för mycket i mellantraven om domaren tittar på form först o "är snäll" med bedömningen av korrekt tempo... lika dumt att fega i ökningen om poängen sätts högre om tempot är rätt även om formen blir lång osv osv..
 
Sv: Tips inför tävling

Du har ju koefficienterna i programmet att gå på i så fall.
Ryttarens sits och inverkan med hjälperna har koeff 3, lösgjordhet och gångarter koeff 2, accepterande av bett osv. koeff 2 (tror jag att det är)

Alltså skulle jag i första hand satsa på sitsen, rida riktigt bra och noggranna vägar och försöka hålla en så stabil form och takt genom programmet som möjligt... det borde leda till bäst resultat.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 302
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 628
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 268
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
636
Senast: Hanna2021
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp