Bukefalos 28 år!

TIPS MOTTAGES! Gällande inridning.

impulsbruden

Trådstartare
Så. Nu är det dags. Red min pålla från grunden (har haft ett tinker/varmblodssto) i ca 5 år, hon var i stort sett bara insutten när jag fick henne. Ridit henne i western och kört det mesta, kor, cuttingmaskin, trail, w riding o pleasure. Hon var väldigt lättlärd, men man fick kämpa för att få henne arbetsvillig. Men nu är det dags o "uppgradera" eller vad man nu säger ;-)

Får ev. hem en 2-årig quarterhingst, riktigt ståtlig kille för att bara vara så liten ännu. Funderar på att låta honom vara hingst tills han är sisådär 2,5 år för att få den "orädda attityden" och den vackra muskulaturen som de får. Vad hade ni gjort? Vad tycker ni? Är det knasigt av mig?

Än så länge är han endast longerad - skritt, trav, galopp. Sadel o träns på. Han är redan "hängd på" från sidorna. Inte en min. Jag vill ha denna hästen länge och vill att han skall hålla en lång tid, men vill samtidigt komma långt (i utvecklingen o tävlingsmässigt) på honom.
Tycker ni att jag skall vänta tills han är tre innan inridning (som min förra häst) eller borde jag börja lite smått (såsom skritta och flytta för skänklar en kvart i veckan) bara för att göra förarbetet lättare?

Tacksam för svar!!!
 
Så. Nu är det dags. Red min pålla från grunden (har haft ett tinker/varmblodssto) i ca 5 år, hon var i stort sett bara insutten när jag fick henne. Ridit henne i western och kört det mesta, kor, cuttingmaskin, trail, w riding o pleasure. Hon var väldigt lättlärd, men man fick kämpa för att få henne arbetsvillig. Men nu är det dags o "uppgradera" eller vad man nu säger ;-)

Får ev. hem en 2-årig quarterhingst, riktigt ståtlig kille för att bara vara så liten ännu. Funderar på att låta honom vara hingst tills han är sisådär 2,5 år för att få den "orädda attityden" och den vackra muskulaturen som de får. Vad hade ni gjort? Vad tycker ni? Är det knasigt av mig?

Än så länge är han endast longerad - skritt, trav, galopp. Sadel o träns på. Han är redan "hängd på" från sidorna. Inte en min. Jag vill ha denna hästen länge och vill att han skall hålla en lång tid, men vill samtidigt komma långt (i utvecklingen o tävlingsmässigt) på honom.
Tycker ni att jag skall vänta tills han är tre innan inridning (som min förra häst) eller borde jag börja lite smått (såsom skritta och flytta för skänklar en kvart i veckan) bara för att göra förarbetet lättare?

Tacksam för svar!!!
Ska man inte använda hingsten i avel ser jag ingen anledning till att behålla den som hingst. Jag är rädd för hingstbeteenden som blir befästa. Kastrera är juste mot den så den kan fokusera på sina arbetsuppgifter.
Jag red in min i januari det året hon fyllde 3 men hon var ganska liten tyckte jag. Känns han utvecklad i kroppen tycker jag att man kan börja.

Lycka till!
 
Jag är ju en av de (kanske få?) westernryttare som tycker att man alltid ska vänta till minst 3 års ålder innan man börjar inridningen. Fram till dess jobbar jag en hel del från marken, flytta framdel/bakdel, skänkelvikning och mycket miljöträning inklusive att hänga på hästen om den känns redo men inte mer än så. Man kan tjäna igen mycket jobb från ryggen om man har en följsam "väljobbad" häst från marken.

"Skynda långsamt" tycker jag man bör applicera på allt arbete med hästen, det tar så mycket längre tid, blir jobigare och riskerar att förstöra viljan hos hästen om man ska skynda fram men råkar få några bakslag istället. Även om hästen är fysiskt välutvecklad så är det inte säkert att den är mentalt redo för inridning. Det året/halvåret man kan tjäna in genom att rida in dem när de är 2 märker man ju knappast när de är 7-10 år och är man rädd om sin häst så har den ju många år kvar på tränings-/tävlingsbanan!

Kastreringsfrågan är jag inte rätt människa att besvara men jag vet att det finns fler som resonerar som du så en helknasig tanke är det ju inte ;) sen om det funkar/väger upp för hingstfasoner vet jag inte, det är ju säkert olika från individ till individ också.

Så det var mina åsikter i alla fall, hoppas de var till någon nytta :)
 
Jag ärviln av de (kanske få?) westernryttare som tycker att man alltid ska vänta till minst 3 års ålder innan man börjar inridningen. Fram till dess jobbar jag en hel del från marken, flytta framdel/bakdel, skänkelvikning och mycket miljöträning inklusive att hänga på hästen om den känns redo men inte mer än så. Man kan tjäna igen mycket jobb från ryggen om man har en följsam "väljobbad" häst från marken.

"Skynda långsamt" tycker jag man bör applicera på allt arbete med hästen, det tar så mycket längre tid, blir jobigare och riskerar att förstöra viljan hos hästen om man ska skynda fram men råkar få några bakslag istället. Även om hästen är fysiskt välutvecklad så är det inte säkert att den är mentalt redo för inridning. Det året/halvåret man kan tjäna in genom att rida in dem när de är 2 märker man ju knappast när de är 7-10 år och är man rädd om sin häst så har den ju många år kvar på tränings-/tävlingsbanan!

Kastreringsfrågan är jag inte rätt människa att besvara men jag vet att det finns fler som resonerar som du så en helknasig tanke är det ju inte ;) sen om det funkar/väger upp för hingstfasoner vet jag inte, det är ju säkert olika från individ till individ också.

Så det var mina åsikter i alla fall, hoppas de var till någon nytta :)

Tack för tipset! Jag har bestämt mig för att vänta minst ett år innan jag börjar rida in honom. Vill att han ska bli en hållbar häst som inte pajjar när han är i 7 år liksom...
Mycket mark- & miljöträning, lastträning samt fortsättning av sadelvana och att han tycker de är ok att man hänger från sidorna.
Kastrering blir till hösten, då jag inte vill ha hingstbeteende eller lynnighet. egentligen skulle vilja ha en avkomma då hans stam är väldigt fin. Men det får vi seom det blir något utav det ;-)
 
Tack för tipset! Jag har bestämt mig för att vänta minst ett år innan jag börjar rida in honom. Vill att han ska bli en hållbar häst som inte pajjar när han är i 7 år liksom...
Mycket mark- & miljöträning, lastträning samt fortsättning av sadelvana och att han tycker de är ok att man hänger från sidorna.
Kastrering blir till hösten, då jag inte vill ha hingstbeteende eller lynnighet. egentligen skulle vilja ha en avkomma då hans stam är väldigt fin. Men det får vi seom det blir något utav det ;-)

Jag tycker du gör rätt, är du osäker på om du vill börja tidigt är det bättre att vänta :)

Jag satt in min som 2-åring, rider in henne nu som 4-åring pga skada (på mig) och hennes tillväxtperioder.

Markarbeta på du, det mesta man kan göra från ryggen kan du befästa från backen innan och då får du det bra mycket lättare när du ska rida in :)
 
Jag tycker du gör rätt, är du osäker på om du vill börja tidigt är det bättre att vänta :)

Jag satt in min som 2-åring, rider in henne nu som 4-åring pga skada (på mig) och hennes tillväxtperioder.

Markarbeta på du, det mesta man kan göra från ryggen kan du befästa från backen innan och dåja har du det bra mycket lättare när du ska rida in :)

Tack för svar! Läste en artikel igår om att hästarna inte blir klara (helt färdigväxta i kroppen) förrän de är 6 år, trodde bestämt att det var sju.. När man läser sådant undrar man egentligen hur westernryttare (och inom andra disciplinern också för den delen...) kan börja sina hästar när de är 1,5 år... Dom är ju bara bebisar.

Nu har jag tänkt om helt. Det blir lite hängning, miljöträning, separationsträning från andra hästar samt markträning under detta året. Nästa år tänkte jag att jag ska börja lite smått! Grunderna nästa år - väldigt försiktigt med mycket vila! Året därpå är väl smekmånaden över. Men då har man inte hetsat igång någonting.

Känns bra o ha en plan :up:
 
Tycker också det låter som en bra plan att vänta med ridningen. Ser ingen anledning till att stressa fram det utan det finns ju annat man kan göra från marken för att bygga upp tilliten och relationen fram tills dess att ridning känns aktuellt :)
 
Min bestämda åsikt i fråga om inridning:
En bra ridhäst är inkörd.

Så nu vet du vad du ska göra med din pålle närmsta året.
Då har du häst som är mycket hanterad, van vid saker och ljud, kan kommandon, har bra kondis och styrka.
Dessutom brukar de bli fantastiska på problemlösning.
För att inte tala om hur praktiskt det är att kunna använda hästen till att köra vatten, dra upp bilar ur diken, flytta höbalar, harva ridbana.. Allt!
Och variationen! Här pratar vi om hur man måste variera träningen för hållbarhet, men ärligt talat hur stor variation är det att rida eller rida? Nej just det! Sätt på vagn istället!

Ajemän, så ut och kör era hästar nu!
 
Min bestämda åsikt i fråga om inridning:
En bra ridhäst är inkörd.

Så nu vet du vad du ska göra med din pålle närmsta året.
Då har du häst som är mycket hanterad, van vid saker och ljud, kan kommandon, har bra kondis och styrka.
Dessutom brukar de bli fantastiska på problemlösning.
För att inte tala om hur praktiskt det är att kunna använda hästen till att köra vatten, dra upp bilar ur diken, flytta höbalar, harva ridbana.. Allt!
Och variationen! Här pratar vi om hur man måste variera träningen för hållbarhet, men ärligt talat hur stor variation är det att rida eller rida? Nej just det! Sätt på vagn istället!

Ajemän, så ut och kör era hästar nu!

Vad jag har hört från de som tävlar höga klasser, så är det svårt att få en riktigt vass westernhäst om man vill kunna köra den också. I körning blir det (beroende på vagn) tryck från sidorna av skaklarna, samt att man använder kontakt genom huvudlag, om man då inte har en häst som lyder genom röst, men vikthjälper har nog inte så stor effekt bakom hästen.

Men förstås så beror det ju på vad man vill åstadkomma men sin pålle, jag skulle gärna vilja ha min inkörd och ändå kunna rida western, dock så har jag inga krav på att kunna tävla. Och nog finns de hästar som kan bli bra på båda, att de lär sig skilja på "jobb" och "jobb".
 
Jag har tävlat min ena på hög nivå och hon är inkörd och körd mycket. Har aldrig märkt att det skulle störa i ridningen på något sätt..
Min nuvarande har jag inte kommit upp så samma nivå med än, men henne hoppar jag med, har testat terräng (SVINKUL!!!) och på söndag ska vi tävla dressyr också.
Så jag säger kör på, omväxling förnöjer :D;)
 
Utbildningen för den inkörda hästen är det bästa sättet att börja bygga muskler på en häst, för att sedemera bli ridhäst. Att man dessutom får en ung undivid som tar ansvar för sig själv, vagnen och kusken är en enorm bedrift. Det är en stooor skillnad att våga gå fram med ryttare på ryggen, mot att gå framför vagn och ryttare.

Att den inte skulle förstå tryck från sidan vid ridning, ser jag mera som bristfällig ridning. Det har inget med körningen att göra.
Körning utbildar både häst och människa. Så jag kan verkligen rekommendera körning.
Sen!!!! Om olyckan är framme så är körningen en mjuk form av start. Min häst gick som handhäst intill vagnen till och från i två år, inkörningen tog lite lpng tid för oss. På så vis kan man hålla flåset uppe. Då behöver de varken bära upp ryttare eller dra vagn, men ändå flåsa lite, samt miljöträna.

Lycka till
 
Vet att många som är gamla i gemet ;) påstår att hästen ser/känner/förstår skillnaden på utrustningen.

Har själv tappat räkninge på hur många gamla uppfödare som berättat att hästen blev het på gröten med hoppsadeln på o lugn o stadig med westernsadeln.

Nipprig att leda m kedja o lugn som en filbunke m bara grimma. Kedjan var bara på vid betäckning annars bara grimma o de fatta på en gång. Tror själv det ligger lite i det o att man kan göra mer än en sak m sin häst :)
 
Håller med @busigdemon!
Nina fick hoppa häromdagen, var helt galen. Dagen efter var det western som vanlig och hon gick rida på hellång tygel utan större problem. Nåja, fort går det ju alltid, men hon var inte halvt hysterisk som vid hoppningen.
Gammal avelshingst i stallet, kastrerad nu, blir som förbytt om man har kedja på.

De är ju inte korkade ;)
 
Vet att många som är gamla i gemet ;) påstår att hästen ser/känner/förstår skillnaden på utrustningen.

Har själv tappat räkninge på hur många gamla uppfödare som berättat att hästen blev het på gröten med hoppsadeln på o lugn o stadig med westernsadeln.

Nipprig att leda m kedja o lugn som en filbunke m bara grimma. Kedjan var bara på vid betäckning annars bara grimma o de fatta på en gång. Tror själv det ligger lite i det o att man kan göra mer än en sak m sin häst :)
Självklart är det så... hästar är inte dumma djur (om nu någon trodde det :angel:).
 

Liknande trådar

H
Hästhantering Måste höra vad ni häst folk tycker. Om en häst är lämnad på inridning... Hästen va insutten & skrittad utan problem innan den åkte...
2
Svar
24
· Visningar
5 196
Senast: gylle
·
Ridning har börjat hjälpa till med att motionera boxgrannens valack då de ej hinner. han är ca 12 år (vet ej exakt) har bara hunnit rida...
Svar
9
· Visningar
1 042
Senast: Blandrastik
·
F
Avel Leker lite med tanken om att betäcka mitt sto kanske till våren eller nästa år. Så vad kan ni ge mig för tips, fick avliva mitt...
2
Svar
28
· Visningar
2 303
Senast: gragge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp