Bukefalos 28 år!

Tips och råd mottages tacksamt!

Sv: Tips och råd mottages tacksamt!

I köpet så för att få tillbaka pengar på hunden måste köparen lämna tillbaka hunden till säljaren och man brukar få tillbaka pengarna som man köpte hunden för om man inte kommit överens om annat. Annars om din syster vill behålla hunden så kan hon inte få tillbaka ett öre från uppfödaren tyvärr.

Hoppas det löser sig för er och att allt blir bra!

Enligt konsumentköplagen är det ju inte riktigt så, vilket det ju även står lite om på baksidan av SKK köpeavtal.
 
Sv: Tips och råd mottages tacksamt!

Fast HD-fel är inte något som man kan reklamera och få pengar tillbaka för. Jag personligen har då aldrig hört talas om att någon fått igenom ett sådant krav..
 
Sv: Tips och råd mottages tacksamt!

Fast HD-fel är inte något som man kan reklamera och få pengar tillbaka för. Jag personligen har då aldrig hört talas om att någon fått igenom ett sådant krav..

HD fel eller inte, enligt konsumentköplagen gäller som så att för ett fel som visar sig inom 6 månader efter köpet ansvarar säljaren:

20a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

Detta är en presumtionsregel till köparens fördel och lättar på köparens beviskrav. Felet ska ha förelegat vid köpet (20 §) och om ett fel visar sig inom sex månader så anses det ha förelegat vid avlämnandet, om det inte är en vara som till sin beskaffenhet normalt försämras inom två månader t.ex. livsmedel.

Men det som var väsentligt i tråden var ju erfarnehterna och prognoserna vid en ev. operation.
:)
 
Sv: Tips och råd mottages tacksamt!

Valpar som är 8 veckor har inte HD-fel, så den paragrafen är oväsentlig i detta sammanhang. HD-fel är ju något som kommer med tillväxten/pga trauma och inget som valpar föds med liksom.

Personligen om det nu är extremt illa med höften hade jag personligen hellre avlivat än att utsätta hunden för op med efterföljande långa rehabilitering.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 655
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 431
Senast: Bexzor
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 367
Senast: Jenka
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp