Tips och råd vid ofrivillig ensamhet!

Bukefalos 30 år!

Man kan vända sig till kommunen och ansöka om att få en kontaktperson. Ett av syftena med kontaktperson är just att bryta social isolering.

Om man har psykisk ohälsa kan man gå på aktiviteter hos Fontänhus som finns i flera städer.

Annars som du nämnde själv så anordnar kyrkan caféer och andra träffar. De brukar vara väldigt trevliga och det brukar vara lätt att bekanta sig med andra och prata bort en stund.

Jag har funderat mycket på kyrkan faktiskt. Mest för att gå och prata med en diakon. Jag har tyvärr ingen samtalskontakt i dagsläget. Men jag vet inte riktigt hur det funkar med det?

Lite för läskigt i dagsläget för att gå på tillställningar känner jag. Men tack ändå för tipset!
Samtal med diakon (eller präst), blir som du vill ha det. De pratar inte om tro om man inte tar upp det själv (iaf så har jag aldrig upplevt det).
Du kan kolla på din församlings hemsida, där brukar all personal finnas med mail och telefonnummer. Du kan även läsa under ”diakoni” eller ”stöd”, eller liknande. (Jag vet inte om alla församlingar har exakt likadant uppbyggda sidor).

Är du intresserad av hästar kan du engagera dig i din lokala ridklubb 😊
Det behövs alltid fler funktionärer på tävlingar och annat och det finns uppgifter med olika mycket social kontakt.
Det är ett jättebra sätt att träffa människor och känna sig uppskattad.

Liknande trådar

• Ofrivillig ensamhet
  • Tänder
  • Ännu en livskris
  • Misstänkt demens men vägrar söka vård

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat