tips om dressyrsadel till unghäst *bild*

ponnymamma

Trådstartare
Jag ska köpa dressyrsadel till min 08:a.
Sadelprovning är inte att tänka på eftersom vi vänjer honom vid sadel nu.

Men jag hänger/tränar/sitter upp i min dotters 16 tums jeremy rudge och behöver en 17 till inridningen.

Vilken sadel skulle Ni köpa? Ingen syntet.
Får inte vara dyr utan ska fungera och gå att sälja när det är dags att måtta ut en om en år.

Har tittat på kentaur, pfiff amaretto, edinburgh.

Tips tac
165361_484193139505_749409505_6162482_2730128_n.jpg
k!

Sv: tips om dressyrsadel till unghäst *bild*

Är väl inte att rekommendera att skaffa en dressyrsadel till en unghäst, man ska ju ändå inte sitta ner på dem knappt första året.
Bättre att ha en hoppsadel eller allround då så man får en bra lätt sits och kan ha kortare läder med bra stöd.

Jag har en paris D som sitter okej med padd under men som jag anser lite för dyrbar för normal inridningsaktivitet.
Så jag vill ha en dressyrsadel till honom. Det ena utesluter inte det andra och jag har inte tänkt sitta ner på min 3-åring.

Håller helt och hållet med Mitrolle. Ingen dressyrsadel på en så ung häst. Dressyrsadeln börjar man rida i när pålle är fyra och ska bli klar för kvalité och lite tävling. När man rider i en hoppsadel blir du betydligt lättare i rumpan och lämnar hästens rygg fri, plus att du sitter stadigare när det brallas iväg.

Är Prestigen för dyrbar-köp en billigare sadel och lägg pengar på (en omvärmningsbar) bra dressyrsadel om ett år istället. Är väldigt mycket lättare att hitta billiga bra hoppsadlar än dito av dressyrmodell.

Btw, jättefin häst (vad är det för stam?) och superfint stall!

Senast ändrad:

Tack!
Han är e Don Crusador-Wittinger. Tysk import.

Jag ska fundera på sadelfrågan. Han är inte min första unghäst utan det har passerat ett antal. Men jag har aldrig uteslutit att rida i dressyrsadel. Min syster som är dressyrryttare från start och rider msva äger inte ens en hoppsadel men nog har hennes hästar blivit inridninda ändå.

Jo, jag vet att du är rätt erfaren och duktig. Men personligen tycker jag helt klart att det är bättre med en hoppsadel första året. Minns att jag hört på clinic men med vem kommer jag förstås inte ihåg, men nån kändis iaf som gav dressyrryttare en känga för att de red in hästarna med dressyrsadel. nligt denna människa bjöd det till att sitta för tungt på unga individer eftersom dressyrsadlarna är gjorda för den typen av sits. Håller med i resonemanget men retar mig på att jag inte minns vem det var...

Var nog förresten nån som är domare på unghästtester eftersom ryttare som visade treåringar i dressyrsadel fick sig en rejäl känga. Mycket för att dressyrnissarnas treåringar var mindre framme till handen och hade inte samma naturliga bjudning som hoppnissarnas treåringar. Men det går ju inte direkt att härleda till sadlen kanske:p.

Liknande trådar

Islandshäst Är det någon här som antingen har eller känner till en dressyrsadel som hade legat bra på en Islandshäst och som kan vara värd att ta ut...
Svar
14
· Visningar
3 580
Senast: Idahoe
·
Utrustning Jag har en unghäst e.Akribori med kort, närmast spikrak och väldigt bred platt (tänk ponny...) rygg och en relativt "normal" manke. Vi... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
19 814
Senast: Supersalt
·
Utrustning Hejsan! Har nyligen fått hem en ny pålle, och behöver således införskaffa en dressyrsadel då pållen bara har en hoppsadel. Hoppsadeln...
Svar
6
· Visningar
3 144
Senast: Noa
·
U
Hästhantering Hej alla!! det är såhära att jag har köpt ett litet sto som kommer hem till mig i Novmber ( e då 6 månader )... Är så glad att jag... 2 3
Svar
43
· Visningar
9 890
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka