Tips på "aktivitet" för hamster!

Sv: Tips på "aktivitet" för hamster!

Jag köpte vanlig blomjord bara. Satt ner som en avskiljare av kartong i akvariet och fyllde ena sidan med jord helt enkelt, tidigare hamstrar har fått en petbox med lock på men med det lilla genomskinliga locket bortplockat så den har skvättkanter. Väldigt populärt, nackdelen är väl mest att det torkar till slut och då inte är lika grävvänligt som när det är nytt. Har inte varit med om att de äter jorden nej :)

Ja jo, men kruxet är att sanden i naturen ändå har en del fukt - det är ju inte samma sak som att gå till zoo och köpa chinchillasand eller vad man nu har.
Såg däremot på en gerbilsida att en tjej hittat en bra blandning som gav otroligt hållbara tunnlar genom någon ler/sandblandning som skulle likna så som de har i naturen, men tog tydligen lång tid att göra i ordning. Lät verkligen skitbra, men känns lite dumt till en hamster som gärna samlar ihop ett förråd av ruttnande mat i någon håla... Då köper jag hellre en torvbal, fyller karet och byter ut torven varje/varannan vecka :p
 
Sv: Tips på "aktivitet" för hamster!

För att "avbryta" er lite så har jag redan bestämt mig för att INTE köpa ett akvarium och inte ha sand/jord till honom då det inte går i vanlig bur. Anledningen är att jag inte vill lägga 300-600kr på ett akvarium till en 3årig hamster som sover 98% av dygnet.
Igår tog jag en toarulle (inget papper kvar på den alltså) och typ vek ihop ena änden, lade i lite hamstermat och satte sen ner den i hans bur. Han höll på med den i typ 20min, gnagade i 5-10min och sen somnade han. Alltså max 30min på det dygnet orkade han vara uppe och "tänka" lite :P
 
Sv: Tips på "aktivitet" för hamster!

Mja kontentan är ju helt enkelt att han behöver aktivering. Räcker det med toarulle med nåt gott i innan han somnar så är det ju uppenbarligen fullt tillräckligt. Men glöm inte att variera så det inte blir samma precis varje dag.

Sand/jord går för övrigt utmärkt att ha i vanlig bur ;) Bara att ha det i en låda, tänk typ petbox, glassbytta, kakburk eller så.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
692
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 609
Övr. Hund Har 8 månaders Amstaff som nyligen kommit in i trotsåldern och jag är helt slut. Någon som har tips eller kan berätta hur det var för...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 712
Senast: AnneB
·
  • Artikel
Dagbok Jag hoppas på uppehållsväder i eftermiddag. Permon på laddning, spinnande katt i knät... Jag ska ta en sväng mot Hovsta i em (utan...
Svar
0
· Visningar
522
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp