Bukefalos 28 år!

Tips på barnstol till bilen.

SandraM

Trådstartare
Vår son är 14 månader, och vi har tills nu lånat en Acta Graco, kommer inte ihåg vad den heter. Men vi ska nu lämna tillbaka stolen och måste därför köpa oss en ny... Tänkte kolla med er vad ni har för erfarenhet av stolar.

Jag vill ha en Maxi Cosi Mobi, någon som har erfarenhet av den?
Annars så har vi kollat på en Acta Graco Cosmic comfort (liknande den vi har idag)

Eller en Britax Two-Way.

Vad säger ni? Jag har läst blandade recensioner på stolarna, eller nästan bara bra om Maxi Cosin. Men vad säger ni? :)
 
Sv: Tips på barnstol till bilen.

Vi är supernöjda med våra stolar, har en hi-Way och en max-Way.
Vi valde bort alla stolar som ej var plustestade, dels kändes det tryggast så och dels blev det ju lite färre att välja mellan:idea:
 
Sv: Tips på barnstol till bilen.

Vi har en Maxi Cosi Mobi och vi älskar den!

Vi åker långa sträckor då och då och vill att han ska sitta bekvämt. Det som jag tycker verkar vara bra är just att den går att luta medans man åker. Kan de sitta i stolen länge?
 
Sv: Tips på barnstol till bilen.

Här åker pojkarna Britax Hi-way och Two-way, kan verkligen rekommendera Two-way om man köper stol till ett barn som redan hunnit bli lite större! Mina killar har behövt byta ut babyskyddet redan vid 5 månader och då är man lite för liten för att åka bra i Two-way, generellt. Men det är en utmärkt stol sen och fördelen är ju att den har bland de längsta användningstiderna på marknaden eftersom den är så rymlig. Priset är dessutom bra! Den går däremot inte att luta under färd, fast min snart 2 åring som har den somnar alltid gott ändå i den, även när han inte "ska" ;)
 
Sv: Tips på barnstol till bilen.

Min fyra åring(-08) sitter fortfarande i den. Han är ca 105 cm lång. Han gillar den och det är jätte praktiskt att man kan luta den!
 
Sv: Tips på barnstol till bilen.

Vi har en maxi cosi mobi och en britax multitech, jag gillar mobin bäst just nu eftersom dottern sitter mer ombonat i den. Hon är 17 månader och "normalstor" :)
 
Sv: Tips på barnstol till bilen.

Vi har en maxi cosi mobi i kombin och Britax multitech i yarisen. Maxi cosi är underbar på långresorna, när man kan ändra ställning under resans gång. Men jämfört med Britax multitech är den liten och trängre. Troligen kommer barnet växa ur Maxi Cosi Mobin före Britax Multitech. Vi köpte Maxi Cosi Mobi vid 9-10 månaders ålder och Britax Multitech vid 22 månader.
 
Sv: Tips på barnstol till bilen.

Vi har en maxi cosi mobi i kombin och Britax multitech i yarisen. Maxi cosi är underbar på långresorna, när man kan ändra ställning under resans gång. Men jämfört med Britax multitech är den liten och trängre. Troligen kommer barnet växa ur Maxi Cosi Mobin före Britax Multitech. Vi köpte Maxi Cosi Mobi vid 9-10 månaders ålder och Britax Multitech vid 22 månader.

Ah, på det viset. Jag har kollat lite på Multitech nu med och fastnar lite mera för den varje gång jag tittar. Han är ju ganska stor min kille! Tycker du att det vore vettigare att köpa den än Maxi Cosin? Man vill ju att stolen ska kunna användas länge och vara behagliga att resa i. Dom sitter bra i Britaxen? Så att det är bra lutning på den så inte huvudet hamnar mellan knäna där de somnar?! :angel:
 
Sv: Tips på barnstol till bilen.

Vi har också Mobin och är jättenöjda! Hade en hiway i Lillbilen också, men gillar Mobin bättre. Min dotter är 2,5 nu, normalstor och har fortfarande gott om plats i stolen.

Ang acta gracos cosmic comfort är det värt att veta att den bara är godkänd med nackskyddet och börjar barnets axlar att ta i är det bara att byta. Jag tror att dotterns kusin var knappa 3 år när det hände för dem.
 
Sv: Tips på barnstol till bilen.

Kom på att vi hade en Britax two way i lilla bilen. Kommer inte ihåg vad jag störde mig på riktigt, tror det var när man skulle spänna bältet som den var lite krånglig (jämfört med mobin). Den är lite rymligare för barnet men mobin känns mer ombonad och säkrare.

Om jag valde mellan mobin och two way så är valet väldigt lätt! Mobin vinner med hästlängder:)
 
Sv: Tips på barnstol till bilen.

Vi har en Maxi Cosi Mobi, eller ja vi har två, en i varje bil. Är supernöjda. Sonen är 3 år och ca 107 cm. Vi beräknar att han kan sitta tills han är 4 i stolen. Misstänker att bältena hamnar för långt ner när sonen är typ 115cm.

Får Mobin bara plats i er bil, det är en ganska skrymmande stol, så kommer ni absolut inte bli besvikna på den!

Lycka till!
Miks
 
Sv: Tips på barnstol till bilen.

Vi har en Acta Graco Duologic 2 och vi är supernöjda, nackdelen är att den bara är till 15 kg men min dotter fyller 4 om några månader och sitter fortfarande bra i stolen. Efterföljaren Belogic tar fler kg men är utformad på samma sätt.

Man kan ha stolen från nyfödd och än får hon plats med god marginal och den går att luta även under färd när barnet är litet (när dom blir tyngre är det bättre att man ställer in innan barnet sätter sig).
 
Sv: Tips på barnstol till bilen.

Vi har en mobi o en B multitech o är nöjda med båda. Sonen sitter fortfarande i båda men de börjar snart bli för trånga. Han är drygt 4 år, 107 cm o 19 kg. Har bara gott att säga om mobi förutom
Att den är betydligt krångligare att sätta i o ur bilen än multitechen men om
An inte behöver görs det speciellt ofta gör ju inte det något..
 
Sv: Tips på barnstol till bilen.

Ah, på det viset. Jag har kollat lite på Multitech nu med och fastnar lite mera för den varje gång jag tittar. Han är ju ganska stor min kille! Tycker du att det vore vettigare att köpa den än Maxi Cosin? Man vill ju att stolen ska kunna användas länge och vara behagliga att resa i. Dom sitter bra i Britaxen? Så att det är bra lutning på den så inte huvudet hamnar mellan knäna där de somnar?! :angel:

Vi har multitech i lilla bilen dvs barnet åker bara till och från dagis i den. Men sovställningen är nog ok, men jag misstänker att den lutade ställningen är lite tråkig att sitta i långa sträckor. T brukar påpeka att något är fel om jag har glömt att ställa om från sovställning i mobin när sovstunden är över.

Jag vet inte riktigt hur vi ska göra när mobin som verkar vara kortare i ryggen än multitech blir urvuxen, flytta multitech till stora bilen och fortsätta bakåtvänt och åka framåtvänt i "dagisbilen" eller någon annan lösning.
 
Sv: Tips på barnstol till bilen.

Fast vi har ju både mobi o multitech oxå o jag upplever nog att han håller på att växa ur båda tyvärr.alltså ingen större skillnad i anv tid. Men dock har båda gått till drygt 4 år o en ganska rejäl kille (nu 107 cm o 19 kg) o går ett litet tag till. Så helt klart är det värt att köpa en mobi till en 14- månaders!
 
Sv: Tips på barnstol till bilen.

Här åker pojkarna Britax Hi-way och Two-way, kan verkligen rekommendera Two-way om man köper stol till ett barn som redan hunnit bli lite större! Mina killar har behövt byta ut babyskyddet redan vid 5 månader och då är man lite för liten för att åka bra i Two-way, generellt. Men det är en utmärkt stol sen och fördelen är ju att den har bland de längsta användningstiderna på marknaden eftersom den är så rymlig. Priset är dessutom bra! Den går däremot inte att luta under färd, fast min snart 2 åring som har den somnar alltid gott ändå i den, även när han inte "ska" ;)

Instämmer på varje punkt. Som om jag skrivit det själv. :D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag köpte en begagnad bilstol till 1-åringen för att ha en extra hos mormor och morfar, men eftersom vi bor 90 mil därifrån var det min...
Svar
2
· Visningar
1 011
Senast: ameo
·
Småbarn Hej! Jag ska snart åka till Sverige på lite semester och tänkte jag skulle köpa en bilbarnstol där, eftersom det endast finns...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 084
Småbarn Japp, sonen är ungefär 4,5 månader och babyskyddet börjar bli trångt... funkar ett tag till med tanke på att han är ju oftast är ganska...
Svar
18
· Visningar
2 776
Senast: Comfort
·
Småbarn Köpte en begagnad Akta Graco Cosmic Comfort åt lilleman när det var dags att byta från babyskyddet. I takt med att han har växt tycker...
Svar
4
· Visningar
1 167
Senast: jemaha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp